توصیه‌های طب ایرانی برای خواب مناسب

سلامت،   4000202054

زندگی امروزی، به شیوه خواب و بیداری انسانها بیشترین ضربه را وارد کرده است. برای برخی حتی تصور اینکه زودتر از ساعت ۱۲ شب بخوابند ممکن نیست و این امر در نسل جوان نمود بیشتری دارد.

به گزارش ایسنا، پزشکان معتقدند اگر می‌خواهید خوابی منجر به حفظ تندرستی داشته باشید باید ساعت ۹ شب به رختخواب بروید و در عوض برای انجام کارهای خود پیش از طلوع آفتاب برخیزید. ساعت خواب صحیح آنقدر مهم است که برخی اطبای طب ایرانی یکی از علل شیوع بیماری‌های التهابی در جوامع امروزی را ناشی از همین اختلال در ساعات خواب و دیر خوابیدن می‌دانند و معتقدند یکی از عوامل مهم رشد کودکان، رعایت ساعت خواب است و به کودکانی که اختلال رشد دارند اکیدا توصیه می‌شود ساعت ۹ شب بخوابند.

خواب خوب، خوابی پیوسته و عمیق است که پس از برخاستن از آن احساس نشاط و سرزندگی ایجاد شود. البته میزان خواب برای افراد و مزاج‌های مختلف متفاوت است؛ به عنوان مثال برای فردی با مزاج گرم و خشک ممکن است ۴ الی ۵ ساعت خواب کافی باشد اما فردی با مزاج سرد و تر معمولا به ۷ الی ۸ ساعت خواب نیاز دارد.

بنابر اعلام دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت برای داشتن خواب خوب این نکات را مدنظر قرار دهید:

_ حداقل ۲الی۳ ساعت قبل از خواب شام خورده باشید.

_ از خوردن غذای سنگین در وعده شام پرهیز کنید. همچنین از مصرف غذاهای پر ادویه نیز خودداری کنید. مصرف غذاهایی مثل شیربرنج، حریره بادام، نان و پنیر باعث بهبود خواب می‌شود.

_ از خوردن حبوبات نفاخ بویژه لوبیا و عدس در وعده شام پرهیز کنید، این خوراکی‌ها علاوه بر اختلال در خواب باعث دیدن خواب‌های پریشان می‌شود.

_ دمای محل خواب را معتدل نگه دارید. خوابیدن در محیط گرم (بر حسب مزاج فرد) مانع خواب عمیق است و در طولانی مدت عوارضی به دنبال دارد.

_ محل خواب آرام و کم نور باشد. خوابیدن در زیر نور ماه یا چراغ باعث عدم خواب عمیق و باقی ماندن خستگی در بدن می‌شود.

_ از هیجان بیش از حد قبل از خواب و یا تماشای تلویزیون خصوصا فیلم پرهیز نمایید؛ زیرا باعث اختلال در خواب رفتن می‌شود.

_ از غلبه خشم و پرخاشگری، بحث و مجادله پیش از خواب پرهیز نمایید؛ زیرا بر کیفیت خواب اثر منفی می‌گذارد.

_ محل خواب را مرتب و پاکیزه نگه دارید.

_ در طول روز یا پیش از خواب، از بستر خواب برای مطالعه، تماشای تلویزیون و... استفاده نکنید.

_ بستر خواب باید نرم و ملایم باشد زیرا خوابیدن در محل خیلی سفت باعث فشار به اعصاب می‌شود.

_ در زمان خواب خصوصا در فصول سرد با یک پوشش هر چند ظریف روی شکم را بپوشانید.

_ در صورت ابتلای مکرر به زکام و ترشحات پشت حلقی، در زمان خواب ناحیه سر، گلو و کف پاها را بپوشانید.

_ از خوابیدن در مناطق با بوهای بد و ناخوشایند پرهیز کنید.

_ از روشن کردن چراغ خواب پرهیز نمایید؛ روشنایی هرچند کم باعث جلوگیری از خواب عمیق می‌شود.

_ گوشی همراه خود را داخل اتاق خواب نبرید و در صورت اجبار حداقل در فاصله یک متری از سر بگذارید.

_ محیط خواب را از حیوانات موذی و حشرات پاک کنید.

_ خواب بر زمین سرد یا محل‌های نمناک باعث سستی اعصاب و اندام‌ها و درد پشت می‌گردد.

_ از خوابیدن به پشت بپرهیزید؛ زیرا به پشت خوابیدن به علت تجمع ترشحات مغزی در منافذ مربوط به آن موجب عوارض متعدد مانند بی‌خوابی، کابوس، صرع، سکته، نزله و درد پشت می‌شود.

_ از خوابیدن مداوم بر روی صورت نیز باید اجتناب کرد زیرا موجب کاهش جریان خون صورت شده و تغذیه پوست را مختل می‌کند. تکرار این رفتار می‌تواند سبب چین و چروک صورت شود.

یکتانتتریبون

پربحث‌های هفته

  1. مشفقانه ای کوتاه با رئیس جمهور منتخب

  2. تاکید رییسی بر رفع دغدغه خانواده ایثارگران

  3. وقتی نقشه شوم تجزیه ایران توسط مزدوران لندنی و سعودی آشکار می‌شود

  4. خوزستان و آسیاب پر آب مدعیان!

  5. حداقل و حداکثر حقوق دریافتی اعضای هیات علمی پس از همسان‌سازی اعلام شد

  6. احمد توکلی: باید هم از کوپن خوشتان نیاید، سیر که از گرسنه خبر ندارد!

  7. دولت جدید فرهنگ را از حاشیه به متن بیاورد

  8. پارک یا توالت عمومی سگ‌ها

  9. پشت پرده طرح ربایش مسیح علینژاد

  10. اعتراض؛ حقی که باید از آن محافظت کرد

  11. ناکارآمدی یک شورای عالی ۲۰ ساله !

  12. صحبت‌های تند رئیس جمهور آذربایجان به وزیر نیروی کشور خود درباره قطعی برق

  13. روزهای سخت پاسخگویی عاقلانه برای مدیران

  14. چرا صهیونیست‌ها نگران پیامدهای امنیتی بحران لبنان هستند؟!

  15. ماجرای پرواز اختصاصی نمایندگان به عتبات چیست؟/ لغو سفر به دنبال اطلاع از اختصاصی بودن

  16. راه حل مشکل آب از آسمان نمی آید/حل مشکل به شیوه شیخ بهایی

  17. دستگیری ۱۷ وکیل و ۱۳ کارمند متخلف قوه قضائیه در هفته گذشته

  18. در ماه‌های آینده دولت با تورمی رو به رو خواهد شد که هیچگاه درکشور تجربه نشده است!

  19. ماهیت حقیقی طالبانِ کنونی چیست؟

  20. تصمیم پسندیده مداح سرشناس/ می‌رویم خوزستان

  21. وعده مخبر: تولید ۵۰میلیون دُز واکسن برکت تا پایان شهریور/ آرمین: در گفتمان اصلاح‌طلبی باید بازنگری شود/ پیشنهاد باهنر به رئیسی درباره کابینه

  22. روحانی: مردم حق دارند بدانند که چه گردنه ها و تکانه هایی موجب بروز چه مشکلاتی برای کشور شده است

  23. از رنج های خوزستان بکاهیم ...

  24. برنامه گروهک الاحوازیه برای به خشونت کشیدن اعتراضات در خوزستان+ فیلم

  25. واقعیتی تلخ به نام مدیران مرکزنشین

ابر آروان

آخرین عناوین