موج‌های کرونا ادامه دارد

اجتماعی،   4000228052

شاید سخنان وزیر بهداشت و درمان درباره کنترل موج چهارم کرونا امیدوارکننده باشد اما وضعیت بسیاری از استان‎ها هنوز شکننده است.

موج‌های کرونا ادامه دارد

به گزارش الف در روزنامه جام جم آمده است: اخیرا وزیر بهداشت و درمان در سخنان خود عنوان کرد که موج چهارم ویروس کرونا در کشور کنترل شده و کشور در حال عبور از این موج است.  اما این تنها خبری نیست که به‌تازگی درباره کرونا رسانه‌ای شده است، چرا که براساس آماری که مرکز ‌اطلاع‎رسانی وزارت بهداشت و درمان منتشر کرد‌ در دوشنبه‌ای که گذشت‌ بیش از 14 هزار نفر ایرانی‌ به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و 286 هموطن نیز به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند. افزون بر این، از برنامه واکسیناسیون نیز خبر می‌رسد که تاکنون حدود 388 هزار ایرانی در برابر ویروس کرونا واکسینه شده‌اند؛ یعنی هر دو دوز واکسن را تزریق کرده‌اند.

در واقع می‌توان گفت احتمال وقوع موج پنجم کرونا دور از انتظار نیست، چون تا زمانی که پوشش واکسیناسیون فراگیر نشود یعنی دست کم حدود 70 درصد از مردم واکسینه نشده باشند، احتمال وقوع موج‏های بعدی ویروس کرونا وجود دارد. ‌

با فراگیر شدن واکسیناسیون می‌توان امیدوار بود که احتمال طغیان کرونا به حداقل برسد. حال این که در کشورمان ‌هنوز آمار واکسیناسیون با شرایط مناسب فاصله دارد به همین دلیل باید یادآور شد که خطر شیوع ویروس هنوز جدی است و احتمال موج‌های دیگر کرونا دور از انتظار نیست‌.

در پاندمی‏هایی مانند کرونا و آنفلوآنزا که از راه تنفسی سرایت می‏کند، احتمال وقوع پیک‏های بعدی شیوع ویروس‌ با گذشت زمان کاهش پیدا می‏کند، چرا که افراد در برابر ویروس واکسینه و مقاوم می‏شوند. این اما به‌آن معنا نیست که موج بعدی ویروس کرونا در کشور شایع نخواهد شد؛ چراکه با شناسایی واریانت‎های جدید مانند واریانت‎های آفریقای جنوبی و هندی، احتمال وقوع موج‏های بعدی قوت می‌گیرد.

نباید فراموش کرد که در واریانت‎های جدید، سرعت ‌و شدت انتقال ویروس بیشتر است و همین مساله می‏تواند به طغیان دوباره بیماری و شلوغی بیمارستان‌ها بینجامد.

لازم به یادآوری است که با توجه به مناسب‌نبودن آمار واکسیناسیون در کشور تنها راه کاهش احتمال وقوع موج‎های بعدی کرونا در کشور، رعایت پروتکل ‏های بهداشتی است.

استفاده از ماسک، حفظ فاصله‏ گذاری اجتماعی و همچنین پرهیز از تجمعات می ‏تواند خطر وقوع موج ‏های بعدی کرونا در کشور را کاهش دهد.

بنابراین بهترین کار این است که به پروتکل‌های بهداشتی وفادار بمانیم و محدودیت‏ها‌ تا زمانی که شیوع ویروس بالاست برقرار باشد و با کاهش آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا، محدودیت‎ها کم‏کم برداشته شود تا کادر درمان و مدیران سلامت توان مدیریت بحران را داشته باشند.

تصمیم‌گیری برای اعمال یا لغو‌ محدودیت‏ها‌ در ستاد ملی مقابله با کرونا‌ با درنظرگرفتن بسیاری از شرایط مانند ‌مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی گرفته می‏شود، اما آنچه در این بین اهمیت دارد و مدیران باید برای آن بیش از گذشته تلاش کنند سرعت‌بخشیدن به امر واکسیناسیون و توجه به پروتکل‎های بهداشتی است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین