بیژن مقدم : عدم اعلام حضور رییسی و قالیباف اصلاح‌طلبان را نیز بلاتکلیف کرده است/ کسانی که در معادلات و رقابت‌های انتخاباتی تاثیر بالایی دارند هرچه زودتر نامزدی خود را اعلام کنند

  4000214039

تحلیلگر سیاسی اصولگرا با بیان اینکه حضور یا عدم حضور کسانی مانند رییسی و قالیباف در انتخابات ریاست‌جمهوری بر معادلات این رقابت انتخاباتی تاثیر اساسی خواهد داشت، خودداری چنین افرادی از اعلام نامزدی را موجب ایجاد بلاتکلیفی و شکل نگرفتن رقابت شفاف در انتخابات دانست.

عدم اعلام حضور رییسی و قالیباف اصلاح‌طلبان را نیز بلاتکلیف کرده است/ کسانی که در معادلات و رقابت‌های انتخاباتی تاثیر بالایی دارند هرچه زودتر نامزدی خود را اعلام کنند

به گزارش باطن، هرچند شمار زیادی از افراد برای شرکت در مبارزات انتخاباتی سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده‌اند، اما بسیاری از چهره‌های مهم به ویژه اصولگرا مانند آیت‌الله رییسی و محمدباقر قالیباف که از حضور آنها در انتخابات سخن می‌رود هنوز اظهار نظر روشنی در این مورد نداشته‌اند. پرسش اصلی این است که چنین وضعیتی تا کی ادامه خواهد داشت و چه اثری بر انتخابات و رقابت‌های انتخاباتی و حتی میزان مشارکت در آن می‌گذارد.
در این رابطه پایگاه خبری باطن گفتگویی «بیژن مقدم» تحلیلگر سیاسی اصولگرا و مدیرمسئول سایت «الف» انجام داده است که شرح آن را در ادامه خواهید خواند.

«بیژن مقدم» در گفتگو با پایگاه خبری باطن با اشاره به اینکه صرف اعلام حضور یا عدم حضور برخی از افراد از جناح اصولگرا مانند آقایان رییسی و قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری می‌تواند سبب تغییر معادلات سیاسی در سطح کلان و حتی جابجایی محسوس نرخ مشارکت در انتخابات شود، اظهار کرد: وجود رقابت در انتخابات، خود زیربنای ایجاد مشارکت است و در حال حاضر وضعیت و فضای سیاسی کشور به گونه‌ای است که نمی توان گفت رقابت انتخاباتی بین چه کسانی جریان دارد و در واقع وضعیت بلاتکلیف است.

وی افزود: این بلاتکلیفی و خالی بودن صحنه سبب شده است تا رقابت که زیرساخت مشارکت‌آفرینی است وجود نداشته باشد وبه همین دلیل در حال حاضر در سطح جامعه هیچ کس با دیگری بحث انتخاباتی نمی‌کند، این در حالی است که اکنون دقیقا زمان همین کار است و باید برای انتخابات بحث عمومی در جریان باشد.
این تحلیلگر سیاسی در ادامه با بیان اینکه بحث انتخاباتی مستلزم این است که هریک از دو طرف از کسی دفاع یا برای او تبلیغ کند، گفت: اما در وضعیت کنونی هیچ کس نمی‌داند که باید از چه کسی در بحث خود دفاع کند و این شرایط بلاتکلیفی در رسانه‌ها نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: صحنه به گونه‌ای شکل گرفته است که شرایط برای بحث و رقابت و مشارکت فراهم نمی‌شود و من معتقدم که حتی اصلاح‌طلبان نیز در همین چارچوب گیر کرده و بلاتکلیف مانده‌اند، چراکه آنها نیز گزینه‌های خود را تا حد زیادی متناسب با آرایش نیروها در جناح رقیبشان انتخاب می‌کنند و آنها نیز منتظرند تا ببینند که جریان انقلاب چه می‌کند و چه کسی را به صحنه می‌فرستد تا رقیب و حریفی متناسب با او را پیدا و معرفی کنند.

مدیرمسئول سایت «الف» با تاکید بر اینکه چنین وضعیتی برای انتخابات ریاست‌جمهوری مطلوب نیست، تصریح کرد: به نظرم جریان‌های سیاسی و حتی خود این افراد باید توجه داشته باشند که انتخابات امسال معطل نام‌ها و تصمیم‌های آنهاست و به همین دلیل آنها باید به درخواست‌ها پاسخ دهند و اعلام قطعی حضور یا عدم حضور خود تکلیف را یکسره کنند.

وی ادامه داد: این افراد با چنین اقدامی می‌توانند موجب شفافیت فضای انتخابات شوند تا از مسیر شفافیت به مشارکت بیشتر در انتخابات برسیم.

این فعال رسانه‌ای اصولگرا با اشاره به اینکه شرایط انتخابات این دوره به دلایل بسیاری با سال‌های دیگر متفاوت است، تصریح کرد: در این دوره زمان بیشتری برای فعالیت مورد نیاز است و برای نمونه با دقت به نظرسنجی‌های انتخاباتی درباره برخی از نامزدهای متوجه می‌شویم که گاهی تا ۷۰ درصد شرکت‌کنندگان اظهار می‌کنند که اصلا این نامزدها را نمی‌شناسند و روشن است که افراد برای معرفی خود به زمان نیاز دارند.

وی افزود: باید شرایط معرفی و فعالیت را برای این نامزدها فراهم کرد و خود این نامزدها نیز باید تکلیف خود را بدانند که همه این‌ها وابسته به تصمیم کسانی است که هنوز برای انتخابات وارد فضای انتخابات نشده‌اند.

مقدم با اشاره به اینکه برخی نامزدها حتی برای زمان ثبت نام خود و اینکه روز اول بروند یا این کار را برای روز آخر بگذارند نیز محاسباتی انجام می‌دهند، اظهار کرد: اما امروز مساله ما از این چیزها پیچیده‌تر شده است و باید از این مسایل گذر کرد. مگر چه اشکالی دارند که همین حالا اعلام کنند که ما قصد حضور در انتخابات را داریم و بعد هم بروند و ثبت و نام کنند؟ بالاخره همیشه یک عده موافق حضور این افراد هستند و عده‌ای دیگر مخالف.

وی تاکید کرد: اگر افراد همه چیز را موکول به ۵ یا ۱۰ روز پایانی کنند، این فضای بلاتکلیف کنونی را تثبیت کرده‌اند و اگر قصد برگزاری انتخابات پرشوری را داریم باید زودتر تعیین تکلیف کنیم تا رقابت‌ها شکل بگیرد و افراد اصلی زودتر مشخص شوند.
این تحلیلگر سیاسی اصولگرا با اشاره به ناروشن بودن فضای کنونی رقابت‌های انتخاباتی، تصریح کرد: برای نمونه ما می‌دانیم که اگر آقای رییسی حضور خود را برای انتخابات اعلام کند، در همان آغاز کار دست کم پنج، شش نفر از کسانی که اعلام کاندیداتوری کرده‌اند انصراف داده و وارد رقابت نخواهند شد و این خود موجب ایجاد بلاتکلیفی در مردم، جریان‌های سیاسی و حتی خود نامزدها خواهد شد.

مقدم در ‍پایان با اشاره به اینکه افراد باید زودتر تکلیف خود را با انتخابات روشن کنند، تصریح کرد: مخصوصا کسانی که به صورت جدی بر این صحنه تاثیر گذارند و می‌توانند در تغییر آرایش نیروهای سیاسی برای انتخابات کاملا موثر باشند باید زودتر تعیین تکلیف کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین