انتخابات در قاب بيانيه گام دوم!

محمدكاظم انبارلويی،   4000205124
انتخابات در قاب بيانيه گام دوم!

ملت ايران به روايت بيانيه گام دوم انقلاب، وارد دومين مرحله خودسازي، جامع‌پردازي و تمدن‌سازي شده است.

رهبر معظم انقلاب در اين بيانيه مي‌فرمايد: «درودي از اعماق دل بر اين ملت؛ بر نسلي كه آغاز كرد و ادامه داد و بر نسلي كه اينك وارد فرآيند بزرگ و جهاني 40 سال دوم مي شود.»دفاع ابدي از نظريه نظام انقلابي اراده رهبري و ملت ايران در مواجهه با دشمن است و يك اساس و پايه در نظام‌سازي است.

نامزدهاي مطرح در انتخابات رياست جمهوري 1400 و شوراهاي اسلامي مخاطب اصلي اين بيانيه هستند. بيانيه گام دوم يك منشور حكومتي است.الزامات نظام‌سازي اسلامي در جاي جاي اين بيانيه مورد تكيه قرار گرفته است. بيانيه گام دوم براي نظام‌سازي اسلامي، آسيب‌شناسي دقيق دارد.

از جمله اين آسيب‌ها؛ فاصله گرفتن از ارزش‌ها، درس نگرفتن از تجربه‌هاي گران‌سنگ جمهوري اسلامي در حوزه‌هاي مختلف، مدارا با فريبكاران، عدم خودسازي، دل بستن به اميدهاي كاذب، حب رياست و... را بيانيه مورد دقت قرار داده است.
بيانيه گام دوم براي رسيدن به قله تحقق نظام‌سازي اسلامي راهكارهاي مشخص دارد.

نگاه خوشبينانه و توأم با اميد به آینده، مديريت جهادي ، حفظ روحيه انقلاب ، اتكا به نيروي انساني ماهر، مؤمن و كاردان و... راهكارهاي تعريف شده بيانيه گام دوم است.
آموزه‌هاي قرآن و اسلام به ما مي‌گويد؛ عقلانيت وسيله‌اي است كه انسان راه بهشت را طي مي‌كند و با آن پرستش خدا محقق مي شود. نظام‌سازي مطلوب بر اساس آموزه‌هاي دين هرگز از دايره عقل بيرون نمي رود. عقل چراغ روشني است كه ما با آن صراط مستقيم را طي مي كنيم.

يكي از مباحث مهم گفتماني در ايام انتخابات اين است كه نامزدها در مباحثي كه مطرح مي كنند ميزان پايبندي خود را به «عقل» و «شرع» به شهروندان نشان دهند تا مردم به تكليف خود در پاي صندوق‌هاي رأي دقيق عمل كنند. مردم در قاب بيانيه گام دوم انقلاب منتظرند ببينند نامزدها براي نظام‌سازي اسلامي چه اصول و مؤلفه‌هايي را ارائه مي دهند؟ ايجاد نظام اداري صحيح در كشور كليدي‌ترين وظيفه رئيس جمهور در اصل 126 قانون اساسي است . نامزدها در اين باره چه حرفي براي گفتن دارند؟ ايجاد نظام اقتصادي عادلانه نيز وفق اصل 126 قانون اساسي رئيس جمهور را مسئول «برنامه» و «بودجه» اين نظام مي شناسد. نامزدهاي 1400 در اين باره چه حرفي براي گفتن دارند؟ 

نامزدهاي مطرح بايد يك ارزيابي از كارنامه دولتي كه مي خواهند مسئوليت‌هاي كليدي كشور را از او تحويل بگيرند ، داشته باشند. آن‌ها بايد به مردم بگويند مسيرهاي غلط را چگونه مي‌خواهند اصلاح كنند و خسارت‌هاي به جا مانده را چگونه مي خواهند جبران كنند و از همه مهم‌تر چگونه مسيرهاي درست رفته را مي‌خواهند تداوم بخشند؟

رهبر معظم انقلاب در بخش توصيه‌ها در بيانيه گام دوم 7 محور اساسي را مورد اشاره و تأكيد قرار دادند.

اولين آن علم و پژوهش است . علم و پژوهش در كشور پس از انقلاب پيشرفت‌هاي محيرالعقول داشته است. اما دست‌هايي در داخل و خارج در نظام علمي و پژوهشي كشور مدام اخلال مي كنند.نامزدهاي رياست جمهوري با اختيارات وسيعي كه دارند چگونه مي‌خواهند جلوي اين اخلال را به‌ويژه در حوزه هسته اي بگيرند.

دومين مقوله در توصيه رهبري ؛ نظام معنوي و اخلاقي در كشور است كه مورد تهاجم سنگين فرهنگي دشمن است. آيا نامزدهاي مطرح به اين فكر كرده‌اند كه چگونه مي‌خواهند در برابر اين تهاجم بايستند و از كيان فرهنگ اسلام و قرآن در جامعه اسلامي ما دفاع كنند. رئيس جمهور رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي و رئيس شوراي عالي فضاي مجازي است. همه ابزارهاي سخت و نرم مقابله را در دست دارد. بايد در بحث‌هاي انتخاباتي نامزدها بگويند با اين ابزار سخت و نرم به نمايندگي از ملت چگونه مي خواهند استفاده كنند. كارنامه دولت مستقر در اين باره چيست؟ و كار را چگونه مي خواهند تحويل بگيرند و چطور به رئيس‌جمهور بعدي تحويل دهند؟

سومين مقوله در توصيه رهبري در بيانيه گام دوم موضوع اقتصاد و معيشت مردم است. نامزدهاي مطرح بايد كارنامه اقتصادي دولت را دقيق بدانند. بايد آن‌ها بدانند دولت فعلي كار را از كجا غلط دنبال كرد كه به آسيب‌هاي جبران‌ناپذير فعلي رسيده است؟ چرا به كار كارشناسي ، علمي و حرفه‌اي بي‌اعتنا بود؟ چرا مديريت جهادي را رها كرد و دل به مسائلي در سياست خارجي بست كه توهمي بيش نبود. اخلال در نظام اقتصادي كشور به موجب قوانين كشور بالاترين مجازات را دارد. اين اخلال صرفا توسط بخش خصوصي و اشخاص حقيقي صورت نمي گيرد. بلكه در نوع تصميم‌گيري و تصميم‌سازي نهادهايي كه رئيس جمهور مسئول مستقيم آن است نيز وجود دارد!

تصميم‌هاي اقتصادي كه موجب ضرر و زيان به بيت‌المال شد و حتي از دست رفتن جان هموطنان در تصميم بنزيني سال 98 منجر شد. اگر در دنيا كسي حساب و كتاب آن را نكشد در آخرت يك ذره آن هم حساب دارد و بايد رئيس جمهور پاسخگو باشد،  به تعبير شهيد رجايي در پايين نقطه جهنم اين حساب‌كشي انجام مي‌شود!

چهارمين توصيه رهبري در بيانيه گام دوم مسئله مبارزه با فساد و ايجاد عدالت است. رئيس جمهور كه خودش حال مبارزه با فساد را ندارد حتي در انجام وظايف دستگاه قضائي در مبارزه با فساد اخلال مي‌كند حسابش با كرام‌الكاتبين است. كساني كه در اجراي عدالت اخلال مي كنند و آن‌را تختطئه مي‌كنند و براي دشمن خوراك تهيه مي‌كنند نمي توانند دوستان خوبي براي رئيس جمهور و حواريون نامزدهاي مطرح باشند.

پنجمين نكته در توصيه رهبري صيانت از استقلال كشور و آزادي ملت است كه در سوگند رياست جمهوري هم جايگاه ويژه‌اي دارد. كساني كه مخل استقلال كشور و مخل آزادي‌هاي مردم هستند و اين مردم را زير چكمه استكبار جهاني مي‌خواهند بايد بدانند در صف اول صيانت از استقلال و آزادي ملت ، رئيس جمهور قرار دارد. با احدي در انجام اين وظيفه شوخي ندارد.

گفت‌وگوهاي برجامي متأسفانه آزمون خوبي براي حفظ استقلال و آزادي ملت نبود!

ششمين توصيه رهبري مسئله «عزت ملي» و ربط آن به روابط خارجي و از همه مهم‌تر مرزبندي با دشمن است. دولت بعدي بايد با مردم عهد ببندد در هيچ قرارگاهي در مراودات خارجي هرگز به دشمن لبخند نزند و لبخند طرف مقابل را هم دام بداند.در اين باره يك سينه پردرد سخن وجود دارد كه در جاي خود بايد گفته شود.

هفتمين و آخرين توصيه رهبري در قاب بيانيه گام دوم مقوله مهم «سبك زندگي» است . دولت نقش ويژه در اين باره دارد. مردم الگوي سبك زندگي خود را از سبك زندگي رهبران خود الگوبرداري مي‌كنند. رؤساي جمهور فعلي و قبلي و نيز نامزدهاي مطرح ببينند سبك زندگي آن‌ها و همكاران نزديك آن‌ها در دولت چقدر با سبك زندگي مردم شبيه است؟

رهبر معظم انقلاب در بيانات اخير خود خطاب به نامزدها فرمودند: «بدانيد چه بار سنگيني را قرار است به دوش بكشيد، سنگيني كار را بدانيد. حداقل براي ده‌تاي آن‌ها راه‌حل اجمالي داشته باشيد.»اگر گفتمان غالب در انتخابات 1400 از دل بيانيه گام دوم بيرون بزند مي‌توان اميد داشت كه فردي كه از صندوق رأي بيرون مي‌آيد مي‌تواند نقطه عطفي در اداره كشور پديد آورد.

«چيستي» گفتماني انتخابات 1400 مهم‌تر از «كيستي» آن است. اين‌كه رسانه‌ها مدام مي‌گويند كي مي‌آيد كي نمي‌آيد؟ يك بحث سر كاري است! آن‌ها بايد افكار عمومي را روي مسائل اصلي و بنيادي كشور متمركز كنند. چون دست برخي خالي است اجازه نمي دهند مباحث به سمت «چيستي» اين انتخاب برود.

يك جماعتي سوگند خوردند نگذارند مردم انتخاب اصلح و احسن داشته باشند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. وحدت ملی با وعده صادق

  12. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  15. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  16. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  17. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  18. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  19. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  23. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  24. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  25. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

پربحث‌های هفته

  1. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  3. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  10. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  11. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  12. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  16. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  17. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  18. اولین واکنش قوه قضائیه به ماجرای صدیقی و باغ ازگل/ انتقاد روزنامه اصولگرا از فرزین/ ارزیابی وزیر ارشاد از فضای گفت‌وگو در کشور

  19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  20. اسراییل چه باید بکند؟ 

  21. تورم نقطه‌به‌نقطه به ۳۵ درصد کاهش پیدا کرد

  22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  24. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  25. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

آخرین عناوین