چه کسانی مقصر رواج پدیده «واکسن خواری» هستند؟

گروه اجتماعی الف،   4000212013 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

پس از رسوایی تزریق واکسن بدون نوبت در شهرداری های چند نقطه کشور، حالا خبرهای تازه می گوید حق واکسن کادر درمان در چند بیمارستان تهران هم خورده شده. همچنین تخلفاتی هم در شهرداری تهران اتفاق افتاده است. به نظر می رسد همزمان با اوج گرفتن موج چهارم کرونا، پدیده مذموم «واکسن خواری» هم روز به روز در حال گسترش است

چه کسانی مقصر رواج پدیده «واکسن خواری» هستند؟

به گزارش الف، بر اساس سند ملی واکسیناسیون، ابتدا کادر درمان و سپس افراد مبتلا به بیماری های مزمن و سالمندان در اولویت تزریق واکسن کرونا هستند. همچنین بر اساس این سند، پاکبانان به دلیل فعالیت در شغلی پرخطر در اولویت تزریق واکسن کرونا هستند.

با وجودی که وزارت بهداشت اعلام کرده است که از سند ملی واکسیناسیون کوتاه نمی آید و اولویت ها را جابجا نمی کند، اما برخی اخبار جسته و گریخته، حاکی از آن است که تعدادی از سهمیه های واکسن گروه های در معرض خطر به افرادی تزریق شده است که در اولویت واکسیناسیون کرونا نیستند.

دومینوی واکسن خواری در نقاط مختلف کشور

خبر پدیده «واکسن خواری» ابتدا از شهرداری ها شروع شد. در ابتدا، شکراله سلمان زاده، رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان، خبر سوء استفاده از واکسن سهمیه پاکبانان را تایید کرد و گفت: «پاکبانان یکی از اولویت‌های تزریق واکسن کرونا هستند. افراد معرفی شده طبق لیست ارائه شده از سوی شهرداری، واکسن کرونا دریافت کردند. متاسفانه در این میان تعدادی از مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر آبادان نیز که اسامی آنها در فهرست ارائه شده از سوی این شهرداری بود، واکسن کرونا تزریق کردند. از آنجا که این افراد هنگام تزریق واکسن، ماسک بر چهره داشتند، شناسایی آنها برای همکاران ما میسر نشد.»

 ابتدا گمان می رفت که خبر سوء استفاده از سهمیه واکسن پاکبانان شهرداری آبادان، یک اتفاق موردی تلخ باشد، اما همین شکل سوء استفاده در شهرستان سمنان، شهرستان علی آباد کتول در استان  گلستان، شهرستان اردکان در استان یزد و شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی اتفاق افتاد. 

باید در نظر داشت که این اخبار تایید شده و رسمی از پدیده «واکسن خواری» است. دور از انتظار نیست که دامنه سوء استفاده ها از واکسن کرونا، فراتر از اخبار رسمی منتشر شده در رسانه ها باشد.

شهرداری تهران و بیمارستان مدرس، اعضای جدید باشگاه «واکسن خواران»

جدیدترین تخلف ها و سوء استفاده ها از واکسن کرونا در شهرداری تهران و بیمارستان مدرس تهران اتفاق افتاده است. 

رئیس بیمارستان مدرس به دلیل تخلف از سند ملی واکسیناسیون و تزریق واکسن کرونا به اعضای خانواده خود، برکنار شده است. حکم این اخراج را علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در تهران و رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، صادر کرده است. همچنین گفته می شود که تخلف مشابهی هم در بیمارستان ۱۵ خرداد تهران اتفاق افتاده، اما هنوز ثابت نشده و موضوع درحال بررسی است.

در شهرداری تهران هم ردپای «واکسن خواری» گسترده کشف شده است. گفته می شود که حدود 70 نفر از کارکنان شهرداری منطقه شش تهران، سهمیه واکسن پاکبانان را تزریق کرده اند. در این بین، اسامی برخی زنان به عنوان پاکبان ثبت شده و با همین عنوان نیز واکسن کرونا به آنها تزریق شده است، در حالی که هیچ زنی به عنوان رسمی پاکبان در شهرداری ها فعالیت ندارد. همین تخلف ناشیانه موجب شد که پدیده «واکسن خواری» در شهرداری تهران رسوا شود.

پیروز حناچی، شهردار تهران هم موضوع واکسن خواری در شهرداری تهران را تایید کرده و گفته است: «‏پیرو بررسی‌ها درباره‌ تخصیص واکسن‌ها، تاکنون معاون و رئیس خدمات شهری یکی از مناطق به‌دلیل اهمال در نظارت و چند تن از پرسنل نواحی به دلیل تزریق غیرقانونی واکسن، عزل و به مراجع نظارتی معرفی شدند. پیگیری سختگیرانه برای شناسایی و برخورد با دیگر خاطیان احتمالی ادامه دارد.»

هر دوز واکسن کرونا با خون دل، تامین می‌شود

می توان انتظار داشت که در روزها و ماه های آینده نیز خبرهای جدیدتری از رواج پدیده «واکسن خواری» در گوشه و کنار کشور شنیده شود.

دکتر امیر رضا مطلبی، داروساز و محقق تولید واکسن نیز در گفتگو با الف تاکید می کند: «واقعیت این است که کشور ما برای واردات واکسن با محدودیت های شدیدی مواجه است. کشورهای ثروتمند طبق آمارهای رسمی، بیش از 81 درصد واکسن های موجود کرونا را به خود اختصاص داده اند و به سختی اجازه می دهند که واکسن از مرزهای کشورشان خارج شود. کشور ما برای تامین هر دوز واکسن باید از هفت خوان تحریم ها بگذرد و تامین واکسن با مشقت انجام می شود. در این شرایط سخت، تزریق واکسن بدون در نظر گرفتن اولویت ها، هیچ تعبیری جز خیانت به منافع ملت ندارد.»

او تصریح می کند: «فقط حدود 12 درصد از مردم جهان در برابر کرونا، واکسینه شده اند که بیشتر آنها هم ساکن کشورهایی با درآمد بالا هستند. یعنی می توان گفت هم اکنون به طور میانگین از هر 100 نفر در جهان که واکسن کرونا تزریق کرده اند، 88 نفر آنها ساکن کشورهای توسعه یافته هستند. بنابراین تامین واکسن در ایران، اصلا فرآیند راحتی نیست. با توجه به کمبود واکسن های در دسترس باید واکسیناسیون کادر درمان، سالمندان، افراد با بیماری های مزمن و فعالان مشاغل پرخطر را در اولویت قرار دهیم. اگر این افراد واکسینه شوند، بخش بزرگی از مرگ و میرهای روزانه کرونا متوقف خواهد شد. هر فردی که این اولویت را به هم بزند و بخواهد خارج از سند ملی واکسیناسیون حرکت کند، ظلم بزرگی در حق افراد در معرض خطر کرده است.»

مطلبی خاطرنشان می کند: «قطعا باید با افراد خاطی، برخورد حقوقی و قضایی شود تا این قضیه رواج پیدا نکند. البته ارتکاب تخلف برای تزریق سریع تر واکسن کرونا در برخی کشورها نیز مشاهده شده است. مثلا در برخی کشورها دیده شده است که عده ای از افراد با ارائه اسناد غیرواقعی ادعا می کردند که به بیماری مزمن مبتلا هستند و واکسن کرونا را زودتر دریافت کردند. تعیین جرایم سنگین برای این افراد، مانع از این شد که اینگونه سندسازی های دروغین رواج پیدا نکند. در کشور ما هم اگر از همین ابتدا جلوی تخلف ها را نگیرند، باید شاهد سندسازی های جعلی در آینده باشیم.»

با توجه به اینکه در هفته های آینده، قرار شده است که میلیون ها دوز از واکسن های مختلف کرونا به کشور وارد شود، به نظر می رسد که باید سیستم جامع و یکپارچه ای وجود داشته باشد که هر دوز واکسن کرونا را از لحظه ورود به کشور تا تزریق به افراد دارای اولویت، کاملا رصد کند. وجود چنین سامانه شفافی که برای مردم و رسانه ها نیز قابل دسترسی باشد، می تواند بخش زیادی از تخلف های مربوط به «واکسن خواری» را مهار کند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۴۸۹۸۶۰۶:۳۳:۱۹ ۱۴۰۰/۲/۱۲
این واکسن خواری به دلیل اینکه تعداد کم و واردات کم است مشخص شده وای به حال کوه خواری و جنگل خواری و زمین خواری و بیت المال خواری و .... که مشخص نشده بیخودی که این همه شیفته خدمت نیستند
ناشناس۱۹۴۹۰۰۴۰۷:۰۱:۲۲ ۱۴۰۰/۲/۱۲
آنانی که فرهنگ مردم را به قهقرا بردند.
ناشناس۱۹۴۹۰۵۱۰۸:۰۸:۰۱ ۱۴۰۰/۲/۱۲
اگر مثل کشوری که مسئولی را که واکسن بدون نوبت زده بود ۱۰ سال زندانی کرده ماه هم این کارو میکردیم الان کسی جرات فکر کردن به واکسن بدون نوبت را هم نمیکرد
صمصام۱۹۴۹۰۷۳۰۸:۳۲:۰۲ ۱۴۰۰/۲/۱۲
به نظر من باید یه سامانه ای درست بشه تصویر و کل شجره نامه این افراد رو اونجا بگذارند در دسترس همه مردم ..... تا همه مردم اونها رو بشناسند یا اسامی اینها رو منتشر کنند اینطوری خود اینها به ...خوردن می افتند و دیگران هم جرات اینکار رو پیدا نخواهند کرد
ناشناس۱۹۴۹۰۷۴۰۸:۳۲:۰۹ ۱۴۰۰/۲/۱۲
میشه بپرسم در این وانفسا در قوه قضاییه چکار دارند می کنند ؟ چرا این واکسن خواران محترم رو به مردم معرفی نمی کنند ؟ چرا آبرو و حیثیت نداشته اینها رو نمی برند؟ چرا اینها منفصل از خدمت نمی شن ؟ چرا زندان نمیرن ؟ زندان فقط برای بدبخت بیچاره هایی است که از سر فقر و بدبختی دله دزدی و خرده فروشی مواد می کنند؟
ناشناس۱۹۴۹۱۰۵۰۸:۵۴:۳۹ ۱۴۰۰/۲/۱۲
چه کسانی مقصر رواج پدیده «واکسن خواری» هستند؟ همان کسانی که مقصر رواج سایر پدیده ها در تمامی امور شده اند.
بیگی29۱۹۴۹۱۱۵۰۹:۰۲:۵۳ ۱۴۰۰/۲/۱۲
واکسن خواری هم مثل سایر خواری ها ،رانت خواری،ثروت مملکت خواری،حق خواری،و .... تو مملکت غیر عادی نیست.
ناشناس۱۹۴۹۱۵۹۰۹:۲۸:۳۹ ۱۴۰۰/۲/۱۲
پاسخ سوال شما ؟ مردم و علی الخصوص پاکبانان مقصر اصلی هستند که توقع بی جا دارند
حسنی۱۹۴۹۲۲۶۰۹:۵۵:۴۰ ۱۴۰۰/۲/۱۲
کوه خواری ، زمین خواری ، جنگل خواری ، رشوه خواری ، رانت خواری ........ این اخری هم واکسن خواری . خدا بخیر بگذرونه .
ناشناس۱۹۴۹۴۴۴۱۱:۵۱:۲۴ ۱۴۰۰/۲/۱۲
...کسانی که بیش از حد قدرت و ثروت دارند باعث این کارها می شوند
ناشناس۱۹۴۹۵۰۴۱۲:۱۳:۲۱ ۱۴۰۰/۲/۱۲
سلطان واکسن باید اعدام بشه تا این مشکلم حل بشه!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    آخرین عناوین