مصوبه مرکز ملی استعدادهای درخشان عامل نخبه‌کشی در جامعه است

اجتماعی،   4000123065

عضو کارگروه آموزش دیدبان شفافیت و عدالت گفت: بیش از ۹۰ درصد ظرفیت آزمون ورودی مدارس تیزهوشان قبل از برگزاری آزمون تکمیل‌شده و این به معنای نخبه کشی مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان است.

مصوبه مرکز ملی استعدادهای درخشان عامل نخبه‌کشی در جامعه است

علی امرایی در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا، با بیان اینکه آزمون ورودی مدارس تیزهوشان پایه هفتم در مردادماه ۹۹ با حضور داوطلبان پایه ششم در سراسر کشور برگزار شد، گفت: بلافاصله پس از اعلام نتایج آزمون، اولیا داوطلبان با ارسال نامه‌های مختلف اعتراضات خود را نسبت به سؤالات آزمون برای دیدبان شفافیت و عدالت ارسال کردند.

عضو کارگروه آموزش دیدبان شفافیت و عدالت ادامه داد: پس از بررسی اعتراضات در کارگروه تخصصی آموزش‌دیده بان شفافیت و عدالت، مشخص شد، از تعداد ۱۰۰ سؤال کل آزمون، ۱۰ سؤال دو گزینه پاسخ صحیح داشته و همچنین سه سؤال اصلاً گزینه صحیح نداشته است یعنی از ۱۰۰ سؤال آزمون ۱۳ سؤال به‌اشتباه طراحی‌شده است.

وی با بیان اینکه مرکز ملی استعدادهای درخشان وزارت آموزش‌وپرورش بااطلاع از سؤالات اشتباه آزمون اقدام به پذیرش داوطلبان بر اساس ۱۰۰ سؤال، که ۱۳ سؤال آن نیز اشتباه بوده است کرده بود که این اقدام سبب اعتراض بیشتر داوطلبان و اولیای آنها شد،  گفت: با ادامه یافتن اعتراضات در یک اقدام دیگر این مرکز ملی سهمیه اندکی برای پذیرش مجدد داوطلبان در نظر گرفت و این بار با احتساب ۸۷ سؤال و حذف ۱۳ سؤال اقدام به پذیرش داوطلبان "بسیار کمی" کرد.

امرایی گفت: وزارت آموزش‌وپرورش پس از پذیرش مجدد داوطلبان از دید خود مسئله را حل‌شده دید و اقدامی دیگر برای داوطلبان انجام نداد اما با بررسی بیشتر در پرونده‌های موجود مشخص شد که دو داوطلب در استان لرستان با جنسیت، سهمیه و محل انتخابی پذیرش یکسان، داوطلب دوم با نمره ترازِ کمتر از داوطلب اول در مدارس استعداد درخشان پذیرش‌شده و داوطلب اول با تراز بالاتر از ورود به مدارس استعداد درخشان بازمانده است.

عضو کارگروه آموزش دیدبان شفافیت و عدالت با بیان اینکه این اقدامات اخیر وزارت آموزش‌وپرورش مخالف قانون و عدالت است، بیان کرد: این اقدام موجب می‌شود که در نهایت داوطلب پایه ششم در بدو ورود به مقطع جدید تحصیلی احساس بدبینی نسبت به سیستم آموزش‌وپرورش داشته باشد چراکه این اقدام آموزش‌وپرورش در نهایت بی عدالتی انجام‌شده است.

وی اظهار کرد: آخرین پیگیری‌ها حاکی از آن است که کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز به این مسئله ورود کرده و پیگیری‌های خود را انجام داده است و دیده بان شفافیت و عدالت نیز در حال پیگیری این موضوع است.

شکایت بیش از ۱۰۰ نفر از اولیا دانش آموزان از آموزش پرورش به دیوان عدالت اداری

امرایی ادامه داد: بیش از ۱۰۰ نفر از اولیا داوطلبان شکوائیه خود را نسبت به این اقدام آموزش‌وپرورش به دیوان عدالت اداری تحویل داده‌اند و مصرانه خواهان بررسی موضوع هستند که لازم است وزارت آموزش‌وپرورش سریعاً درخواست داوطلبان پایه هفتم را بررسی و اقدام به راه حل علمی مناسبی برای کسب رضایت اولیا داوطلبان کند تا دانش آموزان در این مرحله حساس از زندگی که با آزمون پر از خطای آموزش‌وپرورش روبرو شده‌اند آینده تحصیلی خود را سیاه نبینند.

امرایی افزود: مرکز ملی استعدادهای درخشان در آیین‌نامه ورودی مدارس استعداد درخشان پایه نهم به دهم اعلام نموده که دانش‌آموزانی که در آزمون پایه ششم به هفتم در مدارس استعدادهای درخشان پذیرش‌شده‌اند می‌توانند بدون آزمون در مدارس استعدادهای درخشان پایه دهم به ادامه تحصیل بپردازند.

وی گفت: در حال حاضر این سؤال اساسی مطرح است که آموزش‌وپرورش بر اساس کدام قانون و منطق اعلام داشته که دانش آموزان پایه نهم مدارس استعداد درخشان بدون آزمون وارد مدارس تیزهوشان پایه دهم شوند و مگر غیرازاین است که در سال ۹۶ ظرفیت دانش آموزان تهرانی در مقطع متوسطه اول (پایه نهم) مدارس استعدادهای درخشان ۲۴۵۳ نفر بوده است و ظرفیت پایه دهم مدارس سمپاد تهران در همان سال ۲۰۷۰ نفر بوده است!

امرایی گفت: با اجرای این سیاست غلط مرکز پرورش استعداد درخشان مبنی بر پذیرش ۲۴۵۳ نفر بدون آزمون، برای ۳۸۴ نفر نیز کمبود ظرفیت داشته‌ایم و در آن سال هیچگونه آزمون تیزهوشانی برگزار نشد چراکه تمام ظرفیت‌ها بر اساس این تصمیم غلط تکمیل شد و حتی ۳۸۴ نفر از دانش آموزان سابق هم بدون صندلی ماندند که این خود عامل عقب‌ماندگی عده‌ای از دانش آموزان این مرکز است.

عضو کارگروه آموزش دیدبان شفافیت و عدالت اظهار کرد: وضعیت فعلی آزمون امسال هم مانند سال ۹۶ است و بیش از ۹۰ درصد ظرفیت قبل از برگزاری آزمون تکمیل‌شده و داوطلبان عادی که بنا به هر دلیلی نتوانسته‌اند در مدارس استعدادهای درخشان پایه هفتم پذیرش شوند عملاً هیچ شانسی جهت پذیرش در آزمون ورودی پایه دهم ندارند و این به معنای نخبه کشی مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از آموزش‌وپرورش درخواست می‌شود که هرچه سریعتر آیین‌نامه ورودی مدارس استعداد درخشان را اصلاح کند تا تمام داوطلبان پایه نهم کشور در آزمون ورودی استعدادهای درخشان سال ۱۴۰۰ در یک رقابت مساوی با ۱۰۰ درصد ظرفیت به رقابت بپردازند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین