درباره ستادهای پیشگیری از جرائم انتخاباتی

محسن بوسعیدی، گروه تعاملی الف،   4000123010
درباره ستادهای پیشگیری از جرائم انتخاباتی

اصول حاکمیت قانون،عدم تبعیض، شفافیت، منصفانه و رقابتی بودن انتخابات، از اصول ضروری هستند که برای سلامت یک انتخابات باید رعایت شوند و با خدشه به هر یک از این اصول، سلامت انتخابات زیرسئوال خواهد رفت. به منظور تضمین سلامت انتخابات و حفظ و صیانت ازاصول فوق، در هر دوره قبل ازشروع روند انتخابات، توسط رئیس محترم قوه قضائیه دستورالعمل تشکیل ستادهای پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی با ریاست روسای کل دادگستری استان‌ها و روسای دادگستری شهرستان‌ها، صادر وابلاغ می‌گردد. 

این ستادها با توجه به ارکان تشکیل دهنده آن، که مدیران ارشد استان و شهرستان و همچنین نهادهای نظارتی و مراجع اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی می‌باشند، وظیفه دارند با پایش و رصد مداوم و مستمر اقدامات و فعالیت‌های انتخاباتی و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها و نهادهای عضو ستاد، با هدف پیشگیری ازجرائم انتخاباتی، تدابیر و تمهیدات پیشگیرانه اتخاذ نمایند.

نظر به اینکه، تصمیمات این ستاد فاقد ضمانت اجراست و صرفا جنبه انذاری و ارشادی دارد، چرا که اقدامات پیشگیرانه مربوط به قبل از تحقق رکن مادی جرم بوده و تا زمانی که جرمی واقع نشده ضمانت اجرایی هم برای آن اقدامات وجود ندارد، منتهی از تصمیمات ستاد در صورتیکه دارای اتقان و مستند و مستدل باشند، می‌توان پس از وقوع جرم در مرجع صالح قضایی حسب مورد به عنوان دلیل و یا اماره قضایی استفاده کرد.

این ویژگیِ پیشگیری و شأن نظارتی قوه قضائیه تا قبل از وقوع جرم، می‌طلبد که رئیس ستاد با حفظ شأن وجایگاه نظارتی خود و به دور از روزمرگی و تعارفات مرسوم و مردود بین دستگاه قضایی و دستگاه‌های اجرایی، ضمن اتخاذ تصمیم شایسته و به موقع، موقعیت‌ها وفرصت‌های ارتکاب جرم و همچنین تخلف را کاهش داده و هزینه و خطرات ارتکاب جرم و تخلف را برای افراد دخیل درانتخابات بالا ببرد.

باتوجه به ضمانت اجراهای پیش‌بینی شده در قوانین و مقررات مربوط به انتخابات که برحسب نوع اعمال ارتکابی و همچنین شخصیت افراد دخیل در انتخابات (رای دهندگان، احزاب، نامزدها، مجریان و ناظران) متفاوت است، زیرا برای برخی از مرتکبان حبس و جزای نقدی و برای برخی دیگر که شامل مجریان و ناظران انتخابات می‌باشند، مجازات انفصال از خدمات دولتی یا محرومیت از عضویت در هیات‌های اجرایی و نظارت بر شعب اخذ رای، کسر حقوق، تنزل پایه و رتبه و یا حتی ابطال و توقف انتخابات، ابطال برخی آراء و محسوب نشدن آرای ابطال شده درمجموع آراء، توسط نهاد ناظر؛ پیش‌بینی شده است. 

با توجه به مطلب بالا طیفی از افراد دخیل در انتخابات که شائبه ارتکاب تخلفات و جرائم انتخاباتی درمورد آنها وجود دارد، مجریان انتخابات هستند که عضو ستاد نیز می‌باشند. متاسفانه تعارفات مرسوم که در اثر تعاملات منفی فیمابین دستگاه قضایی و دستگاه‌های اجرایی بوجود آمده و به شأن نظارتی دستگاه قضایی خدشه وارد کرده و بستر سوء استفاده دستگاه‌های اجرایی را فراهم نموده است که می‌توان به عنوان مثال به کمیسیون‌هایی که یکی ازاعضای آن نماینده دستگاه قضایی است از جمله کمیسیون های اصل100 قانون شهرداری‌ها اشاره کرد که به جای اینکه محلی برای اعمال قانون باشد، محلی برای درآمد زایی شهرداری‌ها شده به گونه‌ای که بعضا معروف است که به سازندگان ساختمان گفته می‌شود تخلف کنند و بعدا از طریق کمیسیون ماده 100 جریمه پرداخت کنند، که البته این رویکرد اخیرا مورد اعتراض دیوان عدالت اداری و حتی ریاست محترم قوه قضائیه نیز قرار گرفته است. 

بنابراین کارآمدی و یا نا کارآمدی ستادهای پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی دقیقا بستگی به حفظ شأن و جایگاه نظارتی این ستادها توسط رؤسای آنها دارد. با توجه به رویکرد جدید قوه قضائیه درزمان مدیریت حضرت آیت الله رئیسی و اهمیت دادن ایشان به جایگاه و شأن نظارتی این قوه، امید است هرچه سریع تر مدیران دستگاه قضا با اقدامی جهادی و روبه جلو در مسیر تحول و همپای رئیس محترم قوه گام بر دارند تا شاهد تحول اساسی در مدیریت تمام دستگاه های اجرایی و به تبع آن کاهش جرائم و تخلفات باشیم، چرا که « اَلنّاس عَلی دینِ مُلوُکِهِم »

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین