روحیه‌ قاجاری و دستاوردهای فرنگ در یک فایل صوتی

سیاسی،   4000212108 ۱۰۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
روحیه‌ قاجاری و دستاوردهای فرنگ در یک فایل صوتی

فایل صوتی ظریف بیشتر موضوع واکنش های سیاسی قرار گرفت. در این میان لازم است فایل مذکور مبنای بحث های دانشی و اندیشه ای پیرامون نظریه دولت در ایران هم قرار گیرد.

به نظر می رسد در این ماجرا همه تناقضات را نمی توان به رفتار یک کنش گر سیاسی نسبت داد و حتما خلاء یا نقص نظری هم این در این میان وجود دارد. سعی می کنیم پرسش هایی را که می توان در رویکرد نظری نسبت به فایل مذکور مطرح کرد، عنوان کنیم.

قبل از هر چیز لازم به ذکر است که دولت/state  را می‌توان «خادم» یا «ناظم» یا «حاکم» یا «قائمه‌ی خیمه‌ی جامعه» انگاشت. این تقسیم‌بندی مانع تصور گونه‌های دیگر دولت نیست. 

اگر دولت صرفا یک «خادم» است، آن‌گونه که نگاه‌های حداقلی نئولیبرالی به آن دامن زده‌اند، که صرفا خدماتی ارائه می‌کند که رغبتی برای آن خدمات در بخش خصوصی نیست، تبعا خرده‌ چندانی به جناب وزیر نمی‌توان گرفت؛ چراکه فی‌مابین شخصیت حقیقی و حقوقی‌اش فاصله‌گذاری می‌کند و تبعا همانند هر انسانی حق دارد اندیشه‌اش را بیان کند و تجربه‌ خودش را از سال‌های خدمت‌اش در اختیار تاریخ آینده بگذارد. این خادم، در منصبی که فراتر از علایق و شایستگی‌های بخش خصوصی است، دیدگاهی نسبت به دیپلماسی و میدان دارد که می‌تواند محترم شمرده شود. البته قضاوت درباره‌ عملکرد خادم به‌ عهده‌ مردم است که داوری کنند آیا خادم‌شان توانسته خدمت مناسبی در خور خواست آن‌ها ارائه کند یا نه.

 اگر دولت صرفا یک «ناظم» است و شأن آن تنظیم‌گری و رگلاتوری است، باید میان بخش‌های مختلف و ساحت‌های مختلف، توازن و تعادل ایجاد کند. از این ساحات، یکی میدان و دیپلماسی است. ازاین‌منظر، تبعا باید از یک جایگاه بالادستی که شأن ریاست دولت (در جمهوری اسلامی این شأن در اختیار رهبری است) باید پرسید که آیا این تعادل برقرار شده است یا نه. دیپلماسی شئونی دارد و حوزه‌ اختیاراتی برای او تعریف شده است؛ میدان نیز هکذا. هرکدام مسئولیت‌هایی دارند و در جایگاه نظم خودشان باید قرار بگیرند. از این زاویه نیز اگر بخواهیم قضاوتی داشته باشیم، سخن جناب وزیر صرفا بیان نگاه شخصی ایشان است و در جای خودش برای تاریخ اهمیت خواهد داشت و تاریخ قضاوت خواهد کرد که در سرنوشت بلندمدت نظام، کدامین دوگانه (میدان/دیپلماسی) در جایگاه نظم خودش قرار داشت و در حرکت تعادلی و تکاملی جامعه، نقش خود را دقیق‌تر بازی کرد. 

اگر دولت صرفا «حاکم» باشد، که به‌هرروی صاحب اقتدار است و تفوق بر دیپلماسی و میدان دارد، تبعا این نهاد در درون خودش نیز با منازعاتی مواجه است که هرکسی بتواند نظر خودش را غالب کند، در منازعات درون‌گفتمانی دولت حاکم می‌تواند جایگاه برتری به‌دست آورد و چندصباحی از منصبی بالاتر و دایره‌ای گسترده‌تر حکم براند. در بسیاری از گفتارها، با توجه به غلبه گفتمان شکسته‌بسته‌ی تحزب در ایران اسلامی، تحلیل‌ها به این سو رفته‌اند و این فایل را از زاویه‌ی منازعات انتخاباتی تحلیل کرده‌اند. 

سخن نگارنده، که از یک زاویه‌ی حداکثری به دولت نگاه می‌کنم و از این نظرگاه، دولت حتی جامعه را نیز دربر گرفته و به‌معنای دقیق کلمه، نماد نظم است و تجسد نظم؛ دولتی که هم روح دارد، هم کالبد قدری نحوه‌ی تحلیل تغییر می‌کند و این نزاع، صرفا از منظر نهاد علم و نه از منظر مناسبات حکمرانی باید دیده شود. از این منظر، مشکل تدوین نظریه‌ دولت از آستین انتشار این سخن بیرون زده است؛ که البته این آستین‌ها در وضعیت نادولتی ما کم هم نیست. پوشیده نیست که ما بعد از انقلاب اسلامی هنوز به تاسیس نهاد دولت خود نرسیده‌ایم و در دولت عاریه‌ای مدرن که عمدتا تنظیم‌گر است، و آمیخته با دولت حاکم که از سنت کهن استبدادی گذشته به‌جای مانده است، در حال تنفس هستیم. گاهی روحیه‌ قاجاری با دستاوردهای فرنگ در بسیاری از دولت‌مردان ما جمع می‌شود و ماجرا می‌آفریند. 

آن‌چه از منظر نهاد علم این رویداد سیاسی-غائله فایل- را حائز تحلیل می‌کند، ظهور ضعف در فرآیند دولت‌سازی برای عبور از سازوکارهای سیاست ورزی «نظام سلطه» به «نظام لاتظلمون و لاتظلمون» است. بخشی از دستاوردهای غرب‌زدگی برای ما این گمانه است که حقیقا «دانش» یک جایگاه مقدس در نظام جهانی دارد و چون یک ملت متخلق و ارزش‌مداری هستیم، دوست داریم به ارزش‌مندی دانش پایبند باشیم و مسیر منازعات را با دانش حل کنیم؛ دریغ از این نکته که دانش در نظام سلطه، ابزار قدرت است. نظام دانشگاهی در این رویکرد، یکی از نیروهای دفاعی و بخشی از دستگاه جنگ نظام سلطه محسوب می‌شود. دانش دیپلماسی نیز از این امر مستثنی نیست. غرب برای آرایش میدان قدرت خود، ابزارهایی دارد که یکی از این ابزارها که از قضا بسیار شیک و اتوکشیده است، دیپلماسی است. دیپلماسی غرب نیز صرفا در وزارت امور خارجه‌اش خلاصه نمی‌شود و یک فضای بسیار گسترده و پیچیده‌ای دارد که پرداختن به آن از طاقت این متن خارج است. خلاصه آن‌که اساسا اگر دوگانه‌ای به‌نام میدان-دیپلماسی فرض شود، خودِ فرض این دوگانه جای اشکال است و این‌که کدام هزینه‌ آن دیگری شد نیز جای مناقشه دارد. آن‌چه در محیط آنارشیک نظام سلطه واقعیت دارد، تنها و تنها میدان است. و این بصیرت انقلاب اسلامی در اولویت دادن به میدان، نه از سر بی‌اخلاقی و جهل و یا سلطه‌گری یک طبقه یا حزب سیاسی، بلکه از واقعیت تلخ حداقل 200 سال گذشته استعمارزدگی ما نیز برآمده است. 

نهاد علم حامل این رسالت است که بتواند برای خروج از این وضعیت، برای میدان قدرت، آرایشی پیشنهاد کند؛ آرایشی که میدان نظامی نیز بخشی از آن است. و این کارکرد نظریه‌ دولت است. نظریه‌ دولت، قائمه‌ ی جامعه‌ جدیدی است که هنوز نساخته‌ایم و هنوز در اختلالات جامعه‌ی سه‌پایه‌ای ایرانی-اسلامی-غربی نفس می‌کشیم. نظریه‌ دولت به‌عنوان قلب نرم‌افزاری جامعه‌پردازی جدید، ضمن استفاده از ظرفیت‌های هر سه پایه، باید بتواند آرایش متناسب با واقعیت‌های عصر حاضر را در قالب یک جامعه ترسیم کند و ابزار پیاده‌سازی آن را نیز مشخص نماید. بخشی از این واقعیت‌ها، حرکت تاریخ انبیاست؛ بخشی از این واقعیت‌ها یک ملت تاریخی‌ئی است که هیچگاه بت نتراشیده و بت نپرستیده است؛ بخشی از این واقعیت‌ها غرب و رویکرد سلطه‌گری اش است که خنجرش 200 سال در پهلوی ما مانده است.

 آن‌چه در رخداد سیاسی فایل حائز اهیمت است، مرزهای پر رنگ فردیت و شخصیت حقیقی در مقایسه با جمعیت و شخصیت حقوقی است که در یک دولت‌مرد خود را نشان می‌دهد؛ حال آن‌كه نظريه‌ دولت بايد بتواند مرز فرد و جمع را به حداقل ممكن برساند و دولت را در راس منافع جمع قرار دهد. بازی در هر میدان سیاسی‌ای بدون توجه به تمهید مسیری برای فهم ریشه‌های علمی این خبط‌های روشن، بازی در میدان دولت حاکم است که نتیجه‌ای جز تغلب – هر سو که بوده باشد – ندارد و از انقلاب اسلامی اصیل به‌دور است.

در آخر باید یادآوری کرد در غرب روی مفاهیم اصلی توافق وجود دارد. آنها توانسته اند روی مفاهیمی مانند توسعه، منافع ملی و ... وفاق داشته باشند و از در این سو ما نتوانسته ایم و تا این اتفاق در میان نباشد، نخواهیم توانست به پیشرفت متعادل و معقولی برسیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۵۷۰۳۷۱۷:۱۵:۱۹ ۱۴۰۰/۲/۱۶
کریمی قدوسی پیشنهاد بازداشت و محاکمه روحانی را که به سیف دستور داده خزانه را خالی کند مطرح کرده است نمایندگان مجلس طرح ممنوع الخروجی دولت و مدیرانش را تصویب کنند تا در پایان دوره در دسترس باشند
ناشناس۱۹۵۷۱۰۷۱۸:۰۰:۴۴ ۱۴۰۰/۲/۱۶
یکی باید نماینده ها، کسانی چون عنابستانی را ممنوع الخروج کند.
ناشناس۱۹۵۷۲۲۴۲۰:۰۷:۲۳ ۱۴۰۰/۲/۱۶
چه ربطی داشت؟ هر چیزی جای خودش و اندازه جرم خودش
ناشناس۱۹۵۷۲۴۰۲۰:۳۴:۴۹ ۱۴۰۰/۲/۱۶
عنابستانی با ظریف و اسحاق چه فرقی با هم دارن؟ هر کی تو حوزه‌ی خودش مرتکب خیانت و تظلم بشه باید تنبیه بشه اما وسعت جرم اسحاق و ظریف خیلی وسیع‌تر از این حرف‌هاست انصافاً
ناشناس۱۹۵۷۲۶۴۲۱:۰۳:۳۷ ۱۴۰۰/۲/۱۶
روحیه نازک نارنجی و انتقادناپذیر برخی مسئولان
ناشناس۱۹۵۷۳۲۱۲۲:۰۶:۳۴ ۱۴۰۰/۲/۱۶
چرا دست از سر ظریف بر نمی دارید ظریف دیگه یک مرده سیاسی شده دنبال چی هستید
ناشناس۱۹۵۷۳۹۸۲۳:۲۸:۵۶ ۱۴۰۰/۲/۱۶
برای ۳۰۰۰هزار تن فولاد گم شده هم یه نظری بذارید
ناشناس۱۹۵۷۴۳۴۰۰:۲۰:۳۴ ۱۴۰۰/۲/۱۷
تاراج کنندگان اموال بیت المال تحت عنوان ارز 4200 تومانی باید محاکمه بشوند.
ناشناس۱۹۵۷۷۸۹۱۱:۴۵:۰۰ ۱۴۰۰/۲/۱۷
شما که برای گم شدن دکل نفتی گریبان چاک می کردید اکنون 30 میلیارد دلار تضییع شده که معادل پول 430 دکل نفتی است.
ناشناس۱۹۵۷۹۰۰۱۴:۳۴:۱۴ ۱۴۰۰/۲/۱۷
اشتباه یک نفر را به پای دیگر نماینده ننویس آنهم از روی کینه
ناشناس۱۹۵۷۱۱۶۱۸:۰۸:۱۴ ۱۴۰۰/۲/۱۶
کریمی قدوسی باید به دلیل زدن تهمت بدون سند و مدرک به مسئولان ارشد کشور، بازداشت و محاکمه شود.
ناشناس۱۹۵۷۲۱۶۲۰:۰۰:۴۷ ۱۴۰۰/۲/۱۶
کار ظریف کار همه مسئولان نابلد و‌ ناسپاس است فرار به جلو!؟
ناشناس۱۹۵۷۲۹۰۲۱:۳۲:۴۹ ۱۴۰۰/۲/۱۶
خود کریمی قدوسی بعضا با بعضی افشاگریها کم برای نظام هزینه آفرینی نکرده اما موضوع اینه که اینا خودین وکسی کاریشون نداره .
ناشناس۱۹۵۷۳۲۲۲۲:۰۸:۰۶ ۱۴۰۰/۲/۱۶
منفی ها حکایت از استخدام عوامل دولت است
ناشناس۱۹۵۷۷۷۷۱۱:۱۸:۵۸ ۱۴۰۰/۲/۱۷
فرق ظریف با جان کری در این است که جان کری طعم میدان نبرد را چشیده است...ظریف صرفا با کت و شلوار بوده است
ناشناس۱۹۵۷۷۸۳۱۱:۲۷:۲۴ ۱۴۰۰/۲/۱۷
دولتی که نفت 100 دلاری فروخت مسئولینش کجا هستند ؟!!
ناشناس۱۹۵۷۸۰۹۱۲:۰۵:۵۱ ۱۴۰۰/۲/۱۷
اصلاح طلبان امثال ظریف همیشه خرابکاری می کنند همیشه هم از مردم و نظام طلبکار هستند.
ناشناس۱۹۵۷۸۴۱۱۲:۳۱:۳۵ ۱۴۰۰/۲/۱۷
ظریف که به جبهه نرفت و خط نشکست / به غمزه منتقد مرد میدان شد
ناشناس۱۹۵۷۰۴۴۱۷:۱۹:۰۴ ۱۴۰۰/۲/۱۶
حرف های ظریف در این فایل صوتی بر اساس تخصص و منطق استوار است. به امید روزی که همه کارها در این مملکت بر همین روال باشد.
شهاب۱۹۵۷۱۰۶۱۸:۰۰:۰۰ ۱۴۰۰/۲/۱۶
لابد شما هم مرجع تشخیص هستید!
ناشناس۱۹۵۷۱۱۸۱۸:۱۳:۱۸ ۱۴۰۰/۲/۱۶
چرا ظریف در این فایل هیچ اشاره ای به تحریم های آیسا و ویزا در زمان اوباما و هیچ به قول سیف نکرد؟! اینستکس تو خالی اروپا به چه دردی خورد؟!
ناشناس۱۹۵۷۱۲۰۱۸:۱۴:۴۴ ۱۴۰۰/۲/۱۶
منطق قابل تحسینی است که قیمت دلار را 10 برابر کرد و ما را در صف روغن و مرغ به اعتلا رساند!
ناشناس۱۹۵۷۱۲۵۱۸:۱۷:۱۴ ۱۴۰۰/۲/۱۶
الان جان کری بخاطر صوت ظریف توبیخ میکنند هیچ جای دنیا مسولی که علیه منافع ملی و مردمش کارکنه قبول نداره
ناشناس۱۹۵۷۱۴۲۱۸:۲۹:۳۷ ۱۴۰۰/۲/۱۶
یکی از مشکلات ما همین است که به نام تخصص و منطق کارهایی انجام می شود که به ضرر کشور است. حالا بعضی ها همان اول متوجه می شوند و هشدار می دهند ولی بعضی ها ابتدا سرمست می شوند و منم منم می کنند و بعد فیلم و نوشته خود را هم تکذیب می کنند. تاریخ قضاوت خواهد کرد. دکتر ظریف: ترامپ نخواهد توانست برجام را نقض کند. دکتر زیبا کلام: مردم امریکا اجازه نخواهند داد رییس جمهور بعدی (ترامپ) از برجام خارج شود. دکتر روحانی: در روز اجرای توافق تحریم ها بالمره لغو خواهد شد. اگر توافقی با رزمایش موشکی از سوی ما به هم بخورد ولی با به شهادت رساندن بزرگترین سردار ما مشکلی برایش پیش نیاید در تاریخ منطق و علم سیاست عبرت آیندگان خواهد بود.
ناشناس۱۹۵۷۳۸۴۲۳:۱۸:۰۰ ۱۴۰۰/۲/۱۶
اینکه کسی با تخصص به مملکتش ضرر رسونده باشه یک در میلیارده ولی تقریبا هر کس به اسم تعهد اومده حتما خیانت کرده چون تنها راه نفوذ ،تظاهر به تعهد هست و این خیلی راحتتر از طی کردن مدارج دانشگاهی هست تاریخ در مورد اتفاقات این چند دهه گفته های زیادی خواهد داشت
ناشناس۱۹۵۷۹۰۷۱۴:۳۹:۱۸ ۱۴۰۰/۲/۱۷
احسنت دقیقا همین است
ناشناس۱۹۵۷۹۱۵۱۴:۵۵:۰۰ ۱۴۰۰/۲/۱۷
الان کسی که منفی میده چه فازی داره
ناشناس۱۹۵۷۱۴۶۱۸:۳۸:۱۵ ۱۴۰۰/۲/۱۶
این منطق فقط برای امسال ظریف خریدار داره . فکر نکنم تو آمریکا هم براش تره خرد کنند. اگه خریدار داشت این همه پایگاه نظامی نداشت
ناشناس۱۹۵۷۳۸۶۲۳:۱۹:۰۶ ۱۴۰۰/۲/۱۶
حال که مذاکرات وین به بن بست رسیده و شکست خورده ایران سریعا چند موشک در خاک اسراییل تست کند
ناشناس۱۹۵۷۴۷۳۰۰:۵۱:۴۶ ۱۴۰۰/۲/۱۷
امثال!
ناشناس۱۹۵۷۱۵۷۱۸:۴۸:۲۳ ۱۴۰۰/۲/۱۶
البته متخصصین واقعی و شایسته ی غیر سهمیه ای
تهرانی۱۹۵۷۱۸۷۱۹:۲۶:۳۵ ۱۴۰۰/۲/۱۶
آقای ظریف اگر حرف کارشناسی زد پاسخ دهد آیا سردار سلیمانی یا بالادستیها آن جاسوسها را به تیم هسته ای معرفی کردند؟ چرا نهادهای امنیتی مخالفت کردند باز آنها را به تیم دعوت کردید؟ لطفا هزینه اجرای بد را برای دیگران فاکتور نفرمایید
ناشناس۱۹۵۷۲۰۱۱۹:۳۷:۴۷ ۱۴۰۰/۲/۱۶
ظریف شاگرد زرنگ کلاس است. متاسفانه طوری شده که شاگرد تنبل ها مدام از ظریف ایراد می گیرند. علت این است که با وجود ظریف، ضعف های این شاگردان هویدا شده است.
ناشناس۱۹۵۷۲۲۵۲۰:۰۸:۲۰ ۱۴۰۰/۲/۱۶
نابلدی و ناسپاسی و فرافکنی زرنگیه؟؟!
ناشناس۱۹۵۷۲۵۴۲۰:۴۹:۴۰ ۱۴۰۰/۲/۱۶
اینکه مشقای یکی دیگه رو به جای مشقای خودت به معلم نشون بدیم قطعا زرنگی میخواد!!!! البته بجز زرنگی یه چیزای دیگه هم میخواد!!!
ناشناس۱۹۵۷۲۶۰۲۱:۰۰:۰۶ ۱۴۰۰/۲/۱۶
شاگرد زرنگ خخخخه بقالی فروش که سواد آنچنانی ندارد بیشتر حالیش است
ناشناس۱۹۵۷۴۲۰۰۰:۰۷:۲۸ ۱۴۰۰/۲/۱۷
ظریف شاگرد تنبل کلاس است که حتی فرق کلمه لغو (TERMINATE) و تعلیق (SUSPEND) را نمی داند و در برجام کلاه گشادی سرش گذاشتند.
ناشناس۱۹۵۷۴۳۸۰۰:۲۴:۴۶ ۱۴۰۰/۲/۱۷
ظریف اگر شاگرد زرنگ بود !!! در برجام اینهمه امتیاز مفت به دشمنان نمی داد و تحریمهای دوبله و سوبله آیسا و کاتسا را تحویل بگیرد !
ناشناس۱۹۵۷۴۳۹۰۰:۲۶:۵۳ ۱۴۰۰/۲/۱۷
مرد میدان در سوریه و عراق پیروز شد اما دیپلماسی التماسی ظریف شکست خورد حالا خودت قضاوت کن زرنگ کیست و تنبل کیست ؟!
ناشناس۱۹۵۷۴۵۷۰۰:۳۹:۳۳ ۱۴۰۰/۲/۱۷
رهبر معظم انقلاب: نباید جوری حرف بزنیم که گویی سیاست های کشور را قبول نداریم جوری نباشد که دشمن را شاد کنیم.
ناشناس۱۹۵۷۲۳۸۲۰:۳۴:۰۱ ۱۴۰۰/۲/۱۶
آورده تخصص ظریف برای ما چی بوده؟ هی تخصص تخصص میکنین. تنها حرفش این بوده هیچوقت ایرانی رو تو هین نکن. اینم بخاطر ابهتی هست که حاج قاسم به ما داده
ناصر۱۹۵۷۲۶۷۲۱:۰۹:۴۵ ۱۴۰۰/۲/۱۶
دیگه چقدر شماهاو این گروهکهای غربزده هستید.اف بر شما که کشور را به قهقرا بردید
ناشناس۱۹۵۷۴۲۹۰۰:۱۵:۳۹ ۱۴۰۰/۲/۱۷
خداراشکر هرسال سه بار کل تحریمها بالمره برداشته میشه
ناشناس۱۹۵۷۴۳۷۰۰:۲۲:۴۱ ۱۴۰۰/۲/۱۷
به قول علی علیزاده ، ظریف یک دیپلمات مبتدی است بنابراین صحبت های ایشان از سر تخصص نیست بلکه از روی کم سوادی است.
ناشناس۱۹۵۷۴۵۱۰۰:۳۴:۳۴ ۱۴۰۰/۲/۱۷
ظریف پاسخگو باشد چرا در تیم مذاکره کننده چند جاسوس وجود داشت ؟!
ناشناس۱۹۵۷۴۵۴۰۰:۳۶:۴۵ ۱۴۰۰/۲/۱۷
نیروی قدس بزرگترین عامل موثر جلوگیری از دیپلماسی انفعالی در غرب آسیاست.
ناشناس۱۹۵۷۴۵۸۰۰:۴۱:۲۱ ۱۴۰۰/۲/۱۷
صحبت های ظریف از سر واداده گی و تسلیم بود و هیچ بویی از تخصص و تعهد به کشور نداشت.
ناشناس۱۹۵۷۹۰۲۱۴:۳۴:۵۲ ۱۴۰۰/۲/۱۷
امثال ظریف تصمیم در همه ی امور باشد
ناشناس۱۹۵۷۰۵۸۱۷:۲۵:۵۰ ۱۴۰۰/۲/۱۶
اگر ظریف در مذاکرات کاره ای نیست پس چرا انقدر بد و بیراه نثار جلیلی میکردید؟
ناشناس۱۹۵۷۰۹۰۱۷:۴۸:۴۷ ۱۴۰۰/۲/۱۶
شما دستورات و سیاست کلان و نحوه اجرای مجریان را یکبار در ذهنت مرور کن!
مهران۱۹۵۷۱۷۴۱۹:۰۴:۳۲ ۱۴۰۰/۲/۱۶
دقیقا برجامیون خدا تناقض هستند از یه طرف میگن برجام رو نظام آورد از طرف دیگر میگن نظام نذاشت برجام به نتیجه برسه ،از یه طرف میگ ظریف فقط دستورات بالادستی ها رو انجام داد از طرف دیگه میگن ظریف کار بزرگی کرده ، از یه طرف میگن مقصر تحریم ها زمان جلیلی ، شخص جلیلی است که امتیاز نداد از طرف دیگر میگن مقصر تحریم ها زمان ظریف درحالی که امتیاز داد ظریف نیست و فقط آمریکاست و موارد متعدد دیگر
ناشناس۱۹۵۷۲۱۰۱۹:۵۲:۴۲ ۱۴۰۰/۲/۱۶
چون بر خلاف ظریف مجری خوبی نبود و در زمان او سازمان ملل 6 قطعنامه پشت سر هم علیه ما صادر کرد و زیر فصل 7 منشور رفتیم و او تنها نگاه کرد.
ناشناس۱۹۵۷۲۲۱۲۰:۰۵:۳۴ ۱۴۰۰/۲/۱۶
سوال درستیه
ناشناس۱۹۵۷۲۵۷۲۰:۵۴:۳۴ ۱۴۰۰/۲/۱۶
یه سوال دیگه هم میشه پرسید: اونایی که میگن برجام تصمیم نظام بوده به این سوال جواب بدن که برجام خوب بود یا نه!؟ اگر خوب بود پس نظام تصمیم درستی گرفته، و اگر بد بود چرا اینقدر اصرار دارن که ایران و آمریکا به برجام برگردن!؟ یه حرفهایی زدن که خودشون رو توی بد مخمصه‌ای انداختن!!!!
ناشناس۱۹۵۷۴۴۰۰۰:۲۷:۵۴ ۱۴۰۰/۲/۱۷
ظریف در مذاکرات همه کاره بود و از تمام خطوط قرمز و شروط 9 گانه رهبری عبور کرد.
ناشناس۱۹۵۷۵۰۸۰۱:۱۹:۴۰ ۱۴۰۰/۲/۱۷
سیاست یک بام و دو هوا
ناشناس۱۹۵۷۰۶۱۱۷:۲۷:۱۰ ۱۴۰۰/۲/۱۶
... شما به انتقاد عادت ندارید برای همین یک انتقاد ظریف برایتان اینقدر عجیب است. خود سردار سلیمانی هر وقت لازم می دید به رییس جمهور کشور هم نامه انتقادی بسیار تند می نوشت. چرا استاندارد دوگانه دارید؟ سردار سلیمانی اگر زنده بودند احتمالا یا اصلا به ظریف واکنشی نشان نمیداد یا اینکه بدون جنجال و توهین نظرش را میگفت.
ناشناس۱۹۵۷۲۵۰۲۰:۴۶:۵۰ ۱۴۰۰/۲/۱۶
حالا شما که به انتقاد عادت دارین بفرمایید میشه از ظریف انتقاد کرد یا نه!؟!؟
ناشناس۱۹۵۷۳۴۶۲۲:۲۹:۵۵ ۱۴۰۰/۲/۱۶
دکتر محمد مرندی: آقای ظریف به من گفت به سوریه نرو، سوریه سقوط می‌کند! ظریف در فایل صوتی منتشر شده قطعا آن دوران را یادش نمی‌آید و اشتباه می‌گوید که سوریه آرام بود.
ناشناس۱۹۵۷۴۲۸۰۰:۱۴:۱۶ ۱۴۰۰/۲/۱۷
صحبت های ظریف انتقاد نبود بلکه تکرارهای حرفهای خصمانه دشمنان بود.
ناشناس۱۹۵۷۴۴۲۰۰:۲۹:۲۴ ۱۴۰۰/۲/۱۷
خون حاج قاسم عزیز تاوان افتضاح برجام بود حالا ظریف از میدان طلبکار شده است !!!
ناشناس۱۹۵۷۹۰۸۱۴:۴۳:۰۰ ۱۴۰۰/۲/۱۷
فرق انتقاد بین مسئولین با بازیهای رسانه‌ای و فیلم و کلیپ ضبط کردن را یاد بگیر بعد اینجا نظر بده
ناشناس۱۹۵۷۰۶۴۱۷:۲۸:۲۸ ۱۴۰۰/۲/۱۶
ظریف را درک می کنم. برای یک متخصص سخت است که کاری بر خلاف علمش انجام دهد. یک معمار با تجربه از اینکه به او گفته شود که ستون اصلی ساختمان را تغییر مکان دهد، ناراحت می شود. بویژه اینکه مسئولیت خرابی ساختمان بعد از این کار را هم متوجه او کنند.
ناشناس۱۹۵۷۴۲۷۰۰:۱۴:۰۱ ۱۴۰۰/۲/۱۷
استعفا برای همین مواقع است
ناشناس۱۹۵۷۴۳۰۰۰:۱۶:۱۸ ۱۴۰۰/۲/۱۷
بنده ظریف را درک نمی کنم چرا باید وزیر خارجه یک کشور حرف های دشمن شاد کن بزند و مواضع کشورش را زیر سوال ببرد و پاس گل به دشمنان بدهد ؟!
ناشناس۱۹۵۷۴۷۵۰۰:۵۳:۰۸ ۱۴۰۰/۲/۱۷
روحیه قاجاری و دستاوردهای فرنگ و از خود باختگی در فایل صوتی ظریف مشهود است.
سیدرضا۱۹۵۷۶۵۷۰۸:۲۳:۲۹ ۱۴۰۰/۲/۱۷
احسنت به شما.کاش اداره کشور تنها براساس اصول علمی و منافع ملی باشد.
ناشناس۱۹۵۷۰۸۴۱۷:۴۲:۲۹ ۱۴۰۰/۲/۱۶
از این همه صغرا کبرا چیدن فقط بند آخر قابل فهم بود و بنظرم هم کاملا درست
ناشناس۱۹۵۷۰۹۵۱۷:۵۲:۴۳ ۱۴۰۰/۲/۱۶
اگر خائن میباشد چرا هنوزم سر کاره ظریف یک ملی گراس
ناشناس۱۹۵۷۱۱۰۱۸:۰۲:۰۴ ۱۴۰۰/۲/۱۶
خوبی انتخابات در ایران این هست که دولتها در پایان کارشون میشن سیبل برای تمام کاستیها ومشکلات .
رضا۱۹۵۷۱۳۸۱۸:۲۸:۱۴ ۱۴۰۰/۲/۱۶
اگر وزارت خارجه مجری دستور وتصمیمهای مجامع دست بالادست حکومت می باشد پس چرا ظریف اینهمه موردذ تهجم قرارگرفته ومیشود
مهران۱۹۵۷۲۴۷۲۰:۴۱:۱۸ ۱۴۰۰/۲/۱۶
چون مجری کار خودش رو کرده و خرابکاری کرده رهبری نه شرط و خط قرمز گذاشت برای برجام اما ظریف رسما این نه شرط و خطوط قرمز رو رعایت نکرد
ناشناس۱۹۵۷۴۲۱۰۰:۰۹:۰۰ ۱۴۰۰/۲/۱۷
ظریف سیاست های کلی نظام را زیر سوال برده و خطای بزرگی مرتکب شده است.
ناشناس۱۹۵۷۸۱۶۱۲:۱۳:۱۰ ۱۴۰۰/۲/۱۷
خسارت برجام بدلیل ضعف مجریش بود.
ناشناس۱۹۵۸۲۶۵۰۴:۴۰:۴۸ ۱۴۰۰/۲/۱۸
به این علت که سیاستهای کشور را درست اجرا نکرده و مجری دقیقی نبوده است و خطوط قرمز را به راحتی رد کرده است. کاری که هیچ وزیر امور خارجه ای در دنیا نمیکند.
صفوی۱۹۵۷۱۵۴۱۸:۴۶:۴۰ ۱۴۰۰/۲/۱۶
میدان معیشت و اقتصاد مردم و سفره مردم در کجای سیاست خارجی و دیپلماسی قرار دارد ؟
ناشناس۱۹۵۷۴۲۲۰۰:۱۰:۱۶ ۱۴۰۰/۲/۱۷
نتیجه برجام شون تشدید تحریم ها و فشار حداکثری دشمن و 10 برابر شدن نرخ ارز و کوچک شدن سفره های مردم شد.
ناشناس۱۹۵۷۴۴۶۰۰:۳۱:۳۱ ۱۴۰۰/۲/۱۷
برجامو پله کردند و ملتو ذله کردند حالا از مدافعان حرم اهل بیت پیامبر(ص) انتقاد می کنند و خجالت هم نمی کشند.
ناشناس۱۹۵۷۱۶۰۱۸:۵۲:۴۵ ۱۴۰۰/۲/۱۶
چرا کسی در مورد کارشکنی های روسها که ظریف گفت چیزی نمیگه
ناشناس۱۹۵۷۲۴۱۲۰:۳۵:۱۵ ۱۴۰۰/۲/۱۶
عمدا شلوغش میکنن تا این موضوع اصلی رو ماست‌مالی کنن.
ناشناس۱۹۵۷۲۶۲۲۱:۰۱:۱۵ ۱۴۰۰/۲/۱۶
کارشکنی!!! عجب کار شکنی!!! ساعت خواب باشه
ناشناس۱۹۵۷۴۲۳۰۰:۱۱:۱۴ ۱۴۰۰/۲/۱۷
ظریف چرا در مورد کارشکنی امریکا و اروپا در لغو تحریم ها چیزی نمیگه ؟!
ناشناس۱۹۵۷۴۴۹۰۰:۳۳:۰۰ ۱۴۰۰/۲/۱۷
ظریف باید پاسخگو باشد چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد؟!
ناشناس۱۹۵۸۳۷۴۰۹:۴۵:۱۸ ۱۴۰۰/۲/۱۸
فعلا شلوغ کاری و ماست مالی در دستور کاره
علی۱۹۵۷۱۶۲۱۸:۵۳:۴۳ ۱۴۰۰/۲/۱۶
من طرفدار ظریف یا اصلاح طلبها نیستم ، ولی این واکنش برچسب زنی در فرهنگ ما ایرانی ها بدور از اخلاق و مانع رشد هست و نتیجه معکوس در افکار عمومی داره وقتی حاکمیت در هر کجا اصرار بیش از حد بر یک نگرش و ایدئولوژی انجام بده ناخدگاه باعث ضدیت میشه چون پویایی در مقاومت نیست.
ناشناس۱۹۵۷۴۳۳۰۰:۱۸:۲۳ ۱۴۰۰/۲/۱۷
برچسب زنی کدام است ظریف به سردار سلیمانی اهانت کرده و صحبت های مغایر منافع ملی بیان کرده است.
ناشناس۱۹۵۷۱۶۷۱۸:۵۸:۰۷ ۱۴۰۰/۲/۱۶
بی زحمت یک بار کل حرفهای ظریف را منتشر کنید تا اقلا ببینیم چی گفته که هر روز ده بار نقد می کنید.
ناشناس۱۹۵۷۵۲۱۰۱:۴۸:۱۶ ۱۴۰۰/۲/۱۷
کلش منتشر شده. یک فایل صوتی حدودا سه ساعته است. شما به خودتان زحمت بدهید از اینترنت بجویید و گوش کنید.
ناشناس۱۹۵۷۱۷۹۱۹:۱۲:۲۰ ۱۴۰۰/۲/۱۶
منافع ملی هر چه هست قطعا چیزی متفاوت از ان چیزی است که نگارنده متن نوشته اند
ناشناس۱۹۵۷۱۸۵۱۹:۲۱:۳۳ ۱۴۰۰/۲/۱۶
از مردم بپرسید....
كاوه۱۹۵۷۱۸۸۱۹:۲۷:۳۴ ۱۴۰۰/۲/۱۶
دولت و ملت بايد در كنار يكديگر باشند .
ناشناس۱۹۵۷۲۰۵۱۹:۳۹:۵۷ ۱۴۰۰/۲/۱۶
مطلب عمیق و مناسبی است ولی نبایدباعث تضعیف نظام مقدس جمهوری اسلامی شود ببینید مقام معظم رهبری با صراحت فرمودند که تصمیمات در سطوح بالاتر گرفته میشود بنابراین دولت مجری تصمیمات است و در نتیجه دولت خادم است و ناظم یا حاکم نیست ما در نظام اسلامی هستیم و طبعا تصمیم گیری بر عهده ولی فقیه است قانون اساسی تکلیف را مشخص کرده طبق قانون اساسی و اصول 125 به بعد رئیس جمهور امضای قراردادهای بین المللی و کنترل برنامه و بودجه و امور استخدادمی را بر عهد دارد اصل 125 و 126 سفیران را هم می تواند تعیین نماید بر این اساس اختیار دیگری دولت ندارد و قانون اساسی روشن است در اصل یکصد و دهم آمده است که تعیین سیاست های کلی نظام و نظارت بر اجرای آنها با رهبری است پس دولت در مذاکرات و رفع تحریم و جنگ و صلح و..هیچ اختیاری ندارد و صرفا اجرا کننده فرامین معظم له است پس هم ناظم بودن و هم حاکم بودن از اختیارات رهبری است و دولبت مجری و خادم است حال ممکن است عده ای ان قلت بیاورند که آیا مسئولیتی بر عهده دولت نیست؟ خیر مسئولیت هست اما در امور جزئی که تصمیم با دولت است نه در امور کلان و تصمیمات اساسی (قانون اساسی روشن است) به آن قلیل افرادی که می گویند اگر دولت اختیاری ندارد پس انتخابات بی معنا است هم باید گفت که دولت در امور خاصی اختیاراتی دارد و می تواند لایحه به مجلس ببرد و اینطور هم نیست که کلا بی اختیار باشد ولی دولت نمی تواند در امور کلی مانند مذاکره یا عقد قرارداد های حساس با دول خارجی یا جنگ و صلح و...دخالتی بکند تماما طبق قانون این امور و تصمیمات با ولی فقیه است و قانون هم صراحت دارد پس اگ رئیس جمهور انتخاب می کنیم در حدود وظایف خودش هست و رئیس جمهور در واقع تصمیم گیرنده کلان نیست
ناشناس۱۹۵۷۴۶۶۰۰:۴۵:۰۹ ۱۴۰۰/۲/۱۷
واقعا خودت فهمیدی چی گفتی؟ طبق قانون اساسی رییس جمهور نفر دوم مملکت و مسول اجرای قانون اساسی است کسانی که رییس حمهور را یک تدارکاتچی و بی اختیار میخواهند باید پاسخگو باشند.
ناشناس۱۹۵۸۲۱۵۰۰:۲۶:۵۶ ۱۴۰۰/۲/۱۸
نه تنها دولتمردان خادم ملتند بلکه از صدر تا ذیل نظام خدمتکار این ملتند. و باید به رأی مردم احترام قایل شوند.
ناشناس۱۹۵۷۲۳۲۲۰:۲۱:۴۵ ۱۴۰۰/۲/۱۶
خسته نشدین اینهمه ظریف رو زدین؟؟؟؟؟
ناشناس۱۹۵۷۳۴۱۲۲:۲۴:۲۰ ۱۴۰۰/۲/۱۶
حرف های مقام معظم رهبری فصل الخطاب است هم ظریف و هم سردار سلیمانی عزیزان ما هستند وحدت و رسیدگی به معیشت ملت مهمترین وظیفه همه مسئولین است
سعید۱۹۵۷۳۶۸۲۲:۵۳:۲۷ ۱۴۰۰/۲/۱۶
حمایت ما فقط آقای سعید محمد
ناشناس۱۹۵۷۴۰۸۲۳:۵۱:۱۳ ۱۴۰۰/۲/۱۶
فقط پاراگراف آخرش، یه ذره حرف حساب شفافی داشت.
ناشناس۱۹۵۷۴۶۱۰۰:۴۳:۴۲ ۱۴۰۰/۲/۱۷
حالا که سردار دستش از دنیا کوتاست آقا ظریف هرچه دلش خواست گفت فک کنم اگه سردار زنده بود ظریف هیچ وقت این حرفا به زبان نمی‌آورد به نظرتون مردم الان دارن هزینه برجام یا دیپلماسی میدن یا میدان
ناشناس۱۹۵۷۵۲۵۰۲:۰۰:۴۰ ۱۴۰۰/۲/۱۷
شما مدام از نئولیبرالیسم انتقاد میکنید اما درعمل همان رفتار را دارید چون خودتان هم همان افکار را دارید
ناشناس۱۹۵۷۸۷۰۱۳:۴۱:۰۲ ۱۴۰۰/۲/۱۷
ظریف درست میگفت . برای همینست که چنین برآشفته اید .
ناشناس۱۹۵۷۹۰۳۱۴:۳۴:۵۷ ۱۴۰۰/۲/۱۷
ظريف حرف و سخن تازه نگفته آنجا كه عيان بود چه حاجت به بيان بود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  16. به تنهایی نمی توانست

  17. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  18. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  19. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  20. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  21. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  22. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  23. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  24. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

  25. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

آخرین عناوین