۷۰ سال مبارزه برای چیست؟

جهان،   4000222084 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

این روزها که مبارزه فلسطینیان با رژیم اشغالگر صهیونیستی وارد مرحله تازه ای از توانمندی نظامی مبارزان فلسطینی شده بازخوانی تاریخ این مبارزه طولانی و توضیح منطق و هدف آن ضروری تر از هر زمان دیگر است. وادار کردن غاصبان به قبول برگزاری یک همه‌پرسی بزرگ برای نظر خواهی از همه فلسطینیان و اعمال حاکمیت آنان در سرزمین های تاریخی خود هدفی است که مبارزات فلسطینی ها برای تحقق آن صورت می گیرد.

 ۷۰ سال مبارزه برای چیست؟

به گزارش الف، از بیش از 70 سال گذشته تاکنون و تشکیل رژیم جعلی اسرائیل که با غصب سرزمین فلسطین و بیرون راندن مالکان اصلی آن همراه بود، آرمان فلسطین یکی از ریشه‌دارترین مسائل و چالش‌های جهانی به ویژه مسلمانان و اعراب بوده است. پس از آغاز اشغالگری رژیم صهیونیستی در خاک فلسطین مردم این سرزمین از حقوق ابتدایی و اصولی خود به ویژه حق حاکمیتی محروم شدند.

در این بین توافق‌نامه‌هایی همچون «اسلو»، «توافق پاریس»، «توافق غزه-اریحا»، «توافق الخلیل»، «توافق وای ریور 1 و 2» که از دهه 90 میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی به امضا رسید و نیز سایر معهدات بین‌المللی، هیچ یک یا به مرحله اجرا درنیامدند و یا اینکه تحریف شدند. درگیری‌های نظامی میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها نیز که با قتل عام شمار زیادی از مردم فلسطین از جمله زنان و کودکان همراه بوده نیز کمکی به استقلال فلسطین نکرد و در سایه این شرایط فلسطینی‌ها با وجود صحت حق خود در سرزمینشان نتوانسته‌اند یک دولت مستقل تشکیل دهند.

در میان کشورهای اسلامی، جمهوری اسلامی ایران از زمان پیروزی انقلاب همواره حامی اصلی فلسطین بوده و امام خمینی (ره) آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس نامگذاری کردند. حمایت از قدس و آرمان فلسطین بعد از امام راحل نیز همچنان ادامه دارد و در همین راستا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ، رهبر معظم انقلاب انقلاب اسلامی ایران در آگوست 1991 طرحی با عنوان برگزاری همه‌پرسی فلسطین مطرح کردند.

این طرح با هدف تثبیت حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت و آینده نظام سیاسی کشورشان صرفا در حد نظریه نبوده و در مجمع عمومی سازمان ملل به ثبت رسیده و دارای مبنای حقوقی است.

به دنبال اقدامات غیرقانونی انگلیس در دوره قیمومیت بر فلسطین، رژیم اسرائیل در سال 1948 درحالی از سوی آمریکا و شوروی سابق به رسمیت شناخته شد که هرگز کسی نظر ملت فلسطین درباره سرنوشتشان را از آنها نپرسید و به این حق ابتدایی فلسطینیان توجهی نشد. این در شرایطی است که طبق ماده‌ی ۱ مشترک میثاق حقوق مدنی و سیاسی و میثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، همه‌ی مردم حق دارند سرنوشت سیاسی خود را تعیین کنند . همچنین براساس مواد ۱ و ۳ اعلامیه‌ی سازمان ملل متحد در مورد حق تعیین سرنوشت مردم بومی، مردم بومی یک سرزمین حق برخورداری کامل از این حق را دارند.

افزون بر آن، حق تعیین سرنوشت از جمله اصول اساسی در حقوق بین‌الملل به شمار می‌رود که در ماده 2 منشور سازمان ملل متحد نیز آمده است. همچنین قطعنامه‌ی ۱۹۴ (۱۹۴۸) مجمع عمومی سازمان ملل صراحتا به مسئله حق بازگشت آوارگان فلسطینی اشاره می‌کند که بیانگر مالکیت آنها بر سرزمینشان است. دیوان بین‌المللی دادگستری نیز در جولای 2004 بر لزوم تعهد به حقوق ملت فلسطین در تعیین سرنوشتشان تاکید کرد.

این نهاد حقوقی با پرداختن به مسئله ساخت دیوار حائل توسط صهیونیست‌ها در اراضی اشغالی و جداسازی فلسطینیان اعلام کرد، کشوری که بر یک منطقه مستقل مسلط می‌شود اجازه ندارد طبق اختیار خود و بدون توجه به حق مردم بومی این منطقه در تعیین سرنوشتشان، اقدام به جداسازی زمین‌های آن کند و اگر این اقدام را انجام دهد باطل و بی‌اثر خواهد بود.

طرح رفراندوم یا همه‌پرسی که رهبر انقلاب برای احقاق حق فلسطینیان مطرح کردند شامل 4 مرحله است:

-اجرای اصل حق بازگشت فلسطینیان.

-برگزاری یک همه‌پرسی ملی میان همه گروه‌های فلسطینی از هر قوم و مذهبی.

-ایجاد نظام سیاسی منتخب در همه‌پرسی.

-تعیین وضعیت ساکنان غیربومی فلسطین اشغالی توسط نظام سیاسی ایجاد شده.

علاوه بر آن در این طرح پیشنهادی روش اجرای همه‌پرسی فلسطین نیز مطرح شده است. به این صورت که نمایندگان فلسطین از گروه مسلمانان، مسیحیان و یهودیان حق شرکت در این انتخابات را دارند و بر نحوه برگزاری آن مدیریت می‌کنند. همچنین یک پروژه جامع برای سرشماری آوارگان فلسطینی در سراسر جهان در نظر گرفته شده که یک موسسه بین‌المللی وظیفه اجرای آن را دارد تا همه مردم فلسطین در این همه‌پرسی حضور داشته باشند.

طبق طرح رهبر بزرگ انقلاب، یک کمیته بین‌المللی نیز از جانب سازمان ملل در کنار نمایندگان فلسطینی برای برگزاری همه پرسی فلسطین مامور خواهد شد.

اما نخستین شرط برای اجرای این طرح وجود نهادهای بین‌المللی بی‌طرف است.

از سوی دیگر همانطور که گفته شد اسرائیل یک رژیم جعلی به شمار می‌رود و شرایط در اراضی اشغالی فلسطین در سایه سیاست‌های افراطی صهیونیست‌ها، برای برگزاری یک همه‌پرسی –دست کم در بازه زمانی کوتاه عادی نیست.

اما در حالی که هیچ‌یک از راهکارهای داخلی و خارجی فلسطین برای پس گرفتن حقوق این ملت کارساز نبود، اجرای همه‌پرسی موثرترین روش در این زمینه محسوب می‌شود که لازمه آن قبل از هرچیزی اتحاد واقعی میان فلسطینیان است.

دیدگاه کاربران

امید۱۹۶۷۳۳۳۱۰:۴۲:۳۱ ۱۴۰۰/۲/۲۳
چه قدر رویائی.واقعی ترین راهکار اجرای قطع نامه های سازمان ملل مبنی بر تشکیل دو کشور است.
ناشناس۱۹۶۷۳۳۵۱۰:۴۴:۱۸ ۱۴۰۰/۲/۲۳
این غربیها بودن که اسراییل رو بوجود آوردند. این غربیها بودن که هلوکاست رو بوجود آوردند. این غربیها هستن که با حمایت یک جانبه از اسراییل، باعث ادامه دار شدن این وضعیت هستند.
ناشناس۱۹۶۷۳۳۸۱۰:۴۶:۳۷ ۱۴۰۰/۲/۲۳
ای بابا قشنگ بشینید مثل آدم با هم زندگی کنید دیگه
ناشناس۱۹۶۷۳۴۶۱۰:۵۱:۵۱ ۱۴۰۰/۲/۲۳
هیچ فروش اسلحه
ناشناس۱۹۶۷۴۲۴۱۱:۵۰:۲۶ ۱۴۰۰/۲/۲۳
افزایش قدرت موشک های مقاومت مرهون تلاش ها و زحمات حاج قاسم است و اکنون معادله قدرت را به نفع فلسطین تغییر داده است.
ناشناس۱۹۶۷۷۲۵۱۶:۲۶:۳۸ ۱۴۰۰/۲/۲۳
اسرائیل که چند ساعته کلی از زمینهای فلسطینیها رو اشغال میکرد و ۶ روزه چند کشور عربی رو شکست میداد الان از عهده باریکه غزه که به قول یه نفر از ۶ جهت (شمال و جنوب و شرق و غرب و هوا و داخل زمین) محاصره شده بر نمیاد!! به نظر شما اگه معادلات به همین طریق تغییر کنه اسرائیل ۲۰ سال آینده رو خواهد دید!؟!؟
ناشناس۱۹۶۷۷۲۸۱۶:۲۸:۵۹ ۱۴۰۰/۲/۲۳
شهرک نشینهای صهیونیست به امید رفاه و امنیت از همه جای دنیا اومدن فلسطین, خوب اگه قرار باشه جونشون در خطر باشه طبیعیه که برگردن به همونجایی که اومدن! البته به نظر کار عاقلانه‌ای میرسه!!
ناشناس۱۹۶۷۷۳۰۱۶:۲۹:۵۹ ۱۴۰۰/۲/۲۳
با این رویه اگه پیش بره چند سال آینده اسرائیل تبدیل به یه کشور بدون جمعیت میشه!
ناشناس۱۹۶۷۷۳۱۱۶:۳۱:۱۰ ۱۴۰۰/۲/۲۳
مبارزه خوبه!! خیلی دلم میخواد یه نماز جمعه رو مسجدالاقصی بخونم!!
ناشناس۱۹۶۷۷۶۱۱۷:۰۷:۳۲ ۱۴۰۰/۲/۲۳
اسرائیل ساختمانهای فلسطینیها رو تخریب میکنه و فلسطین امید اسرائیلیها به آینده رو.
ناشناس۱۹۶۷۷۶۲۱۷:۰۸:۲۰ ۱۴۰۰/۲/۲۳
اینقدر دعوا نداره، صلوات بفرستین هر کسی بره خونه خودش!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین