ابعاد خسارت‌های اقتصادی اسرائیل در جنگ غزه

جهان،   4000229076 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

هدف قرار گرفتن تاسیسات عظیم نفتی و گازی و بخش‌های دیگر رژیم صهیونیستی در پی حملات گروه های مقاومت فلسطین موجب وارد شدن خسارات زیاد اقتصادی به این رژیم شده است.

 ابعاد خسارت‌های اقتصادی اسرائیل در جنگ غزه

به گزارش سایت الف به نقل از پایگاه خبری المیادین، از زمان تاسیس رژیم اسرائیل، تلاش مقاومت برای مقابله با این رژیم نیز آغاز شد که اقتصاد آن را مورد هدف قرار داد و با تحمیل معادله‌ای اقتصادی در برنامه‌ها و اهداف رژیم اسرائیل که به دنبال محاصره و نابودی منطقه از فلسطین گرفته تا سوریه، لبنان و عراق بود، آن را شکست داد.

تل آویو مرکز مهم اقتصادی صهیونیست‌ها

پایگاه خبری المیادین نوشت: برنامه استراتژیک اسرائیل مبتنی بر قرار دادن تل‌آویو به عنوان مرکز مهم اقتصادی ، تجاری و تولیدی در منطقه بود به گونه‌ای که بتواند ریاست سازمان گاز شرق مدیترانه را برعهده بگیرد و تل‌آویو را مرکز مهم مالی آن و واحد پول شکل را واحد پول اصلی مجمع مدیترانه شرقی قرار دهد. تولید ناخالص داخلی رژیم اسرائیل قبل از شیوع ویروس کرونا به 394 میلیارد رسیده بود که به دلیل شیوع این اپیدمی با شکست مواجه شد و 25 درصد کاهش یافت. اقتصاد رژیم صهیونیستی علاوه بر منابع انرژی به ویژه گاز، به تولیدات کشاورزی و صنعتی ، گردشگری ، صنعت الماس و در حال حاضر به پروژه دره سیلیکون اسرائیل که دومین مرکز بزرگ صنعت فناوری پس از کالیفرنیا است، بستگی دارد.

ابعاد خسارت‌های اقتصادی اسرائیل در جنگ غزه به شرح زیر است :

اول: غوش دان نگین تاج اقتصاد صهیونیست‌ها

گروه‌های مقاومت فلسطین منطقه «غوش دان» در تل آویو را که مرکز اقتصاد این نهاد محسوب می‌شود مورد هدف قرار دادند. این منطقه شامل مرکز بورس سهام ، مجموعه سرمایه گذاری‌ها ، بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ فناوری است. بنابراین ، این ستون فقرات اصلی رژیم اسرائیل ، اداره اقتصادی و مرکز ارتباط با جهان است .هدف قراردادن غوش دادن منجر به خسارت‌هایی از جمله بی ارزش شدن واحد پول شکل اسرائیل، کاهش سرمایه‌گذاری‌ها و سقوط بورس این رژیم شد.همچنین از زمانی‌که این منطقه مورد هدف قرار گرفت ، اقتصاد اجتماعی اسرائیل متحمل خسارات زیادی شده و آماده سازی برای بودجه اضطراری اجتماعی امری غیر ممکن شده است.

دوم: بحران صنعت اسرائيل

تلاش‌های مقاومت منجر به تعطیلی 50٪ کارخانه‌های موجود در غلاف غزه و 20٪ کارخانه‌های مستقر در مناطق مختلف اراضی اشغالی شد ، به ویژه اینکه پس از هدف قرار گرفتن کارخانه‌های تجهیزات صنعتی و مواد اولیه بالغ بر 300 میلیون دلار در هفته اول درگیری دچار خسارت شدند.

سوم: خسارت به فرودگاه‌های اسرائیل

اسرائیل مجبور شد فرودگاه «بن گوریون» را به طور کامل تعطیل و کلیه پروازها را لغو کند. این فرودگاه اصلی نقطه ارتباط اقتصادی و منبع تغذیه اصلی بخشهای سرمایه گذاری ، گردشگری و حمل و نقل به ویژه حمل و نقل کشاورزی به اروپا محسوب می‌شود و به طور مستقیم و غیرمستقیم تولید ناخالص داخلی را تأمین می‌کند.فرودگاه «رامون» نیز که در جنوب اراضی اشغالی نیز تعطیل شد.تمامی این امر منجر به انزوای اقتصادی حمل و نقل هوایی رژیم اسرائیل در هفته اول درگیری شده است.

چهارم: خسارت کلان نفت و گاز اسرائیل

گروه‌های مقاومت توانستند میدان گازی «تمار» واقع در دریای مدیترانه را متوقف کنند که این میدان منبع تغذیه اصلی کارخانه‌ها و برق اسرائیل به حساب می‌آید. علاوه بر این ، مقاومت خط لوله بین «ایلات» و «عسقلان» را هدف قرار داده است ، كه به طور مستقیم در سازمان مدیترانه شرقی ، و بعداً در پرونده تعیین مرزهای لبنان به نفع لبنان و به ضرر اسرائیل خواهد بود.

پنجم: سقوط کامل بخش گردشگری اسرائیل

بخش گردشگری به طور کامل متوقف شدند ، که این بخش قبلاً به دلیل همه گیری کرونا متحمل خسارات زیادی شده بود.صنعت گردشگری اسرائیل 7٪ از تولید ناخالص داخلی یعنی 28 میلیارد دلار را تشکیل می‌دهد که این نهاد از خلال عادی‌سازی روابط با رژیم‌های عربی به دنبال دوبرابر شدن این مقدار از تولید ناخالص داخلی بود.

ششم: تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس

تمام دانشگاه‌ها و مدارس اسرائیل مجبور به تعطیلی کامل شده‌اند تا جایی که این اقدام از ابتدای تأسیس این رژیم تاکنون اتفاق نیفتاده است.در زمانی که قرار بود برترین دانشگاه خاورمیانه را داشته باشد ، این پروژه یک عقب گرد بزرگ خواهد کرد و رویای عادی سازی علمی و فرهنگی به شدت آسیب خواهد دید.

هفتم: خسارت نظامی

اسرائیل سالانه سلاح‌هایی به ارزش 7.5 میلیارد دلار صادر می‌کند و آرزو داشت «گنبد آهنین» را به کشورهای سازش‌کار و کشورهای دیگر بفروشد؛ اما شکست گنبد آن در این رویارویی بسیار زیاد بود. علاوه بر این اسرائیل متحمل هزینه‌های گزاف نظامی شده‌ است ، زیرا هزینه آماده سازی و حمل و نقل نظامی در هفته اول رویارویی بیش از یک میلیارد دلار تخمین زده شده است.

پایگاه خبری المیادین در پایان نوشت: گروه‌های مقاومت فلسطین نشان دادند که اقتصاد تل‌آویو ضعیف تر از تار عنکبوت است همانطور که پیش از این نشان دادند این رژیم از نظر نظامی نیز ضعیف است . پیامدهای اقتصادی منفی این نبرد پیامدهای مثبتی برای آینده ملت فلسطین و همچنین بازسازی سوریه و نجات عراق دارد.

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۸۹۰۸۵۰۵:۳۹:۴۱ ۱۴۰۰/۳/۳
تا اسرائیل نابود نشود منطقه غرب آسیا روی آرامش نخواهد دید!
ناشناس۱۹۸۹۲۵۱۰۸:۳۵:۳۲ ۱۴۰۰/۳/۳
تا گنبد آهنین هست اسرائیل هم هست و منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا روی آرامش را به خود نخواهد دید
ناشناس۱۹۸۹۶۲۰۱۱:۱۳:۵۱ ۱۴۰۰/۳/۳
آهنش زنگ زده بدرد نمیخوره
ناشناس۱۹۸۹۶۲۲۱۱:۱۴:۴۶ ۱۴۰۰/۳/۳
گنبد آهنین سوراخ شد و رژیم صهیونیستی شکست سختی خورد.
حسین۱۹۸۹۸۹۶۱۲:۵۶:۳۴ ۱۴۰۰/۳/۳
خیلی میترسی!
ناشناس۱۹۸۹۹۷۹۱۳:۲۸:۰۳ ۱۴۰۰/۳/۳
فقط من موندم با اینهمه توانایی این گنبد چرا اینهمه به اقتصاد اسرائیل ضربه خورد و مردمش دوهفته توی پناهگاه بودن!؟!؟ اصلا چرا آتش بس رو قبول کردن، خب میزدن حماس رو از صحنه روزگار محو میکردن!! حالا مثلا اگه اسرائیل همزمان با غزه و لبنان و سوریه درگیر بشه چی میشه!؟ اگه عراق و یمن و ایران هم کمک کنن چی!؟!؟ من اگه توی اسرائیل زندگی میکردم، همین الان جمع میکردم میرفتم کشور خودم!!
ناشناس۱۹۸۹۳۳۹۰۹:۲۳:۵۴ ۱۴۰۰/۳/۳
ای کاش فلسطینیا زمیناشون رو نفروخته بودن .
ناشناس۱۹۸۹۵۲۰۱۰:۳۹:۱۹ ۱۴۰۰/۳/۳
فرق حق حاکمیت و حق مالکیت زمین را نمی فهمی!
ناشناس۱۹۸۹۹۲۴۱۳:۰۶:۱۹ ۱۴۰۰/۳/۳
یعنی الان که کلی ایرانی توی امارات زمین خریدن ما میتونیم اونجا حکومت تشکیل بدیم!؟!؟ اینجوری مشکل جزایر سه گانه هم حل میشه!!
ناشناس۱۹۸۹۹۸۴۱۳:۲۹:۱۳ ۱۴۰۰/۳/۳
کلا همیشه ما مقصریم!! دزد اومده خونه رو تخلیه کرده برده، ما باید بریم زندان!!
ناشناس۱۹۸۹۰۹۸۰۵:۵۶:۱۷ ۱۴۰۰/۳/۳
ننگ بر اسراییل کودک کش
ناشناس۱۹۸۹۱۰۸۰۶:۱۳:۵۳ ۱۴۰۰/۳/۳
هر چه فریاد دارید بر سر گنبد آهنین بکشید
ناشناس۱۹۸۹۵۰۵۱۰:۳۳:۵۹ ۱۴۰۰/۳/۳
نیازی نیست چون آبکش
ناشناس۱۹۸۹۱۱۰۰۶:۱۶:۲۲ ۱۴۰۰/۳/۳
نگران خسارت اقتصادی اونا نباشید نگران سونامی تورم خودمون باشید . دوباره مرغ پرکشید . کیلویی ۳۰ هزار !!! گوجه فرنگی ۸ هزار !!!
ناشناس۱۹۸۹۹۱۵۱۳:۰۲:۵۸ ۱۴۰۰/۳/۳
مغلطه ای ناشی از هوش بسیار پایین
ناشناس۱۹۸۹۲۵۴۰۸:۴۱:۰۸ ۱۴۰۰/۳/۳
لطفا ابعاد خسارت غزه را نیز اعلام نمایید سپس با اسرائیل مقایسه کنید میزان درآمد دو کشور و تورم آنها و بیکاری را نیز مقایسه و نتيجه را اعلام فرمایید
ناشناس۱۹۸۹۹۲۱۱۳:۰۴:۵۳ ۱۴۰۰/۳/۳
غزه نه فرودگاه داره نه گردشگری داره نه صنعت حاصی داره، فقط یه تعداد از ساختمونهاش خراب شده که با پول اعراب و کمک سازمان ملل دوباره بازسازی میشه، اما بازسازی اقتصاد اسرائیل له همین راحتی نیست!!
ناشناس۱۹۸۹۲۹۶۰۹:۰۸:۱۴ ۱۴۰۰/۳/۳
نگران نباش ده ها کشور ثروتمند حامی اسراییل هستند نگران خودمون باش
ناشناس۱۹۸۹۴۰۷۰۹:۵۴:۲۷ ۱۴۰۰/۳/۳
شیشه عمر اسرائیلی رو میشکونیم
ناشناس۱۹۸۹۵۳۳۱۰:۴۴:۰۵ ۱۴۰۰/۳/۳
چطوری ؟؟
ناشناس۱۹۸۹۷۳۲۱۱:۵۱:۱۷ ۱۴۰۰/۳/۳
گنبد آهنین بهترین سیستم دفاعی دنیاست کاش میشد ازش خرید کرد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین