یک حقیقت تلخ تر از زهر در جهان اسلام

ابوالفضل فیضی خواه، روزنامه نگار،   4000220013 ۵۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
یک حقیقت تلخ تر از زهر در جهان اسلام

انفجار تروریستی در مقابل مدرسه دخترانه کابل که بیش از پنجاه کشته برجای گذاشته - که شمار زیادی هم از دانش آموزان بوده اند-  نه نخستین داغ بر دل مردم افغانستان است و نه آخرین آن. گویا اقدامات تروریستی و جان باختن شهروندان در این کشور به رخدادی همیشگی و عادی تبدیل شده که گاه به نظر می رسد حتی توجهات کافی رسانه ای را هم چندان به خود جلب نمی کند!

 هر چند درد و رنج ناشی از چنین رویدادهایی برای مردم افغانستان از لحاظ کیفی یکی است اما برخی از این حوادث چنان ابعاد و عمقی می یابند که فراتر از مرزهای این کشور می رود و کمتر مخاطبی را آسوده به حال خود رها می کنند. انفجار تروریستی اخیر در کابل یقینا یکی از همین دست موارد است که انگیزه مرتکبانش را باید فراتر از منازعات سیاسی، نوعی کینه توزی و نفرت شیطانی از انسان و انسانیت دانست چرا که در طول تاریخ منازعات انسانی معمول بوده است که کودکان و زنان  - مطابق فطرت و عواطف و به عنوان نماد حیات و زندگی انسانی- در هر جنگی مصون از آسیب باشند و دستکم کمتر مواردی در طول تاریخ حاکی از هدف قرار گرفتن مستقیم و آگاهانه آنان است. بنابراین بیراه نیست اگر بگوییم چنین جنایت هایی از نوعی انتقام شیطانی از موجود انسانی حکایت می کند! این قبیل جنایت ها هر چند در عرصه سیاست ظاهر می شوند اما واقعیت آن است که برای تحلیل  آن باید عمیق تر شد و ریشه ها را دریافت. 

بسیاری از تحلیل ها در این قبیل حوادث به خصوص در کشور ما تنها به سیاست و مختصات آن اشاره دارند و همه چیز از زاویه آن تحلیل می شود. به محض چنین رخدادی عمده تحلیل ها با اشاره به بیرون ( عمدتا غرب) یا معطوف به حمایت غرب از این به اصطلاح جهادگران سابق و تروریست های فعلی می شود (که البته در جای خود درست است) یا متوجه استانداردهای دوگانه غربی ها در محکومیت این قبیل حوادث (که آن هم نقد واردی است اما اصل ماجرا نیست). ظاهرا ما باور نداریم که مشکل اصلی در درجه اول درون زا و فرهنگی است و خارج از مرزهای کشورهای اسلامی نیست. چنین به نظر می رسد که ما مسلمانان از روبرو شدن با این حقیقت تلخ تر از زهر دایما در هراسیم اما واقعیت این است که با نوعی تاخر فرهنگی شدید در بخش هایی از جهان اسلام مواجهیم که مانند زخمی کهنه هر از گاهی سرباز می کند و خون از آن جاری می شود!

متهم ردیف اول در این ماجراها خود ما مثلا مسلمانان هستیم! اگر غرب  به این همه حماقت و نادانی دامن می زند ( که می زند) و بهره اش را می برد ( که می برد) باز هم این خود ما مثلا مسلمانان هستیم که باید مسوولیت این «سواری دادن» را بپذیریم. غرب هم که نبود داعش و النصره و القاعده و ده ها جریان انحرافی دیگر مانند آن از کارخانه عظیم نادانی در برخی محافل مثلا دینی جهان اسلام ظاهر می شد.

تا وقتی معضل خشونت و تروریسم ناشی از انحرافات مذهبی را امری در درجه اول فرهنگی و درون زا ندانیم چرخه جنایت های مشابه متوقف نخواهد شد. اندیشمندان جهان اسلام از هر مذهب و مسلکی باید در  مجامع فراگیر خود به این موضوع حساسیت بسیار بیشتری نشان بدهند و اقدامات عملی و موثری را صورت بدهند تا ننگ این قبیل جنایت های ضد بشری از دامن پاک آیین محمدی زدوده شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۶۱۶۶۸۱۱:۲۲:۳۲ ۱۴۰۰/۲/۲۰
عالی بود
ناشناس۱۹۶۱۷۴۹۱۱:۵۲:۲۸ ۱۴۰۰/۲/۲۰
اما ناقص در ارائه ی راهکار
ناشناس۱۹۶۱۹۱۰۱۳:۱۵:۱۷ ۱۴۰۰/۲/۲۰
عدالت یعنی انصاف. ایران و افغانستان تا صد سال پیش یک حوزه فرهنگی و تاریخی و سیاسی و زبانی و حکومت داری بودند. اما صد سال پیش در ایران تغییراتی صورت گرفت که در افغانستان صورت نگرفت. افغانستان ماند در همان راهی که بود ولی ایران سیستم خود را تغییر داد. تاریخ نشان داد که ان تغییر مثبت بود.
ناشناس۱۹۶۱۹۵۳۱۳:۳۲:۰۴ ۱۴۰۰/۲/۲۰
وقتی القاعده در 11 سپتامبر 2001 ، 2974 انسان بی گناه را با اقدامات تروریستی خود در آمریکا کشت، دنیا فهمید که با چه هیولایی طرف است.
ناشناس۱۹۶۲۰۶۶۱۴:۱۶:۲۹ ۱۴۰۰/۲/۲۰
القاعده کجا بود اون کار خود امریکاییها بود القاعده هم خطرناک بود اما امریکا از همه این جنایتکارها خطرناکتر و وحشی‌تر است و پشتیبانی و تجهیز این گروه‌ها توسط امریکاییها انجام میشود
ناشناس۱۹۶۲۲۰۴۱۵:۲۰:۳۳ ۱۴۰۰/۲/۲۰
فیلمهای تخیلی و توطئه ای زیاد می بینی! محمود که رفته بود آمریکا به خبرنگاران گفت ما مدرک داریم که 11 سپتامبر کار خود آمریکا بوده!!!
ناشناس۱۹۶۲۱۹۵۱۵:۱۸:۲۷ ۱۴۰۰/۲/۲۰
چرا در 11 سپتامبر 2001 تمام کارکنان یهودی برج های دوقلو تجارت جهانی در آمریکا مرخصی بودند و همه زنده ماندند؟!
ناشناس۱۹۶۳۳۵۶۰۹:۲۵:۲۵ ۱۴۰۰/۲/۲۱
مدرکی هم برای ادعا وجود داره؟
ناشناس۱۹۶۳۳۶۶۰۹:۳۳:۱۳ ۱۴۰۰/۲/۲۱
بهتره مستند صحبت کنید
ناشناس۱۹۶۱۷۷۱۱۲:۰۲:۲۲ ۱۴۰۰/۲/۲۰
روز شنبه در یکی از لوکس ترین مالهای لس انجلس بدنبال خرید یک بارانی و کت مردانه بودم. در یکی از فروشگاهها صاحب فروشگاه مسلمان اهل سیشل درامد و بسیار خوش برخورد و وقتی متوجه شد که من هم ایرانی و مسلمان هستم چه اندازه بهتر برخورد کرد و چه اندازه در باره دنیای اسلام و اداب مشترکمان حرف زدیم. کت مورد نظر را پسندیدم و پولش را پرداختم ولی بارانی کمی کوچک بود. صاحب فروشکاه گفت که حتما هفته اینده یک شماره بزرگتر را می اورد و به من تماس می گیرد. چون تجربه ناخوداگاه داشتم و در امریکا رسم نیست که سایزها مختلف قیمتها مختلف داشته باشد از او قیمت نهایی را پرسیدم واو گفت به همین قیمت. ولی وقتی هفته بعد زنگ زد و رفتم که بارانی را بگیرم با کمال تعجب و نه انگار که تعهد داده بود و ما قیمت را تمام کرده بودم ناگهان خواست که صد دلار بالاتر بپردازم. هر چه یاداوری کردم که مسلمان این رسم معامله است؟ ولی فایده ای نداشت. شما جای من بودید چه تصوری نسبت به اینگونه مسلمان نماها داشتید. صد هزار رحمت به کسانی که ادعای دینداری ندارند ولی به قول و قرار خود پایبندند!
ناشناس۱۹۶۲۵۵۹۱۸:۳۲:۳۲ ۱۴۰۰/۲/۲۰
اخوی داستانت روایت درستی است ولی الان فصل خرید بارانی نیست
ناشناس۱۹۶۱۷۸۴۱۲:۱۲:۱۸ ۱۴۰۰/۲/۲۰
به قول اقای ظریف در استقبال از هیئت عالیرتبه طالبان در تهران به کوری چشم امریکا: " نیروی اصیل و بومی منطقه"! حتما این هم نتیجه اجتهاد اقای ظریف در سیاست خارجی نبوده و نتیجه تقلید و مقلد بودن ایشان بوده.
ناشناس۱۹۶۲۶۳۶۱۹:۲۳:۱۴ ۱۴۰۰/۲/۲۰
شاید طراح این جنایت هم دقيقا همین موضوع مد نظرش بوده که مردم بگن دیدید نیروی آمریکا رفت امنیت هم رفت...
ناشناس۱۹۶۲۵۹۷۱۸:۵۳:۰۲ ۱۴۰۰/۲/۲۰
ایشون نفرمودن علت این تاخر فرهنگی چیه!؟
ناشناس۱۹۶۲۶۲۸۱۹:۱۷:۵۸ ۱۴۰۰/۲/۲۰
فقط لطف کنید حساب اسلام رو از مسلمونها جدا کنین، این وسط کارهای مسلمونها رو یهو به نام اسلام جا نزنن
ناشناس۱۹۶۱۶۷۵۱۱:۲۵:۱۴ ۱۴۰۰/۲/۲۰
القاعده، طالبان،..... به نام اسلام جنایت می کنند. چرا اینطور شد؟ چرا عده ای چنین برداشت هایی از اسلام دارند؟ مگر می توان با زور و ترور و خشونت بر انسانها حکومت و ظلم کرد؟
ناشناس۱۹۶۱۷۳۷۱۱:۴۸:۱۰ ۱۴۰۰/۲/۲۰
واقعا در دنياي اسلام چه خبر است ؟ امروز جهان اسلام با زبان بي زباني فرياد مي زند : من از بيگانگان هر گز ننالم كه با من هر چه كرد آن آشنا كرد !! طالبان به راحتي آب خوردن ده ها تن از زن و مرد و دختر و پسر مسلمان بيگناه با يك انفجار مي كشد ، داعش هم به اسم مسلمان ،مسلمان مي كشد ، القاعده هم هكذا ، بو كو حرام هم همچنين !! و همه به اسم « اسلامگرايي » !!عربستان يمن را بمباران مي كند ، تاسيسات عربستان از طرف يمن در هم كوبيده مي شود ، عراق وضعيت مناسبي ندارد ، سوريه مخروبه شده است ، يك ناظر كه از يك گوشه دنيا اين اوضاع را مي بيند با خود مي گويد : واقعاً در دنياي اسلام چه خبر است ؟ !! دنياي اسلام در سكوت خواهد گفت : من از بيگانگان هر گز ننالم كه با من هر چه كرد آن آشنا كرد !!
ناشناس۱۹۶۱۷۶۹۱۱:۵۹:۴۹ ۱۴۰۰/۲/۲۰
به نام دین همه کار می‌توان کرد.
ناشناس۱۹۶۱۸۵۶۱۲:۴۳:۰۰ ۱۴۰۰/۲/۲۰
الان آمریکا و غرب به نام منافع ملی و صدور آزادی و دموکراسی هر کاری نکرده اند؟!
ناشناس۱۹۶۲۱۰۲۱۴:۳۰:۳۱ ۱۴۰۰/۲/۲۰
چند قرن استعمارگری اروپاییان. حمله اتمی آمریکا به هیروشیما و ناکازاکی. حمایت از اشغالگری رژیم آپارتاید اسرائیل. حمله وحشیانه به ویتنام، افغانستان و عراق. کمک به شکل گیری القاعده و داعش و ... یعنی غرب برای منافعش دست به هر کاری میزند.
ناشناس۱۹۶۲۲۱۷۱۵:۲۵:۲۵ ۱۴۰۰/۲/۲۰
این افکار کمونیستی است. شرق کمونیست از همه وحشی تر است.
ناشناس۱۹۶۲۵۵۳۱۸:۳۰:۰۵ ۱۴۰۰/۲/۲۰
شما میتوانید این اعمال غیر قانونی غرب و آمریکا را محکوم نموده و به مبارزه با آنها بپردازید،ولی کسیکه خود را به نام دین و تفسیری که از آن دارد محق می‌داند این گونه فجایع را رقم بزند ،چه می‌خواهید بگویید؟
ناشناس۱۹۶۱۸۱۵۱۲:۲۸:۰۹ ۱۴۰۰/۲/۲۰
ظاهراً جناب نویسنده یادشان شده است که این انفجار ها ریشه در اختلاف بین دواعش مسلکان زمانه و محبین اهل البیت علیهم السلام همیشه بوده است از زمان حضرت علی علیه‌السلام با ظهور خوارج و ... و سر بریدن های طفلان در عاقوش مادر تا شکل مدرن و امروزی آن طالبان ، القاعده ، داعش و ...
ناشناس۱۹۶۲۱۵۲۱۴:۵۵:۵۹ ۱۴۰۰/۲/۲۰
آغوش
ناشناس۱۹۶۲۱۹۴۱۵:۱۸:۱۴ ۱۴۰۰/۲/۲۰
عاقوش؟؟ شما بفرمایید کمی روی املای خودتون بیشتر کار کنید.
ناشناس۱۹۶۱۶۸۲۱۱:۲۷:۰۴ ۱۴۰۰/۲/۲۰
دین و مذهب باید از روی اراده و نه اجبار پذیرفته شود.
محمدرضا۱۹۶۱۶۸۳۱۱:۲۷:۰۶ ۱۴۰۰/۲/۲۰
همین اتهام وجود جریانهایی مثل داعش و النصره و القاعده و ...رو به غرب زدن و غرب رامتهم کردن هم نوعی فرافکنی است.واقع اگر منصفانه قضاوت کنیم مگر تفکر ایدئولوژیک طالبان با داعش یا النصره چقدر تفاوت دارد؟؟ و همه اینها با تفکر وهابی چقدر شبیه هستند؟؟ تمام این جریانهای انحرافی درون زا بوده و ریشه در خود برداشتها از اسلام دارد.
ناشناس۱۹۶۱۶۸۸۱۱:۲۸:۵۱ ۱۴۰۰/۲/۲۰
افکار داعش و طالبان در خصوص زنان در جامعه ما هم کم نیست اتفاقا به این افکار جنبه تقدس هم داده می شود و تبلیغ هم می شوند
ناشناس۱۹۶۱۷۰۳۱۱:۳۲:۲۳ ۱۴۰۰/۲/۲۰
طالبان از کشت و قاچاق تریاک و مواد مخدر درآمد کسب می کند. اما این سوال مطرح است که از کجا سلاح تهیه می کند؟ تا جاییکه بیش از 20 سال است که در مقابل نیروهای آمریکا، ناتو و افغانستان جنگ به راه انداخته است. خدا لعنت کند آنانی که این وحشی ها را تسلیح می کنند.
ناشناس۱۹۶۱۷۱۳۱۱:۳۵:۴۷ ۱۴۰۰/۲/۲۰
چرا 40 -50 سال قبل چنین گروه های وحشی و تروریستی وجود نداشتند؟
ناشناس۱۹۶۲۰۷۵۱۴:۱۹:۱۹ ۱۴۰۰/۲/۲۰
اون زمان هنوز اسلام سیاسی مطرح نشده بود.
ناشناس۱۹۶۱۷۱۷۱۱:۳۷:۰۸ ۱۴۰۰/۲/۲۰
خدا به انسان عقل داده است. چطور عده ای گول طالبان و القاعده و.... را می خورند؟
ناشناس۱۹۶۲۶۳۴۱۹:۲۱:۴۵ ۱۴۰۰/۲/۲۰
به دلار حقوق میدن:)
نوید۱۹۶۱۷۳۸۱۱:۴۸:۲۳ ۱۴۰۰/۲/۲۰
مردم افغانستان خودشان باید برای تامین امینت خود بکوشند، اجنبی جماعت برای کسی امنیت و آبادی نمی‌آورد نتیجه چندین دهه حضور شوروی و سپس غربی ها این شده
عمران۱۹۶۱۷۴۰۱۱:۴۹:۲۷ ۱۴۰۰/۲/۲۰
نا آگاهی و جهل و تعصب فکری زمین حاصلخیزی برای رشد افراط گرایی است. اتفاقا به همین دلیل است که به مدرسه ها، و دانشگاه ها حمله می کنند. چون هرجا آموزش عمومی هست امکان انعطاف فکر وجود دارد و پادزهر افراطی گری، انعطاف فکر است.
ناشناس۱۹۶۱۷۴۶۱۱:۵۱:۲۱ ۱۴۰۰/۲/۲۰
این پاراگراف طلایی و علاوه بر حادثه تروریستی اخیر در بسیاری از موارد دیگر نیز صادق است : """ متهم ردیف اول در این ماجراها خود ما مثلا مسلمانان هستیم! اگر غرب به این همه حماقت و نادانی دامن می زند ( که می زند) و بهره اش را می برد ( که می برد) باز هم این خود ما مثلا مسلمانان هستیم که باید مسوولیت این «سواری دادن» را بپذیریم. غرب هم که نبود داعش و النصره و القاعده و ده ها جریان انحرافی دیگر مانند آن از کارخانه عظیم نادانی در برخی محافل مثلا دینی جهان اسلام ظاهر می شد."""
ناشناس۱۹۶۱۷۴۷۱۱:۵۱:۴۲ ۱۴۰۰/۲/۲۰
یه روزی گروهگ تروریستی طالبان فریاد میزدین کم کم شد گروه طالبان و به تهران رفت و امد کردن چند روز دیگه از نظر شما میشه گروه فرهنگی طالبان انساتها برای به قدرت رسیدن حتی به کودکان معصوم رحم نمیکنن شیطان وجود نداره انسانهای هستن که از شیطان بدترن
ناشناس۱۹۶۲۲۶۵۱۵:۳۰:۵۲ ۱۴۰۰/۲/۲۰
شیطان وجود دارد. انسان اختیار داره راه حق رو انتخاب کنه و یا راه باطل. ... و جوابگوی اعمالش هم روزی خواهد بود.
ناشناس۱۹۶۲۲۶۷۱۵:۳۱:۰۳ ۱۴۰۰/۲/۲۰
شیطان وجود دارد. انسان اختیار داره راه حق رو انتخاب کنه و یا راه باطل. و جوابگوی اعمالش هم روزی خواهد بود.
ناشناس۱۹۶۲۲۷۴۱۵:۳۲:۰۹ ۱۴۰۰/۲/۲۰
چشم هات رو باز کنی وجود شیاطین رو احساس میکنی!
ناشناس۱۹۶۱۷۵۳۱۱:۵۴:۱۹ ۱۴۰۰/۲/۲۰
افغانستان از زمان جدایی از ایران, شده مثل فرزندی که بالغ نشده از خانه اخراج شده است. بعد آن روز خوش ندید.خدا انگلیس رو لعنت کند.
ناشناس۱۹۶۱۷۵۷۱۱:۵۴:۵۵ ۱۴۰۰/۲/۲۰
از سالها قبل از یازده سپتامبر در امریکا زندگی می کنم. تا یازده سپتامبر همه چیز عالی بود و کمتر موردی از مواردی مخالف مسلمانان یا خاورمیانه می دیدیم و همه احترام ما را نگه می داشتند. ولی بعد از یازده سپتامبر فضا بسیار تغییر کرد و با طالبان و داعش اوج گرفت. خیلی این چشم ابیها را سرزنش می کردم که نژاد پرست شدند و.... ولی وقتی این جنایتها در دنیای اسلام و خاورمیانه را می بینیم حتی خودم از برخی افکار در خاورمیانه منزجر می شوم و تازه متوجه می شوم که اگر خودم را جای خارجی ها که لزوما نباید همگی کارشناس سیاسی و تاریخ و دینی و ... باشند و این جنایات را می شنوند دیگر کمتر انها را سرزنش می کنم که چرا به خاورمیانه یا دنیای اسلام نگاه منفی دارند.
ناشناس۱۹۶۲۶۲۲۱۹:۱۴:۰۸ ۱۴۰۰/۲/۲۰
اصلا یازده سپتامبر و داعش و .... برای همین بوده که جلوی رشد سریع اسلام در کشورهای خودشون رو بگیرن، ظاهرا اینقدر موفق بودن که روی شما هم اثر گذاشتن!!! اسلام به ذات خود ندارد عیبی هر عیب که هست از مسلمانی ماست
ناشناس۱۹۶۳۰۱۶۰۰:۱۸:۳۸ ۱۴۰۰/۲/۲۱
رشد اسلام بخاطر مهاجرت گسترده به غرب هست.
ناشناس۱۹۶۱۷۶۶۱۱:۵۷:۴۴ ۱۴۰۰/۲/۲۰
چون اعتقاد دارند مردم را باید به زور به سمت بهشت کشاند دنیای مردم را جهنم می کنند تا در آن دنیا بروند بهشت ! ... خدا و پیامبر هم سخت گیری هایی که این حضرات توصیه می کنند از بشر نخواسته اند ولی به نام فقه و تفسیر نظریات و سلیقه های خود را به خدا و پیامبر منتسب می کنند و مغز افراد متعصب بی مغز و بی رحم پر را از این افکار پر می کنند امکان نداره خدای رحمن و رحیم این همه بی رحم باشه
موسوی۱۹۶۱۸۰۲۱۲:۲۲:۴۰ ۱۴۰۰/۲/۲۰
عالی بود
ناشناس۱۹۶۱۸۵۷۱۲:۴۳:۱۴ ۱۴۰۰/۲/۲۰
... به نظر من بیشترین کاستی مربود به علمای دینی است که باید عوام را از اینگونه گرایش ها دور کنند انسان های تحصیل کرده با هیچ دین و مذهبی ... حاضر نمی شوند قتل عام مردم بیچاره کوچه و خیابان را انجام دهند هر چه هست از عوام و بیسوادهاست
ناشناس۱۹۶۲۱۴۳۱۴:۵۱:۰۳ ۱۴۰۰/۲/۲۰
همه مشکلات مال همون علمای دینی است که دین را تفسیر به رای میکنند و به خورد جماعت نادان می دهندوگرنه انسان با فطرت انسانی اش اگر باشد چنین جنایتهایی از او سر نمیزند
ناشناس۱۹۶۱۸۸۷۱۳:۰۷:۴۱ ۱۴۰۰/۲/۲۰
همش تقصیر آمریکا و انگلیس!
علي۱۹۶۱۹۳۲۱۳:۲۵:۰۲ ۱۴۰۰/۲/۲۰
بسيارعالي بود
ناشناس۱۹۶۲۴۷۸۱۷:۴۱:۴۸ ۱۴۰۰/۲/۲۰
متاسفانه این جنایتها مقداری هم در فرهنگ عمومی و باورهای مردم افغانستان ریشه دارد.هنوز هم در افغانستان زنان از بسیاری از حقوق انسانی محرومند و عموم مردان افغان برای زنان جایگاه بسیار نازلی در اجتماع قائل هستند.
ناشناس۱۹۶۲۵۴۶۱۸:۲۶:۰۸ ۱۴۰۰/۲/۲۰
واقعاً حقیقتی تلخ بود ولی حقیقت که داروی تلخیه به قول لقمان حکیم با پند و عبرت گرفتن و تعقّل ، شیرین مثل عسل میشود . این درد ریشه اش عمیق تر از زمانه ی استعمارگران غربی است . از همان زمان که خوارج به امان علی (ع) در جنگ صفّین خیانت کردند ، از زمانی که صلح امام حسن (ع) موجب شورش کوردلان شد و از زمان خیانت اهل کوفه به امام حسین (ع) و شهادت دیگر امامان (ع) به دست خلفا و سقوط عباسیان و حملات قبایل ترکان و مغولان و رواج خرافات و آتش زدن کتاب های دانشمندان و کتابخانه ها و ویرانی مساجد ، همه اش به خاطر تعصّب هست و کوردلی .
ناشناس۱۹۶۲۵۵۰۱۸:۲۷:۴۲ ۱۴۰۰/۲/۲۰
وقتی کسی خودش را برای کشتن دیگران منفجر می کند چرا باید از انفجار خودرو بمبگذاری شده ابا داشته باشد. جهان اسلام و بخصوص اسلام سیاسی معطوف به قدرت بسیار بی رحم و از حیث فرهنگی بسیار عقب مانده است
ناشناس۱۹۶۲۶۱۸۱۹:۱۰:۲۸ ۱۴۰۰/۲/۲۰
یه چند وقتیه مد شده همه تقصیرها رو بندازن گردن خودمون!!!!!! فلسطینیها خودشون مقصرن!!! افغانها خودشون مقصرن!!! ما خودمون مقصریم که تحریم هستیم!! مسلمانها خودشون مقصرن که بهشون ظلم میشه!! جالبتر اینکه آمریکا و اسرائیل غربیها توی این نظریه صاحب حق هستن و بعضیها میگن ما هم اگه جای اونها بودیم همین کار رو میکردیم!!!!! اشتباه اصلی این افراد اینه که تاریخ رو از وسط روایت میکنن، مثلاً همین نویسنده محترم میگه بعضی از قسمتهای جهان اسلام تأخر فرهنگی دارن، اما اصلا توجهی به دلیل این تأخر فرهنگی نمیکنه، خب اگر شوروی به افغانستان حمله نمیکرد و اگر آمریکا برای تضعیف شوروی القاعده و سایر گروهها رو درست نمیکرد الان افغانستان شرایط دیگه‌ای داشت، یعنی علت این تاخر فرهنگی هم همون غربیها هسن، اصلا به کشورهای جهان سوم میگن کشورهای عقب نگاه داشته شده، یعنی همون غربیها بخاطر منافعشون باعث عقب موندگی این کشورها شدن!!! در مورد خود ما میگن اگه سفارت آمریکا تسخیر نمیشد شرایط ما فرق داشت، باید به این دوستان عرض کنم که تاریخ مناسبات ما با آمریکا از تسخیر سفارت شروع نمیشه بلکه از سالها قبل، از کودتای ۲۸مرداد و کاپتولاسون و تحقیر و ... شروع میشه، اصلا اگر آمریکاییها مثل سایر کشورها بودن هیچوقت سفارتشون تسخیر نمیشد!!! بهتره به جای دفاع از منافع اونها به فکر منافع خودمون باشیم، اونا خودشون بلدن از منافعشون دفاع کنن!!!!
ناشناس۱۹۶۲۶۲۹۱۹:۱۹:۴۰ ۱۴۰۰/۲/۲۰
شیعه برای استکبار حکم حضرت موسی برای فرعون را دارد هر جا باشد شیعه را می‌کشند تا منجی نیاید و به قول خودشان حکومت فرعون را نگه دارند. ریشه تمام تحریم های امروز و تمام ظلم ها در این 1400 سال در حق بودن شیعه و تفکر مقاومت در برابر ظلمش دارد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  16. به تنهایی نمی توانست

  17. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  18. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  19. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  20. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  21. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  22. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  23. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  24. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

  25. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

آخرین عناوین