واژه «متراژ» در گفتگوی تلویزیونی توهین‌آمیز بود؟ + فیلم

فرهنگی،   4000204095

رسالت بوذری مجری برنامه «مثل ماه» درباره حواشی به‌وجود آمده به‌دنبال استفاده از واژه «متراژ» در گفتگو با یک معلول، به ارائه توضیحاتی پرداخت.

واژه «متراژ» در گفتگوی تلویزیونی توهین‌آمیز بود؟ + فیلم

مهر نوشت: شب گذشته انتشار ویدئویی از برنامه افطار شبکه سه در شبکه‌های اجتماعی با واکنش انتقادی کاربران مواجه شد. در این ویدئو رسالت بوذری مجری برنامه «مثل ماه» در مقابل یک فرد معمول از واژه «متراژ» برای پرسیدن از وضعیت جسمی خانواده‌اش استفاده می‌کند و کاربرد همین واژه در مقابل فردی که از نظر ابعاد دست و پا دچار معلولیت است، با واکنش‌هایی تند در فضای مجازی همراه شد.

فارغ از بریده ویدئوی منتشر شده اما بعدتر، نسخه کامل این گفتگو نشان داد این واژه ابتدا توسط خود مهمان استفاده شده و خود او در ویدئویی جداگانه درباره آن توضیح داد.

رسالت بوذری مجری برنامه اما در توضیحی درباره سوءتفاهم‌هایی که در چنین مواقعی ایجاد می‌شود و الزامات گفتگو و اصلاً دلایل خودش برای به کار بردن این عبارت توضیح می‌دهد.

سوالم کاملاً آگاهانه بود

رسالت بوذری مجری «مثل ماه» که طی شبانه روز اخیر گفتگوی وی با یک فرد معلول و استفاده از واژه «متراژ» در این برنامه مورد انتقادهای بسیاری قرار گرفت در توضیحی درباره آگاهانه بودن یا تصادفی بودن عبارتی که به کار برده است، گفت: فیلمی که جدید منتشر شده است گویای همه چیز است و سوال من کاملاً آگاهانه بود. وقتی من می‌بینم رو به روی من کسی نشسته است که دوست دارد این معلولیت دیده نشود و یک تفاوت دیده شود و حتی این تفاوت را با چنین الفاظی بیان می‌کند من هم دوست دارم او را خوشحال کنم و جمله‌ای به کار می‌برم که خودش می‌گوید.

وی اضافه کرد: به نظرم توضیحات مصطفی شریعتی مهمان برنامه نشان داد که نباید بدون توجه به همه وجوه یک ماجرا قضاوت کرد.

بوذری درباره اینکه چقدر باید نگران بازتاب‌های سخنان در هر لحظه از اجرا بود به خصوص برای مخاطبی که در جریان کامل یک برنامه، فیلم، ویدئو و گفتگو نیست، بیان کرد: اگر بخواهیم این‌جوری نگاه کنیم اصلاً نباید اجرا کنیم به هر حال من به عنوان مجری باید در کلیت و توالی یک اتفاق دیده شوم.

این مجری باسابقه تلویزیون درباره واکنش‌ها به شوخی بودن این عبارت نیز تصریح کرد: به نظر می‌آید آنها که فضای حرفه‌ای را درک می‌کنند متوجه می‌شوند که خیلی بعید است که آدم رو به روی معلول باشد، از چنین جمله‌ای استفاده کند و قصدش شوخی و طنازی یا مطایبه باشد. فردی که اندکی بویی از رسانه برده باشد می‌داند روبه‌روی معلول نباید چنین شوخی‌ای انجام داد.

اجرای هتاکانه و پرده‌دری نداشته‌ام

وی در بخش دیگری گفت: حتی اصلاً لازم نیست شما مجری باشید و یک آدم کاملاً معمولی و غیررسانه‌ای هم می‌داند باید چگونه با هر فردی رفتار کرد. شما به عنوان یک فرد عادی وقتی به یک معلول می‌رسید سعی می‌کنید حواستان به نحوی به او باشد و حتی قدتان را کوتاه کنید تا به نوعی او آزرده نشود. به ویژه که ادب ویژگی اجرای من است و اگر هم نقدی داشته‌ام آن را گفته‌ام با صدای بلند هم گفته‌ام اما اجرای هتاکانه و پرده دری نداشته‌ام. مرز من در گفتگو همیشه ادب بوده است پس ممکن نیست این عبارت ناخواسته باشد و خوشحالم که با ادبیاتی که خود مهمان دوست داشت این حرف را بیان کردم.

بوذری درباره اینکه چقدر انتظار داشت با این حجم از انتقادها مواجه شود؟ گفت: انتظار نداشتم اما الان روزگاری است که باید انتظار همه چیز را در فضای مجازی داشت. البته یک سری حرف‌ها، کنایه‌ها و نقدها باعث می‌شود عده‌ای به آن‌ها واکنش داشته باشند. من یک نکته می‌گویم چرا این وایرال شب برنامه اتفاق نیفتاد؟ به نظرم این خیلی عجیب است. بعد از این برنامه، ما برنامه‌ای پربازدید داشتیم که یک دختر سوری روی آنتن شبکه، پدر و مادرش را می‌بیند و بازخورد فوق‌العاده‌ای داشت اما حس می‌کنم تیغ نقد من در این چند شب و پربازدید شدن برنامه دختر سوری به مذاق عده‌ای خوش نیامده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین