غریب آبادی: تغییر در روش غنی سازی ۶۰ درصدی بر اساس برنامه از قبل طراحی شده است

جهان،   4000203004

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره گزارش جدید آژانس توضیحاتی ارائه داد و گفت که تغییر در روش غنی سازی ۶۰ درصدی بر اساس برنامه از قبل طراحی شده است.

غریب آبادی: تغییر در روش غنی سازی ۶۰ درصدی بر اساس برنامه از قبل طراحی شده است

به گزارش فارس، به دنبال انتشار گزارش جدیدی از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه آژانس در روز گذشته راستی آزمایی کرد که غنی سازی ۶۰ درصدی در یک زنجیره IR6 انجام می شود و زنجیره ماشین های IR4 همزمان به غنی سازی ۲۰ درصدی اختصاص یافته است، کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین و آژانس بین المللی انرژی اتمی، توضیحاتی را در این خصوص ارائه داد.

غریب آبادی گفت: این تغییر روش، موضوع تازه ای نبوده و کاملا مرتبط با اقدامات و تصمیمات فنی است و در پرسشنامه اطلاعات طراحی که از سوی ایران به آژانس در هفته قبل ارائه شد نیز از قبل پیش بینی شده بود.

وی افزود: در پرسشنامه آمده بود که غنی سازی ۶۰ درصدی ابتدا در دو زنجیره ماشین های IR6 و IR4 به طور موازی انجام می شود و بعد از چند روز، دو زنجیره به یکدیگر متصل و اصطلاحا کوپل می شوند و در حالت جدید،  زنجیره IR6 دارای خروجی محصول ۶۰ درصد شده و زنجیره IR4 نیز به صورت تاندم به غنی سازی ۲۰ درصدی اختصاص می یابد. 

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: تا پیش از این، به هر دو زنجیره مواد تا ۵ درصد به طور جداگانه تزریق می شد و محصول ۶۰ درصد نیز از هر زنجیره جداگانه برداشت می شد، اما در روش جدید دو زنجیره به هم کوپل (متصل) شده فقط با یک بار تزریق مواد تا ۵ درصد، دو محصول متفاوت ۶۰ و ۲۰ درصد برداشت می شود. در واقع، از این طریق، عملیات غنی سازی به شدت بهینه تر شده است.

به گزارش فارس، صبح یکشنبه‌ ۲۲ فروردین ماه «بهروز کمالوندی»معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با فارس از وقوع حادثه در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی سازی نطنز خبر داد و گفت که این حادثه تلفات انسانی و آلودگی به همراه نداشته است.

روز سه شنبه عباس عراقچی معاون وزیر خارجه که در وین حضور داشت تصمیم ایران برای انجام غنی سازی ۶۰ درصد را اعلام کرد و پس از آن کمالوندی به فارس گفت که مقدمات اجرایی آن از سه شنبه شب در نطنز شروع می شود.

غریب آبادی نماینده ایران در آژانس نیز بعد از آن در توئیتی در این خصوص نوشت: بر اساس نامه و اطلاعات طراحی که در بعدازظهر روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین ماه تحویل آژانس شد، غنی سازی ۶۰ درصدی در دو زنجیره از سانتریفیوژهای جدید IR4 و IR6 در نطنز انجام می‌شود. فرآیند فنی از همین روز آغاز شده و پیش بینی می‌شود هفته بعد اورانیوم با غنای ۶۰ درصد برداشت شود. این اقدام که در واکنش به خرابکاری اخیر در نطنز صورت می‌گیرد، آثار قابل توجهی نیز در ارتقای کیفیت و کمیت رادیوداروهای تولیدی سازمان انرژی اتمی دارد.

علی اکبر صالحی هم روز جمعه ۲۷ فروردین ماه با تایید غنی سازی ۶۰ درصد در نطنز گفت: چهارشنبه دستور راه اندازی ۶۰ درصد را دادیم و ۴۰ دقیقه بامداد امروز (جمعه) محصول ۶۰ درصد را گرفتیم. محصولی که الان می‌گیریم حدود ۹ گرم در ساعت است. دارند روی چیدمان زنجیره ها کار می‌کنند که تولید ۶۰ درصد ما کمتر می شود و ممکن است به ۵ الی ۶ گرم برسد. اما با این دو زنجیره همزمان ۲۰ درصد تولید می‌کنیم. هم ۶۰ درصد تولید می‌کنیم و با یک تزریق همزمان هم ۲۰ درصد تولید می‌کنیم که ظرف یکی دو روز آینده بهینه سازی‌ها به پایان می‌رسد. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین