بازی برخی اصلاح‌طلبان به سود ایران‌ستیزان

سیاسی،   4000222101 ۷۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
بازی برخی اصلاح‌طلبان به سود ایران‌ستیزان

خانم آذر منصوری در یادداشتی با عنوان «ما کیستیم؟ ما اصلاح طلبیم...» در پانزده بند به بیان مبانی و مواضع فکری اصلاح طلبی و اصلاح‌طلبان پرداخته است. در بند چهارم این یادداشت آمده است که « ما مخالف همه اشکال تبعیض(قومی، مذهبی و جنسیتی) هستیم و معتقدیم همه شهروندان باید از حق دسترسی به فرصت های برابر برخوردار باشند.»

اگر کسی با فضای سیاسی ایران آشنا نباشد، احتمالا تصور می‌کند اقوام خاصی در ایران زندگی می‌کنند که صرفا به دلیل وابستگی های قومی «از حق دسترسی به فرصت های برابر » محروم هستند. 

 به نظر می‌رسد که برخی از اصلاح طلبان تحلیل درستی از مسائل قومی ایران ندارند و با اظهارنظرها و تحلیل های غیرواقع نه تنها گره ای از مشکلات قومی کشور نمی گشایند، بلکه خواسته و ناخواسته به آن ها دامن می‌زنند و در دام بازی‌های فعالان قومی ایران ستیز می‌افتند.

فراموش نکنیم که این اولین بار نیست که اصلاح طلبان دچار چنین خطاهای راهبردی در حوزه اقوام ایرانی می شوند. آنان خشت اول را زمانی نهادند که دستیاری با عنوان «دستیار ریاست جمهوری در امور اقوام و اقلیت ها» بنیان نهادند. البته موضوع اقلیت های دینی و مذهبی موضوعی جدا از بحث اقوام است و با توجه به همپوشانی اقلیت های مذهبی با برخی از اقوام ایرانی، ظاهرا مشکلات آنان هم به حساب گروه های قومی نوشته شده و از آن تبعیض قومی نتیجه گیری می شود.

«ستم ملی» و «تبعیض قومی» از جمله کلیدواژه هایی است که فعالان قومی ایران ستیز به فراوانی در نوشته های خود از آنها استفاده می کنند و با همین کلید واژه ها به دنبال تئوریزه کردن و جاانداختن چنین واژه هایی در ادبیات سیاسی ایران هستند.

برخی از تحلیلگران سیاسی بر این باورند که اصلاح طلبان به امید جذب آرای اقوام ایرانی، موقع انتخابات چنین شعارهایی را سر می دهند و اگر چنین تحلیلی نزدیک به واقع باشد در حقیقت اصلاح طلبان بر سر شاخ نشسته و بن می برند.

اکنون که خانم منصوری به عنوان یک چهره اصلاح طلب، از تبعیض قومی نام برده اند، لازم است به صورت شفاف و روشن مصادیق تبعیض قومی در کشور را بیان نمایند و گرنه این کلی گویی ها، نه تنها راه به جایی نمی برد، بلکه بهانه دست کسانی می دهد که تمامیت ارضی کشور را نشانه رفته و چشم به تجزیه ایران دوخته اند.

صالح سوری 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۶۶۸۶۶۰۱:۱۷:۵۰ ۱۴۰۰/۲/۲۳
ما کیستیم؟! فرصت طلبیم!!!
ناشناس۱۹۶۶۸۷۶۰۱:۲۰:۳۵ ۱۴۰۰/۲/۲۳
تبعیض قومیتی یعنی اینکه مردم خوزستان بی کارند اما از استانهای مرکزی در صنایع نفت و پتروشیمی خوزستان استخدام شده،خوزستان بی ابه ولی رودخانه های خوزستان به اصفهان و قم منتقل میشن.تبعیض یعنی کولبری جوانان کورد، تبعیض یعنی ناچار شدن مردم سیستان به قاچاق سوخت ... بخش از حرفتون که اصلاحطلبان دغدغه واقعی مساوات ندارند درسته ولی اینکه تبعیض رو نفی کنید اشتباهه.
ناشناس۱۹۶۶۸۸۲۰۱:۲۳:۵۰ ۱۴۰۰/۲/۲۳
همینکه مینویسید « البته موضوع اقلیت های دینی و مذهبی موضوعی جدا از بحث اقوام است ... » پس معترفید تبعیض هست که از سر لطف در سال ۴۲ انقلاب توصیه میفرمایید به بازنگری تبعیض ها چند استاندار یا وزیر در ۴۲ سال اجازه دادید یکنفر کرد یا بلوچ باشد ؟ شاید بعلت همپوشانی با اهل تسنن بودنشان است برای تخطئه رقیب هر مطلبی ننویسید که اینگونه رسوایی بار میاورید
ناشناس۱۹۶۶۸۸۳۰۱:۲۳:۵۵ ۱۴۰۰/۲/۲۳
تند نرو داداش . فکر کنم اهل تسنن سیستان را اصلا ندیده ای تا معنی تبعیض قومیتی را بفهمی . خوزستان را دیده ای ؟ کردستان چطور ؟
ناشناس۱۹۶۷۰۰۱۰۳:۳۶:۲۰ ۱۴۰۰/۲/۲۳
این استان هایی که نام بردی بیشتر از محرومیت ناشی از مرزنشینی و ناامنی کشورهای همسایه آسیب دیدند.
ناشناس۱۹۶۷۰۰۲۰۳:۳۶:۳۰ ۱۴۰۰/۲/۲۳
چرا محرومیتهایشان را دیده ایم ولی محرومیت ربطی به تسنن و شیعه نداره، وقتی ایلام و بشاگرد و جنوب کرمان هم محروم هستند و صدایشان به جایی نمیرسد مشکل نه قومی است نه مذهبی! مشکل از سرمایه داری نیم بندی است که این زخم محرومیتها رو با حقوق و مزایای غیر متعارف عمیق تر میکنه و به ظاهر نخبگان همین استانهای سیستان و خوزستان و کردستان پاانداز گروههای ورشکسته سیاسی میشوند تا به صورت فردی موقعیت خودشان را تقویت کنند. مثل جناب عبدالحمید که در این سالها با رای اهل سنت سیستان و بلوچستان فقط موقعیت خود و گروهش رو تقویت کرد.
ناشناس۱۹۶۷۰۵۲۰۵:۵۸:۵۸ ۱۴۰۰/۲/۲۳
انگار تو خیلی خوب دیده ای به خیال خودت
ناشناس۱۹۶۸۱۱۴۲۳:۵۱:۳۵ ۱۴۰۰/۲/۲۳
این چه نظریه مثلا الف
به افرید۱۹۶۷۰۸۱۰۷:۱۸:۱۱ ۱۴۰۰/۲/۲۳
موقعیت های شغلی در استان سیستان و بلوچستان نزدیک به عدالت هست ، اگر در ادارات یا شهرداری های این استان ورد کنید متوجه میشیم اهل سنت عزیز حایز مناصب حداکثری هستن، در رابطه با اقتصاد باید گفت دولت در خصوص ایجاد اشتغال پایدار مناسب عمل نکرده، که نیاز هست سرمایه گذاران اقداماتی انجام بدن
ناشناس۱۹۶۷۱۳۶۰۸:۳۵:۴۴ ۱۴۰۰/۲/۲۳
شما مگه دیدی؟ من ساکن بانه هستم ولی تا حالا هیچ اصلاحطلبی اطراف خودمون ندیدم که بیان مثلا مشکلات ما رو ببینن.فقط شعار های قشنگ انتخاباتی.بعد انتخابات خداحافظ تا 4سال بعد
ناشناس۱۹۶۷۱۵۵۰۸:۵۰:۰۳ ۱۴۰۰/۲/۲۳
قبل از انقلاب سیستان و کردستان و...را دیدیم ،الان به برکت خون شهدا رونق و اعتبار کسب کرده اند،فقط کافی هست درصد سواد آموزی آن دوره و الان بررسی شود ...مطلب دیگر این است که ۵۰درصد دولت و نظام کمک می کنند ۵۰درصد هم خود مردم منطقه باید بخواهند...وگرنه اگر منافقان جایی امنیت سرمایه گذاری را بهم بزنند خوب معلومه پبشرفتی نخواهد بود..(کافیه برخورد پهلوی ها با اعراب خوزستان و اکراد و بلوج و ...بررسی کنی تا ببینی جمهوری اسلامی ایشان را از ستم رهانید...ولی کافی نیست تا آرمان و قله مورد نظر فاصله داریم و این کمک خود منطقه را میخواهد ،...)
ناشناس۱۹۶۷۱۵۷۰۸:۵۲:۳۴ ۱۴۰۰/۲/۲۳
اهل تسنن منطقه در افغانستان و عراق و...را ببین همه در گیر جنگ و نسل کشی و وآشوب... الان به برکت خون همانشهیدان کرد و عرب و بلوچ ،امنیت برزندگیشان حاکم هست،البته محرومیت هست ولی کارهای بزرگی شده وانشالله با حضور دولت جوان وانقلابی آینده بهتری هم در پیش هست...
ناشناس۱۹۶۷۲۸۰۱۰:۱۰:۵۵ ۱۴۰۰/۲/۲۳
ترک و لر و بختیاری و.... همه اینها اقوام هستن. پس باید هر کدام حق و حقوق ویژه داشته باشن نمیشه در یک کشور صدها قومیتی هر قومی حقوق ویژه داشته باشن
ناشناس۱۹۶۷۳۲۳۱۰:۳۷:۰۰ ۱۴۰۰/۲/۲۳
در کشوری که شیعه 90 درصدی دارد دیگر ادیان باید ناظر و در حد همان مناطق خاص خودشان باشند و در مجلس باید نماینده داشته باشند برای حق آن مناطق که هستند افتاد الان؟
ناشناس۱۹۶۷۳۵۷۱۱:۰۳:۱۹ ۱۴۰۰/۲/۲۳
بنده خدا احتمالا از توی خونه تا حالا بیرون نیومده بفهمه تبعیض چیه
ناشناس۱۹۶۷۴۱۴۱۱:۴۵:۰۶ ۱۴۰۰/۲/۲۳
34 سال بعد از انقلاب اصلاح طلبان و کارگزاران زمام اداره امور جاری کشور را بعهده داشتن و نتیجه عملکردشون افزایش فاصله طبقاتی و فقر و بیکاری و تورم و فساد و تبعیض بوده است حالا میگن ما مخالف همه اشکال تبعیض هستیم !!!!
ناشناس۱۹۶۷۶۲۶۱۴:۵۳:۴۸ ۱۴۰۰/۲/۲۳
اول فقط اهل سنت فقیر نیستند مثلا در سیستان شیعه از سنی فقیرتره - یا کردهای شیعه ایلام مثل کردهای سنی کردستان فقیرند دوم اکثر این مشکلات و فقر نتیجه کار همین اصلاح طلبان است چون همه چیز دست اونا بوده ۳۲ سال دولت (میرحسین-هاشمی-خاتمی-روحانی) ۲۸ سال هیئت رئیسه مجلس ۳۰ سال تمام ارکان تشخیص مصلحت ۳۵ سال دانشگاه آزاد ۳۵ سال حرم امام رضا ۳۲ سال وزارت نفت و زیرمجموعه هایش ۳۰ سال شهرداری تهران ۳۰ سال اقتصاد و بانک مرکزی و ...
ناشناس۱۹۶۷۶۵۶۱۵:۲۴:۴۵ ۱۴۰۰/۲/۲۳
یکسری از این شرایط صرفا ارتباطی با قومیت افراد نداره. یعنی به خاطر شرایط نامناسب و یا مدیریت ضعیف یکسری کاستی برای همه هست. ولی آدم های قومیت زده همش فکر می کنن داره به خاطر قومیت یا مذهبشون بهشون ظلم میشه! خود آدم های قومیت زده از طرفی فوبیای این رو دارن که داره بهشون ظلم میشه. و از طرف دیگه اگر فرصت پیدا کنند و به قدرت برسند سعی می کنن که تاجای ممکن طرف قومیت خودشون رو بگیرن و دیگران رو حذف کنند. و همه چیز رو برای خودشون جمع کنند.
حمید۱۹۶۷۸۳۱۱۷:۵۹:۱۲ ۱۴۰۰/۲/۲۳
محرومیت در این مناطق به خاطر قومیت نیست بلکه به خاطر مرزی بودن و جنگ و شرایط محیطی و عقب ماندگی تاریخی است
ناشناس۱۹۶۶۸۸۹۰۱:۲۷:۵۵ ۱۴۰۰/۲/۲۳
سالهاست که اصولگرایان حق قومیت ها مخصوصا قومیت های مدهبی را کتمان می کنند اصلاح طلبان هم برای رای اوری چند روز انتخابات بر روی ان مانور می دهند به زودی ایران را برای همه ایرانیان خواهیم کرد.
ناشناس۱۹۶۶۹۴۲۰۲:۰۱:۲۱ ۱۴۰۰/۲/۲۳
نه عزیزم ایران سویسسه همه اقوام و زبان ها و مذاهب در برابری کامل هستن ، شما به بزرگی خودتون ببخشید، اتفاقا نفوذی اصلی و کسانی که کمر بر نابودی ایران بستن امثال نویسنده هستند که خودشو بخواب زدن
ناشناس۱۹۶۶۹۹۸۰۳:۳۰:۵۶ ۱۴۰۰/۲/۲۳
با توجه به مشارکت بسیار پایین این دوره انتخابات اگر احمدی نژاد تنور انتخابات را گرم کند و اگر رد صلاحیت شود و رای ندهد این یعنی 20 میایون رای او هم در انتخابات شرکت نمی کنند و سوخته است
عمران۱۹۶۷۰۰۷۰۳:۴۹:۰۰ ۱۴۰۰/۲/۲۳
ایران ستیزان چشم طمع به منابع ملی ایران دارند و توطئه برای تجزیه ی ایران هم از سوی برخی به ظاهر فعالین حقوق اقوام در اپوزیسیون صورت میگیرد. تمام اینها درست. ولی شما بگویید یک ایرانی کُرد چرا نباید بتواند فرزندش را در یک مدرسه یا مهدکودک بگذارد که با هزینه ی خودش کلاس زبان کردی هم آموزش بدهند؟
بهلول۱۹۶۷۰۶۰۰۶:۲۳:۵۵ ۱۴۰۰/۲/۲۳
اگر این مصداق های را که شما می گویی بیان کند،بقیه عمرش را باید به جرم تشویش اذهان عمومی در زندان سپری کند. چون آزادی پس از بیان نداریم. البته هم با قومیت گرایی و هم با هرنوع تبعیض قومی و مذهبی مخالفم.
ناشناس۱۹۶۷۰۶۱۰۶:۲۹:۱۰ ۱۴۰۰/۲/۲۳
البته در قضیه برجام اصولگراهای تندرو و دلواپسان، با ترامپ و اسرائیل و ایران ستیزان هم کاسه و همبازی هستند
ناشناس۱۹۶۷۰۶۶۰۶:۳۹:۵۹ ۱۴۰۰/۲/۲۳
دوقطبی اصلاح طلب اصولگرا دیگه مرد. اگر میخواهید تنور انتخابات را گرم کنید دوقطبی دیگه ای پیدا کنید.
ناشناس۱۹۶۷۰۷۵۰۷:۰۶:۱۴ ۱۴۰۰/۲/۲۳
اینکه برخی جاها حق برخی استانها ضایع میشه قابل بحث است ولی اصلاح طلبها در روزهای انتخابات این مباحث را مطرح می کنند برای رای جمع کردن وگرنه سالها دولت دستشون بوده و میتونستن حلش کنند بیشتر این حرفها برای رای جمع کردن است و ارزش بررسی نداره ضمنا اصلاح طلبها انتخابات را کامل خواهند باخت و این بازی ها دیگر برای اصلاح طلبان عزیز فایده نداره این نظر من البته به معنی خوب بودن اصولگرایان نیست هر چیزی سر جای خودش
ناشناس۱۹۶۷۰۸۰۰۷:۱۵:۵۱ ۱۴۰۰/۲/۲۳
نزدیک انتخابات دلسوزان مردم چقدر زیاد میشن
ناشناس۱۹۶۷۰۸۳۰۷:۲۴:۵۰ ۱۴۰۰/۲/۲۳
اتفاقا اکثر قومگراها ودشمنان تمامیت ارضی کشور در پشت اصولگرایی ونامهای مقدسی چون شهید ودفاع مقدس وو پنهان شده اند
ناشناس۱۹۶۷۱۰۳۰۸:۱۲:۲۷ ۱۴۰۰/۲/۲۳
محسن خان کور خواندی برادر، این همه تبعیض در کشور وجود دارد و شما سرنا را از سر گشاد آن میزنید که رویه همیشه کاسبان تحریمها و اقازاده ها ست. چرا شماها تندروها اینقدر بی انصاف هستید؟؟؟؟ واقعا تبعیض علیه مناطق محروم کشور را نمیبینید؟؟؟؟ شماها را نمیشود از خواب بیدار کرد، چون خود را بخواب زده اید!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۱۹۶۷۱۰۷۰۸:۱۵:۱۷ ۱۴۰۰/۲/۲۳
آنچه باور داریم این است که الویت نخست اصولگرایان ایران نیست. اصولکرایان اگر از ایران می گویند تنها بخاطر ثروت و منابع آن است. اصولگرایان سربلندی ایرانیان و آبادانی ایران را نمی خواهند.
ناشناس۱۹۶۷۱۰۹۰۸:۱۵:۵۴ ۱۴۰۰/۲/۲۳
این همه تبعیض بین کارمندان یک وزارتخانه در تهران و شهرستان اونوقت تو از تبعیض در اقوام میگی مردم... نیستند
ناشناس۱۹۶۸۱۱۸۲۳:۵۳:۳۳ ۱۴۰۰/۲/۲۳
احکام سازمان برنامه و بودجه کشور 30 درصد بیشتر از همکاران شان در استان ها : این هم از کدخدای ده !!!
ناشناس۱۹۶۷۱۲۱۰۸:۲۴:۵۳ ۱۴۰۰/۲/۲۳
این اقازحمت بکشند ازکاخش درلواسان بیرون بیایندویک سفرچندروزه به سیستان بلوچستان کردستان بکنند تامفهوم تبعیض راباچشم خودببینند
ناشناس۱۹۶۷۱۲۶۰۸:۲۸:۳۲ ۱۴۰۰/۲/۲۳
خواهشا" اسم اصولگرا و اصلاح طلب را دیگر نیارید . حال ما از این دو جناح بهم می خورد . آلرژی گرفتیم ، هر بلایی فکرش را بکنید بر مملکت آوردند و بیخود و بی جهت همدیگر را خراب نکنید چون از نظر ما مردم به اندازه ی کافی خراب هستید .
ناشناس۱۹۶۷۱۴۴۰۸:۴۰:۵۱ ۱۴۰۰/۲/۲۳
مگر در ایران همه اقوام با هم برابرند؟ این خانم در خواب هستند یا اصلا در ایران زندگی نمی کنند.
ناشناس۱۹۶۷۱۵۴۰۸:۴۹:۵۳ ۱۴۰۰/۲/۲۳
اصولگرا و اصلاح طلب دو اسم متفاوت با یک هدف مشترک کار در جهت منافع شخصی و گروهی نه منافع ملی
ناشناس۱۹۶۷۱۷۴۰۹:۰۱:۴۸ ۱۴۰۰/۲/۲۳
من نه اینوریم نه اونوری.اما چیزی که تو این بیست بیست وپنجسال دیدم اینه که بشدت روی این قضیه قومیت گرایی تو ایران داره مانور میشه و هر از گاهی یه عده بر این طبل میکوبن.یادمون نرفته گاهی اوقات بخاطر مسئله اب بین مردم اصفهان و خوزستان بخصوص نمایندگانش چه بحث های و حرف های غیر مودبانه رد و بدل میشد یا نمایندگان اذری ما چه بحث هایی میکردند که شائبه جدایی را القا میکردند.اقای نویسنده یک بررسی بفرما تا ببینی از کدام طرف این بجث ها نشات گرفته.در تمام این سالها یک عده ای بدجوری در مورد خودی و غیر خودی مانور میکنن و همانها هستند که این قومیت گرایی را پر رنگ کرده تا به اهداف شومی که دارند برسند.خدا به خیر بگذراند.
ناشناس۱۹۶۷۱۷۷۰۹:۰۲:۳۸ ۱۴۰۰/۲/۲۳
نویسنده این مطلب تلویحا تبعیض مذهبی را پذیرفته و موضعی هم در قبال آن ندارد و میگوید اگر تبعیضی در حق قومیتی وجود دارد به خطر مذهبشان است
ناشناس۱۹۶۷۱۸۳۰۹:۰۵:۲۵ ۱۴۰۰/۲/۲۳
معلوم‌میشه نویسنده این مقاله پایش را از تهران بیرون نگذاشته و جز با تعداد معدودی از دوستان با کسی نشست و برخاست نداشته است.
ناشناس۱۹۶۷۱۸۴۰۹:۰۶:۳۰ ۱۴۰۰/۲/۲۳
خیلی جالبه که اصولگرا ها هر کاری دلشان بخواهد میکنند و در رسانه ها تقصیر را به گردن طرف مقابل می اندازند.در همین نوشته هم تا جایی که یادمان هست نمایندگان اصولگرا و همفکرانشان زیاد در این مورد مانور میدادند اما نویسنده ماجرا را 180 درجه برگردانده.
علیرضا۱۹۶۷۱۹۷۰۹:۱۳:۴۸ ۱۴۰۰/۲/۲۳
من از مقاله شما اینطوری فهمیدم ،که چرا اصلا به موضوع اقوام پرداخته اید.ول کنید خانم، ما که با زور اکثریت ،صدای آنها را خاموش کرده ایم ،بی کارید شما که روشنش میکنید.
ناشناس۱۹۶۷۲۱۳۰۹:۲۵:۰۸ ۱۴۰۰/۲/۲۳
آنچه عیان است چه حاجت به بیان است فقط کافی است چشمانتان را باز کنید
ناشناس۱۹۶۷۲۱۸۰۹:۲۶:۱۲ ۱۴۰۰/۲/۲۳
یعنی ادم کور هم تبعیض های جورواجور را دیده. تو ندیدی؟
ناشناس۱۹۶۷۲۲۲۰۹:۲۹:۲۲ ۱۴۰۰/۲/۲۳
خودت را به ندانستن نزن ... تو نباید بگی تبعیض هست یا نیست خود مردم سیستان و بلوچستان و کردستان باید این را بگن .. من در دوره خدمت باهاشون حرف زدم بیشترشون گله مند بودند.
ناشناس۱۹۶۷۲۶۹۱۰:۰۵:۵۹ ۱۴۰۰/۲/۲۳
شما هم تا دستتون میاد اصلاحیون را میکوبی.خودت چه گلی به سر مردم زدی؟ دوره دادار دو دور شما هم دیدیم.چکار کردید؟هیچ......هیچ.....هیچ.... پس لااقل آزاده و جوانمرد باشید
ناشناس۱۹۶۷۲۷۷۱۰:۰۹:۴۱ ۱۴۰۰/۲/۲۳
تبعیض سیاسی و اقتصادی و... زیاد داریم. ولی واقعاً تبعیض قومیتی نداریم. یعنی بخاطر قومیت کسی تحت فشار نیست ...
ناشناس۱۹۶۷۲۹۰۱۰:۱۴:۱۸ ۱۴۰۰/۲/۲۳
یعنی شما اصولگراها این قدر از تبعیض ها البته نه فقط قومیتی بلکه همه جور تبعیض غافلید که نیاز به اثبات دارید ؟! کافیست از برج عاجتان بلند شوید وگشتی در اطراف کشور و سطح شهرها بزنید .
ناشناس۱۹۶۷۳۲۴۱۰:۳۷:۵۴ ۱۴۰۰/۲/۲۳
اصلاح طلب یعنی آشوب حتی اسمش را هم آمریکا گذاشته
ناشناس۱۹۶۷۳۴۰۱۰:۴۷:۳۸ ۱۴۰۰/۲/۲۳
اینا استمرار طلب هستند. حاضرند برای باقی بودن در قدرت هر ذلتی را بپذیرند.
ناشناس۱۹۶۷۳۴۹۱۰:۵۷:۱۳ ۱۴۰۰/۲/۲۳
شما بهتر است سری به کردستان و سیستان و بلوچستان و خوزستان بزنی عموجان
ناشناس۱۹۶۷۳۵۳۱۱:۰۱:۲۳ ۱۴۰۰/۲/۲۳
برای تبعیض جنسیتی هم که الا ماشاالله می توانیم مثال بیاوریم.البته خود نویسنده هم واقفند.
ناشناس۱۹۶۷۳۷۳۱۱:۱۸:۱۱ ۱۴۰۰/۲/۲۳
من اصلاح طلب البته به معنی حزبی نیستم ولی شما دوربین را از چشمتان بردارید ویک کمی هم به برخی اصول گراهای ایران سوزان بیندازید
ناشناس۱۹۶۷۴۲۷۱۱:۵۱:۰۵ ۱۴۰۰/۲/۲۳
نویسنده احتمالا کسی است که با پر کردن فضای رسانه ای که ما هیچ مشکلی نداریم و نژادپرستی و تبعیض مال ما نیست و مال کشورهای بیگانه هست میخواهد بکل هرگونه اشکالی را از بیخ و بن منکر شده و با برچسب زدن به هرگونه گفتمانی هزینه زیادی به خیرخواهان اعمال کند. خواهشا کسی که کاستی ها و تبعیض ها را در سطح حزبی تقلیل ندهید
رضا۱۹۶۷۴۳۵۱۱:۵۴:۵۰ ۱۴۰۰/۲/۲۳
نویسنده دغدغه ای جز آنچه در ذهن مسولان رده بالا می گذرد ندارد... اینجا ایران برای همه ایرانیان نیست.
ناشناس۱۹۶۷۴۳۹۱۱:۵۸:۵۳ ۱۴۰۰/۲/۲۳
ما کیستیم. از صفویانیم که همیشه در صفیم. از تورمیانیم که همیشه تورم داریم. از کلاهیانیم که همیشه سرمون کلاه گذاشتند. از اختلاسیانیم که با اختلاس نابودمون کردند از بیکارانیم که بیکار هستیم از بی سامانیانیم که هیچ وقت زندگیمون سروسامان نگرفت از دروغ شنفتگانیم که همیشه دروغ تحویلمون دادند از خشکسالیانیم که همیشه خشکسالی نابودمون کرده و در انتها از مردگانیم که زندگیمان شبیه مردگان است
ناشناس۱۹۶۷۴۵۲۱۲:۱۳:۱۹ ۱۴۰۰/۲/۲۳
خانم منصوری یک لطف کنید بفرماییدبه چند سؤال جواب دهید. 1- شما در این 24 سالی که قوه مجریه کاملاً در اختیار شما بوده چه کردید؟ 2- چرا این حرف ها را فقط موقع انتخابات بر زبان می رانید و بعد که به قدرت رسیدید همه حرف هایتان را فراموش می کنید؟ البته من مطمئن هستم شما و هیچ یک از همفکران شما صادقانه به این دو پرسش جواب نخواهید داد. خودم جواب می دهم. هر مشکلی که امروز در زمینه بی عدالتی، فقر، فحشا، کم رنگ شدن هویت ملی و اسلامی نتیجه 4 یا 8 سال دولت آقای روحانی نیست. بلکه یک پروسه است که از زمان دولت کارگزاران ، اصلاح طلبان و اعتدالیون طی شده است. بنابراین پرونده موفقی در زمینه خدمت به مردم ندارید. جواب سؤال 2: عاشق قدرت هستید با هر ترفند و حیله ای؛ هدف شما فقط رسیدن به قدرت است و در این زمینه خیلی توانا هستید نشانه اش هم این است که قوه مجریه را 24 سال در چنبره خود دارید. راستی 24 سال فرصت کمی نیست چه کرده اید در این مدت؟ به نظر بنده این سینه چاکی شما برای رسیدن به قدرت برخلاف مصالح ملت و کشور است شما نمی خواهید ایران را پیشرفته ببینید بنابراین با هر حیله و حقه ای تلاش می کنید تا خدمتگزاران واقعی را در رسیدن به قدرت محروم کنید.
ناشناس۱۹۶۷۴۵۷۱۲:۱۸:۲۱ ۱۴۰۰/۲/۲۳
تبعیض قومی، مذهبی و جنسی مثل روز روشن است. از چی دفاع می کنید؟! مردمو چی فرض کردید؟!!
ناشناس۱۹۶۷۴۶۸۱۲:۲۴:۲۶ ۱۴۰۰/۲/۲۳
با این تحلیل شما، هر کسی اگر بگوید مشکلی در کشور وجود دارد به سود ایران ستیزان گام برداشته است. اگر واقعا مشکلی وجود ندارد این همه فساد در کشور و نارضایتی مردم بخاطر چیست؟ این نارضایتی فقط به قوه مجریه مربوط نمیشود شامل قوه قضاییه، برخی نمایندگان مجلس و نیروهای انتظامی امنیتی هم میشود.
ناشناس۱۹۶۷۴۷۰۱۲:۲۴:۵۸ ۱۴۰۰/۲/۲۳
چرا با از بین بردن تبعیضها و ایجاد وضع معیشتی مناسب، این کلیدواژه ها را از دست ایران ستیزان خارج نمیکنید؟!
سینا۱۹۶۷۵۵۵۱۳:۴۹:۰۸ ۱۴۰۰/۲/۲۳
به نظر من دقیقا اقوام خاصی در ایران زندگی می‌کنند که صرفا به دلیل وابستگی های قومی (و مذهبی) «از حق دسترسی به فرصت های برابر » محروم هستند. اما در مورد منطق مورد استفاده در این نوشته... نویسنده این متن، در عین حال که به مشکلات اقلیت های مذهبی اشاره میکند، آنرا جدا از مسئله قومیت میداند... دوست عزیز، سر خود را از درون برف (یا خاک) بیرون بیاورید، اگر دلسوزی دارید، به فکر حل مشکلات باشید، نه جدال سیاسی.
محتشم۱۹۶۷۶۱۴۱۴:۴۴:۴۴ ۱۴۰۰/۲/۲۳
مشکلاتی که در کردستان وجود دارد بیشتر آن در استان فارس به جز در شهر شیراز هم وجود دارد بیشتر و خیلی بشتر آن در استان بوشهر که غنی ترین استان ایران هم است وجود دارد ولی افرادی در کردستان و یا در جای دیگری با گرو گرفتن قومیت یا مذهب اهداف پلید دیگری و نه در پی اصلاح کار ملت هستند
مهدی۱۹۶۷۶۷۰۱۵:۴۲:۳۲ ۱۴۰۰/۲/۲۳
من شیعه هستم ولی تا حالا مسئول بلند پایه یا حتی میان رده در هیچ سازمان دولتی ندیدم که اهل تسنن باشه در حد وزیر و ... که بماند اگر تبعیض نیست پس چیست شاید مصلحته!!!
ناشناس۱۹۶۷۷۱۶۱۶:۱۹:۵۲ ۱۴۰۰/۲/۲۳
مگر این جناح حاکم با همین ترفند روی کار نیامد چه کار کرد ؟؟
ناشناس۱۹۶۷۸۲۷۱۷:۵۸:۲۹ ۱۴۰۰/۲/۲۳
جناب‌سلکی‌سفر‌بی‌خطر‌مثل‌اینکه‌تازه‌ازخارج‌تشریف‌آورده‌اید‌برادرعزیز‌درتمام‌کشور‌ایران‌چندنفر‌مدیرکل‌سنی‌ مذهب‌داریم‌دراین‌چهلوچند‌سال‌چند‌وزیر‌سنی‌داشته‌ایم‌چندسردار‌سنی‌داشته‌ایم‌تواگراینهارا‌تبعیض‌نمیدانی من‌دیگرحرفی‌ندارم
ناشناس۱۹۶۷۸۴۴۱۸:۰۹:۳۲ ۱۴۰۰/۲/۲۳
درطول ۴۲ سال ازبعد انقلاب به غیراز ۸ ساِل دوره احمدی نژاد ریاست جمهوری تمام سالها دراختیارشما بود مردم دیگر آگاه شده اندوتکلیف خودشان را می دانند .درهمین ۸سال اخیر که غرق مشکلات بودیم کجا بودید.
ناشناس۱۹۶۷۹۱۷۱۹:۱۷:۲۸ ۱۴۰۰/۲/۲۳
ما هیچی خودت فهمیدی چی نوشته ای
ناشناس۱۹۶۷۹۲۴۱۹:۲۸:۰۷ ۱۴۰۰/۲/۲۳
نویسنده این مطلب باید سرش رو از توی برف در بیاورد. اینکه بعضی ها مثل این نویسنده اصلا هیچ اقلیتی رو به چشم نمیبینند موید وجود این مساله در کشور است.
ناشناس۱۹۶۷۹۶۴۲۰:۲۶:۳۰ ۱۴۰۰/۲/۲۳
نویسنده مقاله انقدر بی انصاف هستی که حنی قانون اساسیت را نمی شناسی
ناشناس۱۹۶۸۱۳۳۰۰:۰۴:۲۹ ۱۴۰۰/۲/۲۴
نویسنده خودش کرد است .متاسفم آقای سلگی . تو در برابر فقر تریبون و بی صدایی ما مسوول هستی. حرفهایت بعضا درست اما اینقدر محافظه کاری شایسته نیست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین