جهش ژنتیکی یک ویروس خطرناک قدیمی در جامعه !

گروه سیاسی الف،   4000131069 ۵۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
جهش ژنتیکی یک ویروس خطرناک قدیمی در جامعه !

ابتدا این جملات را بخوانید:

«... واکسن اسپوتنیک را ۹ دلار خریدیم اما سفیر ما زنگ زده می ‌گوید یک فرد ایرانی رفته به تولیدکننده اسپوتنیک گفته واکسن شما را ۱۶ دلار می ‌خریم و روس‎ها به او گفته ‎اند ما با دولت‎ها کار می ‎کنیم. این افراد در چین هم کار ما را بهم ریخته‎ اند.»

نمکی، وزیر بهداشت

«از بیمارستان‌های خصوصی در کشور... گلایه داریم، زیرا مطابق ظرفیتی که دارند باید پای‌کار باشند و کماکان سهم تخت‌های خصوصی در رابطه با مبتلایان کرونایی پایین است و باید بالا برود، در این هنگام که زمان بروز سختی در جامعه است به داد مردم برسند و اکنون زمانی است که نباید به فکر کسب درآمد و درآمدزایی باشیم، بلکه باید به فکر این باشیم که از همهٔ ظرفیت‌ها استفاده کنیم تا مشکلات موجود در حوزهٔ کرونا مرتفع شود.»

حریرچی معاون وزیر بهداشت

این اظهار نظر وزیر بهداشت و معاونش بافاصله ای چند روزه است که البته نه در بیان  پزشکان و نه در بیان مردم کسی چنین وضعیتی را ناشی از فعالیت یک «ویروس» نمی داند حال آنکه نه در مقام تشبیه بلکه در عالم واقع چیزی از مضرات فعالیت یک ویروس خطرناک در کالبد انسانی جامعه کم ندارد.  

 شاید بگویید در عالم سوداگری و تجارت چنین رفتارهایی هیچ عجیب نیست اما حتی در سوداگرایانه ترین کنش های انسانی و در سرمایه سالارانه ترین نظم های اجتماعی هم این قواعد و ارزش های اجتماعی پایه است که بستر و زمینه لازم را فراهم می آورد و بدون آن حتی همین فعالیت سوداگرانه نیز ناممکن می شود. بی اعتنایی به این قواعد و ارزش ها باعث پیش بینی ناپذیری رفتار  و حاکمیت هرج و مرج و خروج از وضعیت انسانی و اجتماعی می شود.

چند روز پیش عباس عبدی، یکی از فعالان سیاسی  جامعه شناس در باره «حسن رعیت»، فردی که این روزها به اتهام انتفاع نامشروع از تسهیلات کلان بانکی،  پولشویی و رشوه  در دادگاه است. چند سوال مهم را مطرح کرده بود :

«چگونه ممكن است كه اقدامات و امكانات حسن رعيت كه حتي با ماهواره هم براي افراد عادي قابل ديدن است، وضعيتي آشكار محسوب نشود؟ بخشي از زندگي او مثل يك صحنه تئاتر است كه همه مي‌توانستند آن را ببينند و كاملا روشن بود...

اينكه كسي نمي‌پرسد اين همه ثروت از كسي كه هيچ نوع كارآفريني ندارد از كجا آمده؟ چگونه: «رعيت» به راحتي «ارباب» شده است؟ كسي نمي‌پرسد كه اين سبك زندگي براي كسي كه حداكثر هنرش نشستن بر ترك موتور و به نام انقلاب عليه معترضان برخورد مي‌كند از كجا آمده است؟

... اينكه افراد نزديك و دور و مطلع از زندگي او به خود زحمت ندادند تا بپرسند چنين زندگي اشرافي را از كجا تامين كرده است پرسش كوچك ماجرا است. پرسش مهم‌تر اين است كه چرا چنين سبكي از زندگي توانسته لانه‌اي براي جذب صاحبان قدرت باشد؟ با محاكمه يا محكوم كردن رعيت هيچ مشكلي حل نخواهد شد...»

 از منظر جامعه شناسی پرسش مهمی است و پاسخ نیز همان تضعیف ارزش های اجتماعی در جامعه امروز ماست، چیزی که این فعال سیاسی نیز خود به آن اشاره کرده است. وقتی پول و ارزش های مادی به هر قیمت و وسیله ای آن هم در سریع ترین زمان ممکن به هدف اصلی زندگی تبدیل شود صرف موفقیت در کسب آن فارغ از چگونگی رسیدن به آن کفایت می کند و همین باور و هدف پنهان و پوشیده در انواع خودفریبی های فردی و اجتماعی که نوعا گریبانگیر ما ایرانیان است مانع تامل در نحوه پولدار شدن سربع امثال «رعیت» هاست .

اما پرسش مهم تری که آقای عبدی مطرح نمی کند نقش کارگزاران سیاسی و نظم دهندگان اجتماعی در این وضعیت اجتماعی است. 

هیچ انسانی خوب یا بد مطلق به دنیا نمی آید و در محیط اجتماعی و در سایه نظم اجتماعی که اداره کنندکان یک جامعه به آن رسمیت می بخشند پرورش می یابد.

وقتی سال هاست که علیرغم رایگان بودن تحصیلات ابتدایی و متوسطه در قانون اساسی بودجه اش تامین نمی شود و با عناوین مختلف پول از والدین دریافت می شود و مستقیم و صریح به والدین گفته می شود آموزش بهتر را باید با پول بخرید، وقتی درمان کاملا پولی می شود، وقتی دولت ها با عقب انداختن چند روزه پرداخت یارانه در هر ماه ، عملا یک ماه یارانه در یک سال را از مردم دریغ می کنند، وقتی هر روز در گفتار و رفتار تصمیمگیران جامعه از اقتصاد گرفته تا فرهنگ شاهد اظهارات خلاف واقع هستیم و....

در چنین شرایطی رفته رفته این باور شکل می گیرد که برای رسیدن به هدف می توان دست به هر کاری زد و از قضا توفیق در این راه توام با برخورداری از احترام و وجاهت هم خواهد بود  ! 

سوداگری در امر واکسیناسیون، جزیی از یک زنجیره بزرگتر چند دهه ای در کالایی کردن همه چیز از جمله درمان است و هیچ جای تعجب ندارد؛ این بخشی از یک نظم اجتماعی است که از قضا کاملا هم با آن سازگار است و فقط ساختاری جهش یافته پیدا کرده است.

باید پرسید جامعه ای که با هدف تحول ارزش های زندگی و تغییرات سیاسی ناشی ز آن یک دگرکونی بزرگ سیاسی را در 4 دهه سال پیش رقم زد چرا و چگونه به جایی می رسد که در آن عده ای حاضرند حتی با جان دیگران و در واقع جان خود هم معامله کنند و در خرید واکسن هم سوداکری و طراری کنند! 

 وجود حتی  یک مورد از چنین سوداگرانی در جامعه  قابل تحمل و دفاع نیست چه رسد به اینکه شما به عیان و هر جا شاهد رفتارهای مشابه باشید. ویروس اصلی که قابلیت سرایتی بسیار بالاتر از کرونا هم دارد در واقع همین روحیه است. اما از آن مهم تر زمینه ای است که باعث شکل گیری چنین مناسباتی می شود.  

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۳۰۳۵۱۱۳:۲۲:۲۵ ۱۴۰۰/۱/۳۱
اینا که تو جامعه ما دیگه خیلی وقته عادی شده...
ناشناس۱۹۳۰۴۱۸۱۳:۵۹:۰۴ ۱۴۰۰/۱/۳۱
ما آموخته ایم برای گذران زندگی دست در جیب هم کنیم! ...
ناشناس۱۹۳۰۸۵۸۱۹:۰۲:۵۴ ۱۴۰۰/۱/۳۱
منظور تان اینست که به ما "آموخته اند" !!!!
ناشناس۱۹۳۱۰۹۵۲۲:۵۴:۱۹ ۱۴۰۰/۱/۳۱
مجبوریم چاره ای نداریم
ناشناس۱۹۳۱۳۳۵۰۵:۲۰:۱۴ ۱۴۰۰/۲/۱
عادی‌تر و طبیعی‌تر و بدیهی‌تر از همه زمین لرزه‌‌ایست که قرار است بیاید و همه‌مان را یکجا نابود کند
ناشناس۱۹۳۰۵۰۸۱۵:۰۱:۵۴ ۱۴۰۰/۱/۳۱
متاسفانه..!!! شاید عادی شده باشد و سرکار هم خیلی راحت این واقعیت را بنگارید اما متاسفانه دیر و یا زود دامن خشک و تر را می سوزاند عجبا چگونه چنین افرادی سر بر بالین می گذراند و به خصوص وقتی می دانند مال به شبی بنده و جان به تبی بند است
ناشناس۱۹۳۱۳۳۸۰۵:۲۴:۵۱ ۱۴۰۰/۲/۱
اَلنّاسُ‌عَلی'‌دینِ‌مُلوکِهِم __________________ اغلب قریب به اتفاق حرامخوارها و بی‌ وجدان‌ها همان کسانی هستند که با رانت دولتی به ثروت‌های حرام دست یافته‌اند
ناشناس۱۹۳۰۳۶۳۱۳:۲۸:۰۱ ۱۴۰۰/۱/۳۱
... سالهاست نخبه گان مطالبه گران این قانون مردمی هستند، در همین اواسط سال 99 رهبر ایران مطالبه گر این قانون بوده اند ، اما شاهدیم مجلس در تصویب این قانون سالهاست تعلل و فساد می کند، دولت که منبع عظیم تولید رانت و اختلاس و زیاده خواهی یقه سفیدان می باشد در اجرای قانون ارتقای سلامت اداری تعلل و فساد می کند. مردم بعد از این دیگر تحمل شنیدن غارتگریهای جدید را ندارند...
ناشناس۱۹۳۰۳۶۴۱۳:۲۸:۱۰ ۱۴۰۰/۱/۳۱
چرا کفه ترازر مادیات و سوداگری بسیار بسیار سنگین تر از معنویت شده است؟ کوچک و بزرگ، غنی و ندار فقط و فقط به منافع شخصی و مادی می اندیشند. چرا مردم این طوری شدند؟
ناشناس۱۹۳۰۳۶۸۱۳:۳۰:۳۵ ۱۴۰۰/۱/۳۱
جامعه فقیر و گشنه دین و ایمان نمی شناسد.
ناشناس۱۹۳۱۳۶۹۰۷:۱۵:۳۶ ۱۴۰۰/۲/۱
آدماي فقير و گرسنه اين كار ها بلد نيستند،‌ اينها حرص آدماي دارا ولي بي درده
هیئت علمی علوم پزشکی شهید بهشتی۱۹۳۰۳۷۴۱۳:۳۴:۰۹ ۱۴۰۰/۱/۳۱
بنده به عملکرد نمکی در حوزه کرونا نمره - ۰ - میدهم
ناشناس۱۹۳۰۳۹۱۱۳:۴۰:۵۲ ۱۴۰۰/۱/۳۱
نام نمکی هرگز در تاریخ بهداشت و درمان این ‌کشور پاک نخواهد شد
ناشناس۱۹۳۰۴۲۸۱۴:۰۵:۴۶ ۱۴۰۰/۱/۳۱
بابا اینهمه پزشک درست و حسابی با مدرک معتبر داریم توی این مملکت . چرا ........ ؟
ناشناس۱۹۳۰۸۱۷۱۸:۲۷:۲۵ ۱۴۰۰/۱/۳۱
پزشكان طرز نگاهشان به جامعه نگاه به بيمار است و هيچ از مديريت نميداند و تنها وزير بهداشتي كه پزشك نيست. اتفاقا پزشكان هيچ مديريت نميدانند و بهترين گزينه براي وزارت بهداشت افرادي غير از پزشك هستند. اكر دقت كنيد حتي پزشكان در امور زندگي شخصي خود هم نميتوانند مديريت كنند چه برسد براي جامعه اي گرفتار كروناست.
رضا۱۹۳۰۸۴۰۱۸:۴۶:۲۸ ۱۴۰۰/۱/۳۱
دوست عزیز اشتباه نکنید .. پزشک متخصص لازم نیست بلکه مدیر با تجربه لازم هست
ناشناس۱۹۳۰۸۰۸۱۸:۲۲:۱۸ ۱۴۰۰/۱/۳۱
چرا. شك نكن اگر قاضي زاده هاشمي بود كشور نابود ميشود. در ضمن تنها كسي كه پول بي حساب به شما نميدهد همين نمكي است. البته من هم خودم هيات علمي دانشگاه ملي هستم. تنها وزيري كه پزشك نبود و كارش را درست انجام ميدهد و مديريت دارد همين ايشان است. چون پزشكان مديريت بلد نيستند.
ناشناس۱۹۳۰۳۷۵۱۳:۳۴:۵۹ ۱۴۰۰/۱/۳۱
بهتر است نمکی به سازمان برنامه و بودجه برگردد
ناشناس۱۹۳۰۴۳۵۱۴:۱۰:۳۲ ۱۴۰۰/۱/۳۱
بهتر است ایشان از بیمه بیکاری استفاده کند
ناشناس۱۹۳۱۰۲۸۲۱:۵۳:۱۲ ۱۴۰۰/۱/۳۱
نکنه دلالی،مزاحم کاسبی ات شده نمکی؟
ناشناس۱۹۳۱۲۷۳۰۲:۴۷:۲۳ ۱۴۰۰/۲/۱
بجایش هلوی احمدی نژاد بیاید خوب است؟؟؟
ناشناس۱۹۳۰۳۷۷۱۳:۳۵:۵۴ ۱۴۰۰/۱/۳۱
نمکی را نوبخت وزیر کرد
ناشناس۱۹۳۰۴۶۷۱۴:۳۲:۳۶ ۱۴۰۰/۱/۳۱
حقوق نمکی رو نوبخت باید از جیب خودش بده
خودمن۱۹۳۰۷۳۰۱۷:۱۲:۰۶ ۱۴۰۰/۱/۳۱
مگرکارنامه نوبخت ازیشان بهتراست؟
ناشناس۱۹۳۰۳۷۸۱۳:۳۶:۵۱ ۱۴۰۰/۱/۳۱
ستاد کرونا = همیاران ویروس جهش یافته کرونا
ناشناس۱۹۳۰۳۸۳۱۳:۳۸:۲۷ ۱۴۰۰/۱/۳۱
من جای روحانی بودم پارسال نمکی رو برکنار میکردم . عرصه بهداشت و درمان ؛ عرصه سیاست بازی نیست
ناشناس۱۹۳۰۴۲۲۱۴:۰۲:۴۰ ۱۴۰۰/۱/۳۱
من جای روحانی بودم اصلا نمکی رو وزیر نمیکردم که بخوام برکنارش کنم
ناشناس۱۹۳۰۴۷۸۱۴:۴۳:۰۲ ۱۴۰۰/۱/۳۱
بابا آدرس غلط ندید خود رییس جمهور اعلام کرد هر کی میتونه بره واکسن بخره ،بخش خصوصی بیاد پای کار ،خب بخش خصوصی بیاد پای کار ،اگه اینجا هم دولت یکی مثل پوری حسینی رو بذار سرکار که همه بدبختیم
ناشناس۱۹۳۰۳۹۳۱۳:۴۲:۴۷ ۱۴۰۰/۱/۳۱
الف جان اینکه مساله را طرح کنی خوب هست قبلا هم وزیر نیرو که نمیانده ایران برای مذاکره با اورااسیا هست گفته بود برای صادرات محصولات گفته بود مقامات بعضی کشورها گفتن از داخل کشور خودتون با ما مذاکره کردن وگفتن این جنس را می تونیم ارزانتر بهتون بفروشیم ولی این مسائل بررسی خیلی عمیق تری میخواد ذات بشر سودجو هست. راه حل این مسائل در تنظیم گری سیاست های اقتصادی و بخصوص مالیاتی است
ناشناس۱۹۳۰۴۰۱۱۳:۴۷:۵۵ ۱۴۰۰/۱/۳۱
زالی و نمکی را محاکمه کنید . کرونا خودش خوب میشود
ناشناس۱۹۳۱۲۷۸۰۲:۵۴:۲۳ ۱۴۰۰/۲/۱
شرم کنید از این حرفها خدا را خوش نمیاید. مگر کسی بهتر از دکتر نمکی، دکتر زالی، دکتر حریرچی در این شرایط سراغ دارید؟ فراموش نکنید سیاست گذاری کلان در موضوع کرونا در دست ستاد است.
ناشناس۱۹۳۰۴۰۷۱۳:۵۰:۱۵ ۱۴۰۰/۱/۳۱
آنچه امروز در ایران شاهد آنیم عصاره ایست از معجون درآمیخته سیاست با بهداشت و درمان
ناشناس۱۹۳۰۴۱۷۱۳:۵۸:۲۵ ۱۴۰۰/۱/۳۱
ترامپ در یک دستور همه موتور سازی های آمریکا را به ونتلایتور سازی تبدیل کرد. ...
ناشناس۱۹۳۰۴۱۹۱۴:۰۰:۲۸ ۱۴۰۰/۱/۳۱
اقدام عملی نمکی در حوزه کاهش میزان ابتلای مردم به کرونا : مردم توره حضرت عباس مسافرت نرید !!!
ناشناس۱۹۳۰۴۲۰۱۴:۰۱:۰۲ ۱۴۰۰/۱/۳۱
نمکی را برکنار کنید
ناشناس۱۹۳۰۴۲۷۱۴:۰۵:۰۵ ۱۴۰۰/۱/۳۱
این اتفاق را باید ورای دولت ها تحلیل کرد....
ناشناس۱۹۳۰۴۳۹۱۴:۱۴:۰۶ ۱۴۰۰/۱/۳۱
نمکی از وزارت بهداشت اخراج گردد
ناشناس۱۹۳۱۰۴۳۲۲:۰۶:۴۸ ۱۴۰۰/۱/۳۱
این دولت و دولت قبل و دولت مرحوم رفسنجانی کلا عامل فساد بودند ربط چندانی به وزرا ندارد. سیاست گذار فکرش و عملش اشتباه است.
داود۱۹۳۰۴۵۴۱۴:۲۳:۱۸ ۱۴۰۰/۱/۳۱
ایکاش اقتصادم مثل صنعت موشکی و هسته ای یک پدر داشت تا اینهمه سلطان تو این اقتصاد درست نمیشد که تا سطوح حاکمیتی مثل طبری نفوذ میکنند و جایگاه دارند تازه وقتی هم دستگیر میشن سر سفره ناهار یکی از مقامات بودن اونم خانوادگی
ناشناس۱۹۳۰۶۲۵۱۶:۰۱:۲۲ ۱۴۰۰/۱/۳۱
تو این دو صنعت هم مطمئن باش فساد و حتی جنایت وجود دارد. این همه انفجار و ترور بهترین فرزندان این مملکت را چه کسانی انجام دادند. شهید بزرگوار طهرانی مقدم را چه کسی شهید کرد نطنز را چه کسی منفجر کرد. مباحث اقتصادی هم جای خود دارد. که ما خبر نداریم.
ناشناس۱۹۳۰۶۹۸۱۶:۴۹:۳۹ ۱۴۰۰/۱/۳۱
خوبه داری می بینی تو هسته ای چه اتفاقاتی داره میفته.این همه هزینه و ادعای امنیت و ... و این هم اتفاقات 6 ماه گذشته.اگر جنگی رخ میداد اون موقع معلوم میشد که همه مدعیان چیکاره هستند و نتیجه این همه صرف منابع چی بوده
ناشناس۱۹۳۰۴۶۹۱۴:۳۶:۳۱ ۱۴۰۰/۱/۳۱
سلام خدا به حضرت علی(ع) که فرمودند: مردم به دین ملوکشان هستند. و یا فرمودند: مردم به حاکمانشان بیشتر شبیهند تا به پدرشان. علت این سوداگری ها و فسادهای روحی و اخلاقی را باید در جای بالاتر از جامعه جستجو کنید. جایی که ثوابشان به اندازه همه ملت و عقابشان هم به اندازه همه عمال است.
ناشناس۱۹۳۰۴۹۶۱۴:۵۴:۱۹ ۱۴۰۰/۱/۳۱
بدترین کار میدونید چیه؟ به جای منصفانه بدنبال مشکل و منشا گشتن و آن را حل کردن، فرافکنی کردن است. یعنی اینکه بیایم و مشکل را در حد کارگزاران یک دوره که می آیند و میروند تقلیل دهیم.
ناشناس۱۹۳۰۴۹۹۱۴:۵۶:۰۳ ۱۴۰۰/۱/۳۱
داستان مجانی بودن واکسن فراموش الان بازار گرمی برای هر چقدر گرانتر فروختن است واکسن استرزنیکا سه دلار واکسن روسی تایید نشده نه دلار ؟ طاهر ا. روزی دلالان از سایرین فراهم تر است
ناشناس۱۹۳۰۵۲۰۱۵:۱۰:۳۱ ۱۴۰۰/۱/۳۱
نمکی واکسن معتبر بخر
ناشناس۱۹۳۰۵۵۴۱۵:۳۲:۴۴ ۱۴۰۰/۱/۳۱
نمکی فراموش نکن که جان انسان های بی گناه در دست تو و در گرو تصمیم توست
ناشناس۱۹۳۰۵۷۳۱۵:۴۰:۵۱ ۱۴۰۰/۱/۳۱
جریان ۲ پاکبان فوت شده مشهدی بعد از تزریق واکسن چینی چیه ؟
نون خشکی۱۹۳۰۶۵۱۱۶:۱۴:۳۶ ۱۴۰۰/۱/۳۱
از امروز میتونید واکسن معتبر چینی بخرید ۲۵۰ هزار تومن ! ۲ دوز ۵۰۰ هزار تومن
ناشناس۱۹۳۰۵۹۸۱۵:۵۱:۳۷ ۱۴۰۰/۱/۳۱
فرصت طلبی را هم به بی صداقتی اضافه کنید . مردم دنباله رو بزرگان خودشان هستند. سیستم اداری و سیاسی کشور طوری چیده شده که همه چیز برای کسب مال حرام، مجاز و قانونی جلوه کند. اختیارات دست چه کسانی هست که این افراد در همه دورانها حضور دارند؟ مسلما دست مردم عادی نیست. قانون بطور کامل برای مردم عادی اجرا می شود اما برای خواص خیر هیچ کنترلی و عامل بازدارنده ای بر اعمال این افراد نیست.
ناشناس۱۹۳۰۶۲۲۱۵:۵۹:۳۰ ۱۴۰۰/۱/۳۱
«از منظر جامعه شناسی پرسش مهمی است و پاسخ نیز همان تضعیف ارزش های اجتماعی در جامعه امروز ماست» برادر من باز موضوع رو به ارزشها گره زده اید. انسان موجودی خودخواه است و هر گاه فرصت کند به دنبال همان ذات خودخواهی خود می رود. گشورهای دیگر هم فساد اقتصادی را با تقویت ارزشهای اجتماعی مهار نکرده اند، و حسابی بر روی تقوا و پرهیزگاری مردم باز نکرده اند. بلکه نظام و سیستم و مکانیسم برای مهار این خودخواهی ایجاد کرده اند. تا امکان فساد وجود نداشته باشد یا به حداقل ممکن و قابل تحمل برسد. مشکل تعارض منافع را با قوانین خوب حل کرده اند، اقدامات شفاف ساز انجام داده اند. همه تحت کنترل هستند هیچکس اساسا امکان فساد ندارد نه اینکه نخواهد فساد کند. همه در آمدها و مخارج شفاف است و اگر فردی فرار مالیاتی داشته باشد یا در آمدش را با آن هدف مخفی کرده باشد مانند یک جانی با هاش برخورد می کنند چون حقوق عامه را پایمال کرده است. شما باز راه حل و پاسخ را تقویت ارزشها و ارتقای تقوا و پرهیزکاری می دانید این راه حل نیست اتفاقا تحربه کشور ما به دنیا ثابت کرد که این را ه حل نیست. راه حل شفافیت و مدیریت تعارض منافع و قوانین خوب و ضمانت اجرای خوب است. همین فاسدان هم خود قربانی این سیستم فساد ساز هستند وگرنه چرا باید یک مرد 50 -60 ساله که برای خود وزیر و وکیل و مدیر بوده با خفت و خواری در برابر قاضی در لباس زندان قرار گیرد کیفش را داماد و فرزند و اطرافیان ببرند او در پیرانه سری خوار و خفیف شود.
ناشناس۱۹۳۰۷۰۷۱۶:۵۵:۱۰ ۱۴۰۰/۱/۳۱
وقتی وزیر بهداشت یک مملکت نمی تواند با یک دستور کوچک ولی قاطع چند بیمارستان خصوصی را که وظیفه ذاتی کمک به بیماران جامعه را دارند وادار به تمکین کند از دل آن نا فرمانی اربابها ، رعیت ها رشد میکنند
حسین۱۹۳۰۷۴۸۱۷:۲۹:۱۸ ۱۴۰۰/۱/۳۱
حکایت روزی از امیر کبیر پرسیدند که چه شد در دوره صدارت شما دزدی و چپاول کم شد.گفت من خود دزد نبودم و نگذاشتم زیر دستانم دزدی کنند انها هم نگذاشتند زیر دستانشان دزدی کنند.همین شد که دزدی جمع شد. حالا بنگرین چرا امثال رعیت. خاوری.طبری تو جامعه رشد میکنند
كاوه۱۹۳۰۷۴۹۱۷:۳۰:۰۹ ۱۴۰۰/۱/۳۱
وقتي دلالي و رانت خواري رواج پيدا مي كند در اينصورت عده اي سودجو پايشان وسط كشيده مي شود و در نتيجه اين وضع پيش مي آيد ، خانه از پاي بست ويران است ، خواجه در بند ايوان است .
رضا۱۹۳۰۷۵۶۱۷:۳۹:۲۱ ۱۴۰۰/۱/۳۱
مگه شما اعتقادی به علوم انسانی دارید ؟
ناشناس۱۹۳۰۹۱۸۱۹:۴۹:۱۰ ۱۴۰۰/۱/۳۱
مخاطب این مقاله مردم هستند یا حکام؟؟؟؟؟ پول نفت ما بدست کیست؟ پول بیت المال کجا خرج میشه؟
ناشناس۱۹۳۰۹۳۸۲۰:۳۳:۱۰ ۱۴۰۰/۱/۳۱
نمکی واقعا با نمکه!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین