چرا بسته بندی کالاهای ایرانی نیاز به تحول جدی دارند؟

گزارش بازرگانی،   4000216036

 

در دنیای امروز که همه عوامل در پی تغییرات هستند همه چیز به طور متناوب در حال عوض شدن میباشد. سلایق و علایق افراد مختلف نیز دستخوش این تغییرات شده است.

صنعت بسته بندی با توجه به عصر جدید و دنیای امروزی که در آن زندگی میکنیم از این تغییرات مستثنی نیست چرا که زیبایی و جذابیت از دید هر مشتری و مصرف کننده ای به نوع دیگر است و طرز نگرش افراد مختلف جامعه متفاوت است. به دلیل همین نگاه متفاوت، پک های جذاب و رنگ های زیبا و طرح های دل نشین میتوانند در جلب رضایت مصرف کننده به خوبی عمل کنند.

متاسفانه در ایران هنوز به امر بسته بندی چندان اهمیت داده نمیشود و برخی محصولات و کالاها به صورت فله ای به فروش میرسند. خرید و فروش کالاها از نظر بهداشتی مورد تائید نمیباشد و مشتریان زیادی را از دست خواهند داد.

بیشتر بدانید: نمونه جعبه و کارتن بسته بندی انواع محصولات

چنین تولیدکنندگانی بر این باورند که نداشتن بسته بندی در هزینه های تمام شده آنها مقرون به صرفه تر است. اما با وجود عوض شدن و طرز نگرش افراد به امر بسته بندی باعث ارزشمندی آن شده است و افراد مختلف جامعه به بودن آن برای انواع محصولات توجه ویژه ای دارند.

فله ای به فروش رسیدن محصولات اصلا از نظر بهداشتی درست نیست مخصوصا برای موادغذایی و خشکبار که اکثر بدون بسته بندی به فروش میرسند، از این رو می بایست در مورد بسته بندی های کالاهای ایرانی تصمیمات جدی تری گرفته شود.

ایران کشور در حال توسعه بوده و از لحاظ صادرات و تولیدات محصولات مختلف در صدر میباشد، اما چندان در بسته بندی کالاها موفق عمل نکرده است. میتوان گفت چالش اهمیت به بسته بندی به یک بحث کهنه تبدیل شده است. ایران در تولید بعضی کالاها رتبه نخست را داراست اما به صورت فله ای این نوع کالاها را به فروش میرساند.

برای مثال در تولید طلای سرخ و زعفران ایران یکی از بهترین تولیدکنندگان زعفران میباشد اما متاسفانه این کالا با قیمت پایین و فله ای به فروش میرسد و کشورهای دیگر با هزینه ای که برای بسته بندی میکنند، نام خودشان را ثبت کرده و به دیگر کشورها صادر میکنند و ارزش افزوده بالایی را به ارمغان می آورند. یا مثلا در صادرات خرما که ایران دومین صادر کننده به کشور مالزی و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس میباشد و در آنجا از بسته بندی های کارتنی ایرانی خارج شده و در بسته بندی های خودشان با همان نام تجاری به دیگر کشورها صادر میگردد.

حال باید برای چنین معضلی چه اقدامی کنیم؟

اهمیت به صنعت بسته بندی به گونه ای که هر تولید کننده ای برای محصولاتش یک بسته بندی مناسب را در نظر بگیرید که حداقل اجزای بسته بندی مثل نام تجاری و برند و یک طرح از کسب و کار بر روی پک های آنان درج شود. این حداقل چاپ و خدماتی است که میشود بر روی آنها به چاپ رساند. هدف اصلی هر نوع بسته بندی حفاظت از محتویات درونی پک خود میباشد که بدون هیچ گونه آسیب به دست مصرف کنندگان و مشتریان برسد.

بیشتر بدانید: محاسبه آنلاین قیمت جعبه و کارتن بسته بندی در کمتر از 2 دقیقه

همین یک هدف برای تولید بسته بندی ساده کفایت میکند. حال تولیدکنندگانی هستند که سهم انبوهی از محصولاتشان به کشورهای دیگر صادر میگردد، این گونه کسب و کارها باید یک بسته بندی را سفارش دهند که هم هدف اصلی یعنی محافظت از کالایشان را در برگیرد و در وهله دوم کار تبلیغات را برای محصول انجام دهد.

داشتن طراحی مدرن

امروزه جعبه های لمینتی مدرن و زیبایی را برای انواع محصولات مخصوصا کالاهای صادراتی مشاهده میکنید. این نوع جعبه ها با طراحی های منحصر به فرد و شفافی که بر رویشان درج میباشد از نظر جلوه و شکل ظاهری بسیار در نظر مشتریان داخلی و خارجی زیبا می آیند که همین امر جذابیت در بازاریابی و فروش بی تاثیر نیست.

طراح مورد نظر با شناخت صحیح از بازار هدف و آنالیز مردمان و فرهنگ آن کشور دست به طراحی میزند. پس این جعبه های لمینتی دارای استانداردهای جهانی بوده و گزینه ی خوبی برای نماد کشورمان به دیگر کشورها میباشد.

با توجه به نکات گفته شده، بهترین نوع بسته بندی کدام است؟

برای صادرات بهتر و فروش بیشتر باید پک های کارتنی و مقوایی را انتخاب کنید زیرا اینگونه بسته بندی ها با قابلیت های فراوانی که دارند توانسته اند در زمینه های مختلف داخلی و صادراتی با کیفیت عمل کنند.

وزن سبک

این بسته بندی ها و تسهیل در حمل و نقل در امر صادرات از موارد بسیار مهم میباشد زیرا تولید کنندگانی که سهم انبوهی از محصولاتشان به کشورهای دیگر صادر میشود و دیگر نیازی نیست که برای بسته بندی نیز هزینه مجددی پرداخت کنند.

داشتن قابلیت چاپ بالا

در مطالب فوق از نوع چاپ استفاده شده در بسته بندی های کارتنی و مقوایی سخن گفتیم. این نوع پک ها با قابلیت درج و طرح و رنگ با کیفیت و داشتن وضوح تصاویر و نوشته ها، هم چنین انواع خدمات چاپ همانند سلفون، طلاکوب دار کردن و برجسته سازی فونت ها از عوامل موثر در جذب مشتری میباشد، نداشتن محدودیت در طرح و رنگ مخصوصا در جعبه های لمینتی مخاطبان زیادی را به سمت اینگونه پک ها میکشاند.

تلاش برای حفظ محیط زیست

اولین کاری که بعد از مصرف یک کالا انجام میدهیم دور انداختن بسته بندی آن میباشد. حالا تصور کنید که آن پک از پلاستیک تشکیل شده باشد، چه آسیب های جبرای ناپذیری را به طبیعت و محیط زیست خواهد رساند. یکی از گزینه هایی که در کشورهای دیگر به آن توجه ویژه ای میشود داشتن پک های کارتنی و مقوایی میباشد که در این نوع بسته بندی نه تنها به محیط زیست آسیبی وارد نمیکند بلکه میتوان در کارتن سازی های مختلف مجددا به کارتن و جعبه های دیگر تبدیل گردد.

شرکت کارتن سازی آوین پک با تجربه ای بیش از یک دهه در امر جعبه سازی، چاپ و بسته بندی توانسته است بهترین بسته بندی های لمینتی برای انواع محصولات داخلی و خارجی به تولید برساند و در کنار تیمی با تجربه و کوشا در زمینه های طراحی، فروش و تولید در رده بهترین کارخانجات تهران و کرج قرار گیرد. از این رو اگر قصد فروش بیشتر محصولات خود را در زمینه های مختلف، مخصوصا در زمینه صادرات را دارید میتوانید با کسب مشاوره رایگان از واحد فروش آوین پک برای ساخت بسته بندی های کارتنی و مقوایی خود اقدام نمایید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین