سهم بنزین یارانه‌ای از مصرف چقدر است؟

اقتصادی،   4000202117

در حالی که مصرف بنزین ایرانی‌ها در فروردین ماه به طور میانگین حدود ۸۰ میلیون لیتر در روز بوده که حدود ۶۳ میلیون لیتر از آن مربوط به بنزین یارانه ای است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، مصرف بنزین در کشور به تدریج در حال افزایش است این رشد مصرف تا آنجا بوده که تنها در فرودین ماه امسال رشدی ۶۰ درصدی را در مقایسه با فروردین سال گذشته به ثبت رسانده است.

این موضوع علاوه بر آنکه زنگ خطری برای خودکفایی در تولید و صادرات بنزین ایران به شمار می رود، همچنین یارانه بیشتری را نیز می سوزاند.

بنزین در ایران یارانه بالایی دریافت می کند و با وجود آنکه در یک دهه گذشته همواره تلاش شده تا این یارانه کاهش پیدا کند اما در عمل هر بار، با رشد قیمت دلار و نوسانات قیمت نفت، افزایش قیمت بنزین داخلی بعد از گذشت چند سال بی اثر شده و دوباره قیمت داخلی آن از قیمت های جهانی فاصله گرفته است.

غیر واقعی بودن قیمت بنزین در کنار عدم بهینه سازی مصرف سوخت و مصرف بالای بنزین در خودروهای ایرانی، افزایش مصرف بنزین در کشور را دامن زده است.

این افزایش مصرف تا آنجا پیش رفت که در ماه هایی از سال ۹۸، ایرانی ها روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در باک های خود می سوزاندند.

با سهمیه بندی بنزین در ۲۴ آبان ماه و بازگشت کارت سوخت، البته از این مصرف کاسته شد. بر اساس سهمیه بندی بنزین، خودروهای شخصی هر ماه ۶۰ لیتر بنزین یارانه ای با قیمت هزار و ۵۰۰ تومان در یافت می کنند و در صورت نیاز بیشتر به مصرف، بنزین آزاد را لیتری ۳ هزار تومان می خرند.

در آن زمان، قیمت بنزین آزاد تا حدی به قیمت های جهانی نزدیک بود. اما با جهش قیمت ارز و همچنین افزایش قیمت نفت، کم کم قیمت بنزین ایران در مقایسه با قیمت های جهانی ارزان شد.

با کاهش قیمت بنزین در مقایسه با قیمت های جهانی، مصرف بنزین که در سایه سهمیه بندی و همچنین شیوع کرونا کاهش پیدا کرده بود، دوباره افزایشی شد.

بررسی های ایرنا نشان می دهد که مصرف بنزین در حال حاضر به ۸۰ میلیون لیتر در روز رسیده است. از این میزان چیزی حدود ۶۲ تا ۶۳ میلیون لیتر از بنزین مصرفی از محل بنزین یارانه ای تامین می شود. این اعداد نشان می دهد بیش از ۷۵ درصد از بنزین مصرفی کشور بنزین یارانه ای است.

علاوه بر آن، همچنین بنزین که به نام بنزین آزاد به فروش می رسد نیز یارانه دریافت می کند زیرا قیمت واقعی بنزین ۳ هزار تومان نیست.

به گزارش ایرنا، ادامه روند کنونی مصرف در صورت رفع محدودیت‌های کرونا می‌تواند مصرف بنزین در کشور را به شدت افزایش دهد.

موضوعی که ایران را از دایره صادرکنندگان بنزین خارج کرده و حتی تا دو سال آینده دوباره واردکننده بنزین خواهیم شد.

البته با اصلاح الگوی مصرف و افزایش بهینه‌سازی مصرف سوخت می‌توان از این اتفاق جلوگیری کرد. با این حال در کنار اصلاح الگوی مصرف باید افزایش مصرف سی. ان. جی را نیز در دستور کار قرار داد.

ایران در شرایط فعلی ۴۰ میلیون متر مکعب ظرفیت توزیع روزانه سی. ان. جی را دارد که می‌توان با توجه به ظرفیت خالی موجود که حدود ۲۰ میلیون متر مکعب می‌شود، افزایش مصرف بنزین را کنترل کرد.

همچنین ایران که دومین دارنده ذخایر گاز جهان به شمار می‌رود، می‌تواند با تکیه بر این سوخت ملی، در مصرف سوخت مایع صرفه‌جویی کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین