چامسکی: اسرائیل تحت حمایت آمریکا استراتژی "ترور و اخراج" را دنبال می‌کند

جهان،   4000223076
چامسکی: اسرائیل تحت حمایت آمریکا استراتژی "ترور و اخراج" را دنبال می‌کند

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری "Truthout"، نوآم چامسکی، متفکر و زبان‌شناس آمریکایی تاکید کرد، دولت‌های اسرائیل سال‌هاست تلاش کرده‌اند تا فلسطینی‌ها را از شهر مقدس قدس بیرون کنند و تازه‌ترین دور از حملات اسرائیل همسو با همین هدف صورت گرفته است. اما برای درک ریشه‌های تشدید کنونی تنش‌ها و تهدید احتمالی یک جنگ تمام عیار، باید سیاست بنیادی اسرائیل تحت حمایت آمریکا برای استفاده از استراتژی‌های "ترور و اخراج" با هدف توسعه اراضی و قلمروهایش از طریق کشتار و آواره کردن فلسطینی‌ها را بررسی کنید.

نوآم چامسکی به عنوان یکی از تحلیل‌گران دقیق درگیری‌های اسرائیل-فلسطین و به طور کلی سیاست‌های خاورمیانه معروف است و صدای پیشرو در تلاش‌ها برای آزادی فلسطین محسوب می‌شود.    

چامسکی در مصاحبه با این پایگاه خبری گفت: همیشه پیچ و تاب‌های جدیدی وجود دارند اما به طور کلی این یک داستان قدیمی است. از زمان جنگ ۱۹۶۷ هر دولتی که در اسرائیل روی کار آمد توسعه‌طلبی را به جای امنیت و راه‌حل دیپلماتیک انتخاب کرد و حمایت مادی و دیپلماتی آمریکا را در کل مسیر دریافت کرده است. در گرایش سلطه‌طلبی جنبش اسرائیل یک هدف بلند مدت ثابت وجود دارد. این هدف این است که این منطقه را از فلسطینی‌ها پاک کنند و ساکنین یهودی را به عنوان "مالکان بحق این سرزمین" که پس از هزاران سال تبعید به خانه باز می‌گردند، جایگرین آنها کنند.

سیاست‌های اسرائیل در این دوران فرصت‌طلبانه بوده است. دولت تل‌آویو زمانی که ممکن باشد استراتژی‌های ترور و اخراج را اتخاذ می‌کند. اما زمانی که شرایط اجازه آن را ندهد از استراتژی‌های نرم‌تری همچون ایجاد برج مراقبت و کشیدن حصار استفاده می‌کند. دولت امروز تل‌آویو بیش از هر زمان دیگری خانواده‌های فلسطینی را از خانه‌هایشان بیرون می‌کند؛ جایی که آنها برای نسل‌ها در انجا زندگی کرده‌اند. بدون شک تمامی بهانه‌های پوچی که برای اخراج فلسطینی‌ها به اسم قانون مطرح می‌شوند، صد در صد نژادپرستانه هستند.

روابط آمریکا و اسرائیل پیش از سال ۱۹۶۷ میلادی گرم اما مبهم بود. پس از جنگ ۱۹۶۷ اسرائیلی‌های حمایت بی‌سابقه‌ای از سوی آمریکا دریافت کرده‌اند. پیروزی اسرائیل در جنگ ۱۹۶۷ هدیه‌ای بزرگ به دولت آمریکا بود. جنگ نیابتی میان اسلام تندرو در عربستان و ناسیونالیسم سکولار در مصر در جریان بود. واشنگتن اسلام تندرو را ترجیح داد چرا که تهدید کوچک‌تری برای سلطه آمریکا محسوب می‌شد. اسرائیل ناسیونالیسم سکولار عرب را شکست.

در آن چهارچوب بین‌المللی، اسرائیل آزاد بود تا با حمایت گسترده آمریکا سیاست‌هایی را که امروز نیز ادامه دارد، دنبال کند. هدف سیاسی دولت تل‌آویو ایجاد یک "اسرائیل بزرگ‌تر" است. این پروژه جمعیت فلسطینی‌ها را کنار می‌گذارد.    

این در حالی است که اسرائیل با نقض احکام شورای امنیت سازمان ملل، بلندی‌های جولان را نیز اشغال و آن را به تل‌آویو الحاق کرد. دادستان هولناک غزه بسیار پیچیده است. این یکی از بدترین جنایت‌های معاصر است که در شبکه‌ای از فریب و استدلال‌ها برای جنایات صورت می‌گیرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا در فراهم کردن زمینه برای جنایت‌های اسرائیل از دیگر روسای جمهوری سابق کشورش فراتر رفت. یکی از بزرگ‌ترین کمک‌های ترامپ به اسرائیل رهبری توافقات ابراهیم بود که توافقاتی را میان اسرائیل و چند کشور عربی رسمی کرد. این اقدام خویشتن‌داری‌های محدود کشورهای عربی نسبت به خشونت و توسعه‌طلبی اسرائیل را کاهش داد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین