هاآرتص: انتقادات تند از نتانیاهو پس از پذیرش آتش‌بس

جهان،   4000231025

برخلاف ادعای نتانیاهو در خصوص تحقق عمده اهداف در جنگ ۱۱ روزه غزه، اما وزرا و نمایندگان کنست و سران احزاب انتقادات شدیدی به ارتش صهیونیستی وارد کرده‌اند.

هاآرتص: انتقادات تند از نتانیاهو پس از پذیرش آتش‌بس

به گزارش فارس، با اعلام آتش‌بس در غزه، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که این رژیم دستاوردهای بزرگی در این جنگ به دست آورده، اما به گفته رسانه‌های عبری‌زبان، نشست کابینه امنیتی شب گذشته، چیز دیگری می‌گوید.

به نوشته وبگاه عرب۴۸، روزنامه هاآرتص نوشته است که در نشست کابینه امنیتی اسرائیل در شب گذشته که برای بررسی آتش‌بس برگزار شد، وزرای حاضر انتقاد شدیدی متوجه نهادهای امنیتی و اطلاعاتی این رژیم کردند و  از پایان عملیات در حالی که شرایط از پیروزی حماس حکایت دارد، نگران بودند.

به عقیده وزرای کابینه امنیتی، نهادهای اطلاعاتی اسرائیل در جنگ یازده‌روزه غزه «بی فایده» ظاهر شدند و از تعیین اهدافی که بتواند شرایط جنگ را به نفع اسرائیل تغییر دهد، عاجز بودند. در همین جلسه گفته شد جنگ غزه، «هیچ نتیجه موفقیت‌آمیزی در پی نداشت.»

به نوشته هاآرتص، در این جلسه وزرای حاضر گفتند که نیروی هوایی اسرائیل در نابودی بخش عمده تونل‌های حماس ناتوان بود، بر خلاف اینکه نتانیاهو مدعی شده بود «متروی حماس» (اشاره به شبکه تونلی زیر غزه) نابود شده است.

حاضران همچنین از عدم حمله زمینی به غزه و اکتفا به حملات هوایی به شدت انتقاد کرده و گفتند که ارتش صهیونیستی شجاعت لازم را نداشت. آن‌ها همچنین از فرماندهان ارتش سؤال کردند که حماس چگونه توانست تا ساعات آخر جنگ به شلیک موشک و راکت ادامه دهد؟

عدم موفقیت ارتش صهیونیستی در ترور فرماندهان اصلی مقاومت از جمله «یحیی السنوار» و «محمد الضیف» نیز از دیگر انتقاداتی بود که متوجه فرماندهان نظامی و امنیتی رژیم شد.

هاآرتص سپس نوشت که یکی از دلایل عمده تصمیم اسرائیل برای توقف درگیری‌ها، این ارزیابی بود که مشروعیت جهانی حملات به غزه در حال پایان است و از این پس به سختی می‌توان سران کشورها را به همراه داشت، به طوریکه آمریکا با تغییر لحن خود خواستار آتش‌بس شد و پیام‌های تندی به اسرائیل در ضرورت توقف درگیری‌ها داد و احتمال می‌رفت که در صورت ادامه یافتن جنگ، جامعه بین‌الملل علیه اسرائیل شده و در شورای امنیت و دیگر نهادهای بین‌المللی این رژیم محکوم شود.

در همین حال، سران احزاب و نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) نتانیاهو و ارتش این رژیم را به علت پذیرش آتش‌بس زیر بار انتقادات شدید قرار داده و گفتند که آتش‌بس «ننگی برای اسرائیل» و «ضربه‌ای به توان بازدارندگی» این رژیم است.

«گیدئون سعر» رهبر حزب «امید جدید» در واکنش به آتش‌بس در غزه گفت که این تصمیم یک شکست سیاسی پر هزینه برای نتانیاهو بود و در شرایطی که اسرائیل نتوانست شروط خود را به حماس تحمل کند، توقف درگیری‌ها ضربه شدیدی به توان بازدارندگی این رژیم در مقابل حماس و دیگر گروهها زد.

«آویگدور لیبرمن» رهبر حزب «اسرائیل بیتنا» نیز گفت: «حماس در شرایطی است که می‌تواند در سایه تساهل دولت، اسرائیل را تهدید کند و آتش‌بس این موضوع را تقویت کرد.»

شامگاه روز گذشته،‌ پس از گزارش برخی منابع خبری درباره احتمال آتش‌بس، کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی رسما بر سر توقف درگیری‌ها و آتش‌بس با میانجیگری مصر موافقت کرد.

گروه‌های مقاومت فلسطین نیز ساعتی بعد در بیانیه‌هایی جداگانه تأکید کردند که تا زمان پایبندی تل‌آویو به آتش‌بس به آن متعهد خواهند بود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    12. کمی دیر نیست؟

    13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

    24. اسراییل چه باید بکند؟ 

    25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

    آخرین عناوین