خطای بزرگ

محمد صفری،   4000215090

اشتباهاتی چه عمدی چه سهوی در طول ۸ سال دولت تدبیر و امید به ویژه در بخش سیاست خارجی افتاده است که رهبر معظم انقلاب روز یکشنبه آن را خطای بزرگ نام می‌گذارند.
همگان در طول این ۸ سال که دولت تدبیر و امید بر سر کار بوده است، تعاریف رهبری از وزارت خارجه و شخص او را شنیده‌ایم، اما آیا این تعاریف به مثابه تأیید مطلق وزیر خارجه است؟
وزارت خارجه و در رأس آن محمد جواد ظریف به فرموده رهبری امین و غیور، با وجدان، خستگی ناپذیر و برخی دیگر از تعاریف و تعابیر که پس از سخنان رهبری برخی سعی دارند از آن سوء استفاده کنند.
به این اصل باید اشاره کرد و اعتقاد داشت که ملاک حال افراد است. آقای ظریف در سخنانی که محرمانه تلقی شده است، خلاف جهت سیاست‌های نظام اسلامی سخن گفته و باعث تأسف رهبری گشته است که حتی ایشان آن سخنان را خطای بزرگ نامیدند. اما این خطای بزرگ در روزهای پایانی دوره دولت تدبیر و امید سر زد و در واقع پخش آن فایل صوتی اتفاقی مبارک بود که مردم، نظام اسلامی و مقامات ارشد از تفکرات و دیدگاه‌هایی که درون یک دستگاه مهم سیاست خارجی وجود دارد آگاه تر شوند.
آیا وزارت خارجه توان تجزیه و تحلیل و دریافت آنچه که باید در زمینه سیاست خارجی پیگیری کند را نداشته است؟ چنین چیزی امکان ندارد؛ چرا که هر آنچه که نیاز بوده به دولت و دستگاه سیاست خارجی به طور دقیق داده شده و تنها کافی بوده که آنها در راستای همان چارچوب‌ها پیش بروند و خود را با سیاست‌های اصلی و اصولی نظام اسلامی هماهنگ کنند.
این که رهبر انقلاب می‌فرمایند وزارت خارجه مجری است و در همه کشورهای دنیا نیز وجود دارد، مسئله مهمی است که باید همه دولت‌ها به آن توجه داشته باشند. همه دولت‌ها مجری سیاست‌های نظام هستند و چارچوب‌ها و اولویت‌ها در مراکز و نهادهای بالادستی تهیه شده و برای اجرا به دولت ابلاغ می‌شود.
هیچ دولتی در دنیا نمی‌توان یافت که ساز ناکوک خود را بنوازد و راه خود را سپری کند، همه آنها از نظام حاکم خط می‌گیرند و باید مجری همان سیاست‌هایی باشند که دستگاه‌های بالادستی ابلاغ کرده‌اند. البته دولت نیز یکی از عواملی است که در آن دستگاه‌های بالاستی حضور و نقش دارد. اجرای یک پروژه اگر ایرادی داشته باشد، آن بنا تا ثریا کج می‌رود و مقصر آن نیز مجری است.
اکنون برخی سعی دارند پس از سخنان رهبری، برجام قبلی که دستاورد دولت تدبیر و امید بود به حساب نظام و رهبری بنویسند و برجام کنونی را نیز اگر بار دیگر با دسته گلی همراه باشد، به حساب نظام بگذارند و اگر دستاوردی داشته باشد به نام خود تمام کنند.
همان زمان که مذاکرات هسته‌ای جریان داشت و پس از ۲ سال به برجام رسید، دولت و جریان حامی آن خود را پیروز این توافق معرفی کردند و آن دستاورد را یک دستاورد دولت تدبیر و امید و تفکر سیاسی اصلاح طلب دانستند.
رفته رفته که ماهیت برجام روشن‌تر شد، دولت و جریان ساسی اصلاحات خود را کنار کشید و همه تلاش‌ها بر این نکته متمرکز شد که برجام خواسته نظام و رهبری بوده است.
در واقع مسئول نافرجامی برجام را نظام و رهبری معرفی کردند تا از زیر بار انتقادات بجای افکار عمومی بگریزند، در حالی که حضرت آیت الله خامنه‌ای فرموده بودند؛ ما برای تصویب برجام شرایطی قرار دادیم که اجرا نشد.
اجرا نشدن شرایط به دولت، وزارت خارجه و رئیس جمهور باز می‌گردد. تخلف از سوی آنها صورت گرفته و باید پاسخگو باشند اما بجای پاسخگویی سعی می‌کنند با سخنان و مواضعی که خوشایند دشمنان و رسانه‌های آنها است، فضای سیاسی کشور را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری مسموم کنند. البته که رفتاری که از برخی دولتمردان از آشنا گرفته تا ظریف سر زد، بار دیگر باعث شد تا جامعه و جهان توجه ویژه‌ای به سردار شهید حاج قاسم سلیمانی کند و دستاوردهای بزرگ آن سرباز ولایت و مردم را که همواره در میدان نبرد نظامی و دیپلماسی حاضر بود به نمایش بگذارد.

منبع: سیاست روز 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین