عمر شارژ باتری گوشی به چهار روز می‌رسد

فناوری،   4000217054

شرکت IBM نخستین فناوری تولید تراشه دو نانومتری جهان را معرفی کرد که مصرف نیرو و عمر باتری در پردازنده هایی که در همه دستگاهها از گوشی و تبلت گرفته تا سرورهای رایانه ای عظیم بکار رفته اند را به میزان چشمگیری بهبود می دهد.

به گزارش ایسنا، داریو جیل، مدیر تحقیقات IBM به یاهو فاینانس گفت: در حال حاضر پیشرفته ترین فناوری تولید تراشه در جهان نود هفت نانومتری است و در آستانه فناوری نود پنج نانومتری هستیم. آنچه ما در اینجا صحبت می کنیم برای نخستین بار در جهان است که کسی نشان داده است که فناوری قابل اتکایی برای امکان پذیر کردن نود دو نانومتری وجود دارد.

اندازه نانومتر یک تراشه به طول ترانزیستورهای آن اشاره دارد. ترانزیستورها ابتدایی ترین بخش یک پردازنده هستند و سیگنالهای خاموش و روشنی را امکان پذیر می‌کنند که دستورالعملهای باینری ۱s و۰s را تشکیل می دهند که پایه و اساس همه کدهای کامپیوتری است.

هر چه اندازه یک ترانزیستور کوچک باشد، به میزان بیشتری می تواند در یک تراشه جای بگیرد و به معنای قدرتمندتر شدن پردازنده ها خواهد بود. ترانزیستورهای کوچکتر به معنای آن هستند که تراشه ها نیروی کمتری را مصرف می‌کنند و آنها را نسبت به نسلهای قبلی کارآمدتر و بهینه تر می‌کند.

به گفته مدیر تحقیقات IBM، فناوری تراشه جدید این شرکت جهشی فراتر از عملکردی است که تراشه های هفت نانومتری مدرن استاندارد دارند. تراشه های جدید عملکردشان در زمینه مصرف نیرو در مقایسه با تراشه های هفت نانومتری بزرگتر ۴۵ درصد بهبود پیدا می‌کند.

اگر تراشه دو نانومتری سطح عملکرد مشابه تراشه های هفت نانومتری فعلی را داشته باشد، عمر باطری حداکثر ۷۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. به عنوان مثال با چنین تراشه ای عمر شارژ باتری آیفون به چهار روز افزایش پیدا می‌کند. اپل در حال حاضر از یک تراشه در مدل آیفون ۱۲ استفاده کرده که با فناوری پنج نانومتری تولید شده است. لپ تاپها و رایانه های رومیزی مدرن از پردازنده های هفت نانومتری استفاده می‌کنند و تراشه های سه نانومتری همچنان در افق قرار دارند.

اگرچه بهبود عمر باطری آیفون عالی به نظر می رسد اما بزرگترین تغییر مربوط به میزان مصرف نیرو در دیتاسنترهای عظیم خواهد بود که ستون فقرات زیرساخت ابری جهان هستند. تراشه های کارآمدتر به این تاسیسات کمک می‌کنند از برق کمتری استفاده کنند و میزان آلایندگی ناشی از فعالیت آنها را کاهش می دهند.

شرکت IBM اعلام کرده که با سامسونگ همکاری می‌کند تا فناوری دو نانومتر را در دستگاههای مختلف در جهان بکار گیرد اما این اتفاق به این زودی روی نخواهد داد و تا چند سال دیگر تولید انبوه آغاز نمی شود.

مدیر تحقیقات IBM برآورد کرد این شرکت زمان تولید انبوه را اواخر سال ۲۰۲۴ تا اوایل سال ۲۰۲۵ پیش بینی کرده است. به این ترتیب فناوری جدید به کاهش کمبود فعلی تراشه در سطح جهان که بیش از ۱۶۹ صنعت از خودروسازی گرفته تا تولیدکنندگان دستگاه تهویه هوا را درگیر کرده است، کمک نخواهد کرد.

بر اساس گزارش یاهو فاینانس، زمان زیادی مانده تا این تراشه های جدید به شکل انبوه تولید شده و به دستگاههایی راه پیدا کنند که در زندگی روزمره استفاده می شوند اما اگر چنین تراشه هایی باعث شود عمر هر شارژ تلفن همراه به چهار روز برسد، صبر کردن برای آنها ارزش دارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین