نگاهی شفاف به باورهای غلط در درمان کرونا با تریاک و الکل

سلامت،   4000215098

پژوهشگر حوزه آسیب‌های اجتماعی با اشاره به باورها و تفکرات غلط در درمان کرونا، به اعلام آماری دردناک و تکان‌دهنده از ضایعات و عوارض ناشی از خوددرمانی با الکل پرداخت.

نگاهی شفاف به باورهای غلط در درمان کرونا با تریاک و الکل

به گزارش مهر، محمدرضا قدیرزاده پژوهشگر حوزه آسیب‌های اجتماعی در برنامه «طبیب» در خصوص این تفکر که معتادان کرونا نمی‌گیرند، عنوان کرد: اتفاقاً همین فردی که این موج را راه انداخت، الان بابت ترک اعتیادش در کمپ است، اما این جمله بهانه‌ای شد برای اینکه بسیاری که به دنبال ترک بودند دوباره به مصرف مواد روی بیاورند.

وی ادامه داد: این ویدئو مثل یک شوخی بود که گران تمام شد، در واقع از علامت‌های اصلی کرونا سرفه‌های خشک است و یکی از اثرات تریاک این است که سرفه را بند می‌آورد.

وی ادامه داد: اما عوارض ویروس را کم نکرده و ویروس به عوارض مخربش در بدن و ریه ادامه می‌دهد تا جایی که دیگر ریه از کار بیفتد. حالا اگر این تریاک باعث شود که سرفه‌ها بند بیاید خوب از کجا باید به اثرات مخرب ویروس پی ببریم، تریاک درمان تریاک نیست، تریاک عملاً علامت اصلی مثل سرفه، بدن درد و اسهال را از بین برده و ویروس سیستم بدن را از بین می‌برد، ویروس با تریاک از بین نمی‌رود با داروی آنتی ویروس از بین می‌رود و شما هر چه دیرتر به پزشک مراجعه کنید میزان درگیری ریوی‌تان بیشتر می‌شود.

رئیس گروه مطالعات اعتیاد در پزشک قانونی همچنین با اشاره به اینکه شیره تریاک بدتر است، اظهار کرد: فکر می‌کنید همین تریاکی که در کشور ما هست چقدر خالصی دارد؟ ۷۰ درصد آن مواد اضافی است حالا شیره تریاک که غلیظ تر است حاوی ناخالصی و سرب بیشتری است، از طرف دیگر کمتر تریاک و معتادی دیدم که مصرف سیگار نداشته باشد، همین سیگار خودش ریه را برای پذیرش انواع عفونت‌ها مستعد کرده و وقتی این ویروس به این سیستم وارد می‌شود، این ریه که خودش مشکل داشته عفونت‌های دیگر را هم روی خود اضافه کرده و تریاک هم باعث می‌شود که خلط‌های ریه تخلیه نشده و عفونت‌ها بیشتر شود و اتفاقاً بسیاری از افراد دچار همین مشکل می‌شوند.

قدیرزاده با اشاره به اینکه من در پزشک قانونی و سازمانی مشغول به کار هستم که مرگ و میرهای غیرطبیعی را رصد می‌کنیم، یادآور شد: در ابتدای کرونا مشاهده کردیم به یکباره آمار ناشی از مصرف الکل بالا می‌رود، بعد که بررسی کردیم دیدیم یک تفکر غلط در محافل خصوص و فضای مجازی نشر پیدا کرده که مصرف خوراکی و غرغره الکل در درمان و پیشگیری از کرونا مؤثر است. همان اسفند ۹۸، ۳۳۰ نفر بر اثر مصرف الکل فوت کردند در حالیکه آمار طبیعی ما یکسال در این مورد ۱۵۰ نفر است.

وی در ادامه توضیح داد: از اسفند ۹۸ تا خرداد ۹۹، ۶۷۰۰ نفر به دلیل مسمومیت با الکل به بیمارستان‌های ما مراجعه کردند که ۹۸۰ نفر آنها کلیه‌ها را از دست دادند که باید تا آخر عمر دیالیزی شوند، ۳۸۴ نفر نابینا و کم بینا شدند که اغلب جوانان بودند، بیش از یک هزار نفر در همین چهارماه بر اثر مصرف الکل فوت کردند و تعداد فوتی‌های الکل ما از فوتی‌های کرونا بیشتر شد.

این پژوهشگر حوزه آسیب‌های اجتماعی با تأکید بر اینکه یک تفکر و اطلاع‌رسانی و برداشت غلط منجر به این ضایعات شد، گفت: در این زمان کادر درمان به جای کرونا به مصدومان الکل خدمات می‌داد، خوشبختانه این روند خیلی کم شده اما باز هم با پیک‌های کرونا این مصرف شدت می‌گیرد و این یعنی هنوز این تفکر غلط وجود دارد.

قدیرزاده در پاسخ به این سؤال که «یک شربتی با مجوز بهداشت بیرون آمده که خودش حاوی تریاک است» اظهار کرد: مقدار کمی از تریاک در داروهایی مثل داروهای ضدسرفه وجود دارد، مصرف این دارو برای بعد از زمانی است که فرد دوره کرونا را سپری کرده اما هنوز سرفه‌های خشک آن وجود دارد و درصد تریاک آن بسیار پائین است این خیلی فرق دارد با خود تریاک، باید اینها را جدا کنیم و به جای خود درمانی و خفه کردن علائم سریع به پزشک مراجعه کنیم.

وی در ادامه در خصوص تبلیغات داروهای ترک اعتیاد و لاغری در شبکه‌های ماهواره‌ای نیز عنوان کرد: یک مشکل تفکری داریم که هرچه در ماهواره می‌گویند درست است، ما چندی پیش تمام این داروها را که ادعا می‌شد همه آنها گیاهی و تضمینی یک ماهه است و تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را دارد آزمایش کردیم که هیچ کدام از آنها درست نبوده و پایه همه آنها ترامادول و داروهای اعصاب بود و چون قوی‌تر بود افراد مواد را ترک کرده و اتفاقاً به خود این مواد معتاد می‌شدند و در دام فروشندگان این شبکه‌ها می‌افتادند.

این پزشک متخصص در پایان تصریح کرد: الان تبلیغات وسیعی به عنوان یک بنیاد در ماهواره انجام می‌شود، وقتی داروهای این بنیاد را بررسی کردیم متوجه شدیم پایه آن متادون است، اکثر این داروها را من آنالیز کردم حتی داروهای لاغری، اینها اتفاقاً شیمیایی بوده و حاوی مواد مخدر از جمله شیشه است و برخی آنفتامین دارد که کلاً در آمریکا و اروپا به دلیل عارضه سکته قلبی مصرف آن ممنوع شده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین