نتایج یک نظرسنجی در مقیاس جهانی: آمریکا، دشمن اصلیِ دموکراسی در جهان !

سیاسی،   4000221025 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

بر اساس نتایج یک نظرسنجی که به تازگی در ۵۳ کشور جهان انجام شده، اعتقاد به اهمیت دموکراسی، در سطح بالا ارزیابی شده، و نابرابری اقتصادی و شرکت های بزرگ فناوری، بزرگترین چالش ها برای استقرار دموکراسی معرفی شده‌اند. جدای از همه این ها، بر اساس نظرسنجی مذکور، آمریکا در برهه کنونی، بزرگترین تهدید علیه دموکراسی در سطح جهان است. 

نتایج یک نظرسنجی در مقیاس جهانی: آمریکا، دشمن اصلیِ دموکراسی در جهان !

به گزارش الف، "پایگاه خبری گاردین" به تازگی در گزارشی، یافته های جدیدترین نظرسنجی که توسط "بنیاد اتحاد دموکراسی‌ها"، در مورد دیدگاه های عمومی نسبت به دموکراسی و دیگر مسائل مرتبط با آن، در 53 کشور انجام شده را منتشر کرده است. گاردین در این رابطه می نویسد: 

«یافته های یک نظرسنجی که به تازگی در سطح جهان برگزار شده نشان می دهند که مردم در کشورهای اقصی نقاط جهان، آمریکا، و نَه چین و روسیه را به مثابه بزرگترین تهدیدات علیه دموکراسی ارزیابی می کنند. این مساله عملا این کشور را با یک چالش اصلی رو به رو می کند و واشنگتن دیگر نمی تواند خود را به مثابه بزرگترین حامی و حتی تضمین کننده برقراری دموکراسی در کشورهای جهان معرفی کند. 

این نظرسنجی نشان می دهد که حمایت از دموکراسی در کشورهای مختلف جهان همچنان از سطح بالایی برخوردار است. این گزاره علی رغم اینکه بسیار از کشورهایِ با نظام دموکراتیک، در مقایسه با کشورهای اقتدارگرا، عملکرد بدتری در مهار اپیدمی ویروس کرونا داشته اند نیز همچنان صدق می کند. 

در این راستا، بسیاری از مردم در کشورهای مختلف جهان، نابرابری و بی عدالتی را بزرگترین تهدید علیه دموکراسی دانسته اند. این در حالی است که در آمریکا، قدرتِ شرکت های بزرگ فناوری، از سوی مردم به مثابه بزرگترین چالش و تهدید علیه دموکراسی ارزیابی شده است. 

یافته های این نظرسنجی، در جریان یک پروژه تحقیقاتی که با حمایت "بنیاد اتحاد دموکراسی ها" انجام شده، ارائه شده اند. در چهارچوب این نظرسنجی، 50 هزار نفر در 53 کشور دنیا مورد سوال قرار گرفته اند. نتایج و یافته های این نظرسنجی، تا حد زیادی باورهای رایج در مورد دموکراسی و حامیان دموکراسی در جهان(نظیر آنچه دولت آمریکا مدام ادعا می کند) را زیر سوال می برد و حاکی از وارونه بودن حقایق با تصور رایج در این رابطه است. این نظرسنجی در فاصله ماه های فوریه تا آپریل سال جاری میلادی انجام شده است. 

اگرچه در بهار سال 2020، مردم در کشورهای دموکراتیک و اقتدارگرا(یا کمتر دموکراتیک)، تقریبا به یک اندازه از نوعِ واکنش و عملکرد دولت هایشان در مواجهه با ویروس کرونا رضایت داشته اند(درصد رضایت حدودا 70 درصد بوده است)، با این حال، یک سال بعد، این میزان رضایت در کشورهای اقتدارگرا به 65 درصد و در کشورهای دموکراتیک به 51 درصد سقوط کرده است. میزان رضایت مردمی در اروپا نیز 45 درصد بوده است. قاره آسیا در این زمینه وضعیت بهتری داشته و میزان رضایت در آن(در مقابله با ویروس کرونا) 76 درصد بوده است. 

شاید حیرت انگیز ترین یافته نظرسنجی مذکور این باشد که حدودا نیمی از پاسخ دهندگان در نظرسنجی(44 درصد) که در 53 کشور حضور داشته اند، نگران تهدیدات و چالش های ایجاد شده از سوی آمریکا علیه دموکراسی در کشورهای خود هستند. در این راستا، ترس از نفوذ چین در کشورهای مذکور، 38 درصد بوده و این نگرانی در مورد روسیه، 28 درصد بوده است. این مساله به وضوح نشان می دهد که نَه آمریکا و نَه اعضای گروه جی 7(هفت کشور صنعتی جهان)، صلاحیت این را ندارند که خود را حامیان و مدافعان دموکراسی در جهان معرفی کنند. 

از سال گذشته، این تصور در میان مردم جهان که آمریکا و نفوذ این کشور، تهدیدی اساسی علیه دموکراسی در کشورهای مختلف دنیا است، به نحو قابل توجهی افزایش یافته و تشدید شده است. در این راستا، شاخصِ مرتبط با این مساله از مثبتِ 6 به مثبت 14 افزایش یافته است. این شاخص مخصوصا در کشورهایی نظیر آلمان(مثبت 20) و چین(مثبت 16)، حاکی از تشدید دیدگاه منفی به آمریکا است. 

این نظرسنجی حاکی از دلبستگی جهانی به دموکراسی در کشوهای اقصی نقاط جهان نیز است. در این راستا، 81 درصد از مردم در کشورهای اقصی نقاط جهان، حضور و وجود دموکراسی و یک نظام سیاسی دموکراتیک در کشورهایشان را امری مهم ارزیابی می کنند و عمیقا خواستار آن هستند. این در حالی است که اندکی بیشتر از 53 درصد از مردم به معنای واقعی کلمه باور دارند که کشورهایشان از یک وضعیت دموکراتیک در برهه زمانی فعلی برخوردار است(این قضیه در مورد مردمی که در دموکراسی های غربی زندگی می کنند نیز صدق می کند). 

در چهارچوب این نظرسنجی، بزرگترین چالش علیه دموکراسی در سطح جهان، نابرابری و بی عدالتی اقتصادی بوده است(64 درصد از پاسخ دهندگان به این مساله اشاره کرده اند). با این حال، تقریبا نیمی از پاسخ دهندگان(48 درصد از رای دهندگان) نیز بر این باور بوده اند که شرکت های بزرگ فناوری، تهدیداتی اساسی علیه دموکراسی در کشورهایشان هستند. در میان کشورهایی که خود را دموکراتیک می دانند، میزان نگرانی نسبت به اثرگذاری منفیِ شرکت های بزرگ فناوری بر دموکراسی، در آمریکا بیش از دیگران بوده است(حدودا 62 درصد). البته این نگرانی در بسیاری از کشورهای جهان در مقایسه با سال گذشته، در حال تشدید شدن است(نمودِ این مساله به طور خاص در چهارچوب حمایت های گسترده مردم از برقراری مقررات تنظیمی علیه شبکه های اجتماعی، قابل مشاهده است). 

مردم در کشورهایی نظیر نروژ، سوئیس، و سوئد، بیشترین اطمینان را به این مساله دارند که کشورهایشان واقعا دموکراتیک هستند. با این حال جالب این است که 71 درصد از پاسخ دهندگان چینی نیز معتقد بوده اند که کشورشان از دموکراسی مناسبی برخوردار است. این در حالی است که در روسیه، تنها 33 درصد از مردم به معنای واقعی کلمه به دموکراتیک بودن کشورشان اعتقاد دارند». 

لینک مطلب:  https://www.theguardian.com/world/2021/may/05/us-threat-democracy-russia-china-global-poll

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۶۴۸۲۹۰۲:۱۵:۳۸ ۱۴۰۰/۲/۲۲
--- آمريكا دشمن اصلي دموكراسي در جهان ؟ ... خدا لعنتش كنه ...بنده با قاطعيت عرض مي كنم كه مي بايست تمام دول جهان متحد شده و بر عليه اين بزرگترين دشمن دموكراسي جبهه گيري كنند و ... !! --- درسته ، اما ميدوني چيه برادر ؟ ضرب المثل شيرين فارسي ميگه : « تا پول داري رفيقتم قر بون بند كيفتم » !! ... آره داداش .... ميگم بيچاره دموكراسي !!!
ناشناس۱۹۶۵۰۷۳۰۹:۱۹:۳۵ ۱۴۰۰/۲/۲۲
دموکراسی یعنی پاسخگو بودن روسا و اولیای کشور به مردم. هر کشوری که رییسش به مردم پاسخگوتر باشد، از دموکراسی بیشتری برخوردار است.
ناشناس۱۹۶۵۵۵۱۱۳:۰۳:۰۳ ۱۴۰۰/۲/۲۲
نظرتان راجع به برادر پوتین و شوروی چیست آنها هم می گویند دمکراسی چرا فقط به آمریکا گیر می دهید؟
ناشناس۱۹۶۵۵۶۵۱۳:۰۵:۴۶ ۱۴۰۰/۲/۲۲
اگر امریکا فراخون جذب نیروی متخص بده بی درنگ اکثر متخصصان ایرانی در صف خواهند ایستاد
ناشناس۱۹۶۴۸۴۵۰۲:۴۰:۵۹ ۱۴۰۰/۲/۲۲
دموکراسی و آزادی صرفا یک ابزار برای سیطره سوپر سرمایه داران بر جهان هستش. با ابزار رسانه و قدرت اطلاعاتی و نظامی دولت های غربی همه چی را تحت کنترل دارند.
ناشناس۱۹۶۵۰۷۲۰۹:۱۹:۳۰ ۱۴۰۰/۲/۲۲
هیچکس به دمکراسی اعتقادی ندارد. بشر بدون قدرت هم خودخواه هست چه برسه به فرد قدرتمند.
ناشناس۱۹۶۵۱۵۱۱۰:۱۰:۲۲ ۱۴۰۰/۲/۲۲
همه به استبداد اعتقاد دارند؟ چرا افکار خودت را تعمیم می دهی؟
ناشناس۱۹۶۵۲۲۰۱۰:۵۱:۵۹ ۱۴۰۰/۲/۲۲
ولتر فیلسوف مشهور فرانسوی می گوید: من با تو مخالفم ولی حاضرم جانم را بدهم تا تو حرفت را بزنی. باید از زمان کودکی تمرین دموکراسی کرد.
ناشناس۱۹۶۵۰۷۵۰۹:۲۱:۰۲ ۱۴۰۰/۲/۲۲
اگر از نظر تو دموکراسی چنین مفهومی دارد، پس دیکتاتوری یعنی چه؟ یعنی بوستان و گلستان؟!
ناشناس۱۹۶۵۲۳۴۱۰:۵۷:۲۴ ۱۴۰۰/۲/۲۲
امریکا با حمایت از دیکتاتورهایی همچون بن سلمان و بن زاید و غیره دشمن اصلی دموکراسی در جهان است.
ناشناس۱۹۶۵۳۲۰۱۱:۳۵:۰۸ ۱۴۰۰/۲/۲۲
دموکراسی غربی دیکتاتوری نوین است. همه را از طریق رسانه ها و شبکه های محازی تحت کنترل دارند!
ناشناس۱۹۶۴۸۴۸۰۲:۴۳:۴۲ ۱۴۰۰/۲/۲۲
اصلا شما که این مطلب را گذاشتی به دموکراسی اعتقاد داری ؟ بعید میدونم
ناشناس۱۹۶۵۲۰۹۱۰:۴۵:۳۸ ۱۴۰۰/۲/۲۲
ببخشید که کدخدایتان زیر سوال برده شد!
ناشناس۱۹۶۴۸۸۵۰۴:۲۸:۵۴ ۱۴۰۰/۲/۲۲
امريكا براي مردم خودش مهددموكراسي است حالا چطور براي دموكراسي جهان تهديد است عجيب است
ناشناس۱۹۶۵۲۲۳۱۰:۵۲:۴۳ ۱۴۰۰/۲/۲۲
امریکا (شیطان بزرگ) عامل اصلی تروریسم و خشونت و جنگ افروزی و تحریم در جهان است و به همین دلیل تهدید جدی برای بشریت است.
ناشناس۱۹۶۵۶۲۶۱۳:۳۰:۴۱ ۱۴۰۰/۲/۲۲
دموکراسی الکترالی! خیمه شب بازی
ناشناس۱۹۶۴۹۰۸۰۵:۱۲:۴۹ ۱۴۰۰/۲/۲۲
حالا گیرم که آمریکا دشمن اصلی دمکراسی اما این باعث نمیشه دیگران نبود دموکراسی تو کشور خودشون رو توجیه کنن .!
ناشناس۱۹۶۴۹۱۰۰۵:۱۹:۲۳ ۱۴۰۰/۲/۲۲
از ایرانیا چی سوال نکردن ؟
ناشناس۱۹۶۴۹۳۵۰۶:۴۹:۰۰ ۱۴۰۰/۲/۲۲
این خبر برای طرفداران چشم و گوش بسته داخلی ما ضایعه دردناکی است تسلیت می گویم
ناشناس۱۹۶۵۱۸۸۱۰:۳۶:۵۸ ۱۴۰۰/۲/۲۲
دموکراسی یعنی اینکه کسی مثل خانم ایلهان عمر مسلمان مسلمان سومالیایی که در وطن اصلی خودش بچه های ده ساله برای جنگ داخلی اعزام میشوند، می تواند نماینده کنگره شده و از تریبون آزاد به رییس جمهور قدرتمندترین کشوریعنی به ترامپ توهین کند.
ناشناس۱۹۶۴۹۶۸۰۷:۳۹:۴۹ ۱۴۰۰/۲/۲۲
از نظر شما که دموکراسی پدیده ی مطلوبی نیست پس چرا هیجان زده می شوید
ناشناس۱۹۶۴۹۸۳۰۷:۵۳:۳۷ ۱۴۰۰/۲/۲۲
یعنی تا حالا متوجه نشدید این همه آمریکاستیزی مفرط اثر معکوس داره، شما غیراز اشاعه نفرت مدام نسبت به آمریکا کار دیگه ای هم بلد هستید، ساختن هم بلدید یا تنها آرمانتون ستیز مدام با آمریکاست؟؟!! از خیرات وثمرات ودستاوردهای خودتان برای جامعه بشری هم بگید تا بدونیم.
ناشناس۱۹۶۵۰۲۱۰۸:۴۱:۲۴ ۱۴۰۰/۲/۲۲
در کشوریکه نظرسنجی و مراجعه به آرای عمومی تابو محسوب میشود اخبار اینچنینی موضوعیت ندارد
ناشناس۱۹۶۵۰۲۹۰۸:۵۳:۵۱ ۱۴۰۰/۲/۲۲
پس به خاطر همین نبود دموکراسی است که همه فرزندان مرگ بر آمریکا گوی ما آنجا را ول نمی کنند.حتی سفیران ما هم که کارشان تمام میشه در آنجا زندگی می کنند تا بمیرند و همان جا هم خاک میشوند چون همه خانواده هاشون آنجا هستند..بس کنید..
ناشناس۱۹۶۵۰۵۲۰۹:۰۷:۰۲ ۱۴۰۰/۲/۲۲
نظرسنجی معتبر تلفنی
ناشناس۱۹۶۵۱۹۷۱۰:۴۱:۲۶ ۱۴۰۰/۲/۲۲
از اون حرفهای جرج سورسی بود ؟؟؟؟
عمران۱۹۶۵۰۷۱۰۹:۱۸:۴۶ ۱۴۰۰/۲/۲۲
حالا شما که به دموکراسی اعتقاد ندارید چه فرقی برای شما میکند.
ناشناس۱۹۶۵۰۷۸۰۹:۲۴:۰۱ ۱۴۰۰/۲/۲۲
نظرات را خواندم از نادانی یک عده متاسف شدم در امریکا و اروپاو...دمکراسی برای ملت خودشان هست ولی برای کشورهای دیگر طالبان و..تجویز میکنند تا مردمش را غارت کنند و فقط با یک وابسته سرو کار داشته باشند
ناشناس۱۹۶۵۱۱۹۰۹:۵۰:۰۴ ۱۴۰۰/۲/۲۲
اگر اینگونه است چرا اینهمه با هم اختلاف هویت داریم؟
ناشناس۱۹۶۵۲۴۰۱۰:۵۸:۲۲ ۱۴۰۰/۲/۲۲
ظاهر چینی ها حتی نمی دانند دموکراسی یعنی چی! احتمالا بهشون گفتن حکومت حزب کمونیست همان دموکراسی است.
ناشناس۱۹۶۵۳۷۵۱۱:۵۵:۰۶ ۱۴۰۰/۲/۲۲
با دیدن کامنت ها فقط یچیز به ذهنم میرسه ، عصرِ وارونگی!!
حسین۱۹۶۵۷۲۵۱۴:۱۵:۲۱ ۱۴۰۰/۲/۲۲
نظرتون درمورد کشور دوست وهمسایه چین چیست؟ اگه جرات دارین درمورد ان هم مطلبی بنویسین
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

    15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    16. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    17. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    18. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    19. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    20. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    21. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    22. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    23. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    24. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    25. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    آخرین عناوین