موشک غول‌پیکر چینی در حال سقوط به کره زمین!

فناوری،   4000215063

موشک "لانگ مارچ ۵ بی" که قدرتمندترین پرتابگر چین نیز محسوب می‌شود و حامل قطعاتی از ایستگاه فضایی چین بوده است، در بازگشت، وارد مدار زمین شده و به زودی شاهد یکی از بزرگترین فرودهای کنترل‌نشده در کره زمین خواهیم بود!

موشک غول‌پیکر چینی در حال سقوط به کره زمین!

به گزارش تسنیم؛ چین قطعه اصلی نخستین ایستگاه فضایی دائمی خود را که برای مدت طولانی میزبان فضانوردان است، چند روز قبل به فضا پرتاب کرد؛ "تیان‌هه" یا "هارمونی آسمانی" در بالای موشک "لانگ مارچ 5بی" از مرکز فضایی "ون‌چانگ" در استان "هاینان" در جنوب چین پرتاب شد.

این رویداد، جدیدترین موفقیت برای برنامه‌ فضایی چین است و این پرتاب، نخستین مأموریت از 11 مأموریتی است که مقدمات ساخت و تأمین ایستگاه و اعزام خدمه‌ سه نفره تا پایان سال آینده را فراهم می‌کند.

ماژول اصلی "تیان‌هه" که روز پنجشنبه راه‌اندازی شده است، نخستین ماژول ایستگاه فضایی چین است که به فضا ارسال شده و فضانوردان در آن زندگی کرده و کارهای علمی را نیز انجام خواهند داد اما این همه ماجرا نیست چرا که موشک "لانگ مارچ 5 بی" که قدرتمندترین پرتابگر چین نیز محسوب می‌شود، در بازگشت، وارد مدار شده و زمینه را برای یکی از بزرگترین فرودهای کنترل‌نشده در کره زمین فراهم کرده است.

آژانس فضایی اروپا این حادثه را به دقت رصد می‌کند و مسئول زباله‌های فضایی این آژانس اعلام کرده است این ورود کنترل نشده، سنگین‌ترین نوع خود در بیش از 20 سال گذشته است و حتی تخمین جرم واقعی موشک برای کارشناسان این آژانس غیرقابل پیش‌بینی است.

موشک‌های "لانگ مارچ 5" به عنوان وسایل نقلیه بالابر سنگین به فضا مورد استفاده قرار می‌گیرند و کارشناسان آژانس، حدسی که از وزن این موشک غول‌پیکر می‌زنند نزدیک به 20  تن است و نگرانی اصلی از سقوط این زباله‌ فضایی سنگین در مناطق مسکونی و پرجمعیت است و خطرناک‌ترین مناطق مربوط به بخش‌هایی از اسپانیا،‌ ایتالیا، یونان، نیویورک، شیلی جنوبی، ولینگتون نیوزلند و پکن است.

به نظر می‌رسد که این سقوط همانند Skylab ایستگاه فضایی آمریکا در سال 1979 باشد که با سقوط بر روی زمین، در یک منطقه پرجمعیت استرالیا متلاشی شد و مقداری از آن نیز به اقیانوس هند فرود آمد؛ یا در سال 2018 نمونه اولیه ایستگاه فضایی چین به زمین سقوط کرده و در اقیانوس آرام فرود آمد.

در پرتاب‌های فضایی و اکتشافات فضایی، اتفاقات متفاوتی از جمله تمام شدن سوخت موشک، خطای فنی، نسوختن مرحله‌ای از موشک رخ می‌دهد اما در صورت عدم برنامه‌ریزی درست برای فرود‌های کنترل‌نشده، باید منتظر یک فاجعه در کره زمین بود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین