جنگ نابرابر کادر درمان با کرونا؛ نقاهتگاه های موقت به داد می رسد؟!

گروه اجتماعی الف،   4000203001 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

با پر شدن ظرفیت مراکز درمان کرونا پیدا کردن تخت خالی در مراکز درمان کرونا به کیمیا تبدیل شده است. افزودن نقاتگاه موقت پیشنهادی است که در این شرایط دشوار مطرح شده است. نقاهتگاه هایی که امید می رود در کنار جدیت در اعمال محدودیت و رعایت پروتکل ها ، تزریق واکسیناسیون و افزایش تخت های بستری گره ای از این وضعیت دشوار که عضو کمیته علمی‌ ستاد مقابله با کرونا آن را «جنگی» توصیف کرده است ، باز کند.

جنگ نابرابر کادر درمان با کرونا؛ نقاهتگاه های موقت به داد می رسد؟!

دکتر محمدحسین دهنوی، متخصص بیماری های عفونی در گفتگو با الف با اشاره به لزوم جدی گرفتن راه اندازی نقاهتگاه های موقت به تبعات تکمیل شدن ظرفیت مراکز درمان کرونا اشاره می کند و می گوید: «موج چهارم کرونا قابل مقایسه با موج های قبلی بیماری نیست. در این موج جدید، بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا به سرعت به فاز حاد بالینی می رسند و نیازمند تخت بستری می شوند. در این شرایط، بسیاری از مراکز درمانی مجبور به انتخاب بیماران هستند. یعنی فقط بیمارانی را می پذیرند که نیاز جدی تری به تخت های بیمارستانی داشته باشند، در حالی که تا چند هفته قبل، روند پذیرش بیماران بستری با سهولت بیشتری انجام می شد.»

او یادآور می شود: «وقتی مراکز درمان کرونا به نقطه اوج ظرفیت پذیرش خود برسند، به این معنی است که کادر درمان هم دچار خستگی و فرسودگی بیشتری خواهند شد، زیرا حجم مراجعه به بیمارستان ها چندبرابر شده است. تداوم این وضعیت باعث می شود که کادر درمان هم مستهلک شود و به نقطه ای برسد که دیگر توانی برای ارائه خدمت نداشته باشد.»

دهنوی با اشاره به راه حل های رفع کمبود تخت های بستری، تاکید می کند: «چندین برنامه جدی باید به طور همزمان انجام شود تا بار بستری بیمارستان ها کمتر شود. در وهله اول باید رعایت پروتکل های بهداشتی و اعمال محدودیت های کرونایی با جدیت بیشتری دنبال شود تا آمار مراجعه بیماران، سیر صعودی به خود نگیرد. در وهله دوم نیاز است که ظرفیت تخت های بستری افزایش پیدا کند و در صورت ضرورت، ظرفیت بستری در سایر بخش ها نیز به درمان کرونا اختصاص پیدا کند.»

او ادامه می دهد: «در این شرایط باید راه اندازی نقاهتگاه های موقت نیز جدی گرفته شود تا بیمار مبتلا به کرونا در این نقاهتگاه ها درمان شود. این اتفاق باعث می شود که ابتلای خانوادگی کمتر شود. الان مشکل جدی که داریم این است که فرد با تست مثبت کرونا به منزل می رود و سایر اعضای خانواده را هم مبتلا می کند. همین اتفاق به یکی از عوامل تکمیل شدن ظرفیت تخت های بستری تبدیل شده است. البته موفقیت فرآیند قرنطینه در هر نقطه ای از جهان، نیازمند این است که دولت از بیماران، حمایت مالی کند تا بیماران مجبور به حضور در فضای کار نباشند و قرنطینه را نشکنند، اما متاسفانه از ابتدای پاندمی تاکنون، این موضوع را خیلی جدی نگرفتند.»

همچنین این متخصص بیماری های عفونی به اهمیت تسریع واکسیناسیون سراسری کرونا اشاره می کند و می گوید: «اگر می خواهیم پیک های بعدی کرونا اتفاق نیفتد و دوباره ظرفیت تخت های بستری تکمیل نشود، باید واکسیناسیون سراسری کرونا با سرعت بیشتری انجام شود. تا وقتی 70 درصد جامعه در برابر کرونا واکسینه نشوند، همواره احتمال بروز پیک های بعدی کرونا وجود دارد. با توجه به جهش های مکرر ویروس کرونا، میزان سرایت و شدت بیماری نیز افزایش پیدا کرده است. اگر می خوهیم در دام پیک های بعدی گرفتار نشویم، مسئولان باید فرآیند واردات و تولید واکسن کرونا را تسریع کنند.» 

کمبود شدیدتر در بخش تخت‌های آی‌سی‌یو

باید در نظر داشت که در بخش مراقبت های ویژه که بیماران بسیار بدحال کرونا به آنجا منتقل می شوند، کمبود تخت بستری بسیار شدیدتر است. بسیاری از تخت های آی سی یو در اغلب مراکز درمانی به درمان بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته است، اما با توجه به افزایش روزافزون تعداد بیماران بدحال، ظرفیت این تخت های ویژه به هیچ وجه کافی نیست. 

کارشناسان سلامت می گویند که در حال حاضر حداقل به حدود 20 هزار تخت مراقبت ویژه بیمارستانی نیاز داریم، اما فقط حدود یک سوم از تخت مراقبت‌های ویژه مورد نیاز در کشور، تامین شده است. 

راه اندازی این تخت های ویژه نیز به تامین تجهیزات تخصصی و بکارگیری نیروهای متخصص آی‌سی‌یو نیاز دارد. به همین دلیل راه اندازی تخت های آی‌سی‌یو نیز چندین برابر تخت های عادی، هزینه دارد. کارشناسان هشدار می دهند در شرایطی که تعداد بیماران بدحال کرونا در موج چهارم کرونا با همین شتاب افزایش پیدا کند، دیگر نباید روی ظرفیت و توان فعلی تخت های ویژه، چندان حساب باز کرد.

 خسرو صادق نیت، رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی هم ضمن اشاره به افزایش تعداد مراجعان، بستری‌ها و مرگ و میرهای کرونایی، هشدار داده است: «ظرفیت کرونایی بیمارستان تکمیل شده است. در این شرایط، مجبوریم خدمات به بیماران غیر کرونایی را کمتر کنیم تا بتوانیم پاسخگوی بیماران مبتلا به کرونا باشیم.»

همچنین محمد طالب پور، رئیس بیمارستان سینا هم با بیان اینکه تعداد بیماران ما نسبت به قبل از عید هفت برابر شده، تاکید کرده است: «از هر ۱۰ مراجعه کننده مجبوریم چهار نفر را بستری کنیم. از الان باید برای روزهای آینده که به اوج مبتلایان خواهیم رسید فکر شود تا سرویس دهی به بیماران به هم نریزد.»

حتی مسعود مردانی، عضو کمیته علمی‌ ستاد مقابله با کرونا با صراحت اعلام کرده است: «اگر فرزند خود من هم بیمار شود، جایی برای بستری او در مراکز درمان کرونا نیست‌.»

او وضعیت فعلی بیماری کرونا در کشور را فوق بحرانی خواند و از پر بودن تخت‌های بیمارستانی به دلیل مراجعات بالای بیماران خبر داد.

مردانی با اشاره به روند رو به افزایش ابتلا به کرونا در کشور و پر بودن ظرفیت تخت‌های بیمارستانی، خاطرنشان کرد: «وضعیت فعلی ما باید با زمان جنگ مقایسه شود. الان وضعیت بیماری در کشور بحرانی و حتی فوق بحرانی است. الان یک بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی می‌تواند هفت نفر دیگر را در آن واحد بیمار کند. مطمئنا تعداد مرگ و میرها از رقم فعلی بالاتر خواهد رفت.»

همچنین نادر توکلی، معاون درمان ستاد ملی مقابله با کرونا در کلانشهر تهران هم با اشاره به تکمیل ظرفیت مراکز درمانی، تاکید کرد: «در زمان شروع پیک تازه کرونا حدود هفت هزار و ۵۰۰ تخت را به بیماران تخصیص داده بودیم. این ظرفیت بلافاصله تکمیل شد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا تخت‌ها را به ۹ هزار عدد افزایش دهیم، اما این ظرفیت نیز همانند وضعیت گذشته بعد از ۴۸ ساعت تکمیل شد. در حال حاضر تمام خدمات غیر اورژانسی بیمارستان‌ها را تعطیل کرده ایم.»

او تصریح کرد: «قاعدتا تهران باید ۱۰ روز تعطیل شود. یعنی اکثر فعالیت‌ها تعطیل شود، همچون شرایطی که در نوروز سال گذشته داشتیم تا بتواند زنجیره اپیدمی را مقداری کنترل کنیم. قطعا محدودیت‌های فعلی که در شهر تهران وجود دارد می‌تواند بهتر از این باشد. البته بخشی از علت افزایش مراجعه به بیمارستان‌ها قدرت ویروس است. متاسفانه ابتلاها معمولا خانوادگی است. یعنی همه به شکل قطاری از هم می‌گیرند. خانواده‌ای داریم که چهار نفرشان در یک بیمارستان بستری هستند. درگیری‌ها سریع‌تر اتفاق می‌افتد و بیماران بدحال‌تری نسبت به هفته‌ قبل در اورژانس داریم.»

اغلب مراکز درمان کرونا در سراسر کشور به نقطه ای رسیده اند که پیدا کردن تخت خالی برای بیماران، براحتی امکان پذیر نیست. روند پذیرش بیمار جدید در بسیاری از مراکز درمانی، قفل شده است و به گفته کارشناسان، این شرایط حداقل تا چند هفته دیگر طول می کشد.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۳۳۹۲۴۰۲:۰۲:۱۷ ۱۴۰۰/۲/۳
دیوانه ای سنگی بزرگ در چاه ملت انداخت و فرصت عید که بهترین موقع برای قرنطینه در کشور را گفت ما پیک چهارم را رد کرده ایم و به توصیه وزیر بهداشت که به انواع مختلف حتی خواهش و تمنا درخواست کرد به مسافرت نروید در پایان دولت کمیته حقیقت یاب دولت را بابت عملکردهای ناصواب محاکمه و مجازات نماید لذا لازم است مجلس طرح ممنوع الخروجی دولت که در هشت سال مسولیت داشته اند و تمامی مدیران هشت سال
ناشناس۱۹۳۳۹۴۴۰۲:۵۶:۱۹ ۱۴۰۰/۲/۳
بعیده و احتمالا وضعیت خیلی بدتر خواهد شد تازه ویروس هندی کرونا هم داره میاد ویروس نوع برزیلی هم تا ترکیه اومده این تنها چاره اش واکسیناسیون بود که انجام نشد تلفات سنگین تر خواهد بود متاسفانه
ناشناس۱۹۳۳۹۵۸۰۴:۲۸:۵۵ ۱۴۰۰/۲/۳
پس چی شد بیمارستانهای صحرایی سپاه؟
ناشناس۱۹۳۴۰۱۶۰۸:۱۹:۱۶ ۱۴۰۰/۲/۳
جناب تخت بیمارستانی که تخت خواب نیست کلی امکانات لازم داره.
ناشناس۱۹۳۴۱۲۴۱۰:۵۱:۵۵ ۱۴۰۰/۲/۳
تخت بدون اکسیژه ای مراقبت پرستار/ پزشک یعنی فقط خوابگاهی که هوای الوده تری نسبت به خانه دارد
ناشناس۱۹۳۴۲۲۹۱۲:۰۸:۴۸ ۱۴۰۰/۲/۳
این تختهای بدون دستگاه اکسیژن نقاهتگاه هستند؟ خونه که راحت تره.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین