ماجرای پیغام کارگر ایران خودرو به شهردار/ اگر کسی ثابت کند در قرعه‌کشی اشکالی هست یک خودرو هدیه می‌دهم

اقتصادی،   4000210086 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

مدیرعامل ایران خودرو گفت: از همان روزهای ابتدایی که در مجموعه صنعتی ایران خودرو بودم، روزی ۸ هزار هشتگ از عربستان برای ایجاد شیطنت، تخریب و ایجاد مزاحمت های کاری در مجموعه کانال های داخلی گروه صنعتی ایران خودرو منتشر می شد.

ماجرای پیغام کارگر ایران خودرو به شهردار/ اگر کسی ثابت کند در قرعه‌کشی اشکالی هست یک خودرو هدیه می‌دهم

به گزارش فارس، فرشاد مقیمی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو مهمان این هفته برنامه «دستخط»، بود. مقیمی پیش از مدیریت گروه صنعتی ایران خودرو، معاون وزیر صمت و پیش از آن مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایران بوده است.

*سلام و خیلی خوش آمدید.

من هم خدمت شما و همه بینندگان شما سلام عرض می کنم.

*متولد 55 هستید؛ چطور بالاخره یک فرد جوان را اعتماد کردند و در این سمت قرار دادند؟ سفارش کسی بود؟

واقعیت این است که سفارش خاصی نبوده و این محبت و لطف دوستان بوده که این اعتماد را به بنده حقیر داشته باشند و قبل از این که بخواهم در گروه صنعتی ایران خودرو مشغول فعالیت شوم، در وزارت صنعت، معدن و تجارت بعنوان معاون امور صنایع بودیم و بعد از کش و قوس هایی که در سال 98 وجود داشت، به یکباره مطلع شدیم تصمیم بر این است که به سمت گروه صنعتی ایران خودرو برویم. از همان روزهای ابتدایی هم که در جریان امر قرار گرفتیم سعی کردیم که با یک همت و تلاش ویژه ای در این گروه حضور پیدا کنیم و کارمان را آغاز کنیم.

*در شرایط سختی هم به ایران خودرو رفتید؟

بله. شرایط ما در شهریور 98 شرایط سختی بود. شرایطی بود که با تحریم های بین‌المللی مواجه شده بودیم و وضعیت تولیدمان خوب نبود.

*اولین بار با شما چه کسی صحبت کرد؟

واقعیت این است که آن زمان آقای وزیر با من صحبت کرد، از زمانی که صحبت شد تا زمانی که عمل شد، شاید ساعات زیادی هم نگذشت.

*آقای رحمانی؟

بله.

*آن زمان یک جهش قیمتی شدید و وحشتناک هم اتفاق افتاد. همین الان هم مثال می زنند که پراید به 100 و خرده ای رسید.

وقتی در شرایط تلاطم های کلان اقتصادی قرار می گیریم، در دوره های مختلف این چنین بوده که خودرو بعنوان یک کالای سرمایه ای محسوب می شود و در این جرگه وقتی می‌پیوندد علاقه‌مندی پیدا می شود که در اینجا سرمایه گذاری شود، البته در گذشته هم سرمایه‌گذاری هایی در قالب طرح های پیش فروش و فروش های آتی اتفاق می افتاد ولی اختلاف قیمتی که قیمت کارخانه و همین طور قیمت بازار اتفاق می‌افتاد، در بازار بخشی به عرضه کم خودرو برمی‌گشت که من هم اشاره کردم در ماه های ابتدایی سال 98 ما نسبت به سال 97 یک کاهش قابل توجه تولید داشتیم.

در این شرایط مردم قدری در بحث خرید و فروش خودرو تردید می کنند و این باعث می شود یک شرایط نابسامان این گونه ای ایجاد شود و نتیجه‌اش این می شود که قیمت کالا افزایش در بازار می یابد و نابسامانی ها را مردم و مسئولین حس می کنند و تدبیر این است که باید رشد تولید اتفاق بیفتد؛ یعنی بازار بتواند اشباع شود و البته شرایط اقتصادی هم ثبات یابد. هر چه شرایط اقتصادی در کشور با ثبات‌تر شود و تولید رشد کند، حتماً هر بازاری باشد، من لزوماً بازار خودرو را بیان نمی کنم، این بازار تثبیت می شود.

*پس افزایش قیمت را طبیعی می دانید؟

در آن شرایط بله؛ در آن شرایط افزایش قیمت در بازار اتفاق می افتد که بخشی از این حباب است؛ یعنی ارزش واقعی کالا نیست. این ارزشی است که در بازار کسانی هستند که در آن بازار حضور دارند و گاهاً نام برده می شود که افرادی در این حوزه بازار دنبال منافعی هستند و این منافع هم باعث می شود تغییرات ایجاد شود.

من مثالی بیان کنم، گاهی در یک فضای مجازی خودرویی قیمت گذاری می شد. وقتی مراجعه می کردید، من بعنوان یک شهروند دسترسی ندارم که این خودرو با این قیمت معامله شده است یا خیر، یا در برخی از حوزه‌ها ورود می شد مشخص می‌شد این فقط یک قیمت کاذب است تا آن فضای قیمتی و کالا را در آن بازه قیمتی تثبیت کند. افرادی هم در آن مقطع بودند که می خواستند خودرو بخرند. به یکباره نگران می شوند که این خودرو امروز X ریال قیمت دارد و فردا می تواند با افزایش قیمتی مواجه شود. اینها ترغیب می شوند و برای حضور در بازار عجله می کنند تا خریداری کنند. از آن سو، عرضه محدود است و در یک جاهایی هم محدود با مدیریتی در عرضه اتفاق می افتد که این باعث می شود ناخودآگاه وقتی در بازار مراجعه کنید و کالایی را نتوانید خریداری کنید، قطعاً افراد در بحث مربوط به قیمت می توانند تعیین کننده باشند.

در کنار این تغییر در شاخص های کلان اقتصادی نیز بی‌تاثیر نبوده است. همزمان با این نکاتی که اشاره کردم افزایش در نرخ ارز را در بازار می‌دیدید. وقتی ارز افزایش می یافت آن قطعات وارداتی هم با افزایش قیمت مواجه می شود پس انتظاری در مردم ایجاد می شود که قیمت خودرو در آینده نزدیک افزایش می یابد. این هم عاملی می شود تا دامن بزند که قیمت افزایش یابد.

*چقدر فضای مجازی در این افزایش قیمت موثر بود؟

خب فضای مجازی امروز تعیین کننده شده است و یکی از راه های جمع آوری اطلاعات مردم فضای مجازی شده است. خوراک بیشتری هم تولید می شود و در اختیار مردم قرار می گیرد. حالا اگر اطلاعاتی که در اختیار قرار می گیرد اطلاعات جریان دهی باشد، این جریان در جامعه می تواند شکل بدهد و ایجاد کند. در بحث خودرو هم به همین ترتیب بود. واقعاً در برخی از روزها و برخی جاها من به یاد دارم که آن زمان در وزارتخانه بودم که خودم شخصاً با برخی دفترخانه ها تماس می گرفتم و می پرسیدم امروز تعداد معامله هایی که در خودرو انجام دادید چه تعداد است؟ نسبت به ماه گذشته چه تغییری کرده است؟ کاملاً مشهود بود نه خودروی دست دوم فروش می رود و نه خودروهای صفر! یعنی فضا برای کسانی محیا می شد که افرادی که تعدادی خودرو در دست دارند و تعدادی که منابع مالی در اختیار دارند در این فضا بیایند و استفاده کنند.

*اثر ویژه ای فضای مجازی در این امر داشت!

بله.

*من می خواستم به صحبت های حضرت آقا در نوروز اشاره کنم که ایشان به نوعی رهاشدگی در فضای مجازی اشاره کردند. اگر ساختار درست داشته باشیم، به نوعی مانند خیلی از کشورها که این ساختار را دارند اجازه نمی دهند که مثلاً در عرصه حساسی مثل خودرو یا هر عرصه دیگری چنین اطلاعات و فضاسازی هایی کنند که در نهایت دود این در چشم مردم می رود.

ببینید، واقعیت این است که قوانین و مقررات کشور باید منطبق به این فضا شود. در غیر این صورت همانطور که شما اشاره کردید، این فضا می تواند فضای سازنده و همچنین فضای بسیار مخربی باشد. من به یاد دارم از همان روزهای ابتدائی که در مجموعه صنعتی ایران خودرو بودم، بر اساس اطلاعاتی که همکاران به من می دادند روزی 8 هزار هشتگ از یکی از کشورهای همسایه برای ایجاد شیطنت، تخریب و ایجاد مزاحمت های کاری در مجموعه کانال های داخلی گروه صنعتی ایران خودرو منتشر می شد.

*از کدام کشور بود؟

کشور عربستان. این را گزارش رسمی دادند و این عدد قابل توجهی است. آنها بدنبال این بودند که این صنعت را واقعاً زمین‌گیر کنند، یعنی هیچ تولیدی در کشور اتفاق نیفتد.

*فرانسوی‌ها هم که رفتند.

فرانسوی ها که از روزها و ساعات ابتدائی که هنوز خیلی زمان مانده بود که تحریم بخواهد اجرا شود، رفتند! چون اگر به خاطر داشته باشید ابتدا اعلام می کردند در 4-3 ماه آینده، برای 13 آبان آن زمان وعده می دادند، از 13 فروردین اعلام شد در 13 آبان تحریم ها اعمال می شود که فرانسوی ها از همان ایام چمدان ها را بستند و از کشور خارج شدند و مردم را در مقابل این محصولاتی که باید تولید می‌شد تنها گذاشتند.

*گفته بودید اصرار برای همکاری با فرانسوی ها به آفتی برای صنعت خودروسازی تبدیل شده است.

واقعیت این است که در سنت ما هم اینطور است که باید همکاری کنیم. هر چه همکاری و مشارکت بیشتر باشد طبیعتاً توفیق در دستورد اهداف بیشتر می شود اما این که همکاری را با چه کسی انجام دهیم و روی چه موضوعی انجام دهیم، به نظر من از نکات کلیدی و اساسی است که باید تعیین تکلیف شود.

واقعیت این است که در همکاری های مشترک با خارج از کشور، به هیچ وجه بر روی محصول نباید همکاری کنیم. امروز به اعتقاد من باید روی دانش و فناوری شریک بگیریم. حالا هر کسی که شرایط لازمه را برای این همکاری دارد می تواند ارتباط برقرار کند، البته یکسری شروط دیگر هم وجود دارد که ممکن است در یک شاخص هایی که قرار می گیرد، آن حوزه ها از دستور کار و زمین بازی همکاری ما خارج شوند.

*در واقع این دانش به بچه های ما منتقل می شود.

همینطور است. مردم خوب است که بدانند قطعات را به ما نمی دادند. ورود هرگونه قطعه را ممنوع کرده بودند و حتی برخی از قطعات در گمرک جمهوری اسلامی ایران بود و با چه مصیبت و با طی چه فرایندی توانستیم مصوباتی را بگیریم و بتوانیم این قطعات را بیرون بیاوریم و خودروها را در اختیار مردم قرار دهیم.

*یعنی قطعات در گمرک ما بود هم نمی‌توانستیم؟

بله. بدلیل این که شرایطش هنوز اظهار نشده بود و این عدم اظهار باعث شده بود که نمی توانستیم قطعات را ترخیص کنیم. بخشی هم در مبدا بود و هنوز برخی از این قطعات هست، یعنی در مبدا تولید شد ولی ارسال نشد. ولی امروز می توانم باافتخار بیان کنم که خیلی از این قطعات را مهندسیان ایرانی، تکنسین های ایرانی پای این امر ایستادند، تلاش و کوشش کردند، البته سختی هم زیاد کشیدند. این به نظر من از نعمات تحریم است.

*الان ما به فرانسوی ها در قطعات خودروهایی که می‌سازیم وابسته نیستیم؟

به طور متوسط در هر خودرو هزار و 720 یورو ارزبری داریم. مثلا فرض کنید ورق هایی که می خواهیم در خودرو مصرف کنیم، برخی از اینها در داخل کشور تولید نمی‌شود. این ها را اگر بگذاریم، 37 درصد از کل ارزبری را به خود اختصاص می دهد یعنی حدود 620-610 یورو به این مواد اولیه ای برمی‌گردد که وارد کشور می شود. مسئول این تولید مواد اولیه صنایع مختلف هستند. آنها باید در بحث مربوط به سرمایه‌گذاری های لازم برای تولید این نوع محصولی که نیاز داریم. این نیاز تنها در صنعت خودروسازی نیست، در سایر صنایع هم وجود دارد. یک کار خوبی را به دستور وزیر محترم، سازمان گسترش و نوسازی صنایع دنبال می کند که ما هم فهرست‌مان را به دوستان اعلام کردیم.

بخش دیگر اینها حدود 30 درصد از اینها به قطعات الکترونیکی برمی‌گردد. امروز در صنعت خودروی کشور مصرف کننده قطعات الکترونیکی هستیم و هر چه به آینده می رویم به سمت برقی‌سازی خودرو حرکت می کنیم. این به معنای استفاده از قطعات الکترونیکی بیشتر در خودروست. این قطعات الکترونیکی بیشتر در خودرو یعنی وابستگی به خارج کشور. خودرو که تنها نباید در داخل ایران تولید شود و داخل ایران مصوف شود، ما باید حتماً به بازارهای جهانی دسترسی پیدا کنیم. امروز برای این که بتوانم خودروی خودمان را به بازار جهانی عرضه کنم، یکی از ابزارها و روش ها این است که خودرو را به روز کنم. در محصول جدیدی که گروه صنعتی ایران خودرو نیت کرد، هدف گذاشت و دنبال کرد، به این رسیدیم که این خودرو را در کمتر از 12 ماه به سرانجام برسانیم. بخش قابل توجهی از اینها باید از خارج از کشور می آمد تا تولید شود ولی الحمدلله قطعه‌سازان ما کار کردند، ما یک نشستی را با قطعه‌سازان برگزار کردیم و همه قطعه‌سازان را در سراسر کشور دعوت کردیم. آنجا با هم میثاق‌نامه ای را امضا کردیم. این میثاق نامه در دفتر من قرار دارد. مجدد میثاق‌نامه دوم را امضا کردیم. آن میثاق نامه میثاقی بود که با قطعه‌ساز بستیم به این که ظرفیت تولید خود را از حدود 700-600 دستگاه در روز به حدود دو هزار دستگاه برسانیم. میثاق‌نامه اول را که گذاشتیم به دو هزار دستگاه رسیدیم و میثاق نامه دوم را با قطعه‌سازان مجدد برگزار کردیم و تا خود را به دو هزار و 500 دستگاه در روز برسانیم؛ این عدد قابل توجهی است. کسانی که در مجموعه خودرو کشور فعال می‌کنند می دانند بالای دو هزار دستگاه شرایط خوبی است. هر چقدر این بیشتر شود و بازار کشش داشته باشد، این باعث می شود هزینه های سربار را سرشکن بیشتری کنیم و هزینه سربار کمتر شود. 

37 درصد این به مواد اولیه برمی گردد. 30 درصد به قطعات الکترونیکی برمی گردد و 33 درصد دیگر باقی می‌ماند؛ آن 33 درصد در صنعت خودرو است. وظیفه آن امروز در صنعت خودرو بر عهده بنده و بقیه عزیزان که در این حوزه فعالیت می کنند. در همین خودروی جدید ما که «تارا» است، که عن قریب هم به بازار عرضه می شود. مسائل کیفی‌اش به شرایط بسیار خوبی رسیده و شرایط عرضه به مردم عزیز را دارد، در اینجا 92.3 درصد قراردادهایمان با داخل کشور است. حتی دنا پلاس اتومتیک را در سال 98 به بازار عرضه کردیم و تا به آن روز، رام این خودرو را به خارج از کشور می دادیم تا طراحی کند.

*الان خودمان می سازیم؟

بله. همه کسانی که امروز سوار خودروی دناپلاس اتوماتیک هستند می‌توانند گواهی دهند انصافاً این خودرو توانسته شرایط خوبی را از نظر کیفی بدست بیاورد که ما اولین خودروی 5 ستاره کیفی داخل کشور دناپلاس اتوماتیک شد و برای هیچ کسی هم محدودیت قائل نشدیم. ما فهرست قطعات مورد نیاز خودمان را در نمایشگاهی به عرضه گذاشتیم، با محوریت وزارت صنعت بود و اعلام کردیم که هر کسی داخل کشور امکان این را دارد برای ما این را تولید کند، دست او را می بوسیم و دست یاری هم به سمت او دراز می کنیم که بتوانیم از این طریق مسائل خود را حل کنیم.

من مصادیقی دارم که می خواهم در این زمینه توضیح دهم که مردم در جریان باشند. یکی از مهم ترین اجزای پلت فرم یک خودرو قوای محرکه است. اراده این را در یکی از شرکت های گروهمان گذاشتیم. انصافاً اینها همت کردند و گیربکس های متعددی را از جاهای مختلف دنیا آوردند و اینجا بررسی کردند و نهایتاً یک گیربکس طراحی کردند که این طراحی برای اولین بار داخل کشور اتفاق افتاده است. اینجا با افتخار بیان می کنم متوسط سنی افرادی که روی این کار کردند 32-31 سال بیشتر نیست، ولی امروز به این افتخار دست پیدا کردیم. ادامه این راه قله اول ما در بحث مربوط به گیربکس بود. قله دوم ما این بود که ما بتوانیم این گیربکس را نیمه اتوماتیک تولید کنیم که دو مورد از این گیربکس نیمه اتوماتیک هفته آینده روی خودرو نصب می شود. یکی نصب شده و تست های اولیه‌اش دارد انجام می شود، در سال 1400 تولید انبوه گیربکس نیمه اتوماتیک را در مجموعه صنعتی نیرومحرکه خواهیم داشت.

* روی کدام خودرو؟

تمام تلاش ما بر این است که این گیربکس را روی خودروهایی که با نام و نشان ایرانی است به بازار عرضه کنیم. بلافاصله ما همزمان با این گیربکس اتوماتیک را هم در دستور کار داریم یعنی ما فکر می کنم تا برج 8 تولید گیربکس اتوماتیک ما به مرحله نهایی خواهد رسید. وقتی آن دانش را پیدا کردیم، باعث شد بتوانیم یک دنده هم اضافه کنیم. گیربکس 6 سرعته 2 تا 2.5 درصد مصرف سوخت را مدیریت می کند و آن را کاهش می دهد. پس یک مسیر برای تحقق کاهش مصرف سوخت می‌تواند همین گیربکس 6 سرعته باشد. در کنار این، بحث های طراحی آیرودینامیک خوردو و وزن خودرو است؛ این که به این سمت بروید که خودرویی تولید کنید که استانداردهای ایمنی را پاس کند ولی با وزن کمتر باشد. این نوعی دانش است. بتوانی قطعاتی را استفاده کنید که وزن کمتری داشته باشد، در این صورت نیروی کمتری مصرف می کند تا خود را حرکت دهد و به آن سرعت برساند.

آیرودینامیک خودرو هم هست؛ این خودرو تارا اینطور است. از این باب مثال ها را روی این خودرو می زنم که این خودروها طراحی ایرانی است. این مهندسی ایرانی است، این همت ایرانی است که امروز تست ... این را هم توانستیم از کشورهای اروپایی بدست بیاوریم و دریافت کنیم، ای‌مارک خودرو را هم توانستیم بگیریم، این بدین مهنا است که این خودرو این قابلیت را دارد که استفاده شود.

*آن هم در دوران تحریم!

بله. در سال 1398 در مجموعه با تمام تلاش هایی که کردیم توانستیم دو هزار و 300-200 دستگاه خودرو تولید کنیم که این نسبت به سال قبل‌ترش رشد قابل توجهی داشت. در سال 1399 نه تنها ما رشد داشتیم که 67 درصد رشد تولید داشتیم. به 3 هزار و 703 دستگاه خودرو رسیدیم ولی نکته قابل توجه ترکیب تولید بود. در سال 98 در مجموعه ایران خودرو دیزل، تولید ما 64 درصدش CKD بود؛ یعنی اجزا و قطعات را از خارج از کشور آورده بودیم و اینجا به هم مونتاژ کردیم و به مردم تحویل دادیم. در سال 1399 بیش از 68-67 درصد تولید داخل بود. در این تولید داخل نه تنها محصولات قدیمی را تولید کردیم بلکه یکسری از محصولات جدید را هم تولید کردیم. امروز کشنده جدید به بازار عرضه می کنیم. اتوبوس را بعد از 9 سال که خط تولید آن در کشور خوابیده بود، مجدد راه‌اندازی کردیم. خاطره ای از یک کارگر عزیز دارم که در آن صحنه ای که می‌خواستیم این خط را راه بیندازیم چه صحنه زیبایی را ایجاد کرده بود.

*بگویید؛

واقعیت این است، شرایط کرونایی که در کشور حاکم شده بود یکی از دغدغه های حمل و نقل شهری ما بحث های ناوگان حمل و نقل شهری شد. دو مسیر وجود داشت، یک مسیر اینکه به خارج از کشور برویم و بلافاصله سفارش گذاری کنیم و اتوبوس را به داخل کشور بیاوریم. یک راه هم این بود که بررسی کنیم داخل کشور می توانیم چه کاری انجام دهیم. روز اول برای این که بتوانیم اتوبوس را تولید کنیم باید سرمایه در گردش داشته باشیم. خب با آن حال و روزی که داشتیم سرمایه در گردشی وجود نداشت تا از آن استفاده کنیم و این خط را راه بیندازیم. ضمن اینکه اتوبوس سفارش‌محور است، من باید سفارش بگیرم و بعد تولید کنم. این طور نیست که تولید کنید و بصورت سوپرمارکتی بخواهید بفروشید. در جاهای مختلف رفتیم و ارتباط برقرار کردیم. یکی از آن جاها شهرداری تهران بود. آن زمان هم تصوری وجود داشت که تصور غلطی هم نبود، بررسی های همکاران بود که اینجا جایی است که هم نیاز وجود دارد و هم ممکن است منابع وجود داشته باشد، برای اینکه بتوانیم بگیریم. روزهای ابتدایی مراجعه کردیم و با چیزی که مواجه شدیم این بود که ما اصلاً اعتمادی به سیستم تولیدی شما نداریم، آنقدر بدقولی اتفاق افتاده که می‌گفتند نمی‌توانیم مجدد اعتماد کنیم. در جلسات مختلف این مسئله را پیگیری کردیم و به شهردار تهران دکتر حناچی عرض کردم که به ما اعتماد کنید و برای سفارش بگذارید، این تعهد من با شما باشد، تعهد ایران خودرو دیزل نباشد. به این راضی شد و توانست همکاران را راضی کند. این طور نبود که ایشان شخصاً ناراضی به این کار باشد، سیستم مقابله داشت و می گفت اینها نمی توانند به تعهدات خود عمل کنند. کاری که اتفاق افتاد این بود که آقای شهردار اردیبهشت ماه سال گذشته برای بازدید به ایران خودرو دیزل آمد. در مسیری که با آقای شهردار برای بازدید می‌رفتیم جالب بود، من در حین بازدید احساس کردم صدای ناهنجاری در میان صداهای چکش زدن به ورقه ها وجود دارد. سوال کردم این چه کاری است که این پتک را با این ضربه به این آهن می‌زنی. جواب این کارگر عزیز این بود که می خواست با این ضرب زیاد و صدای زیاد به آقای شهردار متوجه کند که ما می‌توانیم اینجا بسازیم. در آن لحظه اشک در چشمانم جمع شد، یک کارگر در شرایطی که تولید کشور را اینطوری نشانه گرفته اند، اینجور احساساتش را بروز می دهد. من به آقای شهردار این نکته را متذکر شدم و گفتم این کارگر ما به شما این چنین حس خود را انتقال می دهد. خلاصه این منجر به این امر شد که تفاهم نامه ای را امضا کردیم و متعاقب آن قرارداد را امضا کردیم و خودرو را حتی زودتر از آن چیزی که در قرارداد بسته بودیم تحویل دادیم.

نکته قابل توجه در اینجاست که این اتوبوس را با حدود 58 هزار یورو ارزبری شروع کردیم و امروز که با شما صحبت می کنم ما به 44 هزار یورو ارزبری کاهش دادیم. در سال 1400 هدفگذاری کرده‌ایم که به 33 هزار یورو کاهش دهیم. یک خواسته از فضای عمومی کشور این است که به صنعت داخل اعتماد کنید و ما هم تمام تلاش خودمان را می‌کنیم که رضایت مردم را فراهم کنیم.

* متولد سال 55 در تهران هستید؟

بله.

*اصالتاً اهل طالقان هستید؟

بله.

*پدر چه کاره بودند؟

پدر من معلم بودند و الان بازنشسته هستند. یکی از افتخاراتم این بود که دو سالی پدرم معلم خودم بود.

*مادر خانه‌دار بودند؟

بله.

*چند خواهر و برادر هستید؟

بنده 3 خواهر دارم و یک برادر داشتم که فوت شده اند.

*خدا رحمتش کند؛ چه زمانی ازدواج کردید؟

سال 1380 ازدواج کردم.

*چطور آشنا شدید؟

آشنا بودیم، بدلیل نسبت فامیلی که وجود داشت از قبل آشنا بودیم.

*مهریه چقدر بود؟

مهریه حدود 113 سکه بود.

*چند فرزند دارید؟

من دو فرزند دارم. یک پسر و یک دختر دارم.

*اهل ورزش هستید؟

واقعیت این است که اهل ورزش خیلی نبودم ولی نرمش روزانه و صبحگاهی را معمولاً سعی می کنم انجام دهم.

*علاقه‌مند چه رشته ورزشی هستید؟

اگر فرصتی پیدا شود فوتبال می بینم، والیبال را هم دنبال می کنم.

*قرمز یا آبی؟

الان تیم ما پیکان است و واقعاً هم اینطور است. شاید هیچ رصدی از شرایط فوتبال در کشور نداریم. اینکه چه رده ای است، برد و باخت و غیره را اطلاع دارم.

*پیکان چندمی است؟

تیم نهم است. فکر می کنم آخرین بازی که مساوی کرد باعث شد به رده نهم بیاید.

*تیم را می خواهید نگه دارید؟ چون اخباری منتشر شد که می‌خواهید تیم را به هرمزگان بدهید.

بحثی در خصوص واگذاری به هرمزگان نداشتیم، ولی از بابت اینکه یک سیاستی را در مجموعه گروه صنعتی ایران خودرو دنبال می کنیم که آن هم مبنی بر این است که سازماندهی مناسبی در کل مجموعه گروه شکل بگیرد. پیکان یکی از وظایف اصلی که دارد، با توجه به این مردم پیکان را یک تیم فوتبال یا والیبال پیکان می‌شناسند، ولی ما ورزش کارگری خودمان را از طریق پیکان دنبال می کنیم. آنجا یکی از وظایف ما همین است که باید دنبال کنیم و این وظیفه را به این موسسه فرهنگی ورزشی سپردیم که دنبال کند.

*در آستانه روز کارگر هستیم، چقدر با کارگران خودتان می‌نشینید؟

من خودم یک کارگرم. همیشه سعی می کنم که در خطوط تولید حضور پیدا کنم و خداقوت بگوید.

*مهم ترین مشکل جامعه کارگری چیست؟

جامعه کارگری مشکلات متعددی دارد. در شرایط اقتصادی امروز ضعیف‌ترین قشر ما قشر کارگری است. اینها در بحث خدمات بیمه ای که دریافت می کردند، خدمات بیمه ای مجزا بود. این را از تجمیع بیمه ها توانستیم سطح خدمات را تا دو برابر افزایش دهیم.

*یعنی بیمه تکمیلی هم دارند؟

بله. بیمه ها را تا دو برابر خدماتی نسبت به سال گذشته افزایش دادیم. این می تواند بخشی از دغدغه این عزیزان را در حوزه بیماری ها جبران کند. امور پدر (پیشگیری، درمان، رفاه) داریم که اینها را بسیج کردیم و آنها هم کار ویژه و خاص کردند، مانند همه عزیزانی که در جبهه سلامت کشور تلاش می کنند، همکاران ما هم در گروه صنعتی این کار را انجام می دهند. از اینها هم درخواست کردیم که  تلاش می کنند و توانستند سطح رفاهی را بعد از اینکه عزیزان در مجموعه مشکلاتی دارند، بتوانند پیگیری کنند تا بتوانند کمی از دغدغه این همکاران را کم کنند.

*در یک سال و 4 ماهی که از کرونا می‌گذرد، چند نفر در ایران خودرو مبتلا شدند و چند نفر فوت شده‌اند؟

بله، متاسفانه ما در مجموعه گروه آخرین عددی که داشتیم حدود 12 نفر بود که منجر به فوت شد. در اینکه تعداد افرادی که مبتلا شدند، یکی از سیاست ها این شد که ورود تمام افرادی که آسیب پذیر هستند را به مجموعه ممنوع کردیم. فکر می کنم در این جامعه ای که شاید بالغ بر یک سال و خرده ای بعضی در محل کار حاضر نشدند، یعنی ما اجازه ندادیم بیایند در حالی که آنها علاقه مند هستند در محل کار حضور یابند. کارت های این افراد را غیرفعال کردیم یعنی اگر جلوی درب ایران خودرو مراجعه کنند، امکان این که وارد شوند را ندارند.

*منظور افرادی است که بیماری زمینه ای دارند؟

بله، افرادی که بیماری زمینه ای داشتند، افرادی که بیماری های خاص داشتند، جانبازان عزیز، کسانی که شرایط آنها طوری بود که امور پدر ما این تشخیص را داد که این افراد در محل کار نباید حاضر شوند. جلوی ورود این افراد را گرفتیم.

*حقوق آنها را پرداخت کردید؟

بله. حقوق همه عزیزان را پرداخت کردیم و حتی الان عزیزانی که امروز هم دچار این بیماری منحوس می‌شوند، حقوق پرداخت می‌کنیم. اینها تنها قرنطینه در منزل می شوند؛ در دوران قرنطینه هم تمام حقوق این افراد را پرداخت می کنیم.

*مهندسی صنایع خوانده اید؟

بله.

* در دانشگاه علم و صنعت؟

من فوق لیسانسم در دانشگاه علم و صنعت بود و مقطع دکترا هم همان ادامه مهندسی صنایع در دانشگاه آزاد تهران شمال بود.

*دوره دکترا هنوز تمام نشده است؟

در مرحله دفاع هستیم و رساله را نهایی می کنیم و ان شاالله رو به اتمام است.

*اولین انتخاباتی که آقای مقیمی شرکت کرد چه سالی بود؟

فکر می کنم انتخابات سال 72 بود.

*ریاست جمهوری آقای هاشمی که آقای احمد توکلی هم نامزد شدند.

بله.

*به چه کسی در آن مقطع رای دادید؟

اگر بگویم یادم نیست، دروغ نگفته ام.

*در سال 76 چطور؟

فکر می کنم به آقای ناطق رای دادم.

*در 84 آقای احمدی نژاد یا آقای هاشمی؟

سال 84 به آقای احمدی‌نژاد رای دادم.

*هم دوره اول و هم دوره دوم؟

بله.

*آن زمان کم کم وارد کار شدید؟

بله. از آن ایام وارد عرصه کار شدم. البته از سال 79 وارد کار شدم، اولین کارم تدریس بود. کار تدریس را دوست داشتم و هنوز هم دوست دارم.

*یعنی اگر موقعیت باشد تدریس می کنید؟

بله. من تا قبل از اینکه ایران خودرو بروم، تدریس می کردم ولی وقتی به ایران خودرو رفتم هم فاصله پیدا کردم.

*در دانشگاه یا جای دیگر؟

در دانشگاه تدریس می کردم. کار تحصیل و تدریس را به چند علت دوست دارم. یک اینکه هر بار که یک مطلب را زبان‌گردانی می کنید ابعاد جدیدی از آن پدیده برای شما روشن می شود. جهان‌بینی شما را در حوزه های جدیدتری باز می کند. نکته دوم این است که محصول کار را حداکثر ظرف 4-3 ماه می دیدید. من همین الان برخی از دانشجویانم را در گروه صنعتی ایران خودرو می بینم. گاهاً در منازل افراد می رفتیم و تدریس خصوصی می کردیم. از آنجا کار خود را شروع کردم و به یادم دارم در دانشگاه اطلاعیه ای بود که مجموعه وزارت راه، نیرو استخدام می کند. وارد مجموعه وزارت راه شدیم. یکی از دوستان ما در آن مجموعه مشغول به فعالیت بود. در نهایت اینطور شد که کارم را از مجموعه وزارت راه و ترابری آن زمان و وزارت راه و شهرسازی امروز شروع کنیم. از آنجا بالاخره بیرون آمدم و در مجموعه سازمان برنامه رفتم و در سازمان بهره‌وری کشور کار خود را آنجا دنبال کردم.

*این برای چه سالی است؟

این به سال 81-80 برمی‌گردد. از آنجا در مجموعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران یک شرکت مشاور داشتیم که در آن شرکت مشغول کار شدم. مقطعی که در سازمان گسترش حضور یافتم بعنوان مدیر برنامه و راهبردی سازمان گسترش شدم و از آنجا به سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران مامور شدیم. 5 سالی در سازمان کوچک و شهرک های صنعتی مقطعی بعنوان معاون برنامه‌ریزی و مقطعی بعنوان معاون صنایع کوچک فعالیت کردم و از آنجا به وزارتخانه بعنوان معاون امور صنعتی آمدم و الان هم بعنوان مدیرعامل ایران خودرو خدمت می کنم.

*زمانی که واحدهای صنعتی کوچک و متوسط بودید اوایل دولت تدبیر و امید بود. گفته بودید مدیران 24 واحد صنعتی را برای آموزش به آلمان اعزام کردید.

بله.

*و گفته بودید که از زمان استقرار دولت تدبیر و امید قرارداد واگذاری زمین 47 طرح سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی با سرمایه ای به ارزش یک میلیارد و 41 میلیون دلار و با اشتغال 2840 نفر به امضا رسید. به جایی هم رسید؟

بله، آن افرادی که توانستیم در یک اقدام با مجموعه کشور آلمان به سرانجام برسانیم که آنها در یک نظامی آموزش را برای مدیران صنعتی در کل دنیا انجام می‌دهند. تا جایی که الان خبر دارم اتفاقات خوبی رقم خورد و افراد خوبی در این حوزه دانش هایی به دست آوردند، چون همه آنها کار صنعتی در داخل کشور داشتند جزو صنایع موفق کشور هستند.

*آن 47 طرح سرمایه گذاری مستقیم خارجی چه بود؟

این 47 طرح سرمایه گذاری خارجی مربوط به خود وزارت صنعت بود که بخشی از اینها را زمینه سازی کردیم که در داخل شهرک های صنعتی مستقر شوند. برخی از اینها به بهره‌برداری هم رسیده و من نمونه ها را می توانم در شهرک های صنعتی البرز اشاره کنم که یک واحد خیلی بزرگی برای بحث های مربوط به فولاد، شرکت دَنیلی سرمایه گذاری کرد، البته الان با توجه به نوع کارم، خیلی اخبار را ندارم که مشغول فعالیت است یا خیر ولی راه اندازی شد و کار تولید آغاز شد.

*برخی معتقدند دولت آقای روحانی روی مذاکره و استفاده از ظرفیت هایی که مذاکرات برجام بوجود می آورد سرمایه گذاری کرد در حالی که می توانست حداقل تقسیم کند و بخشی را روی اقتصاد درون سرمایه گذاری کند. برخی هم مخالف این امر هستند و می گویند متوازن بوده است. نظر شما چیست؟

اینها را بصورت عمومی و کلی نمی توانم اظهارنظر کنم ولی این نکته را مجدد تکرار کنم که اگر هر صنعتی روی محصول با خارج از کشور رفته باشد و شریک باشد، حتما آنجا برنده نیستیم مخصوصاً در جاهایی که ما مزیت رقابتی داریم. حالا در جاهایی مزیت رقابتی نداریم و ناچار هستیم به سمت آن برویم چون قابلیت آن را نداریم، یا مواد اولیه را نداریم، یا ماشین آلات را نداریم. به هر دلیلی می تواند این اتفاق بیفتد.

ولی در جاهایی که مزیت رقابتی داریم نظر شخصی و کارشناسی من این است که واقعاً باید به توان داخل تکیه کرد و توان داخل را باید به باور رساند.

*گفتید سهام بانک پارسیان که در اختیار یکی از شرکت های خودروسازی است به چه درد تولید می‌خورد!

این در اختیار ایران خودرو است و شاید از دهه های گذشته این سهام توسط گروه صنعتی ایران خودرو خریداری شد و واقعیت امر این است اگر بنگاهی با ین عظمت که حدود 56 هزار نفر نیروی انسانی دارد، ارزش محصولاتی که به قیمت های روز می‌فروشد بالغ بر 130-120 هزار میلیارد تومان در سال است، این که نهاد مالی در کنار آن باشد عیب و ایراد نیست و خیلی جاها در دنیا این را دارند و از آن استفاده می کنند ولی اگر ما امروز در ساختارهای مدیریتی خودمان نتوانیم این را خوب مدیریت کنیم، شاید یکی از ضرورت ها این باشد که از سهام بیرون بیاییم و تکالیفی هم قانونی داریم که قانون تکلیف کرده باید از مجموعه سهام خارج شویم و هم در جاهایی به منابع نیاز داریم.

*پس هنوز سهام را دارید؟

بله. بخشی را در سال گذشته واگذار کردیم.

*چند درصد؟

حدوداً کمتر از یک درصد. کمتر از یک درصد در حال واگذاری بود، البته کل آن را به بلوک گذاشتیم که بفروشیم اما خریداری وجود نداشت که بتواند این سهام را بردارد.

*ملک و املاک هم دارید؟

ملک و املاک را در پایان سال 98 توانستیم ارزیابی مجدد کنیم و تعداد خیلی زیادی از این املاک را تعیین تکلیف کردیم. می خواستیم املاک را بفروشیم ولی سند نداشت. پس یکی از این اقدامات این بود که اسناد اینها را می گرفتیم و رفع معارض می کردیم تا بتوانیم بفروشیم. چون برای ایران خودرو کسی نمی تواند متصور باشد که دارایی آن ملک باشد. دارایی ایران خودرو باید دانش و خودرو و گیربکس و قطعات باشد، دارایی ایران خودرو باید از جنس تولید قطعات باشد. اگر اینها را کسی در بنگاه ما نگاه کند کسی ایراد نمی گیرد ولی اگر ببیند این دارایی را بهتر باید داشت و در ازای آن ملک دارید، خب این ایراد است. توازن و یا مدیریت درستی در سرمایه ها و دارایی ها اتفاق نیفتاده است.

*الان دارایی های ایران خودرو چقدر است و بدهی ها چقدر است؟

بدهی های ما به مجموعه بانکی کشور حدود 14 هزار میلیارد تومان است. دارایی های ایران خودرو به عدد امروز، عدد بالایی است و فکر می کنم بالغ بر 90-80 هزار میلیارد تومان دارایی های ایران خودرو می شود.

*بالانسش معقول است؟

بالانس از یک نگاهی معقول است و از نگاه دیگری معقول نیست. اینکه بدهی برای چه کاری ایجاد کردید؟ بدهی ایجاد کنید برای این که بتوانید توسعه ای را رقم بزنید، این اشکال نیست، منتهی این مهم است که این بدهی را کجا مصرف می کنید! آیا این بدهی را تبدیل به یک دارایی مولد می کنید و از آن دارایی مولد بدهی و سود حاصل از بدهی را می‌دهید و بدهی هم برمی گردانید، این ایرادی ندارد. این خیلی هم خوب است. ولی اگر یک بدهی ایجاد کنید و کاری کنید که این کار برای شما ایجاد ارزش افزوده نکند، کار درستی نیست و نباید انجام شود.

*درباره بورس هم گفتید خیلی صحبت شد اما به نتیجه نرسیدید که صنعت خودرو وارد بورس شود.

واگذاری خودرو باید وارد بورس شود. صنعت خودرو و ایران خودرو الان در بورس هست و یکی از شرکت های داخل بورس است اما واگذاری خودرو در بورس انجام شود اختلاف نظرهای زیادی هست که یک اصلا محصول .... قابلیت این را دارد که در بورس عرضه شود یا خیر؟ چون تجربه دنیا را اگر نگاه کنیم هیچ محصول .... در دنیا نیست که بنگاهی می خواهد به مشتری نهایی کالایی را از طریق بورس بفروشد. برخی هم اعتقاد دارند باید این اتفاق بیفتد، ولی شاید همه این مسائل از اینجا شکل گرفته که می خواهند به قیمت واقعی خودرو را برسانند و به نظرم می رسد بورس می تواند محل خوبی برای کشف قیمت باشد.

*مدیر عامل قبلی بلافاصه بعد برکناری بازداشت هم شد. حواشی زیادی آن زمان بود. چه تعداد از نیروهای ذیل مجموعه به نوعی تغییر دادید یا کنار گذاشتید؟

آن موضوع را دستگاه های نظارتی و امنیتی باید بپردازند، ولی تعداد زیادی در لایه های مدیریتی نبودند.

*یعنی به کار شما لطمه ای وارد نشد؟

در ابتدا طبیعتاً آن فضایی که وجود داشت سنگین بود؛ توانستیم خودان را از آن فضا خارج کنیم و در شرایط آرامش واقعی خود قرار دهیم.

*در دو سال و خرده ای باز تخلفی صورت گرفته است و شما برخورد کنید؟

در یک اجتماع به این عظمت نمی‌توان گفت تخلفی اتفاق نمی افتد یا نیفتاده است، ولی اینکه افراد رو به جلو حرکت کردند و در جاهایی دستگاه ها، افراد، مدیران، کارشناسان با توجه به اهدافی که پیش‌بینی شده، خودشان را در آن چارچوب قرار دادند و یک جاهایی سعی کردیم نقاط حادثه‌خیز را شناسایی کنیم... فرایندها باید اصلاح شود، نگاه ها باید دچار تغییرات شود.

*مثلا یکی از فرایندهایی که برای خیلی ها سوال است و من صریح می پرسم، در دوره های مختلف اعلام می شدکه سایت باز شده و ثبتنام برای خرید خودرو کنید، تا مردم مراجعه می کردند در ساعات اولیه پر می‌شد و برخی می گفتند عده ای خاص ثبت‌نام کردند.

در مقطعی این حرف، حرف نادرستی نبود. حتی دستگاه امنیتی کشور یک تعدادی از این افراد را رصد کرده بودند. ما سیستم های خودمان را ارتقا دادیم و فایروال ها را تقویت کردیم، راه هایی که در سیستم ما نفوذ می کردند را شناسایی کردیم و برنامه های مناسب را جایگزین کردیم. در مقطعی این اتفاق افتاد و به جایی رسیدیم که یک روزی اعلام کردم که اگر کسی بتواند مستند به ما اثبات کند یک فردی چندین مورد ثبت نام کرده یک خودرو هدیه می‌دهم. واقعاً هم این کار را می‌کردم، ولی تا امروز که با شما صحبت می کنم یک نفر هم نتوانست ثابت کند، البته افراد زیادی مراجعه کردند که در فلان جا این اتفاق می افتد ولی هیچ سند و مدرکی برای این موضوع شناسایی نشد.

یعنی واقعاً منافذ را بستید؟

بله، منافذ را واقعاً بستیم و اجازه ندادیم که این اتفاق رقم بخورد. البته اینجا بحث دستگاه ها و حوزه های امنیتی به ما خیلی کمک کردند و رصد می کردند. حتی یک جاهایی در کشور شناسایی شد که اینها بصورت ویژه و خاص حمله به سایت می‌کردند و سعی می کردند فایروال های ما را شناسایی کنند و اختلال ایجاد کنند. ما کاری کردیم که نخبگان‌مان را تعدادی بکار می گرفتند، برای شکستن قفل های ما. در صورتی که این نخبه می تواند نخبگی خود را در جای دیگری بکار بگیرد.

شاید از بهمن 98 بود که موضوع به سمت قرعه کشی رفت و قرعه کشی هم با حضور تعداد زیادی از دستگاه های نظارتی و امنیتی از طریق سیستم های کامپیوتری انجام می شود و در این زمینه می توان گفت موردی نداریم. باز هم اینجا اعلام می کنم اگر در این سیستم هم کسی رصدی دارد و شناسایی کرده کسی از این طریق با ابزارهایی کاری را انجام می‌دهد، آمادگی دارم یک خودرو هدیه بدهم به کسی که من را نسبت به آن مسیر آگاه کند، ولی همکاران ما به شدت آنجا متمرکز هستند، دستگاه های امنیتی متمرکز هستند و من کمتر احتمال این را می دهم آنجا بخواهد اتفاقی از این جنس بیفتد.

*در آن روزهای بحرانی هر روز یک موردی بیرون می آمد و می گفتند این همه خودرو هست و واگذار نمی شود و برخی مواقع گفته می شد ناقص هستند و کامل نشده اند و برخی مواقع می گفتند اینها تصاویر اشتباه است. آن زمان شما درگیر این مسائل بودید؟ پیش بینی این امر را می کردید؟

واقعیت این است که کامل در جریان این بودیم و می خواهم خدمت مردم بیان کنم، چون دستگاه های نظارتی آمدند و مستندات را بررسی کردند. در داخل ایران خودرو این هدف را داشتیم که اگر امروز یک خودرو بیشتر می‌توانیم تولید کنیم، یک خودرو بیشتر می توانیم تجاری کنیم و تحویل مردم دهیم، واقعاً در این حوزه کم کاری نکردیم. بابت این حرف مصادیق داریم. در ایام نوروز حدود بیش از 25-24 هزار خودرو تحویل مردم دادیم. چرا این کار را کردیم؟ می توانستیم این کار را انجام ندهیم. ایام نوروز بود و همه جا هم تعطیل بود. در روزهای جمعه فراخوان می زدیم که اگر کسی علاقه مند هست همکاران ما در سازمان فروش حضور دارند و افراد اگر علاقه مند هستند جلوی درب کارخانه خودرو را تحویل بگیرند. این کار آیا برای این است که بتوانیم سریع تر در یک زمان کمتر مردم را به خودرو برسانیم یا خیر؟ از آن طرف، خودرویی که امروز تولید می شود صاحب آن مشخص است و تعهداتی دارند. این که امروز این خودرو را بفروشم یا نفروشم قیمت مشخص است. اگر از زمانی که باید تحویل می دادم گذشته باشد قیمت ثابت شده و به قیمت روزی که از تعهد گذشتیم. یعنی مثلا امروز 10 فروردین خودرو را تحویل می دهم و موعد تحویل خودرو است، اگر 10 فروردین تحویل ندهم قیمت این خودرو به 10 فرودین ثابت می شود.  این که 10 سال بعد از این هم تحویل بدهم باید با ین قیمت تحویل بدهم. پس اینجا برای من انگیزه ایجاد نمی کند. اگر خودرو برای آینده است که هنوز به آن نرسیدم که تحویل بدهم، خودرو را تولید می کنم و از ظرفیت تولید استفاده می کنم که با توجه به تعهدات گذشته ای که داشتم این فرض دوم محال شده بود. خودرو را تولید می کنم و به مردم تحویل می دهم. اگر خودرویی را معوق کردم و از زمان آن بگذرد من جریمه تاخیر پرداخت می کنم. البته اتفاق دیگری هم رقم می خورد که بخشی از خودرو در کف کارخانه دپو می شد، بدلیل این که یک قطعه تحریمی بود. ما در شرایط تحریم درست است که قطعه را می گرفتیم ولی حمل این قطعه با مصیبت روبرو بود. ما خیلی مواقع مدت های طولانی ما نمی توانستیم حمل کنیم. قطعه در گمرک کشور مبدا می ماند و آماده ارسال بود و ناوگان حمل و نقل هم برای حمل داشتیم. حتی یک زمان هایی برای این که بتوانیم مردم را خیلی ناراضی نکنیم حمل هوایی کردیم.

*پاسخ آقای مقیمی به کسانی که می گویند تا زمانی که واردات خودرو آزاد نشود صنعت خودرو ما پیشرفت نمی کند و تا زمانی که صنعت خودروی ما در این رقابت نیفتد پیشرفت نخواهد کرد، چیست؟

باید ببینیم با چه هدف و نیتی است. این که عرض کردم باید خودروی ما به بازارهای جهانی برود یکی از دلایل اصلی برای ورود به بازارهای جهانی این است که بتوانیم خود را همتراز کشورهای دنیا کنیم. اینکه فرض کنیم با این هدف که این خودرو وارد کشور شود و باعث این شود که بتوانیم به کیفیت لازم برسیم، بدلیل اینکه آن بازار تحت فشار و تهدید قرار می گیرد، به نظر من این نیت بدی نیست منتهی نکته این است که در شرایط موجود با شرایط ارزی که کشور در آن قرار گرفته است، ما آنقدر کالاهای اساسی‌تر از خودرو داریم که باید بدان بپردزایم که خودرو در آن اولویت پیدا نمی کند. برای اینکه آن هدف محقق شود بیشتر فکر می کنم از ناحیه این که ما خود را به بازارهای صادراتی برسانیم، می توانیم آن فاصله را کوتاه کنیم تا نیاز داخل کشور خودمان را پاسخ دهیم و این امکان وجود دارد.

*یکبار آقای رئیس کل بانک مرکزی گفته بود صنعت خودروسازی کشور فشل است. شما گفته بودید من به چنین چیزی اعتقاد ندارم و یک رقمی را بیان کردید که اگر این صنعت نباشد 20 میلیارد دلار ارز خارج می شود. واقعا همینطور است؟

بله. من عدد را با محاسبات عددی خدمت دکتر همتی بیان کردم و توضیحات را ارائه دادم. دعوت هم کردم و ایشان به ایران خودرو تشریف آوردند و بعد از آن از نزدیک که شاهد اقدامات و فعالیت های این گروه بزرگ صنعتی قرار گرفتند، واقعاً ایران خودرو را به عنوان یکی از سرمایه های ملی کشور می توانم نام ببرم و حتی در خاورمیانه می توان از آن نام برد.

*یعنی نظر آقای همتی عوض شد؟

به نظر من، امروز حتماً این نظر را نخواهند داشت. اینکه 20 میلیارد دلار خروج ارز خواهیم داشت، عدد بزرگی نیست؛ من فقط دو عدد جمع و ضرب کنم. امروز اگر همین خودروهایی که داخل کشور می سازیم بخواهیم از خارج کشور وارد کنیم باید خودرویی 10 هزار دلار پول بدهیم. این 10 هزار دلار را تصور کنید یک و نیم میلیون خودرو باشد بطور متوسط، این 15 میلیارد دلار می شود. همین خودروهایی که داخل کشور تولید می شود در فضای خدمات پس از فروش هر خودرو بعد از 3-2 سال که از عمر آن می گذرد معمولاً 5-4 درصد از ارزش خودرو صرف خدمات پس از فروش می شود. ما حدود 5-4 میلیارد باید واردات اجزای و قطعات کنیم که بتوانیم این خودروها را کف خیابان تردد کنند. پس در حوزه های قطعه‌سازی باید 5 میلیارد دلار واردات داشته باشم. وقتی صنعت خودروسازی نداشته باشم، قطعه سازی هم نخواهم داشت پس عملاً خودرو را باید وارد کنم و سالی 5 میلیارد دلار هم باید اجزا و قطعاتش را وارد کنم. این 20 میلیارد دلاری که بیان می کنم عدد بزرگی نیست. تا عددی که حضور ذهن دارم برای سال 99 است، ارزش پس از فروش اجزای و قطعات خودروهایی که امروز در کف خیابان های کشور هستند که حدود 20 میلیون خودرو است که 10 میلیون آن به گروه صنعتی ایران خودرو برمی‌گردد، مربوط به حوزه ایران خودرو، حدود 60 هزار میلیارد تومان در سال است.

*تاکنون با حضرت آقا دیدار داشتید؟

بله خوشبختانه.

چه زمانی بود؟

سال گذشته روز مبعث بود.

*توصیه ای داشتند؟

واقعیت این است که توفیق پیدا کردم چند دقیقه ای در خدمت ایشان باشم. البته دیدار دیگری هم بود که ما آنجا برای دیدار حضرت آقا با صنعتگران و جامعه اقتصادی کشور داشتند، حضور داشتیم. من بعنوان یکی از سخنرانان بودم ولی بدلیل محدودیت زمان دوستانی که جلوتر بودند، بلندتر و بیشتر از آن چه زمان در اختیار آنها بود مطالب طولانی شد و به ما نوبت نرسید ولی من توفیق پیدا کردم دقایقی خدمت آقا رسیدم و توضیحات مختصری بیان کردم. معظم‌له توصیه داشتند که محکم کارتان را دنبال کنید و کار را انجام دهید که حتماً موفق می شوید.

*فکر می کنید عرصه انتخابات ریاست جمهوری چطور شود؟

امیدوارم شرایط خوبی محیا شود و مشارکت خوبی اتفاق بیفتد و ان شاالله فرد اصلحی بعنوان رئیس جمهور آتی کشور انتخاب شود و ما دعا می کنیم این اتفاق بیفتد.

*فکر می‌کنید چه کسانی وارد عرصه می شوند؟

واقعیت این است که فکر می‌کنم چه کسانی بیایند، تا الان کسانی که اعلام آمادگی کردند را می‌توانم نام ببرم. ممکن است افراد دیگری هم باشد، ولی به نظرم آقای رئیسی در حوزه انتخابات حضور بیایند، آقای قالیباف، آقای جلیلی، آقای دهقان که حالا اعلام کردند، آقای سعید محمد و کسانی که در این جایگاه توان مدیریتی دارند.

*از اصلاح طلبان چه کسی خواهد آمد؟

بیشتر چیزی که در رسانه ها مطرح است حضور آقای ظریف و آقای جهانگیری است.

*بعنوان یک فرد اقتصادی فکر می کنید حضور چه کسی الان می تواند به تولید و اقتصاد کمک بیشتری کند؟

مهم این است کسی که بتواند یک همگرایی در توان داخلی ایجاد کند؛ همه توان های داخلی مدنظر است. این که بتواند تمرکز در یکسری حوزه های خاص ایجاد کند، چون در هر برهه ای از زمان، همین الان کشورهای پیشرفته را نگاه کنیم، اگر قرار بود تنوع به تمرکزی که می‌خواهند کار کنند، حتماً به نتیجه نمی رسیدند.

*خیلی سپاسگزارم؛ من از شما خداحافظی می کنم و دستخط آقای مقیمی عزیز پایان بخش برنامه است که برای ما خواهند نوشت.

«از تمامی دست‌اندرکاران این مجموعه خوب و آموزنده سپاسگذارم. ما  و همکاران ما در صنعت خودرویی کشور بر این باوریم که می‌توانیم و توانسته ایم.

امیدوارم در آینده نزدیک محصولات با کیفیت و با استانداردهای روز دنیا تقدیم شما مردم عزیز کنیم».

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۴۶۱۹۳۲۲:۰۵:۴۶ ۱۴۰۰/۲/۱۰
واقعا بیکاریم این همه رو بخونیم؟! سیستم فشل مدیریت دولتی خودرویی.....
ناشناس۱۹۴۶۲۸۲۲۳:۲۱:۳۶ ۱۴۰۰/۲/۱۰
شصت سال سن دارم. پانزده بار ثبت نلم کردم. ولی نام بنده در نیامده است. چه کنیم؟
ناشناس۱۹۴۶۲۹۰۲۳:۲۸:۲۴ ۱۴۰۰/۲/۱۰
ماشالله همه از دانشگاه ازاد دکترا دارند....خسته نباشی دکتر!!
جمشید۱۹۴۶۴۰۸۰۱:۵۹:۴۳ ۱۴۰۰/۲/۱۱
حالا اگه یه ۲۰،۳۰ نفر ثابت کردن به هر کدوم یه ماشین میدی؟
ناشناس۱۹۴۶۶۵۵۰۸:۴۵:۵۴ ۱۴۰۰/۲/۱۱
مدیرعامل ایران خودروبایدبه جرم گرانفروشی محاکمه شود
محمد۱۹۴۷۶۵۰۱۴:۳۰:۵۹ ۱۴۰۰/۲/۱۱
در واقع جایزه به کسی میرسه که بتواند ثابت کند نه برای اشکال در قرعه .
کبری خدری۱۹۴۷۶۶۴۱۴:۳۷:۴۵ ۱۴۰۰/۲/۱۱
اشکال نمی دونیم ولی لطفآ بااین گرانی شرایط گذاشتن دیگه از کجا در امد
ناشناس۱۹۴۸۲۰۳۱۹:۱۵:۴۱ ۱۴۰۰/۲/۱۱
مردم عادی شانس برنده شدن ندارن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین