علی لاریجانی در کلاب هاوس : جزو آن جبهه انقلابی واقعی هستم/ اگر برجام خیانت بود رهبری و شورای نگهبان آن را تایید نمی‌کردند

سیاسی،   4000230084 ۳۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

علی لاریجانی نامزد انتخابات ۱۴۰۰ و رئیس سابق مجلس با حضور در کلاب هاوس به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

علی لاریجانی در کلاب هاوس : جزو آن جبهه انقلابی واقعی هستم/ اگر برجام خیانت بود رهبری و شورای نگهبان آن را تایید نمی‌کردند
علی لاریحانی رئیس سابق مجلس شورای اسلامی به صورت مستقل برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اعلام کاندیداتوری و ثبت نام کرده است. او ۱۲ سال نماینده قم در مجلس و سه دوره ریاست مجلس هشتم، نهم و دهم را برعهده داشت.

به گزارش رویداد24 امشب در شبکه اجتماعی کلاب هاوس، اتاقی با عنوان « نخستین گفتگو با علی لاریجانی» شکل گرفت تا خبرنگاران و فعالان سیاسی سوال‌های خود را از کاندیدای سیزدهمین دوره از ریاست جمهوری بپرسند.  لاریجانی در پاسخ به پرسشهای مطرح شده گفت :

چرا آمدم 

دو دلیل داشت که من رو مصمم کرد که وارد انتخابات ریاست جمهوری شوم که یکی از آنها شعار جبهه انقلاب بود که به نوعی صورت انقلاب را مخدوش می‌کرد. با یاسی که مردم از شرایط کشور پیدا کرده‌اند و فشاری که دشمنان به کشور وارد می‌کنند، وظیفه دانستم که حضور پیدا کنم.

انگار گناه کبیره کردم که وارد انتخابات شدم 

ـ برخی که ورود کرده‌اند نمی‌توانند مشکلات اقتصادی و بین المللی را سامان دهند. با تجربه اجرایی که دارم، نیاز بود که وارد انتخابات شوم و می‌دانستم که در دوران انتخابات چه مسائلی ممکن است ایجاد شود.

ـ با توجه به تجربه زیادی که در حوزه اجرایی، فرهنگی، امنیتی و تتقنیی و وزارتخانه ها داشتم، وظیفه ای برای حضور پیدا کردم. ورودم به انتخابات گناه کبیره نبود و انگار پا روی منطقه ممنوعه گذاشتم. این همه توعین و تحقیر درست نیست. انتخابات مظهر اراده ملت است و باید با نشاط و احترام همراه باشد. این حجم از توهین و تحقیر باعث می‌شود برنامه کاندیداها دیده نشود؛ با خاک پاشیدن سرنوشت مردم را تباه می‌کنند.

حرفم را متوجه نشدند 

ـ فکر می‌کنم حرف من را درست توجه نکردند. حوزه اقتصاد مانند پادگان و قضا نیست. در اقتصاد جای روابط عرضه و تقاضا است. افتخار می‌کنم در زمان جنگ در نیروهای مسلح و سپاه بودم و برای قضات و نیروهای مسلح احترام قائلم. مانند این است وسط اتوبان درس نهج البلاغه بدهیم. نهج البلاغخ خوب است ولی نه وسط اتوبان.

بدترین قطعنامه ها در زمان جلیلی منعقد شد

ـ بحث قطعنامه‌ها روشن است، کافی است متن قطعنامه‌ها را بخونید، بدترین قطعنامه‌ها در زمان مسئولیت آقای جلیلی منعقد شد. قطعنامه‌هایی که در زمان قدیم بود، روی موضوع هسته‌ای بود و ربطی به بانک‌ها نداشت، ما مجبور بودیم برای حل مسئله هسته‌ای پافشاری کنیم.

ـ در سال ۸۵ توانستیم یک زنجیره‌ای از سانتریفیوژ ایجاد کنیم تا پیش از آن زنجیره‌ای وجود نداشت.

 

 چگونه بحث مهمی مثل برجام را در ۲۰ دقیقه جمع کردید؟

پاسخ لاریجانی: اگر کسی بتواند موضوع به این مهمی را در ۲۰ دقیقه به نتیجه برساند خیلی مدیر قوی است، حتما به او رای بدهد. اما ماجرا این طور نیست، بحث برجام یک اقدامات پشت صحنه‌ای داشت و از حدود دو ماه قبل بحث شد و به توافق رسیدیم. از دو ماه قبل بین دو فراکسیون مجلس جلساتی برگزار شد و به تصویب رسید. در شورای امنیت ملی از دو فراکسیون مجلس دعوت شد و بحث شد . کمیسیون ویژه ای هم تشکیل شد و پس از چندین جلسه بحث در کمیسیون امنیت ملی نیز این هم بحث انجام شد .

زمان برای بررسی این موضوع در مجلس کوتاه بود و باید با یک تفاهم قبلی به نتیجه می‌رسیدیم. یک کمیسیون ویژه‌ای تشکیل شد و چند جلسه تشکیل شد. در صحن مجلس با حضور آقای ظریف ۳ ساعت بحث شد، یک بار دیگر ۲ ساعت بحث شد و ... یک جلسه هم چهار ساعت در کلیات بحث شد و موقع اذان ظهر رای گرفتیم.

البته آقایان توافقی که داشتیم را صحن بهم زدند و اصرار کردند ۴۰۰ پیشنهاد مطرح شود، این یعنی نمی‌خواستند برجام سروقت تصویب شود. من نمی‌توانستم کشور را با این کار به خطر بیاندازم، گاهی ادعا می‌کنند که این طرح مورد تایید رهبری نبوده است، اصلا باور می‌کنید؟ اگر این طور است چرا از رئیس مجلس و کمیسیون مربوطه تشکر کردند؟

آقایان می‌گویند که این کار خیانت است، چرا شورای نگهبان ظرف چند ساعت اعلام نظر کرد؟ اگر این طرح خائنانه بود شورای نگهبان می‌توانست آن را نگه‌دارد. یک مقدار مسئله عمیق‌تر است، این که نوجوانی سرش را سطل آشغال می‌کند ما را می‌کشد، فقر در کشور ما چیزی در حدود ۰.۴ شده است. امروز باید سریع‌تر تلاش کنیم به تفاهم برسیم.

اگر برجام چیز نجسی بود، چرا الان زیرش نمی‌زنند؟ برجام در آن دوره کار درست و دقیق کشور بود. الان هم معتقدم برای نجات کشور باید شرایط را برای یک تفاهم مهیا کنیم.

اینگونه مسائل نیازمند یک رویکرد خاص است. با تند سخنرانی کردن در نماز جمعه مذاکرات بین‌المللی حل نمی شود.

گوشم برای شنیدن انتقادات باز است

ـ دسته بندی های متعارفی که امروزه مطرح است چندان قبول ندارم و جامعه نیز اهمیتی برای این دسته بندی ها قائل نیستند. در انتخابات به نفع کسی کنار نمی‌روم. 

ـ برخی در تبلغاتی که علیه من می‌شود و از پول بیت المال استفاده می‌کنند و می‌گویند من قرار است دولت سوم روحانی را تشکیل دهم. در این 4 دهه، کدام دو دولت یک مشی مشابه داشتند؟ روسای جمهوری برای خودشان فکر و نظر دارند و به لحاظ عملیاتی متفاوت هستند. اجازه ندهیم با چنین شعارهایی موضوع را لوس کنیم. 

ـ 20 سال قبل با جوانان صدا و سیما را اداره می‌کردم.اگر در آن زمان کار را پیش نمی‌بردیم اکنون این گسترش رخ نمی‌داد. 

ـ گوشم برای شنیدن انتقادات باز است و معتقدم یک مدیر باید پذیرای انتقادات باشد. دولت فعلی خدمات زیادی انجام داد اما مدیران من قطعا با مدیران دولت فعلی تفاوت خواهد داشت. یکی از ایرادات دولت فعلی نداشتن مدیریت است. 

ـ همیشه به مراجع ارادت دارم و آنها نیز همواره به من لطف دارند و همواره از نظراتشان استفاده می‌کردم. 

زنان نباید پرده نشین باشند 

ـ مسئله حجاب یک موضوع فرهنگی است و باید با کار فرهنگی آن را پیش برد. متاسفم که اکنون این موضوع مورد کشمکش سیاسی شده است.

ـ زنان نباید پرده نشین باشند. باید مانند مردان در جامعه حضور داشته باشند. 

ایرانی بودن به خون است نه جغرافیا

در مسائل حقوقی خون ملاک است و ایرانی بودن به خون است نه به جغرافیا، من آنجا متولد شدم و شش سالگی به ایران برگشتم.

ظریف فرد توانمندی است

 من آقای ظریف را فرد بسیار توانایی در بحث دیپلماسی می‌دانم و شاید جزو بهترین وزرایی بودند که در مذاکرات خوب عمل کردند. ایشان فرد توانایی هستند و برخی فحاشی‌ها به ایشان را واقعا قبول ندارم. اما بله در برجام اشکالاتی وجود داشته است، یک بار در نامه‌ای به مقام معظم رهبری گفتم از 7 خط اصلی یا دو مورد به خوبی اجرا نشدند.

من در اداره امور کشور نظر خودم را داشتم، یک جایی مثل برجام لازم می‌دانستم کمک کنم. البته اگر جایی در مذاکرات روند پیش می‌رفت که درست نبود به دوستان مذاکره کننده می‌گفتیم برگردند. درباره مکانیزم ماشه ما تئوری دیگری داشتیم، اما بالاخره نتوانستند این مسئله را حل کنند.

سلیقه من در کشور متفاوت است اما برای حل مشکلات به همکاری قوای سه گانه معتقد هستم.

تصویر علی لاریجانی درحال پاسخگویی به سوالات
 

با مهندس موسوی صحبت کردم که برود با رهبری صحبت کند

بعد از انتخابات سال 88 آنطور که برخی شایعه کردند، به آقای مهندس موسوی تبریک نگفتم. رفتم پیش موسوی و گفتم اکنون که انتخابات تمام شده و موضوع را تمام کنید. ایشان گلایه داشتند و گفتم با رهبری ملاقات کنید او هم پذیرفت و با حجازی صحبت کردم و فردای آن روز رفتن با رهبری دیدار کردند. درباره کروبی هم همین طور بود.

 من جزو آن جبهه انقلابی واقعی هستم

به گزارش خبرآنلاین وی در پاسخ به سوالِ فرناز فصیحی، خبرنگار نیویورک تایمز که پرسیده بود شما نماینده کدام طیف سیاسی هستید و چگونه می‌خواهید مردم را به صندوق رای بیاورید؟، گفت: مگر باید هرکسی می‌آید جزو این افراد باشد. یک عده اسم خودشان را جبهه مردم گذاشتند، جبهه انقلاب همه مردم هستند نه آن افرادی که با کفش پراکنی و تندروی می‌خواهند مشکلات را حل کنند، این‌ها جبهه انقلاب واقعی نیستند. من جزو آن جبهه انقلابی واقعی هستم. جبهه انقلاب واقعی یعنی همه مردم و شهید مطهری و شهید بهشتی ها که علمدارش بودند

 
در صحنه انتخابات میمانم 

وی ادامه داد: حتما باید کاری کنیم که مردم در انتخابات حضور داشته باشند، این انتخابات سرنوشت مردم است. مردم باید بدانند هرچه با آگاهی در انتخابات شرکت کنند، امید به حل موضوع بیشتر می‌شود.

 

محمد علی ابطحی فعال اصلاح طلب هم از لاریجانی پرسید« شما چه رابطه ای با آقای رئیسی با آن طیف دارید؟ برای رقابت با آن‌ها آمدید یا قصد همکاری با آن‌ها را دارید؟»

 

لاریجانی گفت:‌من این دسته‌بندی‌های متعارف را چندان قبول ندارم و امروز جامعه ما به چنین تصمیم گیری قائل نیست. من بنا ندارم از این انتخابات کنار بروم. من یک وظیفه‌ای دارم که باید انجام بدهم.

 

رهبر فرهیخته ای داریم

حکومت ما از رهبر فرهیخته ای برخوردار استو بسیار با تجربه و پارسا است و مسائل کشور را خوب اداره می‌کند. 

باید حد امور را در هسته ای را تشخیص داد و افراط نکنیم، مهم این است که ما بروز باشیم در موضوع هسته ای، وگرنه تا قم سانترفیوژ بزنیم، مهم نیست. 

نباید تاوان عملکرد برادرم را بدهم 

افراد خانواده ما صغیر نیستند و نظرات متفاوتی دارند. نمونه اش در خصوص برجام است. وقتی می‌گویم نظر برادرم با من متفاوت است، در حال فاصله گذاری هستم. انگار می‌خواهید میان خانواده ما اختلاف بگذارید. من نظراتم را در خصوص عملکردم هم به صورت خصوصی هم به صورت علنی در مجلس گفتم. نباید تاوان قوه قضاییه و عملکرد برادرم را بدهم. در گذشته هم نظرات متفاوتی با برادرانم داشتم.

فصل فیلترینگ گذشته است

فصل فیلترینگ گذشته است، اگر مسیر توسعه فرهنگی را نگاه کنید، چندسال آینده با ماهواره می‌توان همه امور را پیش برد. وقتمان را نباید برای فیلترینگ و این مسائل بگذاریم.

مبنای من برای انتخاب وزرا، کارآمدی است، چه اصولگرا چه اصلاح طلب. 

از هیچ کس شکایت نکردم

همه کاندیدا‌های دیگر خدماتی کردند اشتباهاتی هم داشتند و نباید نورافکن بر مشکلات انداخت.

من از هیچ نشریه‌ای شکایت نکردم، ممکن است دادستان ورود کرده و من گفتم شکایتی ندارم، می‌توانید از آقای دولت آبادی بپرسید، بار‌ها به خاطر اینکه من رئیس قوه بودم از خبرنگاری شکایت شده و من خواهش کردم این کار را نکنید.

من آخه قدرتی ندارم الان، ممکن است خواسته باشند با کسی برخورد کنند من را بهانه کرده باشند، من همینجا اعلام می‌کنم از تمام کسانی که به من توهین کردند هیچ شکایتی ندارم.

اقدامات آملی لاریجانی ارتباطی به من ندارد

انگار هی اصرار دارید بحث من و خانواده‌ام را ادامه دهید، کار هرکس به خودش مربوط است خوب از خودشان سوال کنید، آقای فقیهی پدر شما که درس آخوندی هم خوانده چرا این سوال‌ها را می‌پرسید؟

من بار‌ها گفتم از بلندگوی مجلس از صادق انتقاد کردم. وزیر کشور خود روحانی رفیقش بوده خودش انتخاب کرده خوب چندبار بگم؟!

خیلی‌ها در مجلس در آن شرایط اسیتضاح وزیر کشور را مصلحت نمی‌دانستند، اما خوب عده‌ای هم مثل آقای مطهری آن را دنبال می‌کردند. هر فردی می‌تواند یک فرد همراهش باشد خوب محافظ من هم بوده و چیز ویژه‌ای نبوده است.

عده‌ای خود را انقلابی تر از بقیه می‌دانند

اشکال کار این است که یک عده خودشان را انقلابی‌تر از بقیه می‌دانند. اینکه یک گروهی تصور می‌کند تنها گروه حامی ولایت فقیه هست بزرگترین ضربه را به ولایت فقیه می‌زند همه مردم طرفدار ولایت فقیه هستند.

من در خصوص حمله‌ای که به من کردند شکایتی نکردم، اصلا مبنای من بر شکایت نیست، در مجلس قبلی بررسی شد و مشخص شد کدام نهاد و کدام گروه شب قبلش جلسه داشتند!پ

انقلاب واقعی کسی هست که طرفدار شهید بهشتی و مطهری باشد و این‌ها هی دایره انقلابی بودن را کوچک‌تر می‌کنند.

برای واردات واکسن کرونا با طرف چینی مذاکره کردیم

من حدود مردادماه سال گذشته بود که دیدم وضعیت کرونا خراب است و با اینکه مسئولیتی نداشتم با طرف چینی مذاکره کردم که واکسن بفرستند و قرار شد ۱۸ میلیون واکسن با قیمت ارزان بفرستند که وزارت بهداشت در مطالعات اولیه‌اش مشکلاتی داشت و در این خصوص تعلل شد.

ساماندهی آب یک حرکت ملی هست و هرچه تعلل کنیم نزاع‌ها بیشتر خواهد شد، شورای ملی آب برای همین به وجود آمد که رئیسش معاون اول است و ما باید به آن برگردیم و در خصوص توزیع آب و نوع کشت تصمیم‌گیری کند.

من به جد معتقدم اگر ما بخواهیم تئوری معقول در خصوص عدالت داشته باشیم ما راهی جز آزادی‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نداریم و اینکه حدود آن کجا هست این بحث تکنیکی هست.

حوادث آبان دردناک بود

در مورد مسائله آبان یک کار دردناک انجام گرفت که بخشی از آن مربوط به نوع تصمیم‌گیری بود بخشی از آن مربوط به اجراء که افراد باید پاسخ دهند. در بخش اجراء تعدادی کشته شدند و گروهی تشکیل شده که آن را بررسی کند.

اعتراضات اگر امنیتی شود بخش امنیتی ورود می‌کند و دیگر کاری از دست مجلس و دیگر نهادها برنمی‌آید ما در جلوی مجلس هر روز عده‌ای اعتراض می‌کردند و مسئولان می‌رفتند پاسخ می‌دادند.

در خصوص بحث موسسات مالی هر روز عده‌ای اعتراض می‌کردند که ما دیدیم چند میلیون هستند، دیدیم کار در اختیار سه قوه نیست و ما نامه‌ای به رهبری نوشتیم و از صندوق منابع ارزی پولی گرفته شد و خسارت‌ها پرداخته شد. شما در خصوص اعتراضات از آزادی اعتراضات بدون خشونت دفاع کنید.

لزوم طراحی جدید در سیستم آموزش و پرورش

در مورد بخش فرهنگ و وضعیت آموزش و پرورش باید به آن وسیعتر نگاه کرد.

نمی‌توانند در حدی حقوق بدهند که معلم زندگی درستی داشته باشد و معلم دو جا کار می‌کند. باید با دورنمای دنیا برای آموزش طراحی جدید کرد. هرم آموزشی ما برعکس شده است، الان ما مهندس زیاد داریم که این‌ها دست به آچار نیستند، اما تکنیسنی که باید دست به آچار باشد کم داریم. این چه حسنی دارد که افراد می‌روند دانشگاه، اما بازار ندارد؟! لذا باید طراحی جدیدی شود.

فرهنگ مثل هوا می‌ماند و اگر بهوا توجه نکنید تمام شرایط حیاتیتان به هم خواهد خورد. سایه سیاست‌زدگی را از فرهنگ برداریم و بگذاریم تنفس طبیعی داشته باشد این سیاست‌زدگی هرجا بوده دچار مشکل کرده است، ذات فرهنگ لطیف است.

مثلا مردم تلویزیون می‌بینند نباید این حس را داشته باشند که فکری را می‌خواهد به مردم القاء کند بلکه باید مشکلات مردم را بگوید.

آقای فرخ نگهدار من شما را در مناظرات اول انقلاب در تلویزیون دیده‌ام و به یاد دارم ...‌ای کاش آن مناظرات ادامه پیدا می‌کرد و امروز وضع کشور بهتر بود، شرایط کشور آن زمان خاص بود، آمریکایی‌ها در کشور نیرو پیاده می‌کردند و برخی گروه‌ها تحرکاتی داشتند که شرایط امنیتی شد و من گفتم در شرایط امنیتی چه خواهد شد. من از کار‌هایی که دنبال خواهم کرد همکاری‌های ایرانیان خارج از کشور با داخل کشور است.

زیر بار این حرف‌های دو گانه انقلابی و غیر انقلابی نباید رفت، انقلابی واقعی کسی هست که مملکترا با عقل و تدبیر اداره کند، انقلابی آن کسی نیست که مملکت را بخواهد با هوچی‌گری ادامه کند.

در پاسخ به سوال اینکه شما از ظریف در وزارت امورخارجه استفاده خواهید کرد: هیچ چیزی غیر ممکن نیست شما امید داشته باشید.

محمد حیدری مدیر مسئول سایت رویداد۲۴ نیز با اشاره به برنامه لاریجانی برای بعد از انتخابات پرسید: همانطور که مطرح شد در زمان تصدی جنابعالی در صداوسیما برنامه‌های تخریبی زیادی برعلیه دولت اصلاحات پخش شد. در آن ایام انتقاد‌ها انقدر زیاد شد که با دستور آقای خاتمی، جنابعالی از حضور در هئیت دولت منع شدید.

حالا سال‌ها پس از تصدی شما عملکرد افراط گرایان در صداوسیما در دولت آقای روحانی چنان شدت و حدت گرفته که باعث تنفرانگیزی در رسانه ملی شده. حالا اگر این عملکرد افراط گرایانه صداوسیما در دولت شما نیز ادامه داشته باشه اقدام شما در این خصوص چیست؟ آیا شما نیز همچون آقای خاتمی شهامت اخراج رییس صداوسیما از هییت دولت خود را دارید؟ و قرار است چگونه با این متحجران رسانه‌ای برخورد کنید؟

لاریجانی در پاسخ به سوال مدیر مسئول رویداد۲۴ گفت: اختلاف من با خاتمی و اخراجم از دولت در اثر برنامه چراغ بود و دولت زود تصمیم گرفت و بعد هم آقای شریعتمداری و شمخانی آمدند و بررسی کردند که چون برنامه زنده بوده از عهده من خارج بود. معتقدم مدیران نباید زود تصمیم بگیرند و باید صعه صدر بیشتری داشته باشند. فکر میکنم روش کار من به گونه ای است که همفکری زیادی برای پیش برد امور خواهم داشت.
 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۸۳۳۱۳۲۳:۰۹:۰۹ ۱۴۰۰/۲/۳۰
بزرگوار شما خودت اومدی گفتی نه دادگاه و نه پادگان، بعد دیگران را متهم به تخریب میکنی؟! درست به همان سبک من سرهنگ نیستم، من حقوق دانم داری عمل میکنی!
۱۱۹۸۳۴۰۰۰۰:۰۲:۲۷ ۱۴۰۰/۲/۳۱
لاریجانی امتحان خوبی برای بصیرت و بینش مردم است .. قدیمی : رقیب هراسی ، دو قطبی سازی ، جنگ روانی . لاریجانی با طناب اعتدال و اصلاحات به کجا خواهد رسید؟!
ضد فساد۱۹۸۳۶۵۸۰۶:۲۸:۰۷ ۱۴۰۰/۲/۳۱
برجام صد در صد .. بود . آقای لاریجانی هنوز نمیداند که رهبری شروطی تعیین فرمودند که کسانی مثل روحانی و عراقچی و خود لاریجانی آن شروط را انجام ندادند . زهی خیال..
ناشناس۱۹۸۳۸۸۰۱۰:۴۶:۲۰ ۱۴۰۰/۲/۳۱
غیر از این موارد شورای نگهبان مصوبه مجلس را تصویب کرد نه ننگنامه برجام را
.۱۹۸۳۸۹۱۱۰:۵۴:۴۸ ۱۴۰۰/۲/۳۱
دوست عزیر. گفتن اقتصاد با پادگان و دادگاه شرایطش فرق میکنه. چرا خودت رو به ندانی میزنی. نگفتن که دادگاه بده یا پادگان بده که، گفتن هر چیزی به جای خودش. حالا باز شما نمیخوای متوجه بشی اون حدیث دیگری هست
ناشناس۱۹۸۳۳۱۴۲۳:۰۹:۵۶ ۱۴۰۰/۲/۳۰
باز اینا نتونستن از یه چیزی مثل برجام دفاع کنند از رهبری مایه گذاشتند!
ناشناس۱۹۸۳۴۴۵۰۰:۳۲:۳۰ ۱۴۰۰/۲/۳۱
همه موافق تفاهم بودن ولی نه این برگه که عایدی نداشت همه موافق بودن ولی حرف این بود شما اگه یک دکه پفک فروشی هم میخواستی بدی قرارداد تو محکم تر بود
ناشناس۱۹۸۳۴۵۴۰۰:۳۶:۱۱ ۱۴۰۰/۲/۳۱
جالب اینجاست به شروط رهبری اصلأ اشاره نمی کنند
راه۱۹۸۳۴۷۷۰۰:۵۹:۰۹ ۱۴۰۰/۲/۳۱
لاریجانی روحانی سوم است رای به او .. دوم است _____ دقت در انتخاب ، دوری از هر سراب وظیفه‌ی تک تکِ این مردم است
ناشناس۱۹۸۳۶۲۶۰۵:۱۱:۵۲ ۱۴۰۰/۲/۳۱
شماودوستانتان چرابابرجام مخالفیداگربرجام بدبودکه امریکاخارج نمیشدکمی تفکر
ناشناس۱۹۸۳۷۴۸۰۸:۵۹:۲۶ ۱۴۰۰/۲/۳۱
عزیزم ، وقتی بهره اش را برده و هسته ایی را تعطیل کرده و موقع اونها بود که به تعهداتشان عمل کنند ، چرا زیرش نزند وقتی ما جوری قراداد بسته ایم ، که فقط دست خودمان را پوست گردو گذاشته ایم
ناشناس۱۹۸۳۷۸۰۰۹:۲۳:۰۸ ۱۴۰۰/۲/۳۱
داداش چرا خودت رو میزنی به اون راه!؟!؟ اتفاقا مهمترین بدی برجام این بود که آمریکا تونست بدون هزینه از اون خارج بشه!! همه اونایی که نسبت به مذاکره حساس بودن مهمترین مسئله‌شون این بود که آمریکا قابل اعتماد نیست و به وعده‌هاش عمل نمیکنه وگرنه اینکه چی دادیم چی گرفتیم در درجه بعدیه!!!!
ناشناس۱۹۸۳۸۷۵۱۰:۴۰:۵۱ ۱۴۰۰/۲/۳۱
بدتر از برجام این بود که تمام توان نظامی خودمون رو تحویل آمریکا می دادیم که هدف در برجام ۲ و ۳ همینه
ناشناس۱۹۸۳۳۲۰۲۳:۱۳:۱۹ ۱۴۰۰/۲/۳۰
در سخنرانی اخیر رهبری برای چندین بار این برچسب تایید برجام توسط رهبری را رد کردند و حتی گفتند مگر چشم ندارند که ببینند که ایشون مشروط پذیرفتند و اشاره کردند به شرایط نه‌گانه‌ای که هرگز دولت رعایت نکرد و مجلس .. هم هرگز نگفت چرا رعایت نمیکند.
ناشناس۱۹۸۳۴۱۹۰۰:۱۹:۰۷ ۱۴۰۰/۲/۳۱
دولت داره عوض میشه.مذاکرات وین را نگه دارند با شروط به مذاکرات بروند.خیلی شیک و ساده
ناشناس۱۹۸۳۵۰۶۰۱:۲۱:۲۳ ۱۴۰۰/۲/۳۱
رهبری تائید کرد تو برو مطالعه کن
ناشناس۱۹۸۳۳۳۴۲۳:۲۳:۱۷ ۱۴۰۰/۲/۳۰
ای کاش سخرانی رهبری در پاسخ به سوال در مورد برجام رو میگذاشتید تا بستن نام برجام به حاکمیت و از زیر بار مسئولیت بدر رفتن این آقایان تمام شود
ناشناس۱۹۸۳۳۵۷۲۳:۴۳:۱۹ ۱۴۰۰/۲/۳۰
چرا وزراء ناکارآمد و رئیس جمهور ناتوان را استیضاح نکردید ؟! شما هم شریک وضعیت موجود هستید.
ناشناس۱۹۸۳۳۶۰۲۳:۴۵:۲۸ ۱۴۰۰/۲/۳۰
موقعی هم که برجام برقرار بود فقر رو به گسترش بود چون یک عده ای مثل برادران جهانگیری و فریدون از دلارهای برجام میخوردن و اکثریت گرسنه بودن. راه حل رفع فقر، در برجام نیست در بریدن دست طبقه اشراف نوکیسه است که حامی ..
ناشناس۱۹۸۳۳۶۸۲۳:۴۹:۵۵ ۱۴۰۰/۲/۳۰
علی رغم انکارش به اینکه ادامه دولت روحانی نیست به وضوح دارد می گوید که راهی جز مذاکره بر سر برجام نیست و باید آنرا پذیرفت چرا که فشار تحریمها اثر گذاشته است
ناشناس۱۹۸۳۳۶۹۲۳:۵۱:۱۱ ۱۴۰۰/۲/۳۰
روحانی دوم دارد از راه می رسد..
ناشناس۱۹۸۳۳۷۹۲۳:۵۴:۲۸ ۱۴۰۰/۲/۳۰
همین حمایت و هماهنگی لاریجانی با روحانی در برجام (که به آن اعتراف دارد) نشان میدهد در خسارت عظیمی که کشور از ناحیه برجام دیده..
ناشناس۱۹۸۳۳۹۶۰۰:۰۱:۰۷ ۱۴۰۰/۲/۳۱
حقیقت این است که مردم از برادران لاریجانی دل خوشی ندارند ..
مهدی صادقی۱۹۸۳۵۲۳۰۱:۳۷:۴۹ ۱۴۰۰/۲/۳۱
اقا ملت به چه زبونی بگن ( سه دوره شرکت کردی) ما را به خیر شما امیدی نیست ..
وحید۱۹۸۳۵۷۶۰۲:۳۰:۴۸ ۱۴۰۰/۲/۳۱
بزرگوار مثل اینکه شما یادت رفته که در زمان ریاست شما در مجلس بود که بنزین رو ۳ هزارتومان تصویب کردید .. شما در مسند قدرت بودی هیچکاری برای مردم نکردی بنظرم بهتره جوانتر ها به صحنه بیایند شما و امثال شما بهتره ..
ناشناس۱۹۸۳۵۸۶۰۲:۵۳:۴۸ ۱۴۰۰/۲/۳۱
همین حرفهاش برای رد صلاحیتش کافیست.
ناشناس۱۹۸۳۵۸۹۰۳:۰۳:۲۷ ۱۴۰۰/۲/۳۱
چه گلی بر سر ملت زدی ..
ناشناس۱۹۸۳۸۷۴۱۰:۳۸:۵۶ ۱۴۰۰/۲/۳۱
مهمترین گلشون اینه که تو همان نرم افزارهایی که هم اینا و هم اونا ایرانی ها رو توش تحریم میکنند خودشون تبلیغات میکنن..
ناشناس۱۹۸۳۵۹۲۰۳:۱۲:۱۵ ۱۴۰۰/۲/۳۱
خیلی بامزه شده، ادبیات ایشون مثل نفر قبلی هستش، البته ما که از نفر قبلی ضرر نکردیم، اگه مثل نفر قبلی باشه میشه روش فکر کرد بهش رای داد، برا اقلیت خوبه ولی اکثریت... فکر کنم اذیت شن دوباره ، خدا رو شکر هم که اکثريت به نفع اقلیت رای میدن، دمشون گرممم
SMAH1۱۹۸۳۶۶۵۰۶:۴۳:۵۶ ۱۴۰۰/۲/۳۱
یک فرار رو به جلو! این آقا هنوز نمی داند که شورای نگهبان برای تشخیص «خوب و بد» بودن قانون نیست. بلکه وظیفه‌ی شورای نگهبان تشخیص عدم تضاد قانون جدید با «قانون اساسی و شرع» است و البته برجام با هیچ کدام اینها تضاد ندارد بلکه با منافع ملی در تضاد است.
نکته سنج۱۹۸۳۶۷۲۰۷:۰۰:۰۸ ۱۴۰۰/۲/۳۱
آقای لاریجانی لطفا مانند آقای باهنر رفتار کنید معقولتر است
ناشناس۱۹۸۳۷۳۷۰۸:۴۶:۵۴ ۱۴۰۰/۲/۳۱
کی جلوی دوربین چند بار قسم خورد که اصلا وارد انتخابات نخواهد شد و به خانه ابدی که همان دانشگاه است می رود؟؟؟؟!!
سلام۱۹۸۳۷۵۳۰۹:۰۳:۵۴ ۱۴۰۰/۲/۳۱
"من جزو آن جبهه انقلابی واقعی هستم" یکی شما انقلابی هستید، یکی هم ..
حجت ایرانی۱۹۸۳۸۳۷۱۰:۱۵:۱۷ ۱۴۰۰/۲/۳۱
انقلابی کسی است که معقول بوده وبه فکر آینده انقلاب باشد نه اینکه با احساسات وشعار لحظه ای عمل کند
ناشناس۱۹۸۳۷۶۸۰۹:۱۶:۵۳ ۱۴۰۰/۲/۳۱
دکتر علی کاندید محبوب همه
.۱۹۸۳۸۸۹۱۰:۵۳:۱۹ ۱۴۰۰/۲/۳۱
واقعا یکی از بهترین پرسش و پاسخ های انقلاب بود. دکتر لاریجانی شایسته ریاست جمهوری هستن. با تعقل و منطق همه مسائل رو پیش میبرن. انشالله که مردم به هوش میشن و از روی جو و احساسات آینده را خراب نمیکنن
رضا۱۹۸۳۹۱۵۱۱:۱۴:۴۳ ۱۴۰۰/۲/۳۱
اگر نهج البلاغه وسط اتوبان خوب نیست چگونه حضرت علی در جنگ جمل پاسخ آن مردی را می دهد که از او سوال پرسید از حق و باطل وقتی صحابه به آن مرد اعتراض کردن او پاسخ داد ما برای همین سوالات است که می جنگیم و اینجا هستیم و بعد پاسخ آن مرد را داد که امربر تو مشتبه شده است این حق و باطل با افراد اندازه گیری نمی شود حق را بشناس تا اهل آن را بشناسی و باطل را بشناس تا اهل آن را بشناسی اعرف الحق تعرفه اهله و..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. کمی دیر نیست؟

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    2. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    3. این صدای اقتدار ایران است ...

    4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    5. وحدت ملی با وعده صادق

    6. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    7. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    8. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    9. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    10. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    11. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    12. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    13. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    14. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    15. اسراییل چه باید بکند؟ 

    16. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    17. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

    18. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

    19. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

    20. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

    21. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

    22. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

    23. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

    24. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

    25. احتمال تشکیل استان تهران غربی

    آخرین عناوین