ظریف و قسمِ حضرت عباسی که شاید بشکند

سیاسی،   4000131028 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

به نظر می‌رسد که قطعیت در عدم حضور سیدحسن خمینی در انتخابات کمی معادلات را برای ظریف تغییر داده باشد.

ظریف و قسمِ حضرت عباسی که شاید بشکند

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، تا همین چند روز پیش نام سید حسن خمینی به عنوان نامزد قطعی جریان اصلاحات برای ریاست جمهوری سیزدهم مطرح شده بود، اما به سبب مشورتی که از مقام معظم رهبری گرفته و ایشان نیز حضور او را در شرایط فعلی کشور به صلاح ندانستند نامش برای همیشه از اسامی انتخاباتی هر کدام از جریان‌های سیاسی خط خورد. حال اما سوالی که بر جا می‌ماند این است که تکلیف جریان اصلاح طلب چیست و چه کسی را به عنوان نامزد اصلی جریان خود انتخاب خواهد کرد؟ جریانی که شابد نسبت به جریان رقیب گزینه‌های کم‌تری برای ریاست جمهوری سیزدهم داشته باشد.

وقتی احتمال ورود ظریف تقویت شد

اسماعیل دوستی عضو اسبق شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که گزینه‌های نهایی ریاست جمهوری سیزدهم در جبهه اصلاحات چه کسانی هستند؟ گفت که گزینه‌های زیادی برای حضور مطرح هستند؛ برای مثال اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان و محمدجواد ظریف نامشان در میان احزاب اصلاح طلب مطرح است.

احمد شریف عضو نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان ایران هم درباره اینکه بعد از سید حسن خمینی چه کسی نامزد اصلاح طلبان برای ریاست جمهوری سیزدهم خواهد بود؟ گفت: آقای سید حسن خمینی دارای يك سری ویژگی‌هایی بود که یکی از آنها توانمندی در اجماع سازی است كه در صورت نامزد شدن علاوه بر اصلاح طلبان برخی از اصولگرایان معتدل هم از او حمایت می‌کردند، اما اتفاقی که افتاد این بود که خبری منتشر شد مبنی بر اینکه بنا بر توصیه مقام معظم رهبری از فرآیند انتخابات کنار رفته و قصد نامزدی ندارد؛ به نظرم با اين اقدام سيدحسن خمينی موقعیت محمدجواد ظریف برای حضور در انتخابات تقويت شد.

او در ادامه گفته است که هر چند که او هم بارها عنوان کرده است که برنامه ای برای مطرح شدن به عنوان نامزد ریاست جمهوری ندارد، اما شرایط اقتضائی است و هر لحظه ممکن است تغییر کند و سیاستمداران بنا بر اقتضائات تصمیم می گیرند؛ اگر این اتفاق بیفتد با توجه به اينكه به نظر می رسد گفتمان اصلی دولت بعدی گفتمان توسعه روابط خارجی کشور با دنیا و انجام مذاکراتی دو جانبه و چندجانبه باشد، اتفاق خوبیست.

محمد عطریانفر فعال سیاسی اصلاح طلب دیگری بود که در گفت‌وگویی گفته بود که  محمد جواد ظریف به‌عنوان گزینه‌ مطرح برای ریاست‌جمهوری می‌تواند مورد وفاق دو جریان چپ و راست قرار بگیرد و اتفاق سال‌ ۶۸ و اجماع در مورد کاندیداتوری و ریاست‌جمهوری آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی این‌بار درباره ظریف اتفاق بیفتد.

با این‌حال اما این چیزی از ارزش‌های ظریفی که قسم حضرت عباس خورده بود تا در انتخابات شرکت نکند کم نخواهد کرد.

وقتی ظریف قسم حضرت عباس خورد که نمی‌آید، اما...

محمد جواد ظریف در خردادماه ۹۹ در پاسخ به سوالی پیرامون احتمال نامزدی برای ریاست جمهوری آینده گفت: در کمال صداقت عرض می‌کنم در خودم صلاحیت این مسئولیت را نمی‌بینم و فقط دیپلماسی بلدم و همین را ادامه خواهم داد.

البته او واکنش دیگری هم داشت؛ مثلا در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به این سوال که چرا با وجود تکذیب اخیرش، ولی باز هم  به عنوان یکی از گزینه‌های بالقوه ریاست‌جمهوری از او یاد می‌شود، گفت: قسم حضرت عباس را می‌خورم ...، اما جمله خود را به پایان نرساند  و در ادامه در پاسخ به این سوال که یعنی شما در هر صورت برای انتخابات نمی‌آیید؟ با حالتی آمیخته با همان لبخند همیشگی گیت خروج حیاط پاستور را در پیش گرفت.

او همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر این احتمال وجود داشته باشد که دولتی سر کار بیاید که همه زحمات شما را نادیده بگیرد، آیا باز هم حاضر نیستید به عرصه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ ورود کنید؟ گفت: قرآن کریم می‌فرماید که لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفسًا إِلّا وُسعَها؛ من توان خود را می‌دانم و همان‌طور که حضرت علی (ع) در این زمینه می‌فرمایند که انا اعلم بنفسی من غیری؛ من خود را بهتر از بقیه می‌شناسم. من دوست دارم مردم کسی را انتخاب کنند که سیاستی را که گفتم دنبال بکند؛ اما نمی‌توانم در حوزه‌ای که تخصص ندارم، ورود پیدا کنم.

محمد صدر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم گفته بود که من قبلا هم گفتم محمدجواد ظریف پایگاه رأی خوبی دارد؛ یعنی از بیشتر دوستانی که این روز‌ها اسم‌شان مطرح است، پایگاه رأی دارد؛ اما خود وی در نیامدن خیلی جدی است.

سید احمد خمینی فرزند سید حسن خمینی هم در این باره گفته که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه موافقان بسیاری دارد، اما در مخالفت با این پیشنهاد، اعلام کرد از عهده ریاست جمهوری برنمی‌آیم و آن را بلد نیستم. به کار وزارت خارجه آشنایی دارم. خمینی همچنین افزوده که ظریف در این تصمیم بسیار مصمم است و اعلام کرده حاضرم به محضر بروم و بنویسم که نامزد نمی‌شوم تا اصولگرایان این‌قدر نگران نباشند.

در راستای گمانه زنی در مورد حضور ظریف در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ محمد مهاجری فعال رسانه‌ای اصولگرا که به نظر می‌رسد رابطه نزدیکی هم با محمد جواد ظریف دارد در توئیتی نوشت:" ظریف شرط خود را برای ثبت نام در انتخابات ۱۴۰۰ اعلام کرد. او در پاسخ کسانی که گفته‌اند ظریف برای تایید صلاحیتش توسط شورای نگهبان تلاش می‌کند گفته است اگر این شورا تضمین قطعی بدهد که صلاحیت مرا رد می‌کند، حتما ثبت نام خواهم کرد تا خیال همه برای همیشه راحت شود. "

محمدجواد ظریف در ۲۹ بهمن ماه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره احتمال کاندیداتوری وی و نیز انتشار لیست کابینه منسوب به وی در فضای مجازی تاکید کرد: تصمیم من همان است که اعلام کرده بودم و نه جدال با خدا و نه مردم دارم، اما هنوز تصمیم من همان است که اعلام کرده بودم.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد: واقعا دلم نمی‌خواهد که باعث اختلاف در کشور شوم؛ چون احساس می‌کنم بیش از هر زمان دیگر، کشور نیازمند اجماع است. ما اکنون داریم بودجه کشور را سیاسی می‌کنیم و این برای کشور سم مهلک است. همه نیرو‌های کشور باید کنار هم بیایند. من اصلا این شرایط را برای حال کشور مفید نمی‌دانم و برای همین همواره گفته‌ام که دنبال این کار نیستم، علاقه‌ام به تدریس است و کاری که بلدم سیاست خارجی است.

با این حال اما به نظر می‌رسد که قطعیت در عدم حضور سیدحسن خمینی در انتخابات کمی معادلات را تغییر داده باشد تا جایی که چندی پیش آقای دیپلمات در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود که « علت تصمیم بنده برای نامزد نشدن نگرانی از سبد رأی نیست که برای بهبود آن از سیاست خارجی و یا انسجام ملی هزینه کنم. نگرانی من از رأی آوردن است نه رأی نیاوردن. بر عزم خود برای نامزد نشدن استوارم؛ ولی تداوم فشارها، آزارها، افتراها و تهدیدها در اقبال عمومی و در این عزم تأثیر معکوس دارد.»

حال باید دید که این تاثیر معکوس آیا باعث خواهد شد که قسم حضرت عباس خود را بشکند یا اینکه تا پایان سر حرف خود یعنی( لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفسًا إِلّا وُسعَها) بماند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۳۰۰۷۸۱۰:۲۳:۴۵ ۱۴۰۰/۱/۳۱
ورشکسته ها دیگر جایگاهی ندارن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین