شکست نتانیاهو در دقیقه ۹۰ / آیا اسرائیل از نتانیاهو عبور می‌کند؟

گروه جهان الف،   4000215053

در شرایطی که بنیامین نتانیاهو در پایان مهلت قانونی خود برای تشکیل کابینه موفق به انجام این ماموریت نشد، چندین سناریو دیگر از جمله برگزاری دور پنجم انتخابات پیش روی اسرائیلی‌ها قرار می‌گیرد.

شکست نتانیاهو در دقیقه ۹۰ / آیا اسرائیل از نتانیاهو عبور می‌کند؟

به گزارش الف، درحالی که صهیونیست‌ها بعد از 4 دوره انتخابات پیاپی موفق به تشکیل کابینه نشده و بن‌بست سیاسی اسرائیل طی دو سال گذشته یکی از اخبار تکراری رسانه‌ها بوده است، سه‌شنبه شب هفته جاری، مهلتی که «رئووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی برای تشکیل کابینه به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم داده بود به پایان رسید. البته از نظر قانونی ریولین می‌تواند 2 هفته دیگر در این خصوص به نتانیاهو مهلت بدهد، اما در شرایطی که نخست‌وزیر فعلی اسرائیل ثابت کرده توان تشکیل کابینه را ندارد این گزینه منتفی می‌شود.

پس از ناکامی نتانیاهو در تشکیل کابینه، رئیس رژیم صهیونیستی 3 روز فرصت دارد تا «یائیر لاپید» رئیس حزب «یش عتید» یا «نفتالی بنت» رئیس حزب یامینا را مامور تشکیل کابینه کند. گزینه دیگر پیش روی اسرائیلی‌ها برای حل و فصل بحران سیاسی این است که اعضای کنست فردی را که قادر به ایجاد یک ائتلاف اکثریت باشد انتخاب کنند.

اما در صورتی که هیچ یک از این روش‌ها نتیجه‌بخش نباشد صهیونیست‌ها در آستانه برگزاری پنجمین دور انتخابات قرار می‌گیرند.

بنیامین نتانیاهو (71 ساله) از سال 2009 در راس قدرت رژیم اسرائیل قرار دارد و همه رقبای خود را در این مسیر شکست داده بود. اما طی سال‌های گذشته به ویژه از سال 2019 هم‌زمان با آشکار شدن پرونده‌های متعدد فساد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، سرنوشت سیاسی نتانیاهو تحت شعاع قرار گرفته و او بر عکس دوره‌های قبل نتوانست با قدرت یک کابینه مستقل تشکیل دهد.

احزاب چپ و راست کنست اسرائیل متشکل از یهودیان افراطی است که در اغلب اوقات نمی‌توانند درباره مسائل مهم و حاکمیتی از جمله نحوه تعامل با فلسطینیان و درگیری ریشه‌دار فلسطینی-صهیونیستی به نتیجه برسند. اما برخی از کارشناسان و مسئولان مخالف نتانیاهو در محافل سیاسی رژیم صهیونیستی معتقدند که اصرار وی برای ماندن در قدرت عامل اصلی بحران سیاسی کنونی اسرائیل است و کنار رفتن بنیامین نتانیاهو می‌تواند مقدمه‌ای برای خروج از بن‌بست سیاسی باشد.  

در این بین لائیر لاپید از بن بست پیش روی نتانیاهو استفاده کرد و در تاریخ 18 آوریل خواستار تشکیل «دولت وحدت ملی» جهت خروج از  بن بست سیاسی موجود شد و تأکید کرد که این کابینه از سه حزب «یمینا»، «امید جدید» و «اسرائیل خانه ما» و دو حزب میانه رو «یش عتید» و «آبی –سفید» و دو حزب چپ گرای «کار» و «میرتس» تشکیل خواهد شد. این نشان می دهد که او با همه صحبت کرده و به جلسات خود ادامه می دهد تا نتانیاهو رسما از صحنه قدرت اسرائیل کنار برود.

بنابراین گزینه یائیر لاپید به عنوان مامور تشکیل کابینه اسرائیل می‌تواند روی میز باشد، اما به گفته کارشناسان او بنا به دلایلی نمی‌تواند در این ماموریت موفق شود و یا حتی در صورت موفقیت، کابینه‌ای که او تشکیل خواهد داد شکننده خواهد بود.

همانطور که گفته شد پارلمان رژیم صهیونیستی متشکل از احزاب افراطی با ایدئولوژی‌های مختلف است که قادر به توافق نیستند؛ اما اکنون احزاب مخالف نتانیاهو در کنست تنها یک هدف دارند و آن هم برکناری وی است. بنابراین احزاب مذکور هدف دیگری را در کابینه آینده اسرائیل دنبال نمی‌کنند و مدت کوتاهی پس از تشکیل این ائتلاف، بحران سیاسی مجددا گریبان صهیونیست‌ها را خواهد گرفت؛ چرا که بعد از رسیدن به هدف مشترک، اختلاف نظرها دوباره آغاز می‌شود.

از سوی دیگر احزاب یاد شده از 3 جناح متفاوت هستند و ایجاد هماهنگی میان آنها دشوار به نظر می‌رسد. همچنین آنها با وجود داشتن هدف مشترک نمی‌توانند اکثریت پارلمانی را برای تشکیل یک ائتلاف جلب کنند. بلوک مخالف نتانیاهو در حال حاضر 51 کرسی دارد و به نظر نمی‌رسد که نفتالی بنت به انها بپیوندد؛ به ویژه اینکه او در صدد تشکیل یک کابینه راست‌گرا طبق برنامه سیاسی خود است. 

باوجود اختلافات عمیق سیاسی میان حزب لیکود و سایر احزاب راست‌افراطی اسرائیل به نظر نمی‌رسد که همه این احزاب قصد پیوستن به جناح مخالف را داشته باشند و دست کم در صدد تشکیل یک ائتلاف راست جدید هستند.

در سایه این شرایط برگزاری دور پنجم انتخابات یک گزینه اجباری و اجتناب‌ناپذیر برای اسرائیلی‌ها است یا اینکه صهیونیست‌ها لایحه‌ای برای انتخاب مستقیم نخست‌وزیر به جای برگزاری انتخابات تصویب کنند؛ به این صورت که هریک از اعضای منتخب کنست کاندید نخست‌وزیری شود.

نتانیاهو از قبل حمایت خود را از این روش اعلام کرده؛ زیرا در شرایطی که رقیب قدرتمندی برای وی در جناح مخالف وجود ندارد، این روش شانس نخست‌وزیری دوباره نتانیاهو را افزایش می‌دهد. 

اما صرف مطرح شدن چنین گزینه‌ای نیز موجی از اختلافات را در محافل صهیونیستی به وجود آورده و به نظر نمی‌رسد که حتی احزاب راست‌گرای اسرائیل نیز با آن موافقت کنند و حتی مجموعه‌ای از مشکلات حقوقی نیز پیش روی این گزینه وجود دارد.

اما این وضعیت نشان می‌دهد که حتی برگزاری دور پنجم انتخابات نیز احتمالا نتواند به بحران سیاسی رژیم صهیونیستی خاتمه دهد، به ویژه اینکه شخص بنیامین نتانیاهو دست کم برای فرار از پرونده‌های فسادی که متوجه اوست قصد ندارد از صحنه قدرت کنار برود و سناریوپردازی‌های وی برای ابقا در منصب نخست‌وزیری همچنان ادامه خواهد داشت. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین