معمای سفر کرونایی ها !

گروه اجتماعی الف،   4000222012 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

در شرایطی که وزات بهداشت می گوید حدود ۱۵ هزار نفر مبتلا به کرونا، محدودیت های سفر را در نوروز زیرپا گذاشته اند و به مسافرت رفتند، اما وزارت راه و شهرسازی می گوید که آنها فقط مسافرت های درون شهری داشته اند! این در حالی است که به گفته کارشناسان با توجه به تعطیلات پیش رو، بیم آن می رود که دوباره برخی دیگر از بیماران مبتلا به کرونا، بار سفر را ببندند و به وخیم تر شدن پاندمی کرونا، دامن بزنند. 

معمای سفر کرونایی ها !

به گزارش الف، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت با انتقاد از رفتار برخی شهروندان در نقض قرنطینه، تاکید کرده است: «در ماه های گذشته، متاسفانه ۵۱ هزار نفر از افراد کرونا مثبت، بی توجه به خطر سرایت بیماری، کیلومترها از شهر خود دور شدند و در فروردین ۱۴۰۰ نیز ۲۱ درصد افراد این تخلف را انجام دادند. اگر فرد ناقل را شناسایی کنیم و بتوانیم ۱۴ روز از جامعه دور نگه داریم، زنجیره انتقال ویروس قطع می‌شود. قرار شد وزارت بهداشت موارد تخلف را اعلام کند و نیروی انتظامی نیز ناظر بر رعایت آنها باشد و اعمال قانون کند.»

حریرچی تصریح کرده است: «در طرح قبل که ۲۰۰ هزار تومان جریمه برای متخلفان تعیین شد، برخی افراد محدودیت‌ها را رعایت نکردند. بر این اساس مشخص شد این میزان بازدارنده نبوده است. با این وجود ما در تعیین جریمه، قدرت اقتصادی مردم را در نظر گرفته‌ایم و هدفمان این است که بدون جریمه، افراد را در خانه نگهداری کنیم.»

در حالی که وزارت بهداشت می گوید حداقل حدود 15 هزار فرد مبتلا به کرونا از پروتکل ها سرپیچی کرده اند و به مسافرت رفته اند، اما وزارت راه و شهرسازی، این موضوع را قبول ندارد.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی تاکید کرده است: «مسافرانی که به کرونا مبتلا شده باشند، به هیچ وجه به آنها اجازه سفر با وسایل حمل و نقل عمومی داده نمی‌شود و نمی‌توانند بلیتی را برای سفر تهیه کنند. از سوی دیگر همه مسافرانی که تست کرونای آن‌ها مثبت شده است از طریق سیستم BTS ردیابی می‌شوند. اگر قرنطینه خود را بشکنند برای آن‌ها پیامک هشدار ارسال می‌شود که باید در خانه و قرنطینه بمانند. بر اساس ردیابی‌های صورت گرفته، مسافران کرونایی عمدتا از شهرشان خارج نشده‌اند و غالبا سفرهای درون شهری داشته‌اند که دائما آن‌ها رصد می‌شوند و در صورت جا به جایی به آن‌ها به صورت پیامکی تذکر داده می‌شود.»

وزیر راه و شهرسازی، خاطرنشان کرده است: «سامانه ماسک همچنان در همه بخش های حمل ونقل فعال است و کد ملی مسافران برای تهیه بلیت و انجام سفر با اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چک می‌شود. بنابراین کسی نمی‌تواند با داشتن پاسخ مثبت تست کرونا با وسایل حمل و نقل عمومی به سفر برود.» 

بیمارانی که خودخواهانه به مسافرت می‌روند

اگرچه اعلام شده است که سفرهای برون شهری در تعطیلات عید فطر امسال ممنوع است، اما تجربه 15 ماه اخیر نشان داده است که خیلی ها این محدودیت ها را چندان جدی نمی گیرند.

دکتر احمدرضا چیذری، متخصص اقتصاد سلامت در گفتگو با الف به تناقض بین اظهارات مسئولان درباره ممنوعیت سفرها می پردازد و می گوید: «اینکه وزارت راه و شهرسازی می گوید که هیچ بلیتی به افراد مبتلا به کرونا نفروخته است، بسیار جای بحث دارد. همین الان هر فردی می تواند امتحان کند و با نام سایر دوستان و اقوام خود، بلیت برای وسایل حمل و نقل عمومی تهیه کند. بنابراین اگر فرد مبتلا به کرونا بخواهد به سفر برود و بخواهد از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کند، براحتی این کار برایش میسر خواهد بود.»

او تاکید می کند: «وزارت بهداشت با کنترل سامانه های آنلاین، اعلام کرد که در همین ایام نوروز، 15 هزار بیمار مبتلا به کرونا به مسافرت رفتند. اگر هرکدام از این افراد طبق گفته مسئولان، 200 هزار تومان جریمه شده باشند که قطعا همه آنها نیز جریمه نشده اند، باز هم این سوال پیش می آید که چه کسی مسول ابتلا و مرگ و میر افرادی است که از طریق همین مسافران، مبتلا شده اند؟ هزینه هر شب بستری بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی سی یو، حداقل چهار و نیم میلیون تومان تمام می شود. حتی اگر فرض بگیریم که بیمار مبتلا به کرونا بهبود پیدا کند، آیا 200 هزار تومان می تواند جریمه مناسبی برای جبران هزینه های سنگین درمان کرونا باشد.»

چیذری خاطرنشان می کند: «باید قوانین قاطع تری وجود داشته باشد که فرد مبتلا به کرونا در صورت رفتن به مسافرت با جریمه های سنگین و بازدارنده روبرو شود. در بسیاری از کشورهای موفق در مهار کرونا نیز صرفا با قاطعیت در رعایت پروتکل های بهداشتی توانسته اند از اینگونه قانون شکنی ها جلوگیری کنند. اینکه عنوان شود افراد مبتلا به کرونا اصلا به مسافرت برون شهری نرفته اند، واقعیت ندارد و نوعی پاک کردن صورت مساله است. در همه جای جهان، افرادی پیدا می شوند که برایشان مهم نیست دیگران به کرونا مبتلا شوند یا خیر. در این شرایط فقط اعمال جدی محدودیت های کرونایی می تواند از ترویج این رفتارهای غیرقانونی جلوگیری کند.»

مسافرت یعنی خوشامدگویی به موج‌های بعدی کرونا 

در ایام تعطیلات پیش رو مثل سایر تعطیلات قبلی می توان انتظار داشت که برخی افراد حتی با پذیرش جریمه یک میلیون تومانی، راهی سفر شوند. کارشناسان می گویند رعایت نکردن پروتکل ها و مسافرت رفتن، منجر به حاد شدن شرایط فعلی کرونا می شود.

 دکتر عیسی نادریان، داروساز هم در گفتگو با الف با اشاره به تبعات مسافرت رفتن در بحبوحه موج چهارم کرونا، خاطرنشان می کند: «حتی افرادی که واکسینه شده اند و دوز اول واکسن را هم دریافت کرده اند، نباید به مسافرت بروند. باید در نظر داشت که این افراد هنوز در برابر کرونا کاملا ایمن نیستند و همچنان می توانند ناقل بیماری باشند. بنابراین این افراد برای حفظ سلامت خودشان و اطرافیانشان باید فعلا قید مسافرت رفتن در ایام تعطیلات را بزنند.»

او یادآور می شود: «فقط زمانی می توان با خیال راحت تر به مسافرت رفت که حداقل 70 درصد جامعه در برابر کرونا واکسینه شوند تا ایمنی نسبی در جامعه ایجاد شود. در غیر این صورت، مسافرت رفتن می تواند به انتشار بیماری کرونا منجر شود. با توجه به سرعت پایین واکسیناسیون سراسری در ایران، مسافرت رفتن می تواند به ایجاد موج های بعدی کرونا ختم شود. از سوی دیگر، باید در نظر داشت که ما شاهد ویروس های جهش یافته کرونا در ایران هستیم که قدرت ابتلای بالایی دارند. مسافرت رفتن و رعایت نکردن پروتکل ها می تواند موجب شیوع گسترده انواع کرونای جهش یافته در ایران شود.»

با توجه به محدودیت های اعمال شده برای مسافرت ها باید منتظر ماند و دید که تا چه حد این محدودیت ها و جریمه ها می تواند مانع از شکل گیری موج بعدی سفرها در تعطیلات پیش رو شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۶۵۵۸۱۱۳:۱۱:۳۳ ۱۴۰۰/۲/۲۲
جریمه باید با برگشت رانندگان متخلف همراه باشد و صرف جریمه تنها کافی نیست اینطور تداعی میشود که دولت فقط در پی کسب درآمد جریمه است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین