وضعیت نظامی روسیه در مرز اوکراین + تصاویر ماهواره‌ای

جهان،   4000201061

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی اختصاصی، با انتشار تصاویری ماهواره‌ای درباره وضعیت موجود در مناطق مرزی روسیه و اوکراین، مسکو را به تشدید تنش‌ها متهم کرد.

وضعیت نظامی روسیه در مرز اوکراین + تصاویر ماهواره‌ای

به گزارش فارس، در حالی که تنش‌ها میان مسکو، کی‌یف، واشنگتن و برخی متحدان اروپایی ناتو ادامه دارد، روزنامه آمریکایی گزارشی با محتوای تصاویر ماهواره‌ای درباره ساز و برگ نظامی روسیه در نزدیکی مناطق مرز اوکراین منتشر کرد.

«وال استریت ژورنال» در این گزارش اختصاصی تصاویر شرکت «ماکسار تکنولوژیس» (Maxar Technologies) را منتشر کرد؛ شرکت آمریکایی مستقر در شهر «وست مینیستر» ایالت کلرادو که در زمینه ساخت ارتباطات، رصد زمین، رادار و ماهواره‌های سرویس‌دهی در مدار، محصولات ماهواره‌ای و خدمات مربوطه فعالیت دارد.

در گزارش این روزنامه آمریکایی ادعا شده است، روسیه جنگنده‌های خود را به منطقه کریمه و پایگاه‌های نظامی نزدیک اوکراین منتقل کرده است.

طبق گزارش ادعایی وال استریت ژورنال، تصاویر ماهواره‌ای از وضعیت موجود در مناطق مرزی روسیه و اوکراین نشان می‌دهد، ساز و برگ نظامی مسکو بیشتر از آن چیزی است که قبلا فاش شده بود.

در گزارش آمده است: «تصاویر نشان می‌دهد که ۳۰ جنگنده (روسیه) در باند پرواز یک پایگاه هوایی در (منطقه) کریمه به صف شده‌اند. این هواپیماها در تصاویر ماهواره‌ای مربوط به ۱۶ آوریل (۲۷ فروردین) دیده شدند و اواخر ماه مارس (اوایل فروردین) اثری از این هواپیما نبود».

به گفته این رسانه آمریکایی، دیگر واحدهای نظامی ارتش روسیه شامل نیروهای هوابرد، اسلحه موتوری و واحدهای زرهی، بالگردهای تهاجمی، ژنراتورهای دودزا ، هواپیماهای بدون سرنشین شناسایی، تجهیزات مسدود کردن و بیمارستان نظامی هم در تصاویر ماهواره‌ای جدید دیده می‌شوند.

طبق تصاویر ماهواره‌ای، سوخو ۲۴، سوخو ۳۰، سوخو ۲۷، سوخو ۲۵ و سوخو ۲۴ از جمله جنگنده‌های استقرار یافته در منطقه کریمه است.

به گفته مقام‌های کنونی و سابق آمریکایی، ساز و برگ نظامی روسیه در مناطق مرزی، «اهرم سیاسی مورد نظر مسکو برای مرعوب کردن اوکراین» را تامین می‌کند.

«فیلیپ بریدلاو» ژنرال بازنشسته نیروی هوایی ارتش آمریکا که در زمان اقدام مسکو در الحاق منطقه کریمه، فرمانده ارشد نظامی ناتو مشغول به کار بود، به وال استریت ژورنال گفت: «آنها (روس‌ها) به گونه مناسبی عناصر مختلف قدرت نیروی هوایی را که برای اعمال تسلط هوایی در یک صحنه نبرد و حمایت مستقیم از نیروهای میدانی لازم است، به کار گرفته‌اند».

به گفته این مقام ارشد نظامی سابق آمریکا و ناتو، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که روسیه قصد انجام عملیات فوری علیه اوکراین ندارد البته مسکو چند گزینه‌ مختلف برای انجام اقدام نظامی در اختیار دارد.

«ویلیام برنز» رئیس سازمان اطلاعالت مرکزی آمریکا (سیا) هفته گذشته در یک ارزیابی برای کنگره این کشور اعلام کرد که استقرار نظامی روسیه در مناطق مرزی اوکراین شاید برای ترساندن دولت این کشور و ارسال پیغام به دولت جو بایدن باشد.

رئیس سیا به کمیته امور اطلاعاتی سنای آمریکا گفته بود: «این تجهیز نظامی به جایی رسیده که می‌تواند پایه‌ای برای یک اقدام تجاوز نظامی محدود فراهم کند در نتیجه این چیزی است که نه تنها ایالات متحده بلکه متحدان ما آن را خیلی جدی می‌گیریم».

طبق گزارش وال استریت ژورنال، «مقام‌های دولت بایدن در حال آماده کردن گزینه‌ها برای تامین کمک‌های نظامی به اوکراین در برابر احتمال حمله روسیه بوده‌اند. از جمله این گزینه‌ها، دادن موشک‌های ضد تانک، ضد کشتی و سیستم‌های ضد هوایی است اما آنها هنوز طرح مدنظر خود را به جو بایدن رئیس‌جمهور برای تصمیم گیری ارائه نداده‌اند. دولت بایدن همچنین در حال بررسی اعمال تحریم‌های اقتصادی شدیدتر علیه روسیه است».

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه هفته گذشته ضمن هشدار به اوکراین درباره دامن زدن به تنش‌ها اعلام کرده بود که در پاسخ به اقدامات تحریک آمیز ناتو که «تهدیدی برای روسیه» هستند، مسکو در حال بررسی احتمال برگزاری رزمایش‌های نظامی است.

تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده توسط روزنامه وال استریت ژورنال در حد فاصل ۲۷ مارس (هفت فروردین) تا ۱۶ آوریل (۲۷ فروردین) گرفته شده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین