نگاهی بر مزایای انواع اتصالات پلی اتیلن و تجهیزات آبیاری تحت فشار

گزارش بازرگانی،   4000121035

سیستم آبیاری تحت فشار امروزه به یکی از کاربردی‌ترین روش‌های آبیاری در کشاورزی صنعتی بدل شده است و بسیاری از افراد که به دنبال صنعتی کردن نوع کشاورزی خود هستند، استفاده از این نوع سیستم آبیاری تحت فشار را شروع کرده‌اند. سیستم آبیاری تحت فشار انواع متنوعی دارد که یکی از بهترین و پرکاربردترین آن‌ها، آبیاری قطره ای است. این روش آبیاری مانند هر روش دیگری از تجهیزات خاصی نیازمند است. یکی از تجهیزات کاربردی در این روش آبیاری تحت فشار، انواع اتصالات پلی اتیلن است. با ما همراه باشید تا شما را با تجهیزات آبیاری قطره ای و انواع اتصالات پلی اتیلن در کشاورزی صنعتی آشنا کنیم.

تجهیزات آبیاری تحت فشار

روش‌های زیادی به منظور رساندن و توزیع آب در سطح مزارع وجود دارد که بسته به بافت خاک، اندازه مزارع، شوری خاک، زه کشی، آب قابل دسترس، کیفیت آب، الگوی کاشت، تناوب زراعی، وضعیت آب و هوا، هزینه آب، نوع عملیات زراعی متنوع می‌باشند. با توجه به نکات مذکور، انتخاب روش مناسب آبیاری نقش بسیار مهمی در موفقیت یک پروژه آبیاری ایفا می‌کند.

دو روش اصلی آبیاری که در کشورمان نیز رایج هستند عبارتند از آبیاری سطحی و آبیاری تحت فشار که هر کدام خود زیر مجموعه­‌ای را شامل می‌شوند. از این بین آبیاری تحت فشار کاربرد بیشتری دارد و در کشاورزی امروزی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش آبیاری دو نوع آبیاری قطره‌ای و بارانی را شامل می‌شود که میزان استفاده بسیار بالایی هم دارند.

آبیاری قطره‌ای و تجهیزات مورد استفاده در آن:

در آبیاری قطره‌ای با استفاده از قطره چکان، آب مستقیماً در منطقه توسعه ریشه گیاه پخش می‌شود تا مساحت و عمق کوچکی از خاک خیس شود. استفاده از قطره چکان برای گیاهان زراعی که در تمام سطح مزرعه پخش می‌شوند و الگوی کشت مشخصی ندارند، به دلیل مشکلات موجود در مرطوب نمودن تمام سطح مزرعه و قیمت پایین این محصولات، معمول نمی‌باشد. اما در کشت باغی استفاده از قطره چکان‌ها بسیار رایج بوده و راندمان آنها نیز بالا است. انتخاب تعداد و نوع قطره چکان‌ها و حجم آبدهی آنها با توجه به شرایط منطقه، نتایج آزمایشات آب و خاک، الگوی کشت، کیفیت آب و خاک و شرایط اقلیمی متغیر است.

تجهیزات آبیاری قطره ای بسیار متنوع و مختلف است و با توجه به نیاز از آن‌ها استفاده می‌شود. اما برخی از این تجهیزات آبیاری تحت فشار، عمومیت بالایی دارند و در تمامی سیستم‌های آبیاری قطره‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند که این موارد را شامل می‌شوند:

آچار پانچ: آچار پانچ از ملزومات اتصالات آبیاری قطره ای می باشد که برای سوراخ نمودن لوله های پلی اتیلن ۱۶ میلیمتری مورد استفاده قرار می گیرد.

بست ابتدائی: برای اینکه از لوله اصلی آبیاری به لوله فرعی مد نظر خود (در اینجا لوله ۱۶ میلیمتری) خروجی بگیریم باید از بست مخصوصی به نام بست ابتدایی ۱۶ میلیمتری استفاده نماییم.

بست انتهایی (عینکی): بست انتهایی ۱۶ جهت بستن و کور کردن انتهای لوله های ۱۶ میلیمتری به کار می رود.

دریپر داخل خط: قطره چکان‌هایی هستند که در امتداد لوله ۱۶ میلیمتری نصب می‌شوند و برای شست و شوی داخلی از هم باز می‌شوند. تجهیزات آبیاری قطره‌ای با دریپر تکمیل می‌شود. دریپر یا قطره چکان که الگویی قطره‌ای را در پای درخت یا گیاه مورد نظر با دبی یا خروجی مشخصی تنظیم می‌شود بر عهده دارد. در مدل آبیاری قطره‌ای متداول، آب توسط لوله ۱۶ قطره‌ای به پای گیاه رسیده و توسط قطره چکان یا دریپر به پای گیاه می‌رساند. دریپرها معمولا به دو مدل است یکی روی خط و دیگری داخل خط است.

اتصالات پلی اتیلن:

به نقل از مجله حرف تازه، اتصالات پلی اتیلنی از جمله ساده‌­ترین و کارآمد­ترین نوع اتصالات در سوار کردن خطوط انتقال انرژی، لوله­ کشی و بخش تأسیسات در صنایع مختلف و من جمله کشاورزی و حوزه آبیاری تحت فشار و آبیاری قطره ای هستند. این اتصالات اغلب برای تغییر مسیر، تغییر قطر، تغییر در میزان دبی عبوری و اتصال لوله­‌ها به همدیگر در انواع مختلف اتصالات پیچی، اتصالات جوشی، اتصالات تزریقی، اتصالات پلیمری، اتصالات کوپلینگی، اتصالات الکتروفیوژن و … مورد استفاده قرار می­‌گیرند. قابلیت اتصال سریع، بزرگترین نقطه قوت و یکی از دلایل اصلی رواج استفاده از اتصالات پلی اتیلنی است.

اتصالات پلی اتیلن که در کشاورزی هم کاربرد زیادی دارند، انواع متنوع و مختلفی را شامل می‌شوند که عبارتند از:

  • اتصالات پلی اتیلن پیچی (رزوه­ ای یا دنده­ ای)
  • اتصالات پلی اتیلن جوشی
  • اتصالات پلی اتیلن کوپلینگی
  • اتصالات پلی اتیلن تزریقی

همان طور که می‌دانید، آبرسانی به مراتع کشاورزی اهمیت زیادی داشته و در به ثمر رسیدن محصولات کشاورزی نقش پررنگی ایفا می‌کند. سیستم آبیاری تحت فشار از جمله روش‌های مرسوم در آبیاری مراتع محسوب می‌شود که انواع مختلفی مثل آبیاری قطره ای و آبیاری بارانی را در بر می‌گیرد. هر کدام از این روش‌ها، دارای تجهیزات مختلف و متنوعی هستند که در بالا برخی از  تجهیزات آبیاری قطره ای را خدمتتان معرفی و کاربرد انواع اتصالات پلی اتیلن در روش آبیاری تحت فشار را بیان کردیم.

اگر به دنبال خرید تجهیزات آبیاری تحت فشار هستید، همین حالا می‌توانید سری به سناپالیز به آدرس https://Sanapaliz.com بزنید. سناپالیز، دایره وسیعی از محصولات اصل و باکیفیت حوزه کشاورزی را که شامل سیستم‌های نوین آبیاری، تجهیزات آبیاری قطره ای، تجهیزات آبیاری کم فشار و همچنین ماشین های آبیاری، فیلتراسیون، پمپ، انواع اتصالات مانند اتصالات پلی اتیلن، لوله، محصولات ارگانیک، نهاده‌های کشاورزی (بذر، کود و سموم)، خوراک دام و طیور و تجهیزات گلخانه ای هستند را داراست که می‌توانید با خیال راحت خریداری کنید.