بر باد رفتن رویای «اسرائیل بزرگ» زیر چتر اعراب

گروه جهان الف،   4000229001 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

درحالی که سازشکاران عرب همچون امارات در تلاشند با سکوت در برابر جنایات اشغالگران قدس علیه فلسطینیان آسیبی به روابطشان با صهیونیست‌ها نرسد، کارشناسان معتقدند مقاومت فلسطینیان، رویای اسرائیل را برای خروج از انزوا به باد داد.

بر باد رفتن رویای «اسرائیل بزرگ» زیر چتر اعراب

به گزارش الف، از زمان آغاز درگیری‌های گسترده میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها از هفته گذشته که با وحشی‌گری نظامیان و شهرک‌نشینان اسرائیلی در قدس و مسجدالاقصی آغاز شد، یکی از نکاتی که قابل توجه رسانه‌ها به ویژه در سطح منطقه قرار گرفت، مواضع برخی رژیم‌های عربی بود که در دوره اخیر اقدام به سازش با رژیم اشغالگر کرده‌اند.

نخستین کشوری که اخیرا اقدام به عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی کرده و ابعاد این توافق را بسیار بیشتر از سایر سازشکاران عرب در سطوح مختلف فرهنگی، امنیتی، تکنولوژی و گردشگری و اقتصادی و... با صهیونیست‌ها گسترش داد، امارات بود. 

درحالی که جنایت‌های غیرانسانی رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان در غزه با محکومیت‌های بین‌المللی و عربی مواجه شد، اماراتی‌ها با مواضع جانبدارانه از اشغالگران قدس سکوت اختیار کرده و چشم خود را به روی جنایت‌های رژیم کودک کش اسرائیل بستند.

چند روز بعد از آغاز درگیری‌ها در فلسطین اشغالی، ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد که قصد حمله زمینی به نوار غزه را دارد؛ هرچند چنین ادعایی دروغی بیش نبوده و صهیونیست‌ها خود به خوبی می دانند که توان حمله زمینی به غزه را ندارند، اما هم‌زمان با آن «محمود رفعت» کارشناس حقوق بین‌الملل و رئیس انستیتوی اروپایی حقوق و روابط بین‌الملل اروپا در بروکسل با انتشار توئیتی اعلام کرد ، «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی پیشنهاد فرستادن مزدور به سرزمین‌های اشغالی را به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی داده است تا همچون کسانی که در یمن می‌جنگند و امارات آن‌ها را تأمین مالی می‌کند، به صورت زمینی به غزه حمله کنند.

پس از آن نیز «مجتهد» افشاکننده اسرار آل سعود در توییتر فاش کرد که امارات در کنار عربستان سعودی یک پیشنهاد مالی نامحدود به «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای نجات اسرائیل از این اوضاع ارائه داده‌اند.  در مقابل هم ابومازن خواسته آنها را اجابت کرده است و بیش از ۵۰۰ نفر از اعضای حماس را در کرانه باختری بازداشت کرده است و هنگامی که اسرائیل مجبور به خارج کردن بخش اعظمی از نظامیانش در کرانه باختری با هدف سیطره بر اوضاع در داخل فلسطین اشغالی شد، محمود عباس متعهد به حمایت از عقبه آنها در کرانه باختری شد.

حتی در پوشش رسانه‌ای اخبار مربوط به درگیری‌های فلسطین نیز این موضعگیری از سوی اماراتی‌ها مشاهده می‌شد، رسانه‌هایی که تا چند روز قبل از آن عیدهای یهودیان را جشن گرفته و تبریک می‌گفتند، تنها در اخبار فرعی خود به شکل مختصر و البته جانبدارانه به حوادث مسجدالاقصی و قدس اشغالی اشاره کردند. 

ملت‌های عربی در کشورهای عربستان، کویت، عمان، قطر، بحرین و حتی خود امارات با راه‌اندازی هشتگ‌هایی تحت عنوان «امارات با فلسطین می‌جنگد» موضع خائنانه ابوظبی در قبال جنایت‌های اسرائیل علیه فلسطینیان را محکوم کردند. 

موضع مشابه حاکمان اماراتی درباره دیگر سازشکاران عربی در منطقه خلیج فارس نیز دیده می‌شود؛ اما آیا حمایت این رژیم‌ها از اشغالگران صهیونیست می‌تواند اسرائیل را نجات داده و مقاومت مردم فلسطین را بشکند؟

بعد از توافق عادی‌سازی امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی اخبار زیادی منتشر شد مبنی بر اینکه چندین کشور عربی دیگر از جمله عربستان سعودی به زودی به این توافق‌نامه‌ها خواهند پیوست و به شکل تدریجی مسئله فلسطین از محوریت عربی-اسلامی خارج می‌شود.

در این میان عربستان که تا پیش از این زمزمه‌های زیادی درباره عادی‌سازی قریب‌الوقوع آن با تل‌آویو شنیده می‌شد مجبور شده حتی در قالب مانور با صدور بیانیه‌ای جنایت‌های اسرائیل را محکوم و از فلسطینیان حمایت کند. قطر نیز با موضع سختگیرانه‌تری در سطح بین‌المللی از فلسطینیان حمایت می‌کند و کویت که قبل از این هرگونه سازش با صهیونیست‌ها را رد کرده بود، موضع خود را در این زمینه تقویت کرده و «مرزوق الغانم» رئیس مجلس امت کویت اعلام کرد که طی هفته آینده نشستی به منظور حمایت از فلسطین و محکوم کردن جنایت‌های اسرائیل برگزار خواهد کرد.

اما درباره مصر به عنوان نخستین کشور عربی سازشکار با رژیم صهیونیستی، ناظران همچون «آی هیلر» عضو برجسته بنیاد کارنگی برای صلح جهانی معتقدند، قاهره متوجه شده که موضع امارات در عادی‌سازی با اسرائیل مورد تایید جوامع عربی نیست و در شرایط کنونی نمی‌توان همسو با آن حرکت کرد. علاوه بر آن مصر از ابتدا نیز موافق توافق صلح سایر کشورهای عربی با صهیونیست‌ها نبود؛ چرا که معتقد است نزدیکی رژیم‌های عربی با رژیم صهیونیستی جایگاه قاهره را تضعیف می‌کند؛ بنابراین درگیری‌های فلسطین فرصت مناسبی برای ممانعت از سازش سایر اعراب با اسرائیلی‌هاست. 

علاوه بر آن «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان که عادی‌سازی کشورش با اسرائیل را آشتی جهانی توصیف کرده بود در پاسخ به سوالی درباره وضعیت این توافق بعد از جنایت‌های اخیر رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان اعلام کرد که این تصمیم مربوط به نهادهای دولتی است. عدم حمایت قاطع البرهان از توافق سازشی که با صهیونیست‌ها انجام داده در سایه اختلافات داخلی در سودان درباره این توافق نشان می‌دهد که توافق خارطوم-تل‌آویو نیز شکننده است.

گذشته از تحولات جهانی و منطقه‌ای که تا این زمان مانع از امضای چنین توافق‌نامه‌هایی شد، کارشناسان معتقدند که جنگ کنونی میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها که نوید یک انتفاضه جدید را می‌دهد، موجب می‌شود تا حاکمان عربی تحت فشار افکار عمومی دست کم تا چند مرحله آینده جرات برقراری روابط آشکار با اشغالگران را نداشته باشند. این امر به معنای آن است که رویای صهیونیست‌ها برای برپایی «اسرائیل بزرگ» زیر چتر اعراب به باد رفت و این رژیم مجددا در حصار انزوا قرار می‌گیرد.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۸۰۰۸۷۰۷:۰۳:۴۵ ۱۴۰۰/۲/۲۹
تجزیه و تحلیل های نا درست گمراه کننده هستند.
ناشناس۱۹۸۰۵۲۱۱۰:۵۶:۳۵ ۱۴۰۰/۲/۲۹
چرا ما نتوانستیم در دوران جنگ بهر آزادی قدس از کربلا عبور کنیم؟ چون شعار با عمل و واقعیت فرق دارد. در تحلیل هایتان فقط واقعیات را در نظر بگیرید.
ناشناس۱۹۸۰۵۴۷۱۱:۰۶:۳۷ ۱۴۰۰/۲/۲۹
فقط پشتیبانی و حمایت آمریکا برای اسراییل کافی است.
ناشناس۱۹۸۱۰۵۱۱۴:۲۶:۰۳ ۱۴۰۰/۲/۲۹
مشخص است از هدف نیل تا فرات رسیدن به دیوار کشی در سرزمین های غصبی
ناشناس۱۹۸۰۰۸۸۰۷:۰۴:۱۴ ۱۴۰۰/۲/۲۹
اما واقعیات روی زمین چیز دیگری را می گویند.
ناشناس۱۹۸۰۰۸۹۰۷:۰۵:۰۷ ۱۴۰۰/۲/۲۹
همه کشورها باید یاد بگیرند که با صلح و روابط مسالمت آمیز در کنار هم زندگی کنند.
ناشناس۱۹۸۰۷۸۸۱۲:۴۹:۲۲ ۱۴۰۰/۲/۲۹
اول کشور جعلی را باید حذف کرد تا بتوان صلح ایجاد کرد وگرنه همیشه جنگ خواهد بود
ناشناس۱۹۸۱۲۶۳۱۶:۰۹:۲۴ ۱۴۰۰/۲/۲۹
یکی بیاد خونتون رو ازت بگیره بعد شما رو بندازه بیرن و بعد بگه بیایم باهم صلح کنیم جنگ بده بنظرت چنین صلحی اصلا قابل انجام هست
ناشناس۱۹۸۰۰۹۰۰۷:۰۶:۲۴ ۱۴۰۰/۲/۲۹
70 سال است که عده ای اسراییل را محکوم می کنند. آیا نتیجه ای هم داشته است؟
ناشناس۱۹۸۰۰۹۴۰۷:۱۱:۲۱ ۱۴۰۰/۲/۲۹
چرا ناحیه تحت فرمان محمود عباس با اسزاییل جنگ نمی کند؟ چرا فقط این حماس و جهاد اسلامی اسلامی در غزه هستند که با اسراییل می جنگند؟ آیا بهراه اندازی جنگ جز زجر و مصیبت برای فلطسینیان غزه دست آورد دیگری هم داشته است؟
ناشناس۱۹۸۱۳۳۷۱۶:۵۸:۰۳ ۱۴۰۰/۲/۲۹
رفیق من دروغ نگو یعنی توی رام الله جنگ نیست
ناشناس۱۹۸۰۰۹۷۰۷:۱۴:۲۳ ۱۴۰۰/۲/۲۹
فلسطینی ها با خودشان هم نمی توانند سازش داشته باشند. مطمئن باشید اگر اسراییل را هم تصرف کنند، باز هم بین خودشان جنگ و درگیری خواهد بود.
ناشناس۱۹۸۰۱۰۱۰۷:۱۸:۰۸ ۱۴۰۰/۲/۲۹
کشورهای عربی و مردم منطقه دیگر مانند گذشته ها به اسراییل حساس نیستند. برای همین هم هست که کشورهای عربی یکی پس از دیگری با اسراییل مصالحه و روابط سیاسی برقرار می کنند.
ناشناس۱۹۸۰۷۸۳۱۲:۴۸:۲۰ ۱۴۰۰/۲/۲۹
ساعت خواب مردمشان چیز دیگری می گویند و این دوستی باعث سقوط این دولت ها خواهد شد فقط نگاه کن در آینده
ناشناس۱۹۸۰۱۰۵۰۷:۲۱:۱۵ ۱۴۰۰/۲/۲۹
چند روز بعد از آغاز درگیری‌ها در فلسطین اشغالی، ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد که قصد حمله زمینی به نوار غزه را دارد؛ هرچند چنین ادعایی دروغی بیش نبوده و صهیونیست‌ها خود به خوبی می دانند که توان حمله زمینی به غزه را ندارند جالب است رژیمی تا بدین حد ضعیف برای حمله به ایران بزرگ خط و نشان می کشد برو ای مگس !
ناشناس۱۹۸۰۱۲۵۰۷:۴۱:۰۰ ۱۴۰۰/۲/۲۹
حداقل نقشه ای منتشر می کردید که نام منحوس اسرائیل در آن نباشد
عمران۱۹۸۰۱۶۲۰۸:۱۰:۴۵ ۱۴۰۰/۲/۲۹
باور بفرمایید اخبار مبالغه آمیز راه درست مبارزه با ظلم نیست. این نقشه ای که در خبر گذاشته اید هیچ صهیونیستی هواداری ش را نمیکند.
ناشناس۱۹۸۰۱۶۶۰۸:۱۳:۳۷ ۱۴۰۰/۲/۲۹
یه درخت بزرگ و تنومند رو فرض کنید با شاخ و برگ زیاد، اما ریشه نداشته باشه! به نظر شما ۲۰ سال بعد اثری از اون درخت هست!؟!؟
ناشناس۱۹۸۰۱۷۱۰۸:۱۵:۱۴ ۱۴۰۰/۲/۲۹
به نظر شما اگه همه دولتهای دنیا تصمیم بگیرن یه کاری انجام بدن، اما خدا نخواد، اون کار انجام میشه؟
ناشناس۱۹۸۱۲۵۳۱۶:۰۲:۲۶ ۱۴۰۰/۲/۲۹
مشکل اما اینه که امثال شما از کجا میدونن خدا نمی خواد ؟!
ناشناس۱۹۸۰۱۷۲۰۸:۱۶:۴۸ ۱۴۰۰/۲/۲۹
اسرائیل بزرگ که هیچی، اسرائیل کوچک هم مجبور شده برای بقاء، دور خودش دیوار بکشه!
ناشناس۱۹۸۰۱۸۸۰۸:۲۹:۰۱ ۱۴۰۰/۲/۲۹
ادعای اسرائیل برای حمله زمینی به غزه یک حقه نظامی بود تا افراد حماس رو تونل ها بکشونه و بعدش همه تونل های غزه رو بمباران کرد
dayani۱۹۸۰۲۳۱۰۹:۰۱:۰۸ ۱۴۰۰/۲/۲۹
گذشت زمان همه چیز را رو.شن میکند،
ناشناس۱۹۸۰۲۸۲۰۹:۲۴:۵۹ ۱۴۰۰/۲/۲۹
نابودی رژیم جعلی و غاصب و کودک کش صهیونیستی حتمی و نزدیک است.
حاج احمد۱۹۸۱۲۳۹۱۵:۵۰:۱۸ ۱۴۰۰/۲/۲۹
آره ، الان هفتاد ساله
ناشناس۱۹۸۰۳۷۹۱۰:۱۲:۰۶ ۱۴۰۰/۲/۲۹
نویسنده چیزهایی که دلش می خواد را نوشته اعراب منافع ملی خود را فدای فلسطین نمی کنند
ناشناس۱۹۸۰۷۹۵۱۲:۵۲:۰۲ ۱۴۰۰/۲/۲۹
نویسنده فقط نظرات کارشناسی خودش رو صادقانه گفته، ببخشید اگر شما رو ناراحت کرد!
ناشناس۱۹۸۰۸۰۰۱۲:۵۲:۴۱ ۱۴۰۰/۲/۲۹
منافع تمام اعراب در نابودی اسرائیل است!
ناشناس۱۹۸۰۶۱۵۱۱:۳۶:۰۵ ۱۴۰۰/۲/۲۹
سايت الف در عالم رؤيا سير ميكنه واقعيت ها چيز ديگري هستند !!!!!!!!
ناشناس۱۹۸۰۶۲۰۱۱:۴۰:۵۲ ۱۴۰۰/۲/۲۹
ظلم باقی نمی ماند این در تاریخ ثابت شده
نور بی اسم۱۹۸۰۸۲۹۱۲:۵۸:۲۳ ۱۴۰۰/۲/۲۹
اسرائیل به شدت بر باد می‌رود....
علی۱۹۸۱۳۳۴۱۶:۵۵:۴۴ ۱۴۰۰/۲/۲۹
تا یادمه فلسطین با سنگ جنگیده چرا یکی بهشون سلاح نمیده تا وقتی اونا می کشند اینها هم بزنن؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. بازی با کلمات

    2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    آخرین عناوین