چگونه فشارخون خود را در بارداری کنترل کنیم؟

گزارش بازرگانی،   4000226016

بارداری که اغلب به عنوان یک زمان دوست داشتنی، تزئین اتاق کودک و پیش بینی مشتاقانه دیده می‌شود، همچنین می‌تواند با نگرانی‌هایی همراه باشد. بسیاری از زنان باردار کمی بیش از حد درباره چیزهای اشتباه نگران هستند و به موضوعاتی که می‌توانند به طور واقعی به بارداری و کودک آن‌ها آسیب برسانند توجه کمتری دارند. به جای نگرانی در مورد چیزهایی که نمی‌توانید کنترل کنید، بر آنچه کنترل دارید تمرکز کنید. خطرات بارداری به طور کلی کم است به ویژه برای زنان سالم. ولیکن فشارخون غیر طبیعی از جمله مواردی است که جای نگرانی داشته و توجه خاصی را می‌طلبد.

در دوران بارداری، درصد قابل توجهی از مادران باردار دچار فشار خون بالا می‌شوند. نظارت بر فشار خون در دوران بارداری مهم است زیرا فشار خون بالا می‌تواند اولین علائم مسمومیت حاملگی باشد که هم برای مادر و هم جنین خطرناک است. با این وجود، ممکن است با ویزیت‌های منظم قبل از زایمان بتوانید از بروز مشکلات جلوگیری کنید تا پزشک بتواند فشار خون شما را از نزدیک کنترل کند. همچنین ممکن است بخواهید بیشتر در مورد شرایط مرتبط یاد بگیرید، بنابراین می‌توانید به عوامل مؤثر بر فشار خون آگاهی یابید. و با خرید یک فشارسنج دقیق روزانه فشار خون خود را کنترل کنید.

چگونه فشار خون غیر طبیعی را تشخیص دهیم؟

شما همیشه نمی‌توانید تشخیص دهید که فشار خون شما خیلی بالا است یا خیلی پایین. در حقیقت، فشار خون بالا و افت فشار خون ممکن است علائم قابل توجهی ایجاد نکند. اگر علائمی را تجربه می‌کنید، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

علائم فشار خون بالا

فشار خون بالا در بارداری معمولاً 140/90 میلی‌متر جیوه یا بالاتر تعریف می‌شود. برافروخته شدن پوست، تورم دست‌ها یا پاها، سردرد، تنگی نفس، درد شکم، حالت تهوع، استفراغ و تغییرات بینایی علائم فشار خون بالا است. در دوران بارداری توصیه می‌شود کسانی که فشار خون بالا دارند روزانه توسط فشارسنج دیجیتال اندازه‌گیری فشار خون خود را انجام دهند تا قبل از رسیدن به پزشک معالج مراقبت‌های ویژه صورت گیرد.

علائم فشارخون پایین

فشار خون پایین یا افت فشار خون معمولاً به میزان 90/60 میلی‌متر جیوه یا کمتر تعریف می‌شود. سرگیجه، مشکل در تمرکز، پوست سرد و نرم، تاری دید، تنفس سریع و پی در پی، افسردگی، خستگی ناگهانی، خستگی مفرط می‌تواند از علائم افت فشارخون باشد.

اگر مشکوک به علائم فشار خون بالا یا افت فشار خون هستید، باید سریعاً به پزشک خود مراجعه کنید تا از بروز عوارض احتمالی جلوگیری کند.

علائم فشار خون همیشه وجود ندارد. بهترین راه برای تشخیص اینکه آیا فشار خون غیرطبیعی دارید، انجام آزمایش فشار خون است. آزمایش فشار خون اغلب در قرارهای منظم چکاپ انجام می‌شود و پزشک باید آن‌ها را در طول بارداری انجام دهد. به دلیل طی کردن مسیرهای طولانی و پر از ترافیک و صف‌های انتظار مطب پزشکان؛ توصیه آن‌ها برای کنترل این بیماری تهیه یک فشارسنج از فروشگاه تجهیزات پزشکی است تا روزانه گزارشات مربوط به عدد فشار خون خود را در اختیار آن‌ها قرار دهید. با این حال قبل از اینکه فشار خون خود را در خانه کنترل کنید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما ممکن است دستورالعمل‌های خاصی در مورد زمان و تعداد دفعات را به شما ارائه دهد.

انواع فشار خون بالا در دوران بارداری کدامند؟

بعضی اوقات فشار خون بالا قبل از بارداری وجود دارد. در موارد دیگر، فشار خون بالا در دوران بارداری ایجاد می‌شود.

فشار خون حاملگی. زنان مبتلا به فشار خون حاملگی دارای فشار خون بالا هستند که پس از 20 هفته بارداری ایجاد می‌شود. پروتئین اضافی در ادرار یا سایر علائم آسیب اندام وجود ندارد.

فشار خون مزمن. فشار خون مزمن فشار خون بالا است که قبل از بارداری وجود داشته یا قبل از 20 هفته بارداری اتفاق می‌افتد. اما از آنجا که فشار خون بالا معمولاً علائمی ندارد، تعیین زمان شروع آن دشوار است

پرفشاری خون مزمن با پره اکلامپسی فوقانی. این وضعیت در زنان مبتلا به فشار خون مزمن قبل از بارداری رخ می‌دهد که دچار فشار خون بالا و پروتئین در ادرار یا سایر عوارض مرتبط با فشار خون در دوران بارداری می‌شوند.

پره اکلامپسی: پره اکلامپسی هنگامی ایجاد می‌شود که فشار خون بالا پس از 20 هفته بارداری ایجاد شود و با علائم آسیب به سایر سیستم‌های اندام از جمله کلیه‌ها، کبد، خون یا مغز همراه باشد. پره اکلامپسی درمان نشده می‌تواند منجر به عوارض جدی – حتی کشنده – برای مادر و کودک شود، از جمله تشنج.

چرا فشار خون بالا در دوران بارداری مشکل ساز است؟

فشار خون بالا در دوران بارداری خطرات مختلفی از جمله:

کاهش جریان خون به جفت. اگر جفت، خون کافی دریافت نکند، ممکن است به کودک اکسیژن کمتری رسیده و مواد مغذی کمتری دریافت کند. این می‌تواند منجر به رشد آهسته (محدودیت رشد داخل رحمی)، وزن کم هنگام تولد یا تولد زودرس شود. نارس بودن می‌تواند منجر به مشکلات تنفسی، افزایش خطر عفونت و سایر عوارض برای کودک شود.

قطع جفت. پره اکلامپسی خطر ابتلا به این بیماری را که در آن جفت قبل از زایمان از دیواره داخلی رحم شما جدا می‌شود، افزایش می‌دهد. قطع شدگی شدید می‌تواند باعث خونریزی شدید شود، که می‌تواند زندگی شما و کودک شما را تهدید کند.

محدودیت رشد داخل رحمی. فشار خون بالا ممکن است منجر به کاهش یا کاهش رشد کودک شما شود (محدودیت رشد داخل رحمی).

آسیب به اعضای دیگر بدن شما. فشار خون بالا با کنترل ضعیف می‌تواند منجر به آسیب به مغز‌، قلب‌، ریه‌ها، کلیه‌ها، کبد و سایر اندام‌های اصلی شما شود. در موارد شدید، می‌تواند زندگی را تهدید کند.

زایمان زودرس. گاهی اوقات برای جلوگیری از عوارض بالقوه تهدید کننده زندگی در هنگام فشار خون بالا در دوران بارداری، زایمان زودرس لازم است.

بیماری قلبی- عروقی. در آینده داشتن پره اکلامپسی ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی (قلبی عروقی) در آینده را افزایش دهد. اگر بیش از یک بار دچار پره اکلامپسی شده باشید یا به دلیل فشار خون بالا در بارداری، زایمان زودرس داشته باشید، خطر ابتلا به بیماری قلبی- عروقی در آینده بیشتر است.

چگونه می‌توانید فشارخون بالا را در دوران بارداری کنترل کنید؟

به تمام معاینات مراقبت‌های دوران بارداری خود بروید، حتی اگر احساس خوبی دارید.

اگر برای کنترل فشار خون خود به دارو نیاز دارید، آن را هر روز مصرف کنید. ارائه دهنده خدمات شما می‌تواند به شما کمک کند یکی را که برای شما و کودک شما بی خطر باشد انتخاب کنید.

فشار خون خود را با خرید فشارسنج از جانیتا استور در خانه بررسی کنید. از ارائه دهنده خود بپرسید اگر فشار خون بالا باشد چه باید بکنید.

غذاهای سالم بخورید. از غذاهایی که نمک زیادی دارند مانند سوپ و غذاهای کنسروی استفاده نکنید. آن‌ها می توانند فشار خون شما را افزایش دهند.

فعال بمانید. هر روز 30 دقیقه تحرک داشتن می‌تواند به شما در کنترل وزن، کاهش استرس و جلوگیری از بروز مشکلاتی مانند پره اکلامپسی کمک کند.

داشتن فشار خون بالا لزوماً به این معنی نیست که دوران بارداری پر خطری خواهید داشت. ولیکن باید همواره بر آن کنترل داشته و مراقبت‌های لازم را اعمال نمائید. خرید یک فشارسنج دیجیتالی که براحتی بتوانید در طول دوران بارداری فشار خون خود را اندازه‌گیری کنید لازم و ضروری است .انتخاب یک دستگاه اصل و کاربری که فشار شما را به طور دقیق اندازه‌گیری بسیار حائز اهمیت است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  25. با انواع شیوه‌های اعدام در دنیا آشنا شوید

آخرین عناوین