احتمال زیاد وقوع زلزله بزرگ در تهران

اجتماعی،   4000201005 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران توضیحاتی درباره احتمال وقوع زلزله در تهران و وضعیت کرونا در پایتخت داد.

احتمال زیاد وقوع زلزله بزرگ در تهران
به گزارش فارس، کلانشهر تهران با جمعیت روزانه بیش از 10 میلیون نفر در معرض حوادث مختلف است.همچنین تهران از نظر جمعیت بالقوه تحت تاثیر زلزله، پس از شهرهای مانند توکیو، جاکارتا، مانیل، لس آنجلس و اوزاکا، ششمین شهر آسیب پذیر دنیا محسوب می‌شود. در کنار موضوع زلزله در حال حاضر پایتخت مانند بسیاری از شهرهای دیگر کشور با شرایط قرمز کرونا مواجه شده و ویروس کووید 19 در تهران در حال جولان بوده و آمار متوفیان روزانه تصاعدی افزایش یافته است.

درباره موضوعات مختلف در حوزه مدیریت بحران در پایتخت مانند خطر وقوع زلزله، وضعیت کرونا، تجهیزات مدیریت بحران، شرایط مترو پایتخت در پیک چهارم، چرایی عدم استفاده از سوله‌های مدیریت بحران در شرایط کرونا با رضا کرمی‌محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است:

چرایی عدم استفاده از سوله های مدیریت بحران به عنوان نقاحتگاه

از ابتدای شیوع کرونا به دلیل احتمال گسترش این بیماری در پایتخت موضوع استفاده از سوله‌های مدیریت بحران به عنوان محل نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا مدنظر بود شهرداری هم در این زمینه اعلام آمادگی کرد و اخباری منتشر شد ولی علیرغم این مسأله تا کنون این سوله‌ها مورد استفاده قرار نگرفته است دلیل این مسأله چیست؟

علت دقیق این موضوع را ما هم نمی‌دانیم ولی هر کدام از این سوله‌ها که به عنوان نقاهتگاه‌ در نظر گرفته شده بود حداقل 70 تخت برای آن لحاظ شد و تعداد زیادی کپسول اکسیژن در سوله‌ها قرار دادیم حتی در یکی از سوله‌ها کادر پزشکی هم به همراه پرستار مستقر شد اکنون استفاده از سوله‌ها کاملا در اختیار وزارت بهداشت است و تعدادی  از این سوله‌ها نیز پلمپ شده و ما دسترسی دیگر به آنها  نداریم. با این وجود آمادگی کامل برای اختصاص بیشتر سوله‌ها به عنوان نقاهتگاه بیماران کرونایی در پیک چهارم وجود دارد ولی به نظر می‌رسد ظرفیت استفاده از سوله‌ها به لحاظ کادر پزشکی، درمانی و پرستاری نیست چرا که پزشکان و پرستاران کاملا در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مشغول فعالیت هستند.

ما نامه‌نگاری‌هایی با علیرضا زالی را انجام داده‌ایم که اگر وزارت بهداشت یا ستاد مقابله با کرونا نیازی به سوله‌ها ندارند آنها را به ما بازگردانند تا فعالیت مربوط به بحران و حوادث را انجام دهیم ولی تا کنون پاسخی برای عدم نیاز سوله‌ها دریافت نکرده‌ایم و این تلقی برای‌مان ایجاد شده که گویا هنوز به سوله‌ها نیاز است.

استفاده یکی از سوله ها به عنوان پایگاه نگهداری زندانیان و معتادان متجاهر 

به طور کلی از ابتدای شیوع کرونا تا کنون فقط در دوره کوتاهی یکی از سوله‌ها به عنوان پایگاه نگهداری زندانیان و معتادان متجاهر در نظر گرفته شد تا این افراد فاصله اجتماعی جهت پیشگیری از ابتلا به کرونا در آنها انجام شود و به عبارتی به نوعی این افراد در سوله‌ها قرنطینه باشند و در شهر سبب انتقال کرونا نشوند. 8 سوله به طور کلی آماده نگهداری بیماری مبتلا به کرونا به عنوان نقاهتگاه آماده است و اگر پرستار و کادر درمان به آن اختصاص یابد قطعا می‌تواند به عنوان نقاهتگاه مورد استفاده قرار گیرد.

بسیاری از شهروندان تهرانی دارای واحدهای آپارتمانی کوچک مقیاس هستند و در صورت ابتلای یکی از اعضای خانواده خطر انتقال بیماری به سایر افراد وجود دارد آیا می‌توان از سوله‌ها به عنوان واحدهای کوچک یا نقاهتگاه این افراد استفاده کرد؟‌

خیر، امکان سرایت در سوله‌ها نیز وجود دارد و نمی‌توان از سوله‌ها با چنین شرایطی استفاده کرد.

خطر انتقال کرونا در مترو/ توسعه واگن ها ضروری است

نظر شما به عنوان رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در مورد خطر انتقال کرونا در مترو چیست؟

رعایت فاصله اجتماعی سبب پیشگیری از انتقال کرونا می‌شود و این یک اصل در همه کشورها مدنظر قرار گرفته قطعا اگر تعداد رام‌ها و واگن‌های مترو افزایش یابد امکان رعایت فاصله اجتماعی نیز بیشتر خواهد شد. شهرداری گام‌های زیادی را در توسعه حمل و نقل عمومی برداشته ولی حمایت دستگاه‌های دولتی در این راستا بسیار حائز اهمیت است و دولت کمکی در این جهت نکرده است شهرداری چاره‌ای جز سرویس‌دهی در مترو ندارد و با تمام ظرفیت در حال خدمت‌رسانی است. تعطیلی مترو نیز یک بحث تخصصی است و اگر ستاد مقابله با کرونا ابلاغیه‌ای در این زمینه داشته باشد شهرداری نیز آن را اجرا خواهد کرد. بسیاری گفته‌اند که ما هشدارهای لازم را داده‌ایم ولی مردم توجه نکرده‌اند. باید در حال حاضر که محدودیت در ارائه واکسن وجود دارد حمایت‌های دولتی جهت توسعه حمل و نقل عمومی انجام گیرد تا بتوان از این طریق نیز جهت مهار کرونا و کنترل آن گام برداشت.

 نباید بگذاریم مدام موج‌های بعدی برسد و کاری انجام ندهیم

شهروندان در هر فضای کوچک و یا سربسته‌ای که تنفس کنند و یک بیمار مبتلا به کرونا آنجا حضور داشته باشد احتمال ابتلا به کووید ـ 19 در آنها افزایش می‌یابد مترو نیز از این نظر مستثنی نیست و هر چند که شهروندان در استفاده از یک یا دو ماسک باید اهتمام کنند ولی حتی‌المقدور باید مدیریت سفر توسط آنها انجام شود تا در ساعات پیک و شلوغی تردد صورت نگیرد. به هر حال تعطیلی مترو در شهری مانند تهران که کلانشهر محسوب می‌شود به همین سادگی‌ها نیست و باید ابعاد مختلف را کنار هم سنجید. در حال حاضر تعداد زیادی از شهروندان درگیر و یا مبتلا به کرونا شده‌اند و نباید بگذاریم مدام موج‌های بعدی برسد و کاری انجام ندهیم باید از همه ظرفیت‌های کشور جهت مقابله با بحران استفاده کرد و این یک اصل مهم محسوب می‌شود.

تهران از ابتدای شیوع کرونا اقدامات زیادی جهت ضدعفونی محل‌هایی مانند مترو و اتوبوس انجام داده و ای مسأله در میادین تره‌بار، شهروند، سازمان پسماند و بهشت‌زهرا (س) هم مدنظر بوده و انجام گرفته و به نظرم شهرداری تهران هر کاری در توانش بوده انجام داده و این اقدامات از بستر مراکز آموزشی تا ضدعفونی مترو و اتوبوس به خوبی انجام گرفته است.

ابتلای بیش از 3 هزار نفر در شهرداری تهران به کرونا

چه تعداد تا کنون در شهرداری تهران مبتلا به کرونا شده و یا جان خود را به دلیل این بیماری از دست داده‌اند؟

از ابتدای شیوع کرونا تا کنون بیش از 3 هزار نفر به کرونا مبتلا شده و بیش از 60 نفر فوتی در مجموع کارکنان شهرداری و پیمانکاران داشته ایم که به نظر می‌رسد با توجه به شروع پیک چهارم این آمار متأسفانه تصاعدی افزایش یابد.با این وجود شهرداری اقدامات گذشته جهت مقابله با کرونا را را با شدت انجام می‌دهد ولی نباید فراموش کنیم که شیوع و گسترش ویروس به صورتی است که حتی از ظرفیت وزارت بهداشت هم فراتر رفته و کادر درمان با مشکل مواجه شده است.

ماجرای کمبود قبر و ساخت سردخانه جدید برای متوفیان کرونا

گفته می‌شود که بهشت‌زهرا (س) با کمبود قبر مواجه شده و تعداد سردخانه‌ها با توجه به حجم زیاد متوفیان کرونا به اندازه کافی نیست آیا این موضوع صحت دارد و اقداماتی در دستور کار قرار گرفته یا خیر؟

در حال حاضر مشکل کمبود قبر در سازمان بهشت‌زهرا (س) وجود ندارد ولی به دلیل اینکه تعداد متوفیان روزانه افزایش یافته ممکن است برخی از روزها همه اقدامات تغسیل و تدفین متوفیان انجام نگیرد و به روزهای بعد موکول شود.

سازمان بهشت‌زهرا (س) همزمان با شیوع کرونا دو سردخانه جدید با همکاری سپاه برای آن ساخته شد و 50 آمبولانس بهشت‌زهرا (س) نیز به مجموع آمبولانس‌های قبلی اضافه شد و سعی شده که ظرفیت‌ها را افزایش دهیم امیدواریم آمار فوتی‌ها کاهش یابد تا شاهد اتفاقاتی مانند گذشته که در ابتدا شیوع کرونا گاهی تعداد زیادی متوفی چند روز در بیمارستان می‌ماند به دلیل اینکه کمبود سردخانه در بهشت‌زهرا (س) داشتیم، نباشیم.

وضعیت پسماندهای پایتخت چگونه است و آیا بحرانی در این زمینه به لحاظ پسماندهای بیمارستانی داریم؟

خیر، جداسازی زباله‌های عفونی و بیمارستانی به خوبی انجام می‌گیرد و جمع‌آوری و امحای آنها در حال حاضر با هیچ مشکلی همراه نیست و جای نگرانی ندارد.

یک سوم فوتی های کرونا در تهران

آخرین آمار فوتی‌ها در پایتخت به دلیل کرونا چه تعداد است؟

متأسفانه طی یک هفته گذشته تا کنون آمار فوتی‌های تهران تصاعدی افزایش یافته و حتی روزانه بالاتر از 130 نفر هم رسیده است به طور کلی از مجموع متوفیان کرونا در کشور بیش از یک سوم آن برای تهران است.

احتمال وقوع زلزله بزرگ در تهران

به غیر از مسأله کرونا که در حال حاضر تبدیل به بحرانی در پایتخت شده گفته می‌شود زلزله هم در کمین مردم تهران است چقدر احتمال دارد که زلزله‌ای با شدت بالا در پایتخت به وقوع بپیوندد؟

احتمال وقوع زلزله با شدت بالای 5.5 ریشتری در تهران نسبتا زیاد است چرا که بسیاری از گسل‌ها کاملا فعال بوده و احتمال جابه‌جایی آنها وجود دارد و بر اساس پیش‌بینی‌های انجام گرفته از حرکت گسل‌ها وقوع زمین‌لرزه شدید در پایتخت طی 30 سال آینده به احتمال 70 درصد رخ خواهد داد که هر سال نسبت به سال قبلی وقوع این حادثه محتمل‌تر خواهد بود.

نگذاریم زلزله مانند موج چهارم کرونا شود

تهران چقدر در برابر زلزله آماده است؟

متأسفانه در صورت وقوع زلزله 5.5 ریشتر به بالا چندان ظرفیت مقابله با آن را نداریم و این شرایط مشابه پیک چهارم کرونا است که در صورت بی توجهی وقوع تلفات و خسارات زیادی به همراه خواهد داشت با این وجود ما اقدامات زیادی انجام داده ایم ولی سرعت انجام اقدامات به طور کلی در کشور کم است و متأسفانه تصور عمومی برخی از مسؤولین این بوده که باید یک اتفاقی رخ دهد و بعد پول و اعتبار برای آن بحران اختصاص داد.

26 شتاب‌نگار اطراف تهران 

سرانجام سامانه هشدار سریع زلزله در پایتخت به کجا رسید؟

سامانه هشدار سریع زلزله سال گذشته عملیاتی شده و با 26 شتاب‌نگار اطراف تهران شرایط و اطلاعات به صورت آنلاین برای ما ارسال می‌شود ما مشغول اقداماتی هستیم که سازمان‌هایی به این سامانه وصل شوند تا هشدار زلزله برای آنها ارسال و بتوانند خودشان را از زلزله و تلفات بیشتر رهایی بخشند. به طور مثال اگر این سامانه به سازمان آتش‌نشانی متصل شود سبب می‌شود که آتش‌نشانان خودروهای آتش‌نشانی را از ساختمان‌ها خارج کنند و یا اگر یک سامانه به شرکت گاز متصل باشد شیر و فلکه‌های گاز را زودتر قطع می‌کنند و اگر به مترو این سامانه متصل باشد و سرعت حرکت را کاهش تا در صورت زلزله قطارها از ریل خارج نشوند.

خطر خروج از ریل قطارهای مترو

مترو تهران چقدر در مقابل زلزله ایمن است؟

مترو و تونل محکمی است که به نظر می‌رسد زمین‌لرزه مشکلی برای آن ایجاد نکند مگر اینکه مترو دقیقا وسط گسل باشد به طور کلی اگر زمین‌لرزه رخ دهد و سرعت‌های قطارهای در حال حرکت بالا باشد احتمال خارج شدن از ریل وجود داشته و خسارات و تلفات زیاد خواهد بود. از طرفی اگر قطار از ریل خارج شود راه مسدود خواهد شد و نجات حادثه‌دیدگان مشکل خواهد شد.

در حال حاضر وضعیت تجهیزات سازمان مدیریت بحران چگونه است؟

تجهیزات مختلفی در سازمان مدیریت بحران و سوله‌ها داریم که برخی از اقلام و تجهیزات تاریخ انقضای آنها نزدیک است و درحال بروزرسانی آنها هستیم به طور کلی وضعیت تجهیزات‌مان بد نیست و علیرغم محدودیت‌ها اقدامات لازم در این زمینه صورت گرفته ولی نتوانستیم طلب بسیاری از پیمانکاران را بدهیم بودجه امسال از پارسال بهتر است به شرطی که تحقق و نقدینگی به همراه داشته باشد به طور کلی بودجه سال 99، 110 میلیارد تومان بود و امسال 170 میلیارد تومان است.

روزانه در تهران چند زمین‌لرزه کوچک به وقوع می‌پیوندد؟

در پایتخت هر حرکتی که گسل‌ها داشته باشند ثبت می‌شود عمدتا گسل مشا فعال است یکی دو بار هم از جنوب‌شرقی تهران گسل‌ها دو تا سه ریشتر فعال شدند و از پارسال تهران چندین زمین‌لرزه را تجربه کرد که بزرگ‌ترین آنها 5 ریشتری در مشا بود. بر همین اساس شهرداری تهران از ستاد ملی مقابله با بحران درخواست برگزاری مانور سراسری زلزله را داشت تا در صورت وقوع زلزله تلفات و خسارات کمتر باشد و آمادگی‌ها بیشتر و مردم لااقل به صورت ذهنی آماده زلزله باشند. ولی هنوز پاسخی جهت درخواست این مسأله از مسؤولان مربوطه دریافت نکردیم البته مانوری سال گذشته در استان‌های معین با سه پهنه مدنظر قرار گرفت که هر پهنه چندین استان را در نظر می‌گرفت ولی چند روز قبل اجرای این مانور در استان‌های معین به دلیل کرونا مانور لغو شد و امیدواریم شرایط تهران به لحاظ آمادگی‌ها در برابر زلزله افزوده شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۳۱۵۰۰۰۹:۵۱:۱۸ ۱۴۰۰/۲/۱
فقط امیدوارند چرا هیچکسی مسوول و پیگیر این مساله به این مهمی نیست
ناشناس۱۹۳۱۵۱۳۰۹:۵۹:۵۳ ۱۴۰۰/۲/۱
همه تهران دعوت هستید منزل ضد زلزله ی مسئولین تا ساخته شدن درس و حسابی و اصولی شهر. آدرس: فرشته، زعفرانیه، قیطریه، نیاوران،...... راهم ندادن چادر بزنید تو محلشون. گندی هست که خودشون به تهران زدند
ناشناس۱۹۳۱۷۱۲۱۲:۳۲:۲۰ ۱۴۰۰/۲/۱
شمال تهران روی گسل مشا است که بیشتر از همه آسیب میبینه!
ناشناس۱۹۳۲۰۰۸۱۴:۵۹:۳۶ ۱۴۰۰/۲/۱
خانه های آنچنانی و ویلاهای گرانقیمت برای زلزله های بسیار قوی هم طراحی شده نگران نباشید به شما آسیبی نمیرسه
000۱۹۳۱۶۰۳۱۱:۱۲:۵۱ ۱۴۰۰/۲/۱
اخبار پر از امید و شادی هر روز از گوشه و کنار به گوش میرسه من و این همه خوشبختی محاله
ناشناس۱۹۳۱۶۷۵۱۲:۰۵:۵۳ ۱۴۰۰/۲/۱
مگه نگفتن سيزده به در كل كشور بارندگيست تهران يه قطره بارون نيومد با اين دقت زلزله پيش بيني مي كنيد ؟ چرا تودل مردم رو خالي مي كنيد؟
ناشناس۱۹۳۱۷۴۲۱۲:۵۰:۳۱ ۱۴۰۰/۲/۱
ایهالناس بجای برجسازی و تملک آپارتمان تو طهرون برید در دامن طبیعت زندگی کنین
ناشناس۱۹۳۱۷۸۲۱۳:۱۴:۴۹ ۱۴۰۰/۲/۱
غاری چیزی سراغ نداری؟ ترجیحا دهانه اش رو به دشت باشد و خفاش و خرس هم نداشته باشد!
ناشناس۱۹۳۲۰۹۸۱۵:۴۴:۵۳ ۱۴۰۰/۲/۱
کارمون در تهرانه. چوپان نیستیم که بریم در دامن طبیعت
ناشناس۱۹۳۲۱۲۲۱۵:۵۳:۱۸ ۱۴۰۰/۲/۱
ای بابا بازم چیشده دوباره داستان زلزله تهران شروع شد چه موضوعی در کاره؟؟......،
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین