راند سرنوشت ساز در نبرد کادر درمان با کرونا

گروه اجتماعی الف،   4000122076 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

با توجه به تشدید موج چهارم کرونا که با شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی همزمان شده است، کارشناسان نظام سلامت تاکید دارند که این موج تازه می تواند باقیمانده توان کادر درمان را به نابودی بکشاند و توان نظام سلامت را به اضمحلال ببرد. رعایت پروتکل ها از سوی مردم و تسریع در امر واکسیناسیون راه حل گذار از این موقعیت دشوار است. موقعیتی که مانند راندی سرنوشت ساز در نبرد کادر درمان با این ویروس است.

راند سرنوشت ساز در نبرد کادر درمان با کرونا

به گزارش الف، محمد میرزابیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور هم ابراز نگرانی می کند که این موج تازه کرونا موجب افزایش فرسودگی جامعه پرستاری خواهد شد و سلامت کادر درمان را به خطر خواهد انداخت.

 او تصریح می کند: «140 هزار پرستار در کشور مشغول خدمت به بیماران مبتلا به کرونا هستند. این جمعیت بزرگ بیش از 14 ماه است که شبانه روز برای نجات جان بیماران زحمت می‌کشند و از جانشان مایه گذاشته‌اند. اغلب دو هفته کامل از خانواده منفک می‌شوند. بیش از 80 هزار نفر از آنها به کرونا مبتلا شدند و 110 نفر آنها نیز در این راه شهید شدند و جانشان را فدا کردند. در 14 ماه گذشته، بالغ بر هشت هزار پرستار نیز به دلایل مختلفی اعم از بستری، قرنطینه و مسائل مربوط به آن از خدمت منفک شده‌اند.»

همچنین محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار هم نسبت به در خطر افتادن جان پرستاران در موج چهارم کرونا ابراز نگرانی می کند و می گوید: «مرگ پرستاران به دلیل ابتلا به کرونا در بیشتر نقاط جهان به صفر رسیده است، اما در ایران همچنان قربانی می‌گیرد. در مورد فوت پرستاران به دلیل ابتلا به کرونا هیچ عذری از سوی هیچ مقامی پذیرفته نیست. تمام کسانی که در تزریق واکسن به آن‌ها کوتاهی کرده‌اند، باید پاسخگوی تعلل خود باشند. حتی پس از عید نیز سه پرستار به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند. حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار پرستار در کشور وجود دارد که تعداد زیادی از آن‌ها به کرونا مبتلا شده‌اند. اگر حداقل در این مدت کوتاه که واکسن وارد کشور شده است، واکسیناسیون پرستاران صورت می‌گرفت، امروز در موج جدید کرونا، نگرانی گسترده‌ای از به خطر افتادن جان آن‌ها نداشتیم.»

او تاکید می کند: «حداقل آن میزان از کادر درمان که پادتن کرونا را در بدن‌شان ندارند باید واکسن دریافت کنند تا ایمنی لازم را داشته باشند. امروز حتی چند کشور در حال تکمیل واکسیناسیون سراسری هستند، اما ایران واکسیناسیون کادر درمان خود را هم تکمیل نکرده است.»

 واکسیناسیون کادر درمان باید تسریع شود

با توجه به شیوع گسترده کرونای انگلیسی، بیم آن می رود که آمار شهدای سلامت در موج چهارم کرونا به شدت افزایش یابد. به همین دلیل نیز برخی از کارشناسان سلامت تاکید دارند که باید واکسیناسیون کادر درمان، تسریع شود. 

دکتر پیام طبرسی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم به شرایط بحرانی فعلی اشاره می کند و می گوید: «متاسفانه از اول فروردین شاهد هجوم بیماران به اورژانس بیمارستان ها بودیم. موج تازه کرونا حدود دو ماه طول خواهد کشید، زیرا تجربه نشان داده است زمانی که یک موج شروع می شود دو ماه طول می کشد. حداقل تا دو ماه آینده آی سی یوها و بیمارستان ها پرخواهد بود. متاسفانه مرگ و میرها افزایش خواهد یافت. می توان پیش بینی کرد که شاهد افزایش میزان مرگ و میرها خواهیم بود.»

او با اشاره به ضرورت تسریع در واکسیناسیون کادر درمان، تصریح می کند: «در شرایط بحرانی فعلی باید واکسیناسیون کادر درمان تسریع شود. در عین حال برای واکسیناسیون کادر درمان، نباید بین پرسنل بخش های کرونا و بخش های غیر کرونا تفاوتی قائل بود. پزشکان بخش خصوصی که بیماران مبتلا به کرونا را به صورت سرپایی ویزیت می کنند نیز کار بسیار با ارزشی انجام می دهند. اگر آن ها نتوانند این کار را انجام دهند، این بیماران به سمت بیمارستان ها سرازیر خواهند شد. بنابراین همه کادر درمان باید واکسینه شوند تا با قدرت بیشتری در این دو ماه که درگیر موج جدید خواهیم بود، وظایف خود را انجام دهند.»

آمار ابتلای کادر درمان در موج چهارم کرونا، بیشتر از میانگین ابتلای جامعه؟

کادر درمان در مقایسه با سایر اقشار جامعه، بیشتر در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند. بنابراین چندان دور از انتظار نیست که آمار ابتلای کادر درمان در موج چهارم کرونا، بیشتر از میانگین ابتلای جامعه باشد.

دکتر اسماعیل محمدزاده، متخصص بیماری های عفونی هم در گفتگو با الف نسبت به در خطر بودن سلامت کادر درمان در موج چهارم کرونا، ابراز نگرانی می کند و می گوید: «بعد از گذشت حدود 14 ماه، کادر درمان به انتهای توان و انرژی خود رسیده است. بسیاری از نیروهای درمانی به فرسودگی شدید رسیده اند و اغلب مراکز درمان کرونا با کمبود جدی نیروی انسانی و فرسودگی تجهیزات پزشکی مواجه هستند. با توجه به اینکه واکسیناسیون کرونا برای همه کادر درمان انجام نشده است، بیم آن می رود که تعداد جان باختگان کرونا در بین کادر درمان افزایش پیدا کند. در آن صورت هم توان مراکز درمانی کمتر می شود و هم احتمال افزایش مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا افزایش خواهد یافت.»

محمدزاده تاکید می کند: «کادر درمان نمی تواند معجزه کند و یک تنه موجب مهار موج چهارم کرونا شود. رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی می تواند بزرگ ترین کمک مردم به کادر درمان باشد. در عین حال انتظار می رود که مسئولان هم برای تکمیل واکسیناسیون کادر درمان، سرعت عمل بیشتری به خرج بدهند.»

او یادآور می شود: «خطر سرایت ویروس جهش یافته انگلیسی، چندین برابر نمونه اولیه ویروس است. به همین دلیل، کادر درمان در موج چهارم کرونا بسیار آسیب پذیرتر هستند. حتی آن گروه از کادر درمان که به طور مستقیم هم در مراکز درمان کرونا کار نمی کنند، بسیار در خطر ابتلا به کرونا قرار دارند. باید در نظر داشت که طبق آمارهای رسمی حدود 80 درصد مبتلایان به کرونا ابتدا به مطب ها و مراکز درمان سرپایی مراجعه می کنند. به همین دلیل نیز پزشکان مطب ها، فعالان آزمایشگاه ها و مراکز تصویربرداری پزشکی، کارکنان پایگاه های بهداشتی و حتی پرستاران فعال در حوزه مراقبت در منزل، به شدت در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند. اگر این نیروها را از دست بدهیم، شکست ما در برابر موج چهارم کرونا قطعی است. از همین رو باید رعایت پروتکل های بهداشتی و تسریع واکسیناسیون کادر درمان کاملا در اولویت قرار بگیرد. نباید از خاطر برد که اگر کادر درمان در برابر کرونا فلج شود، سلامت کل جامعه به خطر می افتد.»

وزارت بهداشت نیز اعلام کرده است که خیز چهارم کرونا به نسبت موج های قبلی بیماری، شدیدتر و سریع تر است. در این موج کشتار تازه که کرونای انگلیسی به راه انداخته است، فعلا فقط خودمراقبتی، پرهیز از دورهمی ها و تجمعات و رعایت شدیدتر پروتکل های بهداشتی می تواند احتمال ابتلا به کرونا را کاهش دهد.

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۱۲۸۵۹۰۶:۲۲:۰۲ ۱۴۰۰/۱/۲۳
خواهش و تمنا از مردم مربوط به زمانی بود که واکسن برای کرونا ساخته نشده بود. اکنون این پرسش مطرح است که چه کسی مسئول عدم سفارش به موقع واکسن کرونا و واکسیناسیون است؟
ناشناس۱۹۱۲۸۶۰۰۶:۲۴:۵۸ ۱۴۰۰/۱/۲۳
این همه وعده و وعید در واردات و ساخت میلیونها دز واکسن کرونا طبق رسم معمول درست از آب در نیامد!
ناشناس۱۹۱۲۸۶۴۰۶:۲۹:۱۴ ۱۴۰۰/۱/۲۳
متاسفانه کرونا نشان داد که مردم ما یکی از بی فرهنگ ترین مردم جهان هستند. در این سالها با وجود افزایش جمعیت با سواد، سطح فرهنگ نه نتها افزایش نیافته بلکه کاهش هم یافته است.
ناشناس۱۹۱۳۵۸۰۱۱:۱۹:۰۳ ۱۴۰۰/۱/۲۳
اصلا هم اینطوری نیست رعایت کردن هم یک سقفی دارد وقتی خود دولت واکسیناسیون انجام نمی دهد چطور از مردم انتظار دارید که اهمیت بدهند؟ چند عید خود را تعطیل کنند؟ جاهای دیگه ملت گرفتاری مالی ندارند و اگر هم تعطیل می کنند واقعا تعطیل است و دولت خرج مردم را می دهد ولی اینجا دولت با ایجاد تورم مالیات تورمی از مردم می گیرد و جیبها را هم خالی می کند
ناشناس۱۹۱۲۸۶۶۰۶:۳۴:۳۸ ۱۴۰۰/۱/۲۳
سفیر ایران در روسیه می گوید که این کشور در فروش واکسن به ایران خلف وعده کرده و تنها یک چهارم آن را عملی کرده است.
ناشناس۱۹۱۲۹۰۴۰۷:۱۰:۳۲ ۱۴۰۰/۱/۲۳
درست است که دولت در جلوگیری از سفرها مقصر است اما بدتر از آن مردم نادان که به توصیه های وزیر بهداشت توجه نکرده و به مسافرت رفتند
ناشناس۱۹۱۲۹۳۴۰۷:۴۹:۱۰ ۱۴۰۰/۱/۲۳
مسئولان ؛ عامل اصلی ورود ایران به پیک شدید چهارم
ناشناس۱۹۱۲۹۳۵۰۷:۴۹:۴۶ ۱۴۰۰/۱/۲۳
مردم ایران مگه چه گناهی کردند ؟
ناشناس۱۹۱۲۹۴۳۰۷:۵۳:۵۸ ۱۴۰۰/۱/۲۳
ستاد کرونا = همیاران ویروس کرونا
ناشناس۱۹۱۲۹۵۰۰۷:۵۹:۲۵ ۱۴۰۰/۱/۲۳
به خدا مردم ایران الکی الکی دارن میمیرن از کرونا و کسی هم به فکر این مردم نیست
ناشناس۱۹۱۲۹۸۵۰۸:۱۳:۱۸ ۱۴۰۰/۱/۲۳
داریم هفته ای ۳ تا واکسن کرونا داریم میسازیم ولی هنوز ۱٪ جمعیت کشورمون رو واکسینه نکردیم . حقیقت ماجرا چیست ؟
ناشناس۱۹۱۳۰۸۳۰۸:۴۷:۱۲ ۱۴۰۰/۱/۲۳
نمکی و زالی باید عزل شوند
جواد۱۹۱۳۳۴۵۱۰:۲۱:۵۰ ۱۴۰۰/۱/۲۳
وقتی ۱۵ هزار مبتلا به کرونا می رند سفر چه حرفی میشه گفت؟ اگر واقعیت داشته باشه یعنی تو این سالها اخلاق انسانیت و همچی نابود شده همه ی این مشکلات هست ... مردم حداقل بفهمند رعایت کنند و زنجیره ابتلا رو کم کنند به کادر درمان فشار نیاد من خودم مبتلا شدم به کرونا کادر درمان کار سختی بعهده داره مردم رعایت کنید ما انسانیم از همینجا خسته نباشید می گم به عزیزانی که برای سلامت مردم تلاش می کنند امیدوارم بیمار نشوند و سریعتر امکانات و واکسن در اختیارشون قرار بگیره دلال و فاسد نامحترم دست بر دار این پولها اه و دردی میشه تو گلوی خودت و اطرافیانت
ناشناس۱۹۱۳۶۶۹۱۱:۴۷:۴۳ ۱۴۰۰/۱/۲۳
علت بی توجهی مردم به پروتکلهای بهداشتی ناامیدی از پایان این بحران هست. اگر می دونستند مثلا تا ۶ ماه دیگه واکسن معتبر میرسه صبر می کردن و جایی نمی رفتن ولی وقتی هیچ پایانی برای کرونا متصور نیستند مجبورند بی خیال بهداشت بشن چون خسته شدن
ناشناس۱۹۱۳۸۶۳۱۲:۵۲:۱۹ ۱۴۰۰/۱/۲۳
بجای این حرف های بیهوده بروید واکسن بیاورید و کادر درمان و مردم را قربانی نکنید. اگر واکس نیاید صدها رانددیگر از مرگ و نابودی در انتظار کشور است.
ناشناس۱۹۱۴۱۳۶۱۳:۵۴:۵۴ ۱۴۰۰/۱/۲۳
بنظرم کادر درمان باید مثل کادر درمان سایر کشورها وظیفه شون انجام بدهند اینقدر دنبال امتیاز گرفتن از دولت و حقوق فوق العاده حق کرونا حق غذا حق رفت امد حق شیر حق عفونی حق سختی کار و.... نباشند اینقدر مظلوم نمایی نکنند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  19. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  20. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  21. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  22. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  23. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین