سبقت اجاره‌بها از درآمد افراد

اقتصادی،   4000218064

بحران اجاره‌بها تا حدی است که امسال از میزان حقوق بسیاری افراد بالاتر رفته است.

سبقت اجاره‌بها از درآمد افراد

هزینه رهن و اجاره در ماه‌های اخیر تحت تاثیر افزایش قیمت مسکن افزایش پیدا کرده و عموما از میزان درآمد افراد بالاتر رفته است . اداره کل پژوهش و بررسی‌های خبری ایرنا با توجه به این موضوع، تازه ترین افکارسنجی آنلاین خود را به بررسی دیدگاههای مردم در مورد وضعیت اجاره بها و مسکن اختصاص داد. پرسش های این نظرسنجی در روزهای ۸ دی ماه تا ۱۵ دی ماه بر روی سایت ایرنا قرار گرفت و در مجموع حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در این پژوهش آنلاین شرکت کردند.

 

خبرگزاری "ایرنا" در این افکارسنجی آنلاین از مخاطبان خود خواست تا در مورد این که کدام عامل می تواند در کنترل قیمت اجاره بها نقش بیشتری داشته باشد، ‌اعلام نظر کنند. ۳۶ درصد از مخاطبان به عامل" افزایش ساخت و ساز و تولید مسکن" به عنوان عامل تاثیر گذار دراین زمینه اشاره داشتند. « تشدید نظارت جامع بر بازار اجاره » با ۳۴ درصد،‌ «تعدیل هزینه های ساخت و ساز» با ۱۵.۶ درصد، « اخذ مالیات بر خانه های خالی و سود فروش » با ۱۴.۴ درصد به ترتیب از دیگر عوامل کاهش قیمت مسکن بودند که توسط مردم معرفی شدند .

 

در این نظرسنجی چهار سوال؛ ۱- تعیین سقف افزایش اجاره بها را تا چه حد در کنترل بازار اجاره مسکن موثر و عملی می دانید؟ ۲- کدام یک از عوامل زیر در افزایش قیمت اجاره بها تاثیرگذارتر است ؟ ۳- کدام موارد در کنترل قیمت اجاره بها نقش بیشتری دارد ؟ ۴- وضعیت اجاره بها مسکن را طی یک سال آینده چطور می بینید؟ مطرح شد.

 

 ۴۳.۳ درصد از شرکت کنندگان در این طرح پژوهشی در پاسخ به سوال ؛ تاثیرگذاری کدام از عوامل زیر در افزایش قیمت اجاره بها بیشتر است ؟ به عامل « دلالی و واسطه گری » اشاره کردند .«افزایش ارزش ملک» با ۲۶.۱ درصد « افزایش نرخ ارز» با ۲۲ درصد و « افزایش تقاضا و کاهش عرضه» با ۸.۶ درصد به ترتیب سایر عوامل موثر در این زمینه معرفی شدند.

 

۳۳.۳ درصد از مخاطبان این نظرسنجی آنلاین گفتند: تعیین سقف افزایش اجاره بها در کنترل بازار اجاره مسکن «تاثیری» نداشته است. ۲۷.۷ درصد از مخاطبان هم این میزان را « متوسط » ، ۲۲.۶ درصد « زیاد» ‌و ارزیابی ۱۶.۴ درصد مابقی نیز از این موضوع «کم» اعلام شد .

علاوه براین ۷۸ درصد پاسخگویان این افکارسنجی برآورد کردند که اجاره بها مسکن تا سال آینده گران تر خواهد شد. ۱۳.۷ درصد از مخاطبان نیز در مورد پیش بینی وضعیت قیمت مسکن تا سال آینده گزینه «تغییر نمی کند»  را انتخاب کردند و صرفا ۸.۳ درصد از پاسخ دهنگان  امید به ارزان شدن مسکن تا سال  آینده داشتند .

ایرنا تاکنون دو نظرسنجی خود را به موضوع مسکن از ابعاد مختلف اختصاص داده است. وضعیت بازار خرید و فروش مسکن و اجاره بها در دو هر دو مورد توجه مخاطبان نظرسنجی آنلاین ایرنا قرار گرفت. با توجه به نتایج آنها به نظر می رسد که پاسخگویان چشم انداز روشنی به بهبود وضعیت  بازار مسکن در یکسال آینده ندارند.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین