اروپا و چالش بازگشایی مدارس/ آیا زمان بازگشایی فرا رسیده است؟

گروه اجتماعی الف،   4000218030 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

برخی از کشورهای اروپایی در بحبوحه پاندمی ویروس کرونا، با توجه به چهارچوب های خاص سیاسی و اجتماعی خود و همچنین با در نظرگرفتن برخی ملاحظات، آموزش حضوری را از سرگرفته اند. امری که در نوع خود، مناظرات و بحث های گسترده ای را سبب شده است.

اروپا و چالش بازگشایی مدارس/ آیا زمان بازگشایی فرا رسیده است؟

به گزارش الف، شیوع گسترده ویروس کرونا در کشورهای اقصی نقاط جهان از اواخر سال 2019 میلادی تا به امروز، تاثیرات گسترده و مختلفی را بر زندگی بشر برجا گذاشته است. به طور خاص، پاندمی ویروس کرونا تا حد زیادی اقتصادهای کشورهای جهان و همچنین مناسبات اجتماعی در جوامع گوناگون را دستخوش تغییر کرده و عملا تحول در سبک زندگی بشر در حوزه های مختلف را به الزامی غیرقابل اجتناب تبدیل کرده است. 

در این راستا، یکی از حوزه هایی که عمیقا از پاندمی ویروس کرونا متاثر شده، حوزه آموزش و یادگیری است. بر اساس آخرین برآوردها، پاندمی ویروس کرونا موجب شده تا بیش از 1.6 میلیارد دانش آموز در کشورهای اقصی نقاط جهان، از آموزش حضوری محروم شوند. امری که مخصوصا با توجه به اینکه در تمامی کشورهای جهان، زیرساخت های لازم و کافی جهت آموزش غیرحضوری وجود ندارد، مشکل و چالشی قابل توجه به حساب می آید و تبعات و پیامدهای آن صرفا محدود به ایجاد اختلال در فرآیند آموزشی کودکان و نوجوانان نمی شود. 

با این همه، حتی از همان آغازین روزهای پاندمی ویروس کرونا، مناظرات و بحث گسترده ای در کشورهای مختلف جهان با محوریت مسائلی نظیر اینکه آیا دانش آموزان با اجرای سخت گیرانه پروتکل های بهداشتی بایستی در کلاس های درس حاضر شوند یا خیر؟ وجود داشته است. این مناظرات مخصوصا پس از آغاز واکسیناسیون سراسری ویروس کرونا در برخی کشورهای جهان، وارد مرحله تازه ای نیز شده است. امری که به نوبه خود حاکی از تداوم سردرگمی ها و ابهام ها، مخصوصا در بحث های آموزشی در بحبوحه پاندمی ویروس کرونا است. 

در این راستا، به تازگی برخی کشورهای اروپایی نظیر فرانسه، مجارستان، بلژیک، دانمارک و سوئیس، از بازگشایی مدارس خبر داده اند. این حالی است که در برهه کنونی، اغلب کشورهای اروپایی، همچنان دستورکار آموزش غیرحضوری را دنبال می کنند و به دلیل مبهم بودنِ سرنوشت پاندمی ویروس کرونا(علی رغم معرفی چندین نوع واکسن بین المللی جهت خاتمه دادن به این بحران)، ترجیح می دهند تا همزمان با فراهم شدن شرایط ایمن تر، آموزش و فرایند یادگیری حضوری دانش آموزان را آغاز کنند. در ادامه به وضعیت کشورهای اروپایی که آموزش حضوری را در دستورکار قرار داده اند، پرداخته می شود.

*فرانسه و از سرگیری آموزش حضوری در سایه وحشت از ویروس کرونا

فرانسه از جمله کشورهایی در جهان است که در ششم اردیبهشت ماه سال جاری، مهد کودک ها و مدارس ابتدایی را بازگشایی کرد و در 13 اردیبهشت نیز، فرمان بازگشایی مدارس متوسطه و دانشگاه ها را صادر کرده است. این کشور از همان نخستین روزهای پاندمی ویروس کرونا نیز، با مناظرات گسترده ای در مورد باز بودن و یا نبودنِ مدارس در بحبوحه بحران مذکور رو به رو بوده است. با این حال، با توجه به این مساله که فرانسه یکی از کشورهای اروپایی بوده که تلفات انسانی قابل توجهی در بحث شیوع ویروس کرونا متحمل شده، آموزش حضوری نیز در آن، در برهه های مختلف و همزمان با اوج گیری شیوع ویروس کرونا، تعطیل شده و مجددا با کاهش تعداد مبتلایان و مرگ و میر، از سرگرفته شده است(تاکنون مدارس برای چندین نوبت در فرانسه تعطیل و بازگشایی شده اند). 

در این راستا، "ژان میشل بلانکه" وزیر آموزش فرانسه در موضع گیری گفته است: "حتی در صورت ابتلای یک نفر از دانش آموزان به ویروس کرونا، مدارس بار دیگر به حالت تعطیلی در خواهند آمد". "ژان کاستکس" نخست‌وزیر فرانسه نیز در یک سخنرانی به مردم فرانسه اطمینان خاطر داده که ویروس کرونا کمترین تهدید را در محیط مدارس این کشور خواهد داشت. 

با این همه، منتقدانِ دولت فرانسه عمیقا از تصمیم پاریس در بازگشایی مدارس نگران هستند و آن را عاری از توجه به واقعیات می دانند. در این زمینه آن ها به طور خاص به این مساله اشاره می کنند که چرا دولت فرانسه از چندین نوبت تعطیلی مدارس در این کشور درس نمی گیرد و در شرایطی که همچنان آمار ابتلا به ویروس کرونا در فرانسه نگران کننده است، بر تکرار کردن اشتباهات خود تاکید دارد؟ در این راستا، به طور خاص یکی از اتحادیه‌های صنفی معلمان در فرانسه این انتقاد را علیه دولت این کشور مطرح می کند که چرا باید در کشوری که در یک مدرسه آن، بیش از 20 دانش آموز به علت ابتلا به کرونا جان باخته اند، بار دیگر شاهد بازگشایی مدارس باشیم ؟ دولت فرانسه با چه تفسیر و تحلیلی به دنبال بازگشایی مدارس است؟، آیا شرایط به نحوی بنیادین تغییر کرده اند؟ آیا این گفته نخست وزیر فرانسه که محیط های آموزشی در بحث شیوع ویروس کرونا، بیش از مکان های دیگر در امان هستند، بنیانی منطقی دارد؟ آیا حملات وزیر آموزش فرانسه به منتقدان و متهم کردن آن ها به وسواس داشتن در زمینه حضور دانش آموزان در مدارس، منطقی است؟ تمامی این مسائل موجب شده‌اند تا اساسا چشم انداز بازگشایی مدارس در فرانسه، چندان روشن نباشد و علاوه بر وجود نگرانی های فراوان مبنی بر در خطر بودن جان دانش آموزان، چالش های گسترده‌ای علیه دولت فرانسه نیز مطرح شود و عملا مولفه کارآمدی آن از سوی منتقدان، زیر سوال رود. 

*مجارستان و چالش پوپولیسم سیاسی در بازگشایی مدارس

"ویکتور اوربان" نخست وزیر مجارستان از جمله رهبران و سیاستمدارانی در اروپا و جهان است که بسیاری وی را همچون "دونالد ترامپ" رئیس جمهور سابق آمریکا و "ژائیر بولسونارو" رئیس جمهور برزیل، چهره ای جنجالی ارزیابی می کنند که با رویه های پوپولیستی سعی در پیشبرد دستورکارهای خود در حوزه های مختلف دارد. در این راستا، اوربان نیز همچون ترامپ از همان نخستین روزهای پاندمی ویروس کرونا، رویه ای پوپولیستی را در برابر آن در پیش گرفت و به جای پرداخت علمی به این مساله، اساسا صورت مساله را انکار کرد(رویکردی که در نوع خود ختم به بحران در مجارستان و اوج گیری شمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در این کشور شد). 

با این همه، همزمان با اوج گیری بحران اپیدمی ویروس کرونا و مشخص شدن ابعاد عمیق این بحران، دولت مجارستان نیز مجبور به پذیرش واقعیت های جدید شده و در چندین نوبت، مدارس و محیط های آموزشی در این کشور را تعطیل کرده است. در این راستا، دولت مجارستان بار دیگر و به تازگی، اقدام به بازگشایی مهد کودک‌ها و مدارس ابتدایی در این کشور کرده و در ادامه نیز از بازگشایی دیگر محیط های آموزشی در این کشور خبر داده است. 

این تصمیم دولت مجارستان، با انتقادهای گسترده مجامع صنفی معلمان این کشور رو به رو شده و بسیار از آن‌ها تاکید کرده اند که دولت مجارستان، معلمان و مطبوعات این کشور را تهدید کرده که اگر بخواهند به انتقاد از تصمیمات دولت بپردازند، با واکنش سنگین آن رو به رو خواهند شد. به طور خاص یک معلم مجارستانی در این رابطه می گوید: "هنوز فرآیند واکسیناسیون کرونا در مجارستان به درستی و به نحوی مناسب آغاز نشده با این حال، دولت فرمان بازگشایی مدارس را صادر کرده است. من با این تصمیم مخالفم با این حال با توجه به شرایط اقتصادی و کاری خاص خود در مجارستان، مجبور به تبعیت از آن هستم". همه این ها در حالی است که بر اساس یافته های یک نظرسنجی که اخیرا در مجارستان انجام شده، قریب به سه چهارم از والدین مجارستانی، از حضور فیزیکی فرزندان خود در محیط مهدکودک ها و همچنین مدارس این کشور ابراز نگرانی کرده اند و حتی برخی از تصمیم قطعی خود جهت ممانعت از حضور فیزیکی فرزندانشان در مدارس خبر داده اند. 

به طور کلی اینگونه به نظر می رسد که در مجارستان، رویه های پوپولیستی و اقتدارگرایانه دولت این کشور در برخورد با مساله که عاری از هرگونه توجه به زیرساخت های لازم جهت مقابله با ویروس کرونا است موجب شده تا مناظرات و مباحثاتی جدی در مورد تصمیم دولت این کشور در بازگشایی مدارس ایجاد شود و اساسا بسیاری از مردم و تحلیلگران، با این مساله مخالفت کرده و حتی آن را "خطرناک" توصیف کنند.  

*بازگشایی مدارس در بلژیک، دانمارک و سوئیس 

کاهش یافتن شدت محدودیت ها و بازگشایی مدارس در کشورهای اروپایی نظیر بلژیک، دانمارک و سوئیس، تا حد زیادی ناشی از گسترش قابل توجه فرآیند واکسیناسیون عمومی در این کشورها و متعاقبا ایجاد این تصور در اذهان سیاستگذاران است که تهدید ویروس کرونا در آن ها، تا حد زیادی در حال رفع شدن است. 

در این راستا به طور خاص شاهدیم که بازگشایی مدارس درکشورهایی نظیر بلژیک در شرایطی انجام می شود که تاکنون قریب به نیمی از جمعیت آن علیه ویروس کرونا واکسینه شده اند. دانمارک و سوئیس نیز در این زمینه وضعیت مشابهی با بلژیک دارند. 

اگرچه که در این کشورها نیز انتقادهایی از رویکرد دولت ها در بازگشایی مدارس مطرح می شود و منتقدان به طور خاص به این مساله اشاره می کنند که با توجه به مبهم بودن سیر جهش ها در پاندمی ویروس کرونا و اینکه معلوم نیست اساسا ایمنی ایجاد شده توسط واکسن های موجود تا چه اندازه و تا چه مدت زمانی قابل اتکاست، تصمیم به بازگشایی مدارس و محیط های آموزشی اساسا تصمیمی درست نیست. 

به طور کلی اینگونه به نظر می رسد که تلاش های کشورهای مختلف جهان جهت عادی سازی ابعاد مختلف زندگی اجتماعی خود، مخصوصا در بحث های آموزشی و بازگشایی مدارس، با چالش هایی اساسی رو به رو است و همچنان ایده یادگیری و آموزش غیرحضوری در مقایسه با آموزش حضوری، از تفوق و برتری برخوردار است. امری که در صورت عدم وجود و ارائه پاسخ و راه حلی قطعی به پاندمی ویروس کرونا، همچنان ادامه خواهد یافت. 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۵۸۶۳۰۱۲:۴۸:۵۷ ۱۴۰۰/۲/۱۸
شما ها نمیخواد به فکر اروپا باشید اونجا واکسن زدن مردم دارن به حالت عادی برمیگردن
ناشناس۱۹۵۸۶۳۲۱۲:۵۱:۴۳ ۱۴۰۰/۲/۱۸
فصل شروع مدارس در اروپا ماه سپتامبر یا شهریور است. تا 3-4 ماه دیگر واکسیناسیون در اروپا به پایان رسیده و با افزایش تیتر آنتی بادی در بدن افراد، همه بیزینس ها، مدارس، دانشگاهها.... بازگشایی شده، قرنطینه ها لغو شده و زندگی به حال نرمال در خواهد آمد. ما چه؟؟؟؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین