جلیلی: انتخاب درست مردم، مسیر اقتصادی کشور را درست خواهد کرد

اقتصادی،   4000222126

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر مردم به جای موضوعات فرعی بر مسائل اصلی نظیر اصلاح نظام بانکی اصرار و مطالبه داشته باشند، می‌توان با روی کارآوردن یک دولت با اراده و با برنامه قطعا راه حل مناسب را پیدا نمود.

جلیلی: انتخاب درست مردم، مسیر اقتصادی کشور را درست خواهد کرد

به گزارش فارس، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگویی تصویری که با حضور ابراهیم شیبانی، رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی همراه بود، در پاسخ به این سوال که رشد نامطلوب تورم در چند دهه اخیر چگونه رخ داد، خاطرنشان کرد: طی 47 سال یعنی از سال 1352 تا 1398، نقدینگی 42هزار برابر شده است؛ در حالیکه میزان رشد تولید ملی در این سالها تک رقمی بوده که با 42هزار به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد: وقتی فاصله میان رشد نقدینگی و تولید ملی کشور به این میزان زیاد باشد یا به تعبیر دیگر وقتی که پول زیاد بشود و کالا زیاد نشود، تورم رخ خواهد داد و ریشه تورم فعلی کشور نتیجه این اختلاف است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به میزان رشد زیاد نقدینگی در هشت ساله گذشته، تصریح کرد: نقدینگی حدود 600 هزار میلیارد تومانی در سال 92 به 3400 هزار میلیارد تومان است. در جلساتی که ما با بسیاری از تولیدکنندگان و صاحبان صنایع داشتیم، اغلب آنها گلایه داشتند که نتوانستند تسهیلات مدنظرشان را دریافت کنند.

جلیلی افزود: سوال این است که این رشد سنگین نقدینگی و 2000 میلیارد تومانی که روزانه خلق می‌شود، به کدام سو هدایت می‌شود؟

عضو شورایعالی امنیت ملی با بیان اینکه کنترل تورم و نقدینگی بواسطه یک دولت قوی محقق خواهد شد، اظهار داشت: نمی‌شود رئیس جمهوری در شروع کار خود بگوید «البانک ماالبانک و ماادراک ماالبانک» و بعد از گذشت 8 سال مسئولیت باز هم در نقش اپوزیسیون ظاهر شود و منتقد باشد؛ دولت نباید منفعل باشد و باید مقتدرانه برای اصلاح نظام بانکی اقدام کند.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده در انتخابات سال 92 پیرامون معوقات بانکی، عنوان کرد: در ایام انتخابات سال 92 برای مردم مطرح کردیم که معنی ندارد 70 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی وجود داشته باشد؛ این درحالی بود که 11 هزار میلیارد تومان آن در اختیار تنها 23 نفر بود. در حال حاضر آقایان می‌گویند 90 هزار میلیارد تومان معوقه بانکی در دست 11 نفر است.

جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود تشریح کرد: وقتی رشد نقدینگی رخ می‌دهد و سمت و سوی آن به سمت تولید نیست، به سمت بازارهای کاذب و فعالیت‌های سوداگرانه خواهد رفت.

وی با اشاره به این نکته که سرانه شعب بانکی در ایران بیش از بسیاری از کشورهای دنیاست، گفت: پولهایی که بانک از مردم جمع می‌کند و با آن اقدام به بنگاه‌داری از طریق خرید املاک و .. مینماید، یکی از مهمترین مصادیق فعالیت سوداگرانه است.

جلیلی افزود: نقش دولت به عنوان منتخب و نماینده مردم این است که از چنین فعالیت‌هایی جلوگیری کند تا روزانه 2هزارمیلیارد تومان خلق پول، به جای هدایت به سمت مطلوب مثل تولید، در اختیار عده‌ای زراندوز قرار نگیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عدم رسیدگی به مشکلات نظام بانکی و کنترل تورم در دهه اخیر را ناشی از بی‌تدبیری و انفعال دولت دانست و اذعان داشت: نحوه درست رسیدگی به بسیاری از این مشکلات اقتصادی، به شکل قانون درآمده است و صرفا نیازمند اراده دولت برای اجراست.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد صحیح مانع رخداد اختلاس است، ادامه داد: نقشی که دولت می‌تواند در رفع مفاسد و پیشگیری از مشکلات اقتصادی ایفا کند، با قوه‌قضائیه قابل مقایسه نیست و مهم تر است. دولت می‌تواند بلافاصله مدیر خاطی خود را برکنار کند اما اگر قرار باشد برکناری یک مدیر از طریق قوه‌قضائیه پیگیری شود، طولانی خواهد بود.

جلیلی با تاکید بر نقش مهم مردم در انتخاب درست و ‌شکل‌گیری مطالبه صحیح از کاندیداهای انتخاباتی، خاطرنشان کرد: اگر مردم به جای موضوعات فرعی بر مسائل اصلی نظیر اصلاح نظام بانکی اصرار و مطالبه داشته باشند، می‌توان با روی کارآوردن یک دولت با اراده و با برنامه که مسئله را به درستی بشناسد و نسبت به آن اشراف داشته باشد، قطعا راه حل مناسب را پیدا نمود.

وی با بیان اینکه مسائل اقتصادی کشور قابل حل است، افزود: همانطور که در بسیاری از موضوعات پیچیده توانستیم بر مسائل فائق بیاییم، با توجه به سرمایه‌ی مهم کشور که نسل جوان تحصیلکرده است و در زمینه اقتصادی با استعداد و علاقه‌مند به حل مشکلات است، میتوان بر مشکلات فائق آمد و طعم شیرین حل مسائل را به کام مردم نشاند.

جلیلی در انتها گفت: امروز با اتکا به ابتکارات بالفعل جوانان نخبه در حوزه اقتصاد، هم می‌توانیم بر تحریم بانکی فائق بیاییم و حتی بدون دور زدن تحریم، آن را بی اثر کنیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  2. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  3. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  4. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  5. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  6. پزشک مشهدی ۱۷ میلیارد تومان جریمه شد

  7. فروش گوشت کیلویی۷۰۰ هزار تومان سودجویی است

  8. حسین شریعتمداری: این دو پیشنهاد را جدی بگیرید

  9. دستمزد ۱۴۰۳ تعیین نشد/ بررسی ها به فردا موکول شد

  10. حجم واردات گوشت بی‌سابقه است/ کمبود مراکز عرضه گوشت گرم وارداتی علت صف‌های طولانی

  11. کدام کشور بالاترین رشد اقتصادی ۲۰۲۳ را ثبت کرد؟

  12. تخصیص ارز مسافرتی قابل توجیه نیست

  13. اتمام نشست شورای عالی کار بدون نتیجه/رقم سبد معیشت همچنان محل اختلاف

  14. وزیر کار: کسی حق پرداخت دستمزد به کارگر را کمتر از مصوبه شورای عالی کار ندارد

  15. ایرانی‌ها کارت اعتباری بین‌المللی می‌گیرند

  16. وزیر نفت: بازارهای جدیدی برای نفت ایران پیدا کردیم/ ۵ طرح پتروشیمی آماده بهره‌برداری است

آخرین عناوین