زمان تقریبی آغاز واکسیناسیون عمومی در کشور

اجتماعی،   4000205018 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، زمان تقریبی واکسیناسیون عمومی را از اواخر تیر و مرداد اعلام کرد.

زمان تقریبی آغاز واکسیناسیون عمومی در کشور

همشهری نوشت: واکسیناسیون کرونا در ایران قرار است در ۴ فاز دنبال ‌شود؛ فاز اول کادر بهداشت و درمان و گروه‌های آسیب‌پذیرند که این مرحله در حال تمام‌شدن است. فاز دوم افراد دارای بیماری‌های خاص و زمینه‌ای و سالمندان و فاز سوم شامل زندانیان، سربازخانه‌ها و گروه‌های خاص شغلی، که به‌دلیل تجمعات ریسک بالایی دارند، می‌شود.

در فاز چهارم واکسیناسیون هم سایر افراد جامعه از  ۱۸‌ سال به بالا مدنظرند. در فاز دوم واکسیناسیون افراد برای ثبت‌نام، به مراکز بهداشت تعیین‌شده مراجعه می‌کنند و با ثبت کدملی و شماره تلفن، نام خود را در فهرست متقاضیان می‌نویسند.

مسئولان مراکز می‌گویند از شماره تلفن ۴۰۳۰ برای پیگیری‌های بعدی با متقاضیان تماس گرفته می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد از میان ۲۰ پایگاه جامع سلامت، تنها ۲ پایگاه به‌صورت تلفنی ثبت‌نام انجام می‌دهد. 

با این حال سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا زمان تقریبی این واکسیناسیون را تابستان اعلام کرده و گفت قرار است سامانه‌ای راه‌اندازی شود که در آن تمام مراحل واکسیناسیون ثبت می‌شود. زمان مراجعه به پایگاه‌ها هم از طریق همین سایت اعلام می‌شود: «افراد می‌توانند در این سامانه شغل و بیماری خود را اعلام کنند و از زمان تزریق واکسن خود مطلع شوند. تمام اطلاعات در این سایت راستی‌آزمایی می‌شود و از همان طریق هم به افراد اعلام می‌شود که در چه اولویتی قرار دارند.»

اطلاع‌رسانی مناسب نیست

در مرکز جامع سلامت غرب تهران اولویت با افرادی است که شرایط خاص ازجمله ابتلا به سرطان و ام‌اس دارند یا عمل قلب باز و پیوند انجام داده‌اند. بیماران پیوندی هم جزو همین اولویت‌ها قرار دارند. یکی از کارمندان این مرکز می‌گوید: در این مرکز از ۵ سال پیش واکسن فلج اطفال تزریق می‌شود اما تاکنون ابلاغی برای تزریق واکسن کرونا نشده است. ‌اکنون تنها اطلاعات شهروندان بالای ۶۰ سال ثبت می‌شود تا درصورت تامین واکسن از سوی مراکز جامع سلامت خصوصی، اطلاع‌رسانی از طریق پیامک و تماس با کسانی که در این مرکز ثبت‌نام کرده‌اند، صورت بگیرد.

او این توضیح را هم می‌دهد که هنوز دستوری برای ثبت‌نام از افراد بالای ۶۰ سال داده نشده و فعلا برای بیماران خاص ثبت‌نام انجام می‌شود. احتمالا ثبت‌نام گسترده از این افراد از طریق سامانه‌ای که برای این کار درنظر گرفته می‌شود، انجام خواهد شد: «این سامانه قبلا به نام سیب بود و اکنون با نام سینا اطلاعات شهروندان را ثبت می‌کند و برای همه ضروری است.»

آغاز واکسیناسیون عمومی در تابستان

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، روز گذشته، زمان تقریبی واکسیناسیون عمومی را از اواخر تیر و مرداد اعلام کرد و با اشاره به سامانه‌ای که قرار است برای واکسیناسیون‌ راه‌اندازی شود، توضیح داد: «به افراد زمان و مرکز سلامت مربوطه اعلام می‌شود و آنها خودشان انتخاب می‌کنند در کجا تزریق انجام دهند.» به‌گفته او، پس از تزریق دوز اول واکسن کرونا، پیامکی به تلفن شخص ارسال و اعلام می‌شود که اگر عارضه‌ای دارد با شماره مشخصی تماس بگیرد.

واکسیناسیون با چه واکسنی؟

براساس دستورالعمل‌های ارسالی به دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکنون واکسن چینی برای افراد پرخطر ازجمله افراد دارای بیماری زمینه‌ای و بیماری خاص و واکسن آسترازنیکا و اسپوتنیک روسی برای واکسیناسیون کادر درمان، استفاده شده است. اما شنیده‌ها حاکی از این است که برای ثبت‌نام‌کنندگان اولویت دوم، تزریق واکسن‌های ایرانی درنظر گرفته خواهد شد و البته واکسن روسی هم تامین‌کننده بخشی از نیاز کشور به واکسن کرونا خواهد بود.  

در این میان هم خبرهایی درباره تولید مشترک واکسن ایرانی - کوبایی منتشر شده و این که فاز سوم تست بالینی آن در ایران و کوبا شروع می‌شود. گفته می‌شود شاید بخشی از این واکسیناسیون از طریق این واکسن انجام ‌شود. علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران درباره کیفیت واکسن ایرانی می‌گوید: «اگر بخواهم از کیفیت واکسن ایرانی - کوبایی که از فردا (دوشنبه) مرحله سوم کارآزمایی بالینی آن در ۷ استان آغاز خواهد شد، بگویم، باید این مثال را بزنم که کارخانه بنز هیچ زمانی پیکان تولید نمی‌کند. عوارض این واکسن بسیار کم است و خود من هم با وجود دسترسی به انواع واکسن‌های موجود در دنیا ترجیح دادم در فاز سوم کارآزمایی بالینی همین واکسن را تزریق کنم. فردا در استان زنجان همان واکسنی را دریافت می‌کنم که تأییدش می‌کنم و نسبت به سلامت و ایمنی آن اطمینان دارم.»

همچنین حسین صافی‌زاده، معاون بهداشتی علوم پزشکی کرمان هم می‌گوید: «هنوز برای آغاز واکسیناسیون اولویت‌ دوم زمانی تعیین نشده است اما طی چند روز آینده به‌محض ابلاغ از سوی وزارتخانه از طریق سرپرست خانواده‌، زمان واکسیناسیون سالمندان بالای ۸۰ سال اعلام خواهد شد.» آرش نظیمی، سخنگوی علوم پزشکی اصفهان اما خبر می‌دهد: «در این مرحله سالمندان دارای عوامل خطر و سپس سالمندان سالم و گروه میانسال دارای عامل خطر واکسینه خواهند شد.»

دیدگاه کاربران

محمد اشرفی۱۹۳۶۳۴۳۰۹:۱۵:۲۹ ۱۴۰۰/۲/۵
هنوز ما کادر تشخیص ودرمان مراکز خصوصی واکسینه نشدیم! چطوری اولویت دوم شروع می خواهد بشود!
ناشناس۱۹۳۶۴۱۳۰۹:۵۹:۱۵ ۱۴۰۰/۲/۵
واقعا تو این شرایط افراد بالای 80 سال باید بلند شن برن توصف برای ثبت نام واکسن؟ یعنی راه بهتری به عقلشون نمیرسید تو این زمونه که همه چیز از طریق اینترنت انجام میشه؟ اصلا مگه اطلاعات همه این افراد از طریق ثبت احوال در دسترس نیست ؟
ناشناس۱۹۳۶۴۶۴۱۰:۲۵:۴۹ ۱۴۰۰/۲/۵
ثبت‌نام اولویت دوم واکسیناسیون آغاز شد + جزئیات نام‌نویسی خدایی خنده دار تر این جملات داریم اگه واکسن اینقدر داره زیاد میشه پس چرا مسوولین خدوم مملکت خودشدن رو جای پاکبان و کادر درمان ... میگذارند
ناشناس۱۹۳۶۴۶۶۱۰:۲۶:۲۹ ۱۴۰۰/۲/۵
این یک طنز واقعی است که از یک طرف تجمع را مضر می دانیم و از طرفی، مردم برای ثبت نام واکسیناسیون باید حضوری بیایند تو صف!!
ناشناس۱۹۳۶۵۱۷۱۰:۴۹:۴۶ ۱۴۰۰/۲/۵
ثبت نام حضوری چه مسخره بازی است برای افراد مسن!؟ در این شرایط فرد ۸۰ ساله باید حضوری بیاد ؟ فکر می کند کسی؟
ناشناس۱۹۳۶۵۷۴۱۱:۱۹:۳۰ ۱۴۰۰/۲/۵
چرا حضوری؟ خبر ندارند چیزی به نام اینترنت وجود دارد؟ خبر ندارند تلفن اختراع شده و چیزی به نام پیامک وجود دارد؟ خبر ندارند که این صف های طولانی خود باعث گسترش بیماری می شود؟
ناشناس۱۹۳۶۶۸۵۱۲:۲۵:۴۲ ۱۴۰۰/۲/۵
قابل توجه اون خانومی که فکر میکرد هنوز رتبه اول بی کفایتی رو کسب نکردیم!!! سالمندان بیان توی این گرما، تجمع کنن که اسمشون رو یادداشت کنیم
ناشناس۱۹۳۶۷۸۶۱۳:۲۲:۴۵ ۱۴۰۰/۲/۵
بابا خیلی اینا تعطیل اند. صف؟ ثبت نام؟ می خواید بالای 60 ساله ها رو بکشید؟
ناشناس۱۹۳۶۹۵۱۱۴:۵۸:۳۸ ۱۴۰۰/۲/۵
ویروس کرونا تا ابد در ایران ماندگار است. متخصصین میگویند برای قطع زنجیره سرایت ویروس میبایستی 70 در صد مردم واکسن بزنند حتی اگر 50 در صد مردم(40 میلیون نفر) را در طول شش ماه بخواهند واکسن بزنند نیاز به 80 میلیون واکسن ( دو نوبته) و یا 40 میلیون یک نوبته داریم و حساب کنید هرماه چند میلیون واکسن نیاز داریم که تزریق بشود
ناشناس۱۹۳۶۹۸۱۱۵:۲۱:۲۰ ۱۴۰۰/۲/۵
الان اون یکی تون گفت ثبت نام نداریم که!!!
ناشناس۱۹۳۷۰۷۳۱۶:۲۶:۴۰ ۱۴۰۰/۲/۵
هر وقت مصاحبه میکنید... یه تاریخ جدید میدید.
ناشناس۱۹۳۷۰۸۴۱۶:۳۴:۵۴ ۱۴۰۰/۲/۵
هر وقت افتاب از غرب طلوع کرد شما واکسیناسیون عمومی را اغاز و هر وقت در شرق پایین امد به پایان میرسانید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین