سازمان محیط زیست: مجوز ورود گورخر آفریقایی کاملا قانونی است

فرهنگی،   4000216022

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در پی حواشی به وجود آمده در خصوص صدور مجوز ورود سه راس گورخر آفریقایی به ایران از گمرک بلغارستان، مجوز پس از درخواست کتبی متقاضی به اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران و بررسی کارشناسی این اداره کل و تایید دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان صادر شد.

سازمان محیط زیست: مجوز ورود گورخر آفریقایی کاملا قانونی استبه گزارش ایسنا شهاب الدین منتظمی گفت: تمام هماهنگی‌های لازم از سوی دامپزشکی دو کشور مبدا و مقصد برای تعیین وضعیت سلامت به این دفتر واصل و مجوز واردات برای سه راس گورخرآفریقایی به‌درستی و بر اساس نظرات کارشناسی صادر شد.

وی در ادامه اظهار کرد: مجوز صادر شده در این خصوص کاملا قانونی و براساس دستورالعمل‌های ورود و خروج جانوران وحشی تدوین و به متقاضی ارائه شده است.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست افزود: پس از صدور مجوز، انجام پروتکل‌های انتقال گونه‌ها توسط شخص متقاضی است چراکه اتفاق به وجود آمده هنگام ورود گونه
‌های غیربومی به کشور در گمرک مسبوق به سابقه است. همانگونه که در سال ۹۸ تمامی پروتکل‌ها برای ورود هیرمان - شیر نر ایرانی باغ وحش بریستول لندن - نیز به همین منوال اجرا شد ولی این جانور هنگام انتقال با آسیب‌هایی روبرو شد که اینگونه آسیب‌ها در حین حمل و نقل گونه های وحشی بسیار محتمل است.

منتظمی تصریح کرد: در خصوص نظارت بر گونه‌های غیربومی نکته قابل ذکر این است که نظارت بر باغ وحش‌ها و مراکز نگهداری حیات وحش در کشور یکی از وظایف بخشی این دفتر است که در دو سال گذشته به مراتب بیش از پیش بازدیدها و نظارت ها تشدید شده است و گزارش از این مراکز به‌صورت ماهانه به این دفتر ارسال و رصد می‌شود که این موضوع به‌ویژه در استان تهران با حساسیت بالاتری توسط همکاران استان بررسی می‌شود.

وی اضافه کرد: نمونه بارز این نظارت‌ها کشف گوساله‌های گوزن زرد در حال قاچاق در استان آذربایجان غربی و کشف تعداد زیادی پرندگان شکاری بالابان و شاهین در استان‌های بوشهر و هرمزگان است.

منتظمی ادامه داد: متاسفانه در دو روز گذشته مصاحبه‌هایی در خصوص صدور مجوزهای غیرقانونی برای ورود حیات وحش به افراد بی‌صلاحیت انجام می‌شود که این موضوع از اساس کذب محض است و پدیده‌ای به عنوان قاچاق قانونی حیات وحش وجود ندارد؛ حال آنکه تمامی مجوزها براساس قانون و بررسی‌های کارشناسی صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: براساس اعلام مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی، علت مرگ این گورخر پس از کالبدگشایی، خونریزی در ریه‌ها، کبد و روده‌ها حکایت از وجود عفونت عمومی (سپتی‌سمی) در بدن حیوان دارد و احتمال می‌رود این عفونت به همراه استرس‌های فراوانی که حین حمل و نقل به جانور تحمیل شده مرگ حیوان را رقم زده باشد.

 مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش با تاکید بر اینکه اولویت نخست و رسالت دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان، حفاظت از گونه‌های بومی است، گفت: این دفتر همواره موظف بوده است که بر اساس قوانین و مقررات سازمان حفاظت محیط زیست از گونه‌های بومی به خصوص گونه‌های در معرض انقراض، حفاظت و حمایت کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، منتظمی خاطرنشان کرد: با این حال برای اعلام علت قطعی مرگ این گورخر در انتظار نتایج آزمایش از سوی سازمان دامپزشکی به عنوان مرجع تشخیص علت مرگ هستیم تا با خاطیان این حادثه برخورد قانونی صورت گیرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین