اگر مسلمانان ۷۰ سال پیش هوشیار بودند، غده سرطانی اسراییل شکل نمی‌گرفت

اجتماعی،   4000227077

رئیس دانشگاه صداوسیما گفت: اگر این هوشیاری که امروز در سطح جامعه مسلمین شاهد هستیم، در ۷۰ سال پیش داشتیم. این غده سرطانی در منطقه شکل نمی‌گرفت.

مراسم افتتاحیه همایش پانزدهمین همایش علمی «حکمت مطهر» با موضوع «اسلام و ایران در قرن جدید» صبح امروز (دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه) در سالن شهید سلیمانی دانشگاه صداوسیما با حضور آیت‌الله علی‌اکبر صادقی رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجج اسلام حمید پارسانیا و رضوان طلب از استادان حوزه و دانشگاه، شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صداوسیما و سیدحسن شهرستانی دبیر علمی این همایش برگزار شد.
به گزارش فارس:

نقش «أَیْنَ عَمَّارٌ» ها در احیا و زنده کردن جامعه اجتماعی

در این همایش شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صداوسیما با بیان اینکه شهید مطهری نگاه ویژه به زنده شدن انسان‌ها در امر حیات و زندگی اجتماعی برای احیای دین دارد، گفت: او با نگاهی توام با دین و زندگی و اینکه دین برای زندگی است و زندگی برای دین است. از محور سومی به عنوان انسان سخن گفته است. 

وی افزود: استاد مطهری در شرح خطبه ۱۸۲ نهج البلاغه اشاره به احیای سنت الهی از سوی انسان‌های سرزنده کرده است. مخصوصاً آنجایی که امام علی (ع) برخی افراد را خطاب قرار داده است، «أَیْنَ عَمَّارٌ وَ أَیْنَ ابْنُ التَّیِّهَانِ وَ أَیْنَ ذُو الشَّهَادَتَیْنِ و... ». بنابراین مؤمنان و اولیای الهی در تغییر و تحول جامعه نقش اساسی دارند.

اگر ۷۰ سال پیش مانند امروز هوشیار بودند، غده سرطانی شکل نمی‌گرفت

اسفندیاری با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی در تاریخ معاصر احیاگر اندیشه و معارف اسلامی در جهان شده است،‌ ابراز داشت: اگر به وضعیت مسلمانان در ۱۰۰ سال گذشته و جامعه ایران نگاه کنید،  تصویر شما از انقلاب اسلامی و جایگاهی که ایران امروز در جوامع اسلامی دارد، روشن‌تر می‌سازد.

وی ادامه داد: جایگاه کنونی ایران در عرصه بین‌الملل و مسلمانان در عرصه جهانی امروز حاصل از خودگذشتی‌ها و خون‌هایی ریخته‌ شده است. بنابراین اگر این هوشیاری که امروز در سطح جامعه مسلمین شاهد هستیم، در ۷۰ سال پیش داشتیم. این غده سرطانی در منطقه شکل نمی‌گرفت.

روحیه اعتماد به نفس کنونی مسلمانان همگی از تأثیرات انقلاب است

 رئیس دانشگاه صداو سیما با اشاره به شعارهای الله اکبری که این روزها در خیابان‌های لندن و اروپا طنین‌انداز می‌شود، اظهار داشت: این روحیه عزت‌مندی و اعتماد به نفس مسلمانان در سراسر کره خاکی همگی از تأثیرات انقلاب اسلامی است. بنابراین این مسیر طی شده و اعتماد به نفسی که به دست آمده را نباید دست‌کم گرفت.

آینده‌نگری و آینده‌سازی در آثار هنری ایرانیان دیده نمی‌شود

وی تحولات کنونی در جبهه مقاومت را یک اتفاق بزرگ دانست و گفت: شهید مطهری در کتاب «نهضت‌های اسلامی در صد ساله اخیر» از راهی برای آینده سخن گفته است. اینکه چگونه می‌توان مردم مسلمان را برای آینده بهتر امیدوار کرد و به حرکت وا داشت. این تصویر از آینده برای حرکت انسان شوق و انگیزه مضاعفی را ایجاد می‌کند.

اسفندیاری با انتقاد از اینکه آینده‌نگری در آثار هنری تولیدی ایرانیان دیده نشده است، ابراز داشت: چرا نمی‌توانیم برای آینده تصویرسازی داشته باشیم. در حالی که در کارهای هنری غربی این مورد به وفور دیده می‌شود.

انتهای پیام/