رستم قاسمی: راستی آزمایی لغو تحریم‌ها حداقل سه ماه زمان نیاز دارد

سیاسی،   4000201108

وزیر سابق نفت با بیان این که راستی آزمایی لغو تحریم‌ها دست کم ۳ ماه زمان می‌برد، گفت: در شرایط تحریم با احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس، از یک وارد کننده به کشور صادر کننده بنزین تبدیل شدیم.

رستم قاسمی: راستی آزمایی لغو تحریم‌ها حداقل سه ماه زمان نیاز دارد

به گزارش فارس،‌ رستم قاسمی وزیر سابق نفت در نوزدهمین برنامه تلویزیونی عیار در شبکه افق، به ذخایر کشور ایران اشاره کرد و گفت: ایران دومین تولید کننده نفت در اوپک بود و با اینکه 100 سال از تاریخ نفت ما می‌گذرد 30درصد از ذخایرمان را برداشت و مصرف کرده‌ایم.

وی افزود: این امکان وجود دارد که با روش های نوین برداشت جزو کشورهای برتر در این زمینه شویم اما نکته مهم اینجاست که فرصت های طلایی را در دوران مختلف از دست دادیم. مسئولانی که در حوزه نفت فعالیت داشتند، اساسا به پالایشگاه سازی اعتقاد نداشتند و این موضوع باعث شده تا مشکلاتی در این زمینه پیش بیاید. 

قاسمی با بیان اینکه پس از دوران جنگ تحمیلی و آغاز دوره سازندگی باید سیاست کشور به سمت پالایشگاه سازی می‌رفت تاکید کرد: اگر از دهه 70 به سمت پالایشگاه سازی رفته بودیم، امروز تحریم نفت برای ایران فایده ای نداشت. به این دلیل که در فروش فرآروده مشکلی نداریم. طبق آمارهای مربوط به سال گذشته درامد نفت با درآمد یکی از فرآورده‌های نفتی به نام بنزین برابری می‌کند.

وی در مورد پالایشگاه ستاره خلیج فارس توضیح داد: زمانی که در قرارگاه خاتم الانبیا بودم اجرای پالایشگاه ستاره خلیج فارس را با وزارت نفت امضا کردم و زمانی هم که وارد وزارت نفت شدن پروژه را سرعت بخشیدم و طبق شواهد این پالایشگاه را با حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی تحویل دولت یازدهم دادم.

وی گفت: اگر ستاره خلیج فارس نبود علاوه بر اینکه سه میلیارد دلار از محل صادرات بنزین به دست نمی‌آوردیم با مشکل دخیره سازی میعانات گازی روبه رو بودیم. به این دلیل که برای برداشت گاز مایع استخراج می‌شود و روزانه 400 هزار بشکه میعانات گازی وارد این پالایشگاه شده و به بنزین تبدیل می‌شود و ایران را به باشگاه صادرکنندگان بنزین وارد کرد. پالایشگاه ستاره خلیج فارس بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی در جهان است و زمانی که آمرکیا به دنبال تحریم بنزین ایران بود ما صادر کننده بنزین شدیم. 

وی درباره طرح پتروپالایشگاه‌ها (ترکیب پالایشگاه و پتروشیمی) توضیح داد: پتروپالایشگاه ها طرح مفیدی است، برای اینکه ما هم ما گاز داریم هم نفت هم پتروشیمی. تجمیع این در بخش پایین دستی ارزش افزوده بالایی به دنبال دارد. ایران می تواند پتروپالایشگاه ایرانی بسازد و این توانایی وجود دارد. 

وزیر سابق نفت به تحریم سازمان ملل در سالهای 90 و 91 اشاره کرد و افزود: تحریم برای ایران فرصت هایی را ایجاد کرد. زمانی که در وزارت نفت بودم طرحی با عنوان تغییر سبد بنزین کشور داشتیم و 2500 جایگاه سی‌ان‌جی کلید زدیم که 2200 تا در دوره‌ فعالیتم به پایان رسید. با این کار 22 میلیون لیتر مصرف بنزین صرفه جویی شد و جای خود را به سوخت پاک گاز داد. 

قاسمی درباره محکومیت ایران در پرونده ترکمنستان گفت: ما از ترکمنستان گاز وارد می کردیم و در دوره تحریم ها مشکل انتقال پول به وجود آمد. در آن زمان سفری داشتم که با رییس جمهور ترکمنستان هم دیدار کردم و به این توافق رسیدیم که به جای پول به آنها کالا بدهیم. شرکت گاز هم مسئول این کار شد و خاطرم است در یک فقره هزار دستگاه اتوبوس به آنها تحویل دادیم. همچنین خط لوله گاز و در یک دوره طلا پرداخت کردیم. پس از پایان دوره دولت دهم ایران نتوانست پول آنها را پرداخت کند و این بدهی باقی ماند و ظاهرا سود هم به آن تعلق گرفت و ایران محکوم به پرداخت شد. 

وزیر سابق نفت درباره محور برنامه با موضوع نفت سر سفره ایرانیان تصریح کرد: در اواخر دولت دهم روی این موضوع کار شد که نفت متعلق به همع مردم ایران است اما هنوز اطلاعات و آمار دقیق و زیرساختهای اطلاعاتی مان کامل نبود که به همه ایرانی ‌ها سهمیه بدهیم. طرح بر این اساس بود که هر ایرانی باید از یارانه بنزین و گازوییل سهم ببرد و مهم نیست که دارای وسیله نقلیه باشد یا خیر. طبق این طرح ساز و کار بورس هم قرار بود آماده شود. 

وی به تحریم نفت در اواخر دولت دهم اشاره کرد و افزود: زمانی که نفت ایران تحریم شد صادراتمان به شدت کاهش یافت و دلیل آن هم بی تجربه بودن ما در بحث تحریم و همچنین راه های دور زدن تحریم بود اما تصمیماتی اتخاذ شد که متوسط صادرات نفت ایران در سال 91 به 1.5 میلیون بشکه رسیده بود. البته گرانی و بالا ماندن قیمت نفت هم یکی از اقدامات مهم ایران بود. آمریکایی ها همیشه قصد داشتند به ما آسیب برسانند اما هیچ وقت به هدفشان نرسیدند.

قاسمی در پاسخ به پرسش مسعود براتی مجری کارشناس برنامه مبنی بر اینکه راستی آزمایی لغو تحریم ها چقدر زمان نیاز دارد گفت: برجام یک قرارداد بین المللی است و آقای بایدن که از مبتکرین تحریم و برجام بود الان رییس جمهور آمریکا شده است. ایران به همه وظایف خود در برجام عمل کرد اما آنها خارج شدند. اکنون بحث رفع تحریم‌ها مطرح است راستی آزمایی آن حداقل سه ماه زمان نیاز دارد. البته این را هم باید تاکید کنم که هرگز تحریم های ایران یکجا برداشته نخواهد شد. 

وی به پرسش دیگر مجری کارشناس برنامه عیار مبنی بر اینکه فروش نفت چگونه در سال 99 زیاد شد پاسخ داد: تلاش‌ها و تصمیمات با جرات بیشتری گرفته شد. البته باید این را هم گفت که تحریم مشکلات و ریسک های خودش را دارد. اما همین محدودیت ها نشان داد در سخت ترین و فشارهای حداکثری صادراتمان افزایش پیدا کرد. 

وزیر سابق نفت در مورد FATF گفت: گردش مالی پول جهان روا (دلار) تاثیر خودش را دارد اما با نداشتن FATFصادرات نفت ما افزایش پیدا کرده و منابع آن در اختیار کشور قرار می‌گیرد. پول های بلوکه شده برای صادرات نفت ایران در زمان برجام است. به این دلیل که نفت سه ماهه فروخته می‌شود و وقتی آمریکا ایران را تحریم کرد کره جنوبی از خرید نفت ایران خودداری کرد. 

مهمان برنامه عیار در پاسخ به پرسش یکی از مخاطبان تصریح کرد: قبل از اینکه وزیر نفت شوم پالایشگاه 15 و 16 را ساخته بودم که طراحی ساخت کاملا ایرانی است. وقتی هم که وارد وزارتخانه شدم برای 17 فاز پارس جنوبی 8 پالایشگاه  مراحل سخت آن آغاز شد و با 60 درصد پیشرفت فیزیکی تحویل دولت دوازدهم شد. 

وی درباره اینکه دور زدن تحریم دلال پروری است؟ گفت: همانطور که پیشتر گفتم تحریم مشکلات و هزینه خودش را دارد. چون کشورهای دیگر از شرکتهای دولتی خریداری نمی‌کنند و از شخص می‌خرند و ممکن است دلالانی به وجود بیاید که این هزینه تحریم است. زمانی که در وزارت نفت بودن برای حل مشکل کرسنت هم تلاش کردم و دیداری با شیخ شارجه داشتم اما عدد رقمهایی مطرح شد که در نهایت منجر به محکومیت ایران شد. 

قاسمی در مورد اظهار نظر بیژن زنگنه مبنی بر اینکه گروهبان‌ها کنار بروندو ژنرال ها بیاید پاسخ داد: بالاترین توسعه صنعت نفت به استناد آمار و ارقام موجود مربوط به سالهای 90 و 91 است. وی در مورد وزارت انرژی گفت: این کار نیاز به یک کار کارشناسی دارد و قبلا هم یکبار این موضوع مطرح شد اما اعمال تحریم ها آن را از دستور کار خارج کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین