پنتاگون قصد هدفگیری موشک فضاپیمای چین را ندارد

جهان،   4000217067

لوید آستین در اولی سخنرانی عمده خود به عنوان رئیس پنتاگون امروز جمعه خواهان ایجاد یک "بینش جدید" برای امور دفاعی آمریکا در مواجهه با تهدیدات سایبری و فضایی نوظهور و دورنمای بروز جنگهای بزرگتر شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در صحبتی با محورت وعده جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای اولویت دادن به دیپلماسی در مسائل سیاست خارجی اظهار کرد، ارتش آمریکا باید اهرمی ارائه کند که با استفاده از آن دیپلمات‌ها بتوانند جلوی جنگ را بگیرند.

صحبت‌های او بر خلاف آنچه که منتقدان نظامی سازی سیاست خارجی آمریکا در دهه‌های اخیر خوانده‌اند، هستند.

آستین بیان داشت: ارتش آمریکا جدای از دیپلماسی آمریکا نیست بلکه تقویت کننده آن بوده و عامل پیشرفت سیاست خارجی است که همه ابزارهای قدرت ملی ما را به کار می‌گیرد.

او درباره ایده‌هایش در محل بندر پرل هاربر، مرکز قدرت نظامی آمریکا در حوزه هند-اقیانوسیه صحبت کرده و به انعکاس نگرانی‌های آمریکا از بابت تبدیل شدن چین به یک رقیب قدرتمند با تجربه یک مدرنیزه سازی سریع و افزایش جسارت پرداخت هر چند که به طور مستقیم نام چین یا کره شمالی را ذکر نکرد.

وزیر دفاع آمریکا در سخنرانی در پیش زمینه بناهای یادبود یو.اس.اس آریزونا و کشتی جنگی میسوری تاکید کرد ارتش آمریکا نباید خودش را با این باور که قدرتمندترین و توانمندترین ارتش امروز جهان است راضی نگه دارد "آن هم نه در زمانی که دشمنان بالقوه ما به طور عمد برای از بین بردن برتری ما تلاش می کنند". او ظاهرا به چینی که به گفته مقامها به روند مدرنیزه سازی نظامی خود و ساخت یک طیف وسیع از تسلیحات پیچیده سرعت بخشیده اشاره کرده است.

آستین که بیش از ۴۰ سال در ارتش آمریکا از جمله در سمت فرمانده ارتش آمریکا در عراق خدمت کرده متذکر شد که بخش عمده دو دهه گذشته را در "آخرین جنگ‌های قدیمی" سپری کرده است.

او بیان کرد: نحوه شرکت ما در جنگ عمده بعدی قرار است خیلی متفاوت تر از نحوه شرکت ما در آخرین جنگ‌هایی که داشتیم باشد. همه ما لازم داریم به سمت یک بینش جدید در زمینه مساله دفاع از کشورمان برویم.

او این اظهارات را در مراسم ویژه ورود دریادار جان آکوئیلینو به عنوان فرمانده جدید واحد فرماندهی هند-اقیانوسیه ارتش آمریکا مطرح کرد.

آستین در صحبت‌هایش اشاره‌ای به کانون‌های بالقوه درگیری در حوزه هند-اقیانوسیه نکرد اما گفت آمریکا باید بینش دفاعی جدید که مزیت بیشتری به تکنولوژی‌های جدید از جمله رایانش کوانتومی، هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های دیگر می‌دهد به دست آورد.

به گفته آستین، امور دفاعی آمریکا همچنان متکی به حفظ بازدارندگی به عنوان عامل "تثبیت یک حقیقت اساسی در ذهنهای دشمنان بالقوهو ما و اینکه هزینه‌ها و ریسک‌های هرگونه تجاوزگری فراتر از حد هر گونه مزیت قابل تصور باشند" است.

به گفته آستین، آمریکا برای حفظ تاثیر بازدارندگی باید از قابلیت‌های موجود استفاده کند، قابلتیهای جدید توسعه دهد، از همه آنها به شیوه های شبکه بندی شده و جدید "دست در دست همپیمانان و شرکا" استفاده کند. وی افزود این هدف باید همراستا با اهداف و تلاشهای دیپلماتیک آمریکا و جلوگیری از بروز جنگ در مرحله اول حاصل شود.

از سوی دیگر به گزارش رویترز، وزیر دفاع آمریکا گفت، کشورش درمقطع فعلی برنامه ای برای سرنگون سازی باقی مانده‌های در حال سقوط یک موشک چینی که انتظار رسیدنشان به زمین طی چند روز آینده می رود را با شلیک به آنها ندارد.

موشک چینی Long March ۵B در تاریخ ۲۹ آوریل در جزیره هاینان چین به فضا پرتاب شد.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند بقایای این موشک، در مناطقی همچون نیویورک، مادرید، پکن و حتی نیوزیلند فرود آید.

قرار بود موشک Long March ۵B در نقطه‌ای که از قبل طراحی شده و در اقیانوس فرود بیاد، اما همزمان با افزایش گمانه‌ها مبنی بر خارج شدن این موشک از مدار برخی کارشناسان هشدار می‌دهند که تکه‌های بزرگ آن می‌تواند در روزهای آینده در مناطق مسکونی فرود آید.

آژانس فضایی چین هنوز واکنشی نسبت به نگرانی‌های جهانی در این زمینه نشان نداده است.

آستین در گفتگو با خبرنگاران اظهار امیدواری کرد که این موشک در اقیانوس فرود بیاید و بر اساس جدیدترین برآوردها بین فردا شنبه و پس فردا یکشنبه سقوط آن اتفاق خواهد افتاد.

نشریه گلوبال تایمز چین وابسته به دولت این کشور گزارشها درباره از کنترل خارج شدن این موشک و امکان آسیب ایجاد کردن سقوط قطعات آن را "گزافه گویی غربی ها" خوانده و تاکید کرد، این وضعیت "ارزش اینکه کسی ازبابتش بترسد را ندارد".

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین