پاسخ وزارت صمت به یک گزارش /صادرات سیب درختی ممنوعیت و محدودیتی ندارد

اقتصادی،   4000222050

به دنبال انتشار گزارشی در الف درباره امحای حجم زیادی میوه وزارت صنعت معدن و تجارت جوابیه‌ای ارسال کرد که در ادامه می‌خوانید .


مدیرمسئول محترم جامعه  خبری  تحلیلی الف 
باسلام و احترام
    نظربه درج خبری با عنوان " هزاران تن محصولی که زیر چکمه نابسامانی له شد/رییس جمهور و وزرا پاسخگو باشند" در مورخ 6/2/1400، مقتضی است وفق قانون مطبوعات و خبرگزاری‌ها  نسبت به انتشار توضیحات ارسالی از سوی مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صمت در اسرع وقت اقدام گردد.
                                              

 
در پی انتشار مطلبی با عنوان " " هزاران تن محصولی که زیر چکمه نابسامانی له شد/رییس جمهور و وزرا پاسخگو باشند " در مورخ 6/2/1400 ، بدینوسیله توضیحات ارسالی از سوی معاون بازرگانی داخلی و دبیر ستاد تنظیم بازار بمنظور شفاف سازی و  تنویر افکار عمومی به شرح زیر ارائه می گردد :

1- بر اساس بند 4 ماده1 قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب مورخ 05/08/99 مجلس شورای اسلامی، تعیین سیاست¬های اجرایی صادرات و واردات محصولات اساسی کشاورزی در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه به عهده شورای قیمت¬گذاری و اتخاذ سیاست¬های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی با مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی می-باشد.

2- اجرای طرح خرید، ذخیره‌سازی و توزیع میوه ایام پایانی سال 1399 و نوروز 1400 به میزان 27 هزار تن پرتقال تامسون شمال و والنسیا و 15هزار تن سیب درختی (قرمز و زرد) با هدف حمایت از تولیدات داخلی و بهره‌مندی عمومی خصوصاً اقشار کمتر برخوردار و تنظیم بازار،توزیع میوه در ایام پایان سال از تاریخ 24/12/1399با واگذاری تعیین قیمت به کارگروه‌های استانی درسقف یارانه سال 1398 آغاز و اقدام گردید. هماهنگی با زنجیره‌های تولیدی و توزیعی بخش خصوصی و سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران با حضور استان‌های معین تولیدکننده سیب درختی و پرتقال (آذربایجانغربی، مازندران و دماوند) به منظور واگذاری غرف رایگان جهت توزیع مکفی سیب و پرتقال به طوری که سودجویان و دلالان در ایام پر مصرف نتوانستند بازار را دچار نوسان قیمت نمایند. 

با توجه به انتشار اخبار فاسد شدن میوه‌های طرح تنظیم بازار، بدینوسیله اعلام می دارد: میوه های دپو شده اصلا مرتبط با طرح نبوده و صرفاً ناشی از منفعت طلبی برخی از واسطه گران بازار بوده که با عدم عرضه در زمان افزایش تقاضا ، قصد ایجاد تنش در بازار را داشتند. 

3- در حال حاضر در زمینه صادرات سیب درختی ممنوعیت، محدودیت یا شرط عوارض صادراتی وجود ندارد .

4- با هدف حضور بیشتر تولیدکنندگان داخلی سیب در بازارهای جهانی و بر اساس تصمیمات یکصد و بیست و سومین جلسه کارگروه تنظیم¬بازار ابلاغی در مورخ 11/11/99 صادرات یک و نیم کیلوگرم سیب درختی در ازای واردات یک کیلوگرم موز مورد تأیید قرار گرفت و موضوع  به دفتر مقررات صادرات و واردات ابلاغ گردید. 

در پایان ذکر این نکته ضروریست: در حال حاضر قیمت میوه در بسیاری از اقلام از جمله سیب درختی، پرتقال، موز و ... روند کاهشی دارد و بازار از منظر تامین کالا با قیمت مناسب و متعارف، نسبتاً پایدار است.