وزیر علوم: توان رقابت با دانشگاه‌های برتر جهان را داریم

فرهنگی،   4000216043

وزیر علوم با تاکید بر اینکه فعالیت‌های علمی و فناورانه سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آهنگ و روند رو به رشد داشته است، گفت: امروز در حوزه‌ها و رشته‌های تخصصی دانشگاه‌های کشور پیشرفت‌هایی دیده می‌شود که توان رقابت با برترین دانشگاه‌های جهان را دارند.

وزیر علوم: توان رقابت با دانشگاه‌های برتر جهان را داریم

به گزارش ایسنا، دکتر منصور غلامی در آیین افتتاح طرح‌های ملی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری که امروز صبح با حضور رئیس جمهور و به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد با گرامیداشت یاد استاد شهید مرتضی مطهری و ادای احترام به مقام شامخ و بلند معلمان و استادان گفت: قدردان همه عالمان، صاحبان اندیشه، مدیران، علاقمندان و خیرین حوزه‌های مختلف دانش و فناوری هستیم. در اقع جامعه جدید بر مبنای دستاوردهایی که در عرصه‌های مختلف کسب می‌کند شناخته می‌شود و جایگاه و اقتدار کسب می‌کند. جمعیت جوان برخوردار از دانش روز و فناوری‌های نوین سرمایه‌ای عظیم و اقتدارآفرین است.

وی در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه فعالیت‌های علمی و فناورانه سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آهنگ و روند رو به رشد داشته است و گواه این تلاش و اهتمام را می‌توان در این نکته مهم دید که امروزه در اغلب حوزه‌ها و رشته‌های تخصصی دانشگاه‌های کشور به لحاظ آموزشی و پژوهشی دارای توان رقابت با دانشگاه‌های برتر جهان هستند.

وزیر علوم گفت: در دولت تدبیر و امید، مجموعه نظام آموزش عالی کشور تمام اهتمام و تلاش خود را به کار گرفته تا از ظرفیت‌های خود در راستای کاهش فشارها و سختی‌های حاصل از تحریم‌های ظالمانه استفاده کند و امروز با سربلندی می‌توان گفت که دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور عملکرد ارزشمندی در عرصه‌های مختلف داشته‌اند و این عملکرد از دید و داوری داوران منصف داخل و خارج به دور نبوده است؛ چنانکه رتبه‌بندی‌های جهانی گواه بر تحرک و کسب جایگاه‌های تازه برای دانشگاه‌های کشورمان دارد.

وزیر علوم به محوری‌ترین سیاست‌ها و برنامه‌های آموزش عالی اشاره کرد و گفت: این برنامه‌ها بر آمده از اسناد بالادستی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، رهنمودهای مقام معظم رهبری، ریاست محترم جمهور، برنامه‌های توسعه، و برنامه ارائه شده به مجلس شورای اسلامی است که مبنای اقدام و عمل بوده‌اند.

دکتر غلامی افزود: استمرار فرایند شتاب علمی و حرکت در مرزهای دانش با تقویت بنیه‌های علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، سیاست توسعه متوازن زنجیره علم تا عمل؛ با دادن نقش و سهم محوری به مجموعه‌های میانجی چون؛ پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان، طرح تحول در همکاری‌های دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی با جامعه و صنعت، سیاست ساماندهی مؤسسات آموزش عالی، مأموریت محوری مؤسسات و ساماندهی ساختارهای اجرایی متناسب با ماموریت‌ها و تقویت استقلال و خود اتکایی دانشگاه‌ها و همچنین سیاست دیپلماسی علمی؛ تلاش و حضور مؤثر در مجامع علمی بین‌الملل در جهت تقویت پویایی و بالندگی مراکز علمی کشور، سیاست تقویت و ساماندهی فعالیت‌های تخصصی و مهارتی دانش‌آموختگان با اجرای طرح‌های مهارت‌افزایی، توانمندسازی حرفه‌ای و اجتماعی دانشجویان، پایش اشتغال دانش‌آموختگان، فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیئت علمی در صنعت و جامعه و تقاضامحور کردن پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها از جمله مهمترین برنامه‌های عملی این وزارت بوده است.

دکتر غلامی خاطرنشان کرد: آنچه که امروز گزارش و اعلام می‌شود؛ بخش‌هایی از عملکرد و فعالیت‌هایی است که در ذیل سیاست‌های پیش طراحی شده، عینیت پیدا کرده است. بدیهی است که تمام اقدامات حاصل شده و به ویژه قابلیت‌های ذهنی و دانشی، که در نوع خود سرمایه و ظرفیت بی‌بدیلی است، در این مجال و اختصار امکان بازنمایی ندارد. آنچه به دست آمده است؛ نتیجة تلاش و همت یکایک اعضای خانواده بزرگ آموزش عالی است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین