توطئه دموکرات‌ها در مرز ایران و عراق

جهان،   4000214011

آمریکایی ها همزمان با مذاکرات هسته ای تلاش جدیدی را برای فشار بر تهران آغاز کرده اند که مبدا آن را باید در مرزهای مشترک ایران و عراق و استان دیاله جست وجو کرد

توطئه دموکرات‌ها در مرز ایران و عراق

به گزارش مشرق، در هفته های اخیر نیروهای مسلح عراق عملیات های جدیدی را در محور شمال شرق استان مهم و راهبردی دیاله و نزدیکی مرزهای مشترک با ایران ترتیب دادند که همچنان به عناصر مخفی گروهک تروریستی داعش آلوده است.

تلاش رزمندگان عراقی برای پاکسازی مناطق و خشکاندن ریشه ناامنی ها در این محور در حالی ادامه دارد که به گفته منابع میدانی حامیان منطقه ای و فرامنطقه ای داعش دور  جدیدی حمایت ها از عناصر تروریستی را در این مناطق در دستور کار قرار داده اند.

براساس اطلاعات به دست آمده، ائتلاف غربی - عبری - عربی به سرکردگی آمریکایی ها، صهیونیست ها و رژیم های مرتجع منطقه بر روی ناامن کردن دیاله حساب ویژه ای باز کرده اند چرا که این استان با ایران مرزهای مشترک دارد و به گمان آنان می تواند برای تهران دردسرساز شود.

دیاله در شرق عراق حدود ۲۴۰ کیلومتر با ایران مرزهای مشترک دارد و همچنین به دلیل دارا بودن منابع مهم نفتی از اهمیت خاصی برخوردار و ۱۰ درصد از مساحتش نیز در سیطره اقلیم کردستان است و همین مسئله باعث شده پشتیبانان تروریست ها بر روی این استان تمرکز کنند. 

گذرگاه مرزی و جاده خسروی که یکی از اصلی ترین و مهم ترین راههای ارتباطی مشترک ایران و عراق به شمار می آید با عبور از استان دیاله به شهر بغداد متصل می شود و از سویی دیگر این استان بهترین مسیر برای اتصال ایران، عراق و سوریه (دیاله - بغداد - الانبار - مرزهای مشترک سوریه) است و این وضعیت حامیان مالی و نظامی داعش را برای ناامن کردن این محور به طمع انداخته است. 

دیاله از سمت محور شمال با  اقلیم کردستان عراق  و از محور شرق با ایران و از جنوب با پایتخت هم مرز است و شهر بعقوبه مرکز این استان تنها ۶۰ کیلومتر با بغداد فاصله دارد و این موقعیت بر اهمیتش افزوده است. 

از سویی دیگر نباید فراموش شود دیاله یکی از ملتهب ترین استان های عراق پس از شکست گروه تروریستی داعش در سال ۹۶ محسوب می شود و در یک سال گذشته نیز صحنه حملات متوالی و هدفمند تروریست ها بوده است و در این شرایط آمریکایی ها این استان را برای ماجراجویی انتخاب کرده اند.

مناطق شمال شرقی استان دیاله (حومه دریاچه حمرین، خانقین، جلولاء و ...) که با استان کرمانشاه هم مرز هستند آلوده به عناصر مخفی داعش اند و بخش هایی از رشته کوه حمرین نیز در این محدوده  به دلیل صعب العبور بودن محل مناسبی برای آموزش تروریست ها شده است.

همین موقعیت جغرافیایی مناسب برای تروریست ها باعث شده آمریکایی ها به همراه متحدان اروپایی، رژیم های منطقه، بعثی ها و... تلاش خود را برای فشار مضاعف بر ایران از استان دیاله به ویژه در زمان کرونا و بسته بودن مرزها چند برابر کنند.

روند تحولات نشان می دهد یکی از طرح های آشکاری که آمریکایی ها و جریان های همسو با آنان در عراق همزمان با فشار حداکثری اقتصادی علیه تهران دنبال می کنند ناامن کردن مرزهای مشترک ایران و عراق (مرز خسروی) در استان دیاله است و با این راهبرد درصدد هستند یکی از جاده های اصلی ایران با بغداد را دچار مشکل کنند.

باید توجه داشت حامیان تروریست های داعش با ناامن کردن جاده مرزی کرمانشاه - دیاله - بغداد در تلاش هستند راه را برای در معرض خطر قرار دادن مسیر بسیار مهم مهران - عزیزیه - بغداد که نقطه امن تجارت ایران و عراق به شمار می آید، باز کنند که در مقطع فعلی در امنیت کامل و دور از دسترس عناصر مخفی داعش است.

جریان های همسو با محور آمریکایی در عراق همچنین قصد دارند در فرصت باقی مانده تا برگزاری انتخابات پارلمانی با ناامن کردن استان دیاله فشار را بر احزاب مقاومت عراقی و ایران افزایش دهند و  از این مسئله بهره برداری کنند و البته این فقط یکی از راهبردهای آنان محسوب می شود و بدون شک تا مهرماه برنامه های دیگر در دستور کار قرار می دهند. در حال حاضر بیشتر عناصر مخفی داعش در محورهای شمال شرقی، شمالی، شمال غربی و غربی استان دیاله (هم مرز با ایران، جنوب سلیمانیه در اقلیم کردستان و شمال شرق و شرق استان صلاح الدین) فعال و حضور دارند و مناطق را ناامن می کنند.

خانقین، جلولاء، حومه دریاچه حمرین، المقدادیه، ابوصیداء، بعقوبه، الرز، مندلی، العظیم، مطبیجیه، حوض الزور، رشته کوه های حمرین، قره تبه، حوض الوقف و... مناطقی به شمار می آیند که در استان دیاله آلوده به تروریست های داعش هستند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین