چرا بن سلمان کم آورد؟!

گروه سیاسی الف،   4000212048 ۵۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

چرخش ۱۸۰ درجه‌ای موضع عربستان و لحن نرم محمد بن سلمان در قبال ایران در سایه شرایط حساس منطقه و نیز بحبوحه احیای برجام، چندین علامت سوال به وجود آورده است.

 چرا بن سلمان کم آورد؟!

به گزارش الف، پایگاه خبری شبکه المیادین  با انتشار مقاله‌ای درباره مواضع اخیر عربستان سعودی در خصوص ایران نوشت، اینکه قبل از این ایران از نظر «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی، رهبر محور شرارت بود اما اکنون تبدیل به همسایه‌ای برای عربستان شده که باید روابط خوب با آن داشته باشد، لازم است تا درباره این تحولات و علت آن تحقیق کنیم. کسی که حوادث جاری در منطقه از جمله درگیری‌ها و اختلاف نظرها به ویژه اختلافات عمیق ریاض و تهران را دنبال کرده باشد، طبیعتا منتظر نگرش‌های مثبت محمد بن سلمان در قبال ایران نبود. 

المیادین افزود، البته در دنیای سیاست هیچ چیزی ثابت نیست و مواضع متخاصم می‌توانند تحت تاثیر شرایط خاص تغییر کنند. اما در مورد رابطه ایران و عربستان و با توجه به واقعیت‌های مربوط به مناسبات میان دو طرف حداقل در ۴ یا ۵ سال گذشته شاخصی مبنی بر تغییر مواضع ریاض و تهران دیده نمی‌شد.  در واقع برای اینکه ایران از نظر عربستان تبدیل به یک کشور همسایه شود باید روابط بسیار خوبی با آن داشته باشد که چنین چیزی حداقل از نظر ولیعهد سعودی وجود نداشت.  محمد بن سلمان مدعی بود که ایران رهبر محور اقدامات شرورآمیز در منطقه است که باید از درون با آن مبارزه شود و همچنین این کشور باید تحت فشارها و تحریم‌های سنگین‌تری قرار بگیرد؛ تحریم هایی که مردم ایران را از بسیاری از حقوق و نیازهای اساسی محروم می‌کند.

به نوشته المیادین، بنابراین در این شرایط سوالی که به وجود می‌آید آن است که علت چرخش ۱۸۰ درجه‌ای محمد بن سلمان در قبال ایران چیست.  در وهله اول توجه به این نکته ضروری است که محمد بن سلمان همواره اهل مانور دادن در شرایط مختلف است و اکنون در بحبوحه بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران ولیعهد سعودی با این موضع فریبنده سعی در نزدیک شدن به کشورهای حامی توافق هسته‌ای ایران به ویژه ایالات متحده دارد. اگر آنگونه که منابع اعلام می‌کنند مذاکرات وین به نتیجه برسد و توافق هسته‌ای با ایران مجددا احیا شود طی یک دوره کوتاه لغو تحریم‌های اقتصادی و سیاسی ایران بدیهی خواهد بود.

بر اساس گزارش المیادین، در این شرایط عربستان سعودی قادر به مخالفت با احیای توافق هسته‌ای ایران که ناشی از یک سیاست بین‌المللی است نخواهد بود.  بنابراین محمد بن سلمان تلاش می‌کند با پیش دستی و اتخاذ یک موضع نرم در قبال ایران از انزوای دیپلماتیک و سیاسی عربستان در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی پس از احیای توافق هسته ای ایران جلوگیری کند.  از طرف دیگر بر اساس سخنان محمد بن سلمان درباره روابط با ایران می‌توان درباره 2 نکته اساسی نتیجه‌گیری کرد که روابط دو طرف را تعریف می‌کند و یا تحت تاثیر قرار می‌دهد:

1  -نکته اول مربوط به موقعیت و نفوذ ایران در منطقه به ویژه رابطه آن با چندین کشور و بازیگران موثر از جمله در سوریه ،عراق، یمن و لبنان و نیز توانایی‌های نظامی و استراتژیک ایران است که عربستان سعودی همواره در دو جهت با آنها مخالف بوده است:

-  جهت اول مربوط به دیدگاه عربستان درباره ایران است؛ چرا که این کشور به عنوان یک کشور فارسی و غیر عربی روابط پایداری با کشورهای موثر عربی برقرار کرده و یک رقیب بزرگ برای عربستان محسوب می‌شود؛  آن هم در شرایطی که عربستان سعودی به عنوان یک کشور قدرتمند و ثروتمند در میان کشورهای عربی انتظار دارد رهبر و سرپرست همه اعراب در منطقه باشد.

-  جهت دوم  به روابط عربستان با رژیم صهیونیستی برمی‌گردد. عربستان همواره به شکل ضمنی یعنی بدون توافق آشکار، با اسرائیل در ارتباط بوده است.  در حالیکه اساس روابط گروه‌های منطقه‌ای نزدیک به ایران بر اساس خصومت و دشمنی با رژیم صهیونیستی و تعهد به مقابله و مقاومت در برابر این رژیم است که که اماکن و اراضی مقدس فلسطین را اشغال کرده است.  این موضوع با سیاست و استراتژی عربستان سازگار نیست.

2  - علاوه بر نفوذ منطقه‌ای ایران، پروژه هسته‌ای و توانایی‌های هسته‌ای و قابلیت‌های موشکی این کشور نیز از جمله دیگر نگرانی‌های عربستان است. البته این توانایی‌های ایران قبل از هر چیزی نگرانی صهیونیستها را برانگیخته و اسرائیلی‌ها ترس زیادی از اصلاح روابط عربستان و ایران دارند؛ به ویژه این که همه می‌دانند اگر قرار باشد ایران از توانایی هسته‌ای و موشکی خود استفاده کند هدف اصلی و اول آن اسرائیل خواهد بود و تهران هیچ گاه قصد نداشته از این توانایی ها علیه هیچ یک از کشورهای منطقه‌ای و عربی در حوزه خلیج فارس استفاده کند.  می توان گفت این موضوع نیز می تواند یکی از دلایل نرمش موضع محمد بن سلمان در قبال تهران باشد.

المیادین در ادامه گزارش خود نوشت، مسئله بعدی مربوط به جنگ یمن است. عربستان در حالی که قرار بود طی چند هفته به اهداف خود در یمن برسد، اکنون پس از شش سال علیرغم صرف هزینه‌های اقتصادی و سیاسی گزاف، در آن ناکام مانده  وقدرت نظامی یمنی‌ها در حال حاضر تنها منحصر به مسئله دفاعی نیست و انصارالله بارها ثابت کرده که می تواند هر نقطه  از عمق عربستان را هدف بگیرد. در حال حاضر شهر راهبردی  «مارب» به عنوان آخرین سرپل عربستان سعودی در یمن  در حال سقوط است و آنگونه که منابع گزارش می‌دهند طی روزهای آینده این شهر به شکل کامل تحت سیطره نیروهای انصارالله در می‌آید و این یعنی شکست کامل عربستان در جنگ یمن.

در پایان این گزارش آمده است، از این رو محمد بن سلمان تلاش می کند با نزدیک شدن به ایران تاثیرات منفی جنگ یمن را برای عربستان کاهش دهد؛ چرا که جمهوری اسلامی ایران موقعیت نزدیک و تاثیرگذاری نزد مردم یمن دارد و می تواند در کنار سایر طرف‌های بین المللی نقش موثری در پایان جنگ یمن داشته باشد، به طوری که عربستان دست‌کم به شکل منطقی از باتلاق یمن بیرون بیاید.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۴۹۵۳۶۱۲:۳۱:۴۵ ۱۴۰۰/۲/۱۲
باید مواظب توطئه هم بود شاید ترفندهایی پشت قضیه باشد
ناشناس۱۹۴۹۸۵۷۱۵:۱۴:۳۷ ۱۴۰۰/۲/۱۲
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با پرداختن به روابط اخیر ایران و عربستان سعودی ادعایی اعلام کرد که مذاکرات جدیدی تا 2-3 هفته دیگر میان سفرای دو کشور در بغداد انجام خواهد شد.
ناشناس۱۹۴۹۹۷۳۱۶:۳۷:۲۷ ۱۴۰۰/۲/۱۲
توطئه ای در کار نیست. بلکه مقامات عربستان به فکر منافع و رفاه مردم کشورشون هستن.
ناشناس۱۹۵۰۴۴۳۲۱:۳۲:۲۰ ۱۴۰۰/۲/۱۲
دوباره شروع کردین؟!!!
ناشناس۱۹۴۹۵۵۵۱۲:۴۶:۲۱ ۱۴۰۰/۲/۱۲
بن سلمان کم نیاورده بلکه ایشان یک سیاستمدار عاقلی هست که به فکر مردم و مملکتش هست.
ناشناس۱۹۴۹۵۸۷۱۳:۰۴:۳۸ ۱۴۰۰/۲/۱۲
بله خیلی به فکر مردمش هست که گران ترین کاخ ها را در اروپا برای خودش می خرد و چند سال است که برای هیچ در یمن هزینه می کند!
ناشناس۱۹۴۹۶۳۹۱۳:۲۵:۱۶ ۱۴۰۰/۲/۱۲
دارندگی و برازندگی. مردم کشورش هم در رفاه هستند.
ناشناس۱۹۴۹۷۵۳۱۴:۲۱:۲۴ ۱۴۰۰/۲/۱۲
سری به قطیف بزنید تا ببینید رفاه یعنی چه
ناشناس۱۹۵۰۰۱۵۱۷:۰۰:۳۸ ۱۴۰۰/۲/۱۲
چرا در مورد چیزی که نمی دانید بهیوده و بی مهابا صحبت می کنید واقعا شما از اوضاع و معیشت مردم در عربستان خبر دارید ؟ ایا شما از اوضاع بادیه نشینان عربستان خصوصا غیر وهابی ساکن در عربستان با خبرید ؟ ایا خبر دارید که حکمرانان فعلی و اسبق چه ثروت های کلانی را به جیب زده اند که هر عاقلی را متعجب می کند ؟ ایا هیچ گاه شده است که در مورد کشورهای پیشرفته صحبت کنید مانند ژاپن و آلمان و ... هیچ حرفی از عربستان بزنید ، چرا؟ واقعا بدون تعصب و تعقل کمی فکر کنید و هر چیزی را ننوسید یا به زبان نیاورید ،
ناشناس۱۹۵۰۰۶۶۱۷:۳۵:۳۸ ۱۴۰۰/۲/۱۲
نه برادر! مردم کشورش هم اونطور که شما فکر میکنی در ناز و نعمت نیستند...
ناشناس۱۹۵۰۴۱۱۲۱:۱۱:۴۳ ۱۴۰۰/۲/۱۲
پس اگر اینطوره هرکس داره باید آدم بکشه کودک کشی کنه، البته نظر شما محترمه
اکبر۱۹۵۰۶۹۴۲۳:۳۸:۵۸ ۱۴۰۰/۲/۱۲
خجالت نكش عربی بنویس
ناشناس۱۹۴۹۷۴۲۱۴:۱۴:۲۹ ۱۴۰۰/۲/۱۲
توی عربستان اگر رفته باشی متوجه میشی نه گدا هست نه کسی لنگ نون شبش ...
ناشناس۱۹۵۱۲۱۸۱۰:۲۸:۳۴ ۱۴۰۰/۲/۱۳
مگه زبونشون بلدی و رفتی عجب چشم بسته فقط حرف میزتی اگه هم رفته باشی احتمالا جاهایی ک خوب رفتین دیدین فکر کردی همه جای عربستان گلستانه ....
ناشناس۱۹۴۹۹۶۹۱۶:۳۵:۵۸ ۱۴۰۰/۲/۱۲
مردم عربستان پراید سوار می شوند یا بنز؟ مردم عربستان در صف روغن هستن یا صف مرغ؟ مردم عربستان حسرت خرید گوشت قرمز دارن یا بیچارگی پرداخت اجاره خانه؟
و س۱۹۵۰۲۳۰۱۹:۱۵:۳۳ ۱۴۰۰/۲/۱۲
خلایق هر چه لایق. اون روزی که گول حرفای حسن فریدون و خوردی و بهش رأی دادی، فکر نمیکردی که واسه این چیزا وایسی تو صف؟
ناشناس۱۹۵۰۲۸۰۱۹:۳۸:۴۷ ۱۴۰۰/۲/۱۲
شما کجاهای عربستان را دیده ای؟
ناشناس۱۹۵۰۷۲۲۲۳:۵۳:۵۳ ۱۴۰۰/۲/۱۲
این رفاه نسبی از دوره های قبل در عربستان بوده (کار امثال بن سلمان نیست) . و یه مطلب همون جا هم تفاوت و تبعیض هست
ناشناس۱۹۴۹۵۹۶۱۳:۰۷:۱۸ ۱۴۰۰/۲/۱۲
شک ندارم از اون هایی هستی که میگند عربستان توی یمن پیروز شده و مردم عربستان در رفاه و اسایش کامل هستند و پول ایران در سوریه و یمن و لبنان خرج میشه و نصف خزر هم به روسیه باج داده شده و پهلوی ابر قدرت منطقه و جهان بوده
ناشناس۱۹۴۹۶۷۰۱۳:۴۲:۰۳ ۱۴۰۰/۲/۱۲
سیاستمدار عاقل اول کار فکر آخرش رو می‌کنه نه آخر کار برگرده جایی که اول باید می‌رفت!
ناشناس۱۹۴۹۷۰۴۱۳:۵۵:۴۲ ۱۴۰۰/۲/۱۲
مردم ایران به خاطر عملکرد بد مسئولان دچار نوعی لجبازی سیاسی شدن که خودشونم به حرفهایی که میزنن باور ندارن.مثل دوست عزیزمون که کسی مثل بن سلمانو که فساد اقتصادی و سیاسی و اخلاقیش به کسی پوشیده نیست داره تطهیر میکنه.و همینطور که گفتم مقصر اولش مسئولینی هستن که اعتمادو ازشون سلب کرده و دوم خودمون هستیم که به این مسئولین بها میدیم و اونارو انتخاب میکنیم
نا شناس۱۹۵۱۰۷۰۰۹:۲۳:۱۵ ۱۴۰۰/۲/۱۳
دوست عزیز مردم به عملکرد مسولین کشورشون نگاه میکنند اگر بن سلمان به قول شما فاسد است اما برای مردم کشورش هم امنیت آسایش و رفاه نسبی فراهم کرده
محمد قاسمی۱۹۵۰۱۰۹۱۸:۰۳:۰۱ ۱۴۰۰/۲/۱۲
این کار با درخواست چین برای گفت و گوی‌ منطقه ای انجام شده و ایران پذیرفته
مرجان شیرازی۱۹۵۰۲۰۲۱۹:۰۴:۳۰ ۱۴۰۰/۲/۱۲
سرزدن بیگناهان شیعه باشمشیروخراب کردن مساجد خانه هایشان و اره کردن وسوزاندن مردمش راشما چجوری دیدی؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۹۵۱۳۴۸۱۱:۱۴:۳۵ ۱۴۰۰/۲/۱۳
سیاستمدارررررر
ناشناس۱۹۴۹۵۶۴۱۲:۵۱:۴۰ ۱۴۰۰/۲/۱۲
بن سلمان اصلاحات زیادی را در عربستان بوجود آورده است. بی تردید در آینده نه چندان دور، عربستان قطب صنعتی، فرهنگی و توریستی خاورمیانه خواهد شد.
ناشناس۱۹۴۹۶۷۲۱۳:۴۳:۴۰ ۱۴۰۰/۲/۱۲
بی‌تردید همینی که شما میگی درسته! ضمنا آمریکا قراره برگرده به برجام، دلار بشه ۱۰۰۰ تومن!
ناشناس۱۹۴۹۶۸۱۱۳:۴۷:۳۸ ۱۴۰۰/۲/۱۲
بن سلمان قرار بود چند هفته‌ای به اهدافش در یمن برسه الان ۶ سال رو رد کرده هنوز نرسیده، احتمالا این آینده نزدیک که قراره عربستان قطب همه چی بشه در قرن آینده باشه!!!!!
ناشناس۱۹۴۹۶۹۱۱۳:۵۱:۱۱ ۱۴۰۰/۲/۱۲
بله مانند توسعه کاربردهای جدید برای اره!!!
ناشناس۱۹۴۹۸۶۱۱۵:۱۵:۳۰ ۱۴۰۰/۲/۱۲
کاشت 10 میلیارد درخت، عربستان را سر سبز می کند.
ناشناس۱۹۴۹۵۷۶۱۳:۰۰:۳۳ ۱۴۰۰/۲/۱۲
کنفسیوس می گوید : برای دشمنی که در حال فرار است پلی از طلا بساز
ناشناس۱۹۴۹۶۷۵۱۳:۴۴:۲۸ ۱۴۰۰/۲/۱۲
ما به چینی ها و گفته هایشان علاقه ای نداریم.
ناشناس۱۹۴۹۵۹۳۱۳:۰۶:۱۳ ۱۴۰۰/۲/۱۲
یادش بخیر، یک بیسواد درجه یک ، 5 سال پیش تو این سایت نوشت که حوثی ها بطور حتم طی چند روز تسلیم میشند و توسط افراد بیسواد تر از خودش مثبت بارون شد...
ناشناس۱۹۴۹۵۹۵۱۳:۰۶:۵۵ ۱۴۰۰/۲/۱۲
... شرایط تعیین میکند کشورها چه سیاستی را اتخاذ کنند که به نفع مردم باشد.
ناشناس۱۹۴۹۹۷۷۱۶:۳۸:۳۵ ۱۴۰۰/۲/۱۲
پس چرا در کشور ما هیچ وقت هیچ سیاستی که به نفع مردم باشه اتخاذ نمی شه؟
و س۱۹۵۰۲۴۳۱۹:۱۹:۰۸ ۱۴۰۰/۲/۱۲
یعنی اینقدر آدم باید نادون باشه که نفهمه، لیبرال‌های غربگرا، دلیل این همه مشکل هستند
حسین۱۹۴۹۶۵۸۱۳:۳۶:۰۴ ۱۴۰۰/۲/۱۲
کم آورد؟ این نگاه شماست. ایشون سیاستمداری هستند که باتوجه به شرایط منافع کشور و مردمش رو در نظر میگیره
ناشناس۱۹۴۹۷۱۰۱۴:۰۰:۵۴ ۱۴۰۰/۲/۱۲
شکست خوردن که تغییر لحن میدهند
ناشناس۱۹۴۹۹۱۶۱۵:۴۷:۱۵ ۱۴۰۰/۲/۱۲
منافع خودش یا کشورش؟ یعنی اره کردن خاشقچی به نفع عربستان بود؟
ناشناس۱۹۴۹۶۸۷۱۳:۵۰:۰۷ ۱۴۰۰/۲/۱۲
دشمنت رو تحقیر نکن.
ناشناس۱۹۴۹۷۹۴۱۴:۴۴:۲۸ ۱۴۰۰/۲/۱۲
سیاست مثل گلِ بازی هست و قابل انعطاف و سیاستمدار عاقل وقتی دید شرایط عوض شده رفتارش رو عوض میکنه تا مردمش در آسایش باشند
ناشناس۱۹۴۹۸۵۰۱۵:۱۲:۴۸ ۱۴۰۰/۲/۱۲
این موضع بن سلمان نه برای منفعت مردمش است و نه نرمش به سمت ایران. ایشان از این طریق میخواهد از امریکا باج بگیرد و حاکمیتش را تثبیت کند چون زمزمه هایی از مخالفت با وی در غرب به وجود آمده. به این ترتیب به غرب حالی میکند که اگر دست از حمایت از او بردارند به سمت ایران گرایش می یابد.
ناشناس۱۹۴۹۸۷۱۱۵:۱۹:۳۸ ۱۴۰۰/۲/۱۲
به خاطر لبخندهای ظریف فهمید در یمن و جاهای دیگه طرفی نمیبنده و کوتاه اومد .مدیونید اگه فکر کنید مقاومت و موشکهای یمن سرعقلش اورده
ناشناس۱۹۴۹۹۰۲۱۵:۳۶:۳۳ ۱۴۰۰/۲/۱۲
بن سلمان که می خواست به ایران حمله کنه امروز توسط نیروهای یمنی به غلط کردن افتاده زیبانیست؟؟
ناشناس۱۹۴۹۹۵۲۱۶:۲۰:۵۴ ۱۴۰۰/۲/۱۲
بن سلمان فقط نظرش در مورد ایران گفت همان طوری که از هر سیاست مداری در ایران در مورد عربستان بپرسین همین عبارت بن سلمان میگه و هیچگاه نمیگه ما دنبال تنش هستیم ضمن یادمان نره که ما از دیوار سفارت اونا بالا رفتیم
ناشناس۱۹۵۰۵۸۰۲۲:۳۹:۰۳ ۱۴۰۰/۲/۱۲
من کاملا مخالف شماهستم، اشتباهی مثبت زدم،من معتقدم آل سعود کثیف وجنایتکاروقاتل مظلومان است ازایران تابحرین وعراق وسوریه ویمن
حسین آزاده۱۹۵۰۰۰۸۱۶:۵۷:۲۸ ۱۴۰۰/۲/۱۲
دلیل چرخش اصلی عربستان تغییر دولت امریکا و سیاستهای این کشور است. بیهوده این را به قدرت موشکی ایران وصلش نکنید.
ناشناس۱۹۵۰۰۴۹۱۷:۲۵:۰۰ ۱۴۰۰/۲/۱۲
ظاهرا با آمریکا برای ایران نقشه ای دارند.
ناشناس۱۹۵۰۱۵۱۱۸:۳۵:۴۸ ۱۴۰۰/۲/۱۲
زیاد ذوق زده نشید جواب دیپلماتیک به یک سوال بود انتظار داشتید بگه خواهان جنگ با ایران هست ؟
علی حیدری۱۹۵۰۳۷۳۲۰:۵۱:۰۵ ۱۴۰۰/۲/۱۲
دیدگاه منطقی وکاملی است.
ناشناس۱۹۵۰۵۲۷۲۲:۱۶:۰۹ ۱۴۰۰/۲/۱۲
این ترفند جدیداوناست باید مواظب بود از گرگ صفتان انتظار دوستی نمیرود
ناشناس۱۹۵۰۸۱۸۰۱:۲۰:۲۹ ۱۴۰۰/۲/۱۳
خدای فرصت سوزی...
ناشناس۱۹۵۰۹۷۲۰۷:۴۹:۲۵ ۱۴۰۰/۲/۱۳
بن سلمان فقط داره دستورات کاخ سفید رو اجرا میکنه،هیچ ربطی به سیاست و درایت خودش نداره
ناشناس۱۹۵۱۵۰۴۱۲:۱۲:۳۵ ۱۴۰۰/۲/۱۳
یادتون نره اونا به دوتا نو جوان ما تعر ز کردن ودر واقع به کل ایران توهین کردن
ناشناس۱۹۵۲۲۷۰۱۷:۱۷:۲۹ ۱۴۰۰/۲/۱۳
خلاصه اصولگرایی: "فقط ما خوبیم"
ناشناس۱۹۵۲۶۱۱۲۱:۱۲:۳۷ ۱۴۰۰/۲/۱۳
برخی از مردم ایران بخاطر سادگی و شاید لجبازی با انتخاب فردی نالایق و یه کادر نالایق تر از خودش تو این ۸ سال ما را به اینجا رسوندن وگرنه عزت سربلندی ما قابل قیاس با رفاه ی مشت عرب جاهل نیست. هیچ وقت ی دشمن به این سادگی نظرش را در باره ی ما عوض نمی کنه ی سیایستی در کارش هست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

    15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    16. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    17. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    18. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    19. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    20. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    21. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    22. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    23. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    24. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    25. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    آخرین عناوین