نگاهی به بازار انرژی / مذاکرات نفتی قطر با شرکتهای چینی

دکتر عباس ملکی،   4000226053
نگاهی به بازار انرژی / مذاکرات نفتی قطر با شرکتهای چینی

پویایی های بازار

 
قیمت نفت در روز جمعه نسبت به روز قبل بالاتر رفت و به 68.53 دلار هر بشکه برای نفت خام شاخص برنت در بورس لندن جهت تحویل در ماه ژوئن رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در بازار کاشینگ آمریکا هر بشکه 65.20 دلار برای تحویل در ماه ژوئن معامله گردید. پیش بینی در مورد بالابردن نرخ بازگشت سرمایه توسط وزارت خزانه داری آمریکا از افزایش قیمت نفت جلوگیری می کند. قیمت گاز طبیعی نیز با افزایش به 2.96 دلار هر میلیون بی تی یو در بازار هنری هاب رسید. از سوی دیگر آژانس بین المللی انرژی عقیده دارد بیشتر بودن عرضه نفت خام نسبت به تقاضای نفت که ناشی از شرایط شیوع بیماری کووید-19 و کمتر شدن فعالیت اقتصادی در سطح جهانی بود، برطرف شده و اضافه عرضه از بین رفته است. در این تحول نقش مثبت اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولید انکارناپذیر است.

تفسیر هفته

 
کنفرانس تغییر اقلیم ملل متحد موسوم به COP26 از 1 تا 12 نوامبر 2021 (10 تا 21 آبان 1400) در شهر گلاسکو برگزار می شود. این کنفرانس اهداف مهمی را بعنوان دستور جلسه در بر دارد. از جمله چگونگی برخورد با بحران اقلیمی، مسئله شیوع همه جانبه بیماری کووید-19، تفاوت زیاد مابین اقتصادهای کشورها، و بی عدالتی اجتماعی. قرار است که علاوه بر رهبران کشورها، صاحبان صنایع و تجارت، مسئولان آژانس های بین المللی، و سازمان های مردم نهاد در این کنفرانس شرکت نمایند. مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن و پیشرفت توسعه پایدار در سال 1992 در شهر ریودوژانیرو، اجلاس زمین را به نام کنفرانس محیط زیست و توسعه ملل متحد (UNFCC) برگزار نماید. این کنفرانس یکی از مهم ترین اقدامات در زمینه توسعه پایدار بود که همزمان با بیستمین سالگرد کنفرانس استکهلم برگزار گردید.

آلک شارما، رئیس کنفرانس گلاسکو و وزیر سابق تجارت انگلستان که هندی الاصل می باشد، مهمترین هدف اجلاس را کنار گذاشتن استفاده از زغال سنگ در چرخه استفاده از انرژی می داند. همچنان تا کنون بخش عمده ای از تولید الکتریسیته در کشورهای صنعتی، چین، هند، و روسیه توسط نیروگاه های با سوخت زغال سنگ تامین می شود. یکی دیگر از اهداف کنفرانس را شارما، ایجاد مکانیزمی برای پشتیبانی مالی و فنآورانه کشورهای ثروتمند از کشورهای فقیر بر می شمرد. و هدف سوم را به صفر رساندن سرمایه گذاری و اعطای وام بانک ها و نهادهای مالی در هر گونه ایجاد نیروگاه زغال سنگی می داند.

همچنین اتحادیه اروپا در حال کم کردن تولید انرژی از زغال سنگ است. ایران یکی از اعضای کنفرانس های های تغییر اقلیم ملل متحد است. پیشنهاد می شود که از هم اکنون وزارت امور خارجه و سازمان حفاظت محیط زیست برای شرکت نمایندگان دولت ایران و بخش خصوصی و مردم نهاد در اجلاس گلاسکو تمهیدات لازم را بیندیشند.

 
نفت و گاز همچنان بخش مهمی از ترکیب حامل های انرژی در آینده جهان را خواهد داشت. بگزارش شرکت وودمکنزی آن چه که تغییر می کند نوع و اندازه صنایع مربوط به این دو نوع انرژی اولیه است. فشار بخش سیاسی و بین المللی در کشورهای مختلف و مآلا سیاست گذاری در بخش های مختلف حاکمیتی و رگولاتوری، شرکت های بزرگ را بر آن داشته که لاجرم در زمینه کاهش گازهای گلخانه ای و رسیدن به کربن صفر برنامه های خود را اعلام نمایند.

یکی از فنآوری های مطرح در میان شرکت های نفتی بین المللی استفاده از روش جمع آوری، استفاده، و ذخیره سازی کربن (Carbon Capture, Utilization, and Storage) است. مزیت چنین شرکت هایی آن است که فنآوری های توسعه و استخراج ذخائر نفت و گاز که از دهه 1970 میلادی بشدت شکوفا شدند، به آنها این امکان را می دهد که از همان روشها برای حبس و نگاهداری کرین استفاده نمایند. ضمن این که این گونه شرکت های بزرگ دارای حوزه های نفت و گازی هستند که از قله تولید گذشته و به حالت کم فشار رسیده و انباره های آنان می تواند بعنوان محلی برای ذخیره کربن و یا بالابردن فشار منایع نفت و گاز استفاده شود. خطوط لوله نیز می تواند برای انتقال دی اکسید کربن و یا دیگر انواع مواد کربنی مورد استفاده قرار گیرد.

با توجه به قدمت صنایع نفت و گاز ایران، وجود خطوط لوله متعدد که برخی از آنان اکنون مورد استفاده قرار نمی گیرد و همچنین حوزه های نفت و گازی که برای تولید با وضعیت فعلی مقرون به صرفه نیستند، استفاده از فنآوری های مربوط به جمع آوری، استفاده و ذخیره سازی کرین امکان پذیر است. این کار می تواند در راستای توافقات مربوط به کنوانسیون پاریس 2015 و تعهدات ایران باشد.

 
خط لوله شرق آمریکا که تامین کننده محصولات پالایشگاهی برای ایالت های مهم ساحل شرقی است هفته پیش از کار افتاد. یک حمله سابیری به این خط لوله انتقال فرآورده های نفتی را از تگزاس به ایالت های شرقی از کار انداخت. خط لوله 8800 کیلومتری کمپانی کلونیال در امتداد سواحل شرقی ایالات متحده کشیده شده‌ و روزانه 2.5 میلیون بشکه نفت، گازوییل و بنزین را به ۵۰ میلیون مصرف‌کننده در ایالات شرقی و جنوبی آمریکا می‌رساند. منابع این سوخت‌ها، پالایشگاه‌هایی هستند که عمدتا در خلیج مکزیک قرار دارند. درصدی از نیازهای ارتش آمریکا نیز از طریق همین خطوط برآورده می‌شود.

گفته می شود شرکت کلونیال پایپ لاین پنج میلیون دلار از مسیر رمزارزها به هکرها پرداخته است. بایدن می‌گوید حمله سایبری از روسیه انجام گرفته اما مسکو در این ماجرا دخالت نداشته است. این شرکت در روز چهارشنبه اعلام کرد که مجددا انتقال نفت از طریق خط لوله به راه افتاده است. چند ماه طول می کشد تا کمبود ایجاد شده از میان رفته وو ضعیت به حالت عادی درآید. در همین حال وزارت خزانه داری آمریکا از کلیه بانک ها و موسسات مالی خواسته تا در مورد اعطای وام و سرمایه گذاری های خود گزارش دهند که تا چه اندازه به پروژه های کاهش آثار تغییرات اقلیمی تخصیص داده اند.

 
قطر در حال مذاکره با شرکت های اصلی چینی در بخش نفت و گاز است تا با مشارکت آنها در صنایع گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) سرمایه گذاری بیشتری نماید. تا کنون در کشورهای جنوبی خلیج فارس همگی از فنآوری های شرکت های نفتی بین المللی (IOCs) غربی بهره می بردند. قطر تا کنون بیشتر به تکنولوژی های خاص ال ان جی که شرکت های اکسون، شل، و توتال در اختیار داشتند وابسته بود. حال قطر در حال مذاکره با دو شرکت چینی پتروچاینا و سینوپک برای توسعه حوزه گازی شمال و عرضه بخشی از سهام پروژه 28.7 میلیارد دلاری به آنان است.

به گزارش رویترز از شرکت های انی، کونکوفیلیپس، توتال، و شورون نیز برای شرکت در مناقصات دعوت به عمل آمده است. ایران تاکنون یک پروژه ال ان جی را نتوانسته به پایان برساند. وزیر نفت ایران عقیده دارد که چینی ها در مسئله انجام پروژه های ال ان جی تخصصی ندارند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین