چرایی تمایل عربستان به عادی‌سازی روابط با ایران

سیاسی،   4000211026

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: عربستان الان برخلاف گذشته که اصلا به عادی‌سازی روابط با ایران تمایل نشان نمی‌داد ترغیب شده است، چون در یمن به بن‌بست رسیده و از سویی با بایدن بر سر چند موضوع اختلاف دارد که ترجیح می دهد هر چه زودتر مسایلش را با ایران حل کند تا از موازنه قدرت در منطقه عقب نماند.

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اخباری که در رابطه با برگزاری مذاکرات منطقه‌ای میان ایران و عربستان مطرح شده، گفت: ایران و عربستان دو قدرت منطقه‌ای هستند و با هم بر سر نفوذ در منطقه رقابت دارند، در عین حال این دو کشور می توانند در سطح منطقه و در تعاملات دو جانبه همکاری داشته باشند و همکاری آنها طبعا خدمت و خیر بزرگی برای این دو کشور و منطقه دارد. 

وی گفت: معتقدم تلاش ها برای عادی سازی روابط ایران و عربستان می تواند در آینده نزدیک به ارتقاء این روابط به سطح دوستانه نیز بینجامد. کشورها همسایگان خود را انتخاب نمی کنند و این یک مساله ژئوپلیتیک است. هر کدام از دو کشور ایران و عربستان در جهان اسلام نفود خود را دارند و نمی توانند با توجه به هم جواری و همسایگی تعاملی بین آنها برقرار نباشد.

این کارشناس مسایل بین الملل اظهار کرد: ابتکار عادی سازی روابط میان ایران و عربستان می تواند روی بحران یمن تاثیر مستقیم بگذارد و ایران می تواند به حل و فصل آن کمک کند. بعد از شش سال جنگ و بن بست در آن، عربستان دیده است که در مدت کوتاهی به نفع خود حل کند. اینکه تصور شود یمن بدون حوثی ها امکان صلح و برقراری آرامش دارد کاملا اشتباه است و عربستان هم امروز به این مساله پی برده است. امروز امکان شکل گیری دولت فراگیر در یمن وجود دارد. به هر حال عربستان هم حدود 1300 کیلومتر مرز مشترک با یمن دارد و این همسایگی تاثیرات خود را دارد و عربستان هم نگران است که پرونده یمن به کجا  می‌رسد.

بهشتی‌پور با بیان این که روی کار آمدن جو بایدن در ترغیب عربستان به مذاکره بر سر یمن و حل مشکلات با ایران تاثیر داشته است افزود: در هر حال بایدن هم فشار آورده است که مشکل یمن راحل کند. از نگاه آمریکا مساله یمن نمی تواند تا ابد ادامه یابد و این مساله عاملی مهم است که عربستان به سمت حل مساله بر سر یمن با ایران برود.

وی تاکید کرد که ایران و عربستان می توانند در چارچوب حل مسایل دو جانبه خود به حل مسایل منطقه ای نیز کمک کنند.

این کارشناس مسایل بین‌الملل درباره تعامل رژیم اسراییل با کشورهای منطقه و عادی سازی روابط این کشورها با این رژیم و تاثیر آن بر حل و فصل مشکلات میان ایران و عربستان گفت: اینجا مدیریت دست خود عربستان و ایران است. عادی سازی روابط میان برخی کشورهای عربی منطقه با رژیم اسراییل به دنبال آنچه آمریکا و اسراییل به عنوان ایران هراسی دامن می زدند دنبال می شد تا دو هدف راهبردی را برای خودشان تامین کنند؛ یکی بحث حضور در منطقه و دیگری ایجاد اتحاد منطقه ای علیه ایران. با رفع تنش میان ایران و عربستان قابل پیش بینی است که روابط میان ایران و کشورهای عربی منطقه هم به سمت عادی سازی پیش برود. اگر این تعامل میان تهران و ریاض شکل گیرد حتما مانع از سوءاستفاده آمریکا و اسراییل به ضرر ایران در سطح منطقه می شود. به علاوه شرایط برای همکاری دسته جمعی در منطقه خلیج فارس نیز فراهم می شود.

بهشتی‌پور ادامه داد: به نظرم مذاکرات میان ایران و عربستان مستقیم یا غیرمستقیم، علنی یا غیر علنی خیرش هم برای مردم ایران و عربستان است و هم برای منطقه و حتما این مساله به بهبود شرایط در عراق، سوریه و یمن کمک می کند و اینها اثرات فوری آن است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین